Else Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ''For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke.'' Mener du at samme regler skal gjelde for ansatte på skolene som for barna, altså? Lærere skal ikke kunne spies Nugatti på maten eller tygge tyggis i pausen fordi ungene ikke får lov, for eksempel? Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men det er da virkelig voksnes rett å spise når de vil på jobben. Man tar naturligvis hensyn til kollegaer, men utover det, bør man få ta matpause når man vil. Dersom de voksne ikke får pause slik at de kan gå fra lokalet, må de jo spise når de er sultne og/eller trenger det. Jeg spiser hver 3. time, og det MÅ jeg fordi jeg har diabetes 2. Det hadde jeg gjort om jeg hadde jobbet på SFO også, og ingen foreldre eller barn hadde hatt noen rett til å få forklaring på hvorfor. Dessuten er måltidsrytmen på SFO lagt opp i forhold til barnas skoledag. Den er ikke lagt opp i forhold til de voksnes arbeidsdag. Mao ville det være urimelig å kreve at de voksne skulle spise samtidig med barna, siden dagsrytmen sannsynligvis er forskjellig. Dessuten - ikke en eneste SFO jeg kjenner til, serverer mat til de ansatte. På skolen der mine barn går, laget noen foreldre rabalder fordi lærerne av og til spiste vafler på fredager mens barna ikke fikk. Utrolig, synes jeg. SFO-ansatte og lærere har skolen som arbeidsplass, og har naturligvis samme rett til å lage trivselstiltak på jobben som alle andre, dersom de ønsker det. Det må faktisk ungene tåle! ''Mener du at samme regler skal gjelde for ansatte på skolene som for barna, altså? Lærere skal ikke kunne spies Nugatti på maten eller tygge tyggis i pausen fordi ungene ikke får lov, for eksempel?'' Det er jo her den STORE forskjellen ligger da, hva man gjør FORAN barna og hva man gjør på pauserommet! Hadde det vært ok at læreren tygget tyggi i timen foran barna når de sa det var forbudt for barna? Ellers spiste matpakken sin mens de underviste, mens barna måtte vente til spisefriminuttet? Jeg må si jeg er overrasket over så mange foreldres syns det er ok meg egne regler for voksne som jobber med barn. Det kunne ikke falle meg inn å stå å spise noe varmt ute foran barna uten at de fikk. Jeg klarer likevel FINT å spise hver 3 time uten å måtte spise foran barna. For meg skurrer det at dette skal være greit... Men det handler nok mer om mitt syn på barn, enn på voksnes rettigheter på jbb ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det eneste er om ungene ikke får lov å spise om de blir veldig sultne. Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke. Men dette forutsetter jo at ungene har spiserestriksjoner og voksne ikke. ''Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke.'' Da jr gikk på barneskolen spiste han frokost hjemme kl 07:30 (mens de med tidlig sfo spiste 08:00 på skolen), alle spiste lunsj kl 10:30 og så spiste de på sfo kl 14. For skolen var dette fornuftige, eller logiske tider som du kaller det, men jeg kjenner ikke mange arbeisplasser som har to pauser på disse tidspunktene. Mener du at det logiske vil være at de voksne tilpasser sitt matbehov til skolen og sfo's struktur? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Har du tenkt på at de lærerne de var snakk om var på overtidsjobbing, så å si? Eller at de faktisk kanskje også betalte for ete-gildet av egen lomme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ''For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke.'' Mener du at samme regler skal gjelde for ansatte på skolene som for barna, altså? Lærere skal ikke kunne spies Nugatti på maten eller tygge tyggis i pausen fordi ungene ikke får lov, for eksempel? Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men det er da virkelig voksnes rett å spise når de vil på jobben. Man tar naturligvis hensyn til kollegaer, men utover det, bør man få ta matpause når man vil. Dersom de voksne ikke får pause slik at de kan gå fra lokalet, må de jo spise når de er sultne og/eller trenger det. Jeg spiser hver 3. time, og det MÅ jeg fordi jeg har diabetes 2. Det hadde jeg gjort om jeg hadde jobbet på SFO også, og ingen foreldre eller barn hadde hatt noen rett til å få forklaring på hvorfor. Dessuten er måltidsrytmen på SFO lagt opp i forhold til barnas skoledag. Den er ikke lagt opp i forhold til de voksnes arbeidsdag. Mao ville det være urimelig å kreve at de voksne skulle spise samtidig med barna, siden dagsrytmen sannsynligvis er forskjellig. Dessuten - ikke en eneste SFO jeg kjenner til, serverer mat til de ansatte. På skolen der mine barn går, laget noen foreldre rabalder fordi lærerne av og til spiste vafler på fredager mens barna ikke fikk. Utrolig, synes jeg. SFO-ansatte og lærere har skolen som arbeidsplass, og har naturligvis samme rett til å lage trivselstiltak på jobben som alle andre, dersom de ønsker det. Det må faktisk ungene tåle! Om man jobber med barn bør man da vitterlig ta hensyn til barna. Er det så rart å synes? Skal man bestemme over ungene bare fordi man kan? De ansatte kan spise hva og når de vil når det passer, men jeg syns ikke det passer å spise når man er sammen med ungene og det ikke er spisetid. Jeg kan sammenligne det med at det ikke passer å sitte i kassen på Ica og gnafsle i seg matpakken sin. Er behovet for mat tilstede tar man seg 5 minutter. Jeg kan ikke se problemet, egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Har du tenkt på at de lærerne de var snakk om var på overtidsjobbing, så å si? Selvsagt var de det. Og helt greit at de tok med seg noe til kvelden. Men måtte de ha biff og brus foran oss? De betalte kanskje for maten selv, det er ikke det som er poenget mitt. Derimot syns jeg at de signalene de sendte ut om at som voksne kunne de bevilge seg mer og bedre enn oss føltes ugreit. Nå er jeg voksen selv, men jeg ville ikke syntes det var greit å stelle i stand festmiddag på skoletur om elevene ble holdt utenfor mens de var våkne. Jobber man med unger, så jobber man med unger. Om lærere spiser vafler på lærerrommet i pausene sine er noe annet, syns jeg. Da gjør de det på sitt eget sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Herlighet, du snakker om arbeidsplasser! Har man ikke rett til å bli behandlet på samme måte som andre arbeidstakere hvis man er så "dum" at man jobber med barn? Det var etter min mening HELT greit at lærerne spiste biff, og det er OVERHODET ikke greit at SFO-ansatte MÅ spise det samme, søte klisset som ungene får (At barna også burde fått annen mat på SFO, er en annen sak). Å kreve at lærer skulle spise biffen sent på kvelden for å skåne ungene, er drøyt, og vel så det.... Dette må faktisk unger tåle. Det er forskjell på voksnes rettigheter og barns rettigheter, og det er forskjell på voksne som jobber og barn som går på skole. Blant annet. Å spise noe foran ungene og på pause er da to vidt forskjellige ting for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Herlighet, du snakker om arbeidsplasser! Har man ikke rett til å bli behandlet på samme måte som andre arbeidstakere hvis man er så "dum" at man jobber med barn? Det var etter min mening HELT greit at lærerne spiste biff, og det er OVERHODET ikke greit at SFO-ansatte MÅ spise det samme, søte klisset som ungene får (At barna også burde fått annen mat på SFO, er en annen sak). Å kreve at lærer skulle spise biffen sent på kvelden for å skåne ungene, er drøyt, og vel så det.... Dette må faktisk unger tåle. Det er forskjell på voksnes rettigheter og barns rettigheter, og det er forskjell på voksne som jobber og barn som går på skole. Blant annet. ''Det er forskjell på voksnes rettigheter og barns rettigheter, ... '' Det er vel her jeg ikke kan se at argumentet ditt er selvforklarende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ''Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke.'' Da jr gikk på barneskolen spiste han frokost hjemme kl 07:30 (mens de med tidlig sfo spiste 08:00 på skolen), alle spiste lunsj kl 10:30 og så spiste de på sfo kl 14. For skolen var dette fornuftige, eller logiske tider som du kaller det, men jeg kjenner ikke mange arbeisplasser som har to pauser på disse tidspunktene. Mener du at det logiske vil være at de voksne tilpasser sitt matbehov til skolen og sfo's struktur? At tidspunktene er logiske eller ikke har jeg ikke uttalt meg om. Men for meg er det logisk at en arbeidstaker forholder seg til når og hvor det passer å spise eller ikke. Jeg mener da absolutt ikke at de sfo-ansatte skal gå nisultne på jobb, virkelig ikke, men må de lage seg omeletter foran ungene, siden det var det som ble trukket ut som et eksempel her. Noe stort problem vil jeg ikke kalle det, men jeg syns jo ikke at personalet skulle gjøre det heller. De får ta seg 5 minutter for seg selv for å ta en blings eller noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.R.-07 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Her er det snakk om barn som er fra 5-6 år og oppover! Gir du dem så lite kredit at du tror at de ansatte må aktivisere dem på sfo? Da burde du tilbringe litt tid der. Ungene har masse å gjøre og om en ansatt spiser litt mat så ødelegger ikke dette tiden for barna. De kan jo uansett snakke sammen om den ene spiser. Dessuten er det ikke sikkert at det er pauser på sfo som på andre arbeidsplasser. Hos oss begynner sfo fra klokka halv ett og varer til halv fem. Det er ikke beregnet pause for ansatte på denne tiden. Men det skulle bare mangle om ikke de fikk lov til å spise litt uansett hvis de merker at blodsukkeret er lavt. Barn ser ofte hva andre barn og voksne spiser. På vår skole er matpakkene forskjellige. Noen er dødskjedelige, andre friske og spennende med div. mat og frukt. Klart at barn synes at slike måltider ser best ut, blant annet dette måltidet til en ansatt.Men de aksepterer dette glatt. En lærdom som må taes med videre i oppveksten. Hvis ikke det er alvorlige ting på sfo enn dette, ja så er dere jaggu heldige med deres sfo!! Helt enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Om man jobber med barn bør man da vitterlig ta hensyn til barna. Er det så rart å synes? Skal man bestemme over ungene bare fordi man kan? De ansatte kan spise hva og når de vil når det passer, men jeg syns ikke det passer å spise når man er sammen med ungene og det ikke er spisetid. Jeg kan sammenligne det med at det ikke passer å sitte i kassen på Ica og gnafsle i seg matpakken sin. Er behovet for mat tilstede tar man seg 5 minutter. Jeg kan ikke se problemet, egentlig. ''Jeg kan sammenligne det med at det ikke passer å sitte i kassen på Ica og gnafsle i seg matpakken sin.'' Enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ''Mener du at samme regler skal gjelde for ansatte på skolene som for barna, altså? Lærere skal ikke kunne spies Nugatti på maten eller tygge tyggis i pausen fordi ungene ikke får lov, for eksempel?'' Det er jo her den STORE forskjellen ligger da, hva man gjør FORAN barna og hva man gjør på pauserommet! Hadde det vært ok at læreren tygget tyggi i timen foran barna når de sa det var forbudt for barna? Ellers spiste matpakken sin mens de underviste, mens barna måtte vente til spisefriminuttet? Jeg må si jeg er overrasket over så mange foreldres syns det er ok meg egne regler for voksne som jobber med barn. Det kunne ikke falle meg inn å stå å spise noe varmt ute foran barna uten at de fikk. Jeg klarer likevel FINT å spise hver 3 time uten å måtte spise foran barna. For meg skurrer det at dette skal være greit... Men det handler nok mer om mitt syn på barn, enn på voksnes rettigheter på jbb ;0) '''Det er jo her den STORE forskjellen ligger da, hva man gjør FORAN barna og hva man gjør på pauserommet! Hadde det vært ok at læreren tygget tyggi i timen foran barna når de sa det var forbudt for barna? Ellers spiste matpakken sin mens de underviste, mens barna måtte vente til spisefriminuttet?'' Enig. Men jeg tror at på sfo, hvor barna ofte er opptatt med lek eetc, at det er mye lettere å få i seg mat 'ubemerket' uten alltid å måtte gå til et pauserom el lign. Iallfall hvis det er å hive i seg en brødskive f eks. Men jeg stusset over omelettstekingen som nevnes her - jeg håper det aldri ville falt meg inn å steke omelett foran ungene dersom jeg jobbet på sfo! LOL. Det virker både tidkrevende og styrete 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 '''Det er jo her den STORE forskjellen ligger da, hva man gjør FORAN barna og hva man gjør på pauserommet! Hadde det vært ok at læreren tygget tyggi i timen foran barna når de sa det var forbudt for barna? Ellers spiste matpakken sin mens de underviste, mens barna måtte vente til spisefriminuttet?'' Enig. Men jeg tror at på sfo, hvor barna ofte er opptatt med lek eetc, at det er mye lettere å få i seg mat 'ubemerket' uten alltid å måtte gå til et pauserom el lign. Iallfall hvis det er å hive i seg en brødskive f eks. Men jeg stusset over omelettstekingen som nevnes her - jeg håper det aldri ville falt meg inn å steke omelett foran ungene dersom jeg jobbet på sfo! LOL. Det virker både tidkrevende og styrete ''Men jeg stusset over omelettstekingen som nevnes her - jeg håper det aldri ville falt meg inn å steke omelett foran ungene dersom jeg jobbet på sfo!'' Jeg spiser ofte omelett til lunsj, men da er den stekt på forhånd/ en rest fra middagen dagen før og blir varmet litt i microen og regner med at det er det denne personen har gjort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ''Men jeg stusset over omelettstekingen som nevnes her - jeg håper det aldri ville falt meg inn å steke omelett foran ungene dersom jeg jobbet på sfo!'' Jeg spiser ofte omelett til lunsj, men da er den stekt på forhånd/ en rest fra middagen dagen før og blir varmet litt i microen og regner med at det er det denne personen har gjort. det vet vi jo ikke, men dersom det er slik, nærmer det seg jo vanlig matpakkespising. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest carnivale Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Dette blir for kjerrigaktig for meg. Hva gjør det om de voksne tar seg litt mat når de er sultne? Barna får da mat når de skal ha det, og de er vel ikke dummere enn at de forstår at det er umulig at dersom de voksne skal lage mat til hver av dem når de føler for det går hele dagen med til matsmøring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Her er det snakk om barn som er fra 5-6 år og oppover! Gir du dem så lite kredit at du tror at de ansatte må aktivisere dem på sfo? Da burde du tilbringe litt tid der. Ungene har masse å gjøre og om en ansatt spiser litt mat så ødelegger ikke dette tiden for barna. De kan jo uansett snakke sammen om den ene spiser. Dessuten er det ikke sikkert at det er pauser på sfo som på andre arbeidsplasser. Hos oss begynner sfo fra klokka halv ett og varer til halv fem. Det er ikke beregnet pause for ansatte på denne tiden. Men det skulle bare mangle om ikke de fikk lov til å spise litt uansett hvis de merker at blodsukkeret er lavt. Barn ser ofte hva andre barn og voksne spiser. På vår skole er matpakkene forskjellige. Noen er dødskjedelige, andre friske og spennende med div. mat og frukt. Klart at barn synes at slike måltider ser best ut, blant annet dette måltidet til en ansatt.Men de aksepterer dette glatt. En lærdom som må taes med videre i oppveksten. Hvis ikke det er alvorlige ting på sfo enn dette, ja så er dere jaggu heldige med deres sfo!! Jeg signerer innleggene til cecily, helt enig med henne. Ellers holder jeg fast ved det jeg skrev. På SFO'ene rundt omkring er det få ansatte og utrolig mange barn. SFO er ikke bare "oppbevaring", men også omsorg, inkludere barn som er utenfor, megle i uenigheter, grensesetting og å "se" alle barna. Enhver ting som tar de ansattes oppmerksomhet, stjeler oppmerksomheten FRA barna. Det er da mange jobber hvor man ikke kan spise når og hvor man vil. Bare tenk på alle de i servicebransjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 ''Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke.'' Da jr gikk på barneskolen spiste han frokost hjemme kl 07:30 (mens de med tidlig sfo spiste 08:00 på skolen), alle spiste lunsj kl 10:30 og så spiste de på sfo kl 14. For skolen var dette fornuftige, eller logiske tider som du kaller det, men jeg kjenner ikke mange arbeisplasser som har to pauser på disse tidspunktene. Mener du at det logiske vil være at de voksne tilpasser sitt matbehov til skolen og sfo's struktur? ''Mener du at det logiske vil være at de voksne tilpasser sitt matbehov til skolen og sfo's struktur?'' Nå jobber riktignok jeg i barnehage, men hos oss er det helt logisk at de voksne tilpasser seg barnas måltider. Holder man av en eller annen grunn på å dø av sult, går man ut og hiver nedpå en frukt e.l uten at barna ser det. Barn som blir sultne utenom måltidene, noe som skjer svært sjedent, kan også få tilbud om dette. Men da trekker vi dem også unna situasjonen, og de spiser i fred og ro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Er det så viktig at barna aksepterer det, altså? Jeg synes det er greit at de får vite at det kan være forskjellige regler, uten at de på død og liv skal få vite detaljer om det. Dersom det er sykdom eller andre, spesielle behov som ligger til grunn for forskjellige regler, så vil det jo også være brudd på taushetsplikt av skolen å gå ut med sånt. Noen ting må faktisk barn bare finne seg i, uten at det blir forklart i alle bauger og kanter... Det får holde at de får vite noe i retning av "det er en grunn for...." ''Er det så viktig at barna aksepterer det, altså? Jeg synes det er greit at de får vite at det kan være forskjellige regler, uten at de på død og liv skal få vite detaljer om det.'' Har du noen erfaring med å jobbe med barn? Barn er nok ikke så veldig ulike oss voksne på dette område. Vi godtar også saker og ting i mye større grad om vi får vite sannheten. Prøver vi å pakke ting inn, gjør det oss gjerne bare mer nysgjerrige, og spørsmålene vil fortsette å komme. På avdeligen hos meg har vi et barn med diabetes, der vi har måttet legge inn en ektra frukt mellom frokost og lunsj. Heldigvis har vi fått lov av foreldrene til å gi de andre barna den rette forklaringen på hvorfor. Og barna har sluttet å sprørre og lure på hvorfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 ''Er det så viktig at barna aksepterer det, altså? Jeg synes det er greit at de får vite at det kan være forskjellige regler, uten at de på død og liv skal få vite detaljer om det.'' Har du noen erfaring med å jobbe med barn? Barn er nok ikke så veldig ulike oss voksne på dette område. Vi godtar også saker og ting i mye større grad om vi får vite sannheten. Prøver vi å pakke ting inn, gjør det oss gjerne bare mer nysgjerrige, og spørsmålene vil fortsette å komme. På avdeligen hos meg har vi et barn med diabetes, der vi har måttet legge inn en ektra frukt mellom frokost og lunsj. Heldigvis har vi fått lov av foreldrene til å gi de andre barna den rette forklaringen på hvorfor. Og barna har sluttet å sprørre og lure på hvorfor. Jeg jobber ikke med barn, så da er jeg nok ikke kvalifisert til å mene noe om dette, nei... Egne barn, småsøsken, tantebarn mm teller naturligvis ikke. Barn må lære seg at folk har grunner for ting uten at de nødvendigvis har rett til å få vite alt om det. Naturligvis blir det enklerere dersom man kan fortelle alt, men det er de voksne det blir enklerer for, ikke barna. Det barna lærer seg av det, er at de alltid skal få all informasjon om alt mulig, uansett om det direkte angår dem eller ikke. Det er ikke sånn livet er. Folk har rett til å ha hemmeligheter, barn har rett til å ha hemmeligheter - ingen har plikt til å utlevere sitt liv. Jeg har diabetes. Ingen har krav på å få vite det. Det er ikke spesielt gøyal diagnose for meg, det er mange grunner til at jeg ikke ønsker å fortelle det. Det hadde ikke forandret seg om jeg jobbet på SFO. En ting er at barna hadde fått vite det, det hadde egentlig vært greit, men jeg vil ikke at alle foreldrene skulle fått vite det. Har du god erfaring med å pålegge taushetsplikt for barn i småskolealder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 ''Mener du at samme regler skal gjelde for ansatte på skolene som for barna, altså? Lærere skal ikke kunne spies Nugatti på maten eller tygge tyggis i pausen fordi ungene ikke får lov, for eksempel?'' Det er jo her den STORE forskjellen ligger da, hva man gjør FORAN barna og hva man gjør på pauserommet! Hadde det vært ok at læreren tygget tyggi i timen foran barna når de sa det var forbudt for barna? Ellers spiste matpakken sin mens de underviste, mens barna måtte vente til spisefriminuttet? Jeg må si jeg er overrasket over så mange foreldres syns det er ok meg egne regler for voksne som jobber med barn. Det kunne ikke falle meg inn å stå å spise noe varmt ute foran barna uten at de fikk. Jeg klarer likevel FINT å spise hver 3 time uten å måtte spise foran barna. For meg skurrer det at dette skal være greit... Men det handler nok mer om mitt syn på barn, enn på voksnes rettigheter på jbb ;0) På mitt barns skole, har ikke lærerne eget pauserom. De spiser i aulaen, som barna har fullt innsyn til, både utenfra og innenfra. Da skulle altså lærerne aldri kunne spise fredagsvafler eller andre ting, da - barn skal for all del skånes fra å få vite at arbeidsliv er noe annet enn skole, altså. Barn skal læres opp til at voksne og barn har like rettigheter? SKAL barn og voksne ha like rettigheter? Det synes absolutt ikke jeg, og det plager meg veldig lite at barna mine lærer seg det. Bortsett fra det, er jeg enig i at det beste for alle parter hadde vært at denne personen ikke spiste foran barna. Det er ikke vits å lage problemer av ting, dersom man ikke må. Men dersom det ikke er noen annnen muilighet, det vet vi jo ikke noe om, må personen naturligvis få spise. Dette handler ikke om hvordan man ser på barn. Det handler om hvordan man ser på voksnes rettigheter på arbeidsplassen. Barn går på skole et begrenset tidsrom av livet sitt. Folk jobber i 40 år! Skulle bare mangle om man ikke skulle ha andre rettigheter for de 40 årene, enn for de 4 årene barn går på SFO eller de 10 årene de går i obligatorisk skole. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Om man jobber med barn bør man da vitterlig ta hensyn til barna. Er det så rart å synes? Skal man bestemme over ungene bare fordi man kan? De ansatte kan spise hva og når de vil når det passer, men jeg syns ikke det passer å spise når man er sammen med ungene og det ikke er spisetid. Jeg kan sammenligne det med at det ikke passer å sitte i kassen på Ica og gnafsle i seg matpakken sin. Er behovet for mat tilstede tar man seg 5 minutter. Jeg kan ikke se problemet, egentlig. Om det er mulig å ta seg 5 minutter, er det naturligvis greiest. Men er det ikke mulig, må folk få spise. Og at barna får sår på sjelen av å lære at det er noe annet å være voksen i jobb enn å være barn i skole, det tror jeg ikke et øyeblikk på. Folk jobber i 40 år. Det er behov for andre rettigheter i de årene enn det er for de 10 årene barna går i grunnskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.