Gå til innhold

Sminke- igjen

MHC

Anbefalte innlegg

Når er det vanlig å begynne med mascara til hverdags og til fest?

Jeg var midt på treet husker jeg- gikk i 7. klasse den gangen. Nå er jeg 40.....

Andreklassingen min hadde selskap, da kom en av jentene nydelig sminket. (Ikke karnevalsklin.) Hun er norskfødt. Min 5.klassing har en i klassen fra søramerika som har vært festsminket siden 1- 2. klasse. Nå bruker hun litt sminke daglig. Og hun som har de mørke øyenvippene fra naturens side!

Får spørsmål fra hun eldste om å sminke seg til bursdagsbesøk, men har til nå vært litt negativ.

Hva er vanlig i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jentungen her er 9 år og ingen av de venninnene jeg ser har sminke i alle fall. Snuppa mi har aldri ville høre snakk om ansiktsmaling eller noe så jeg har ikke hatt noe mas på den fronten ennå. :o)

Men ser ikke bort fra at det kommer...

Men å bruke sminke i småskolen (1-4) synes jeg er alt for tidlig, men jeg er sikkert prippen og gammeldags som vanlig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at sminke er en ufarlig ting. Snuppa som går i 5. bruker sminke til festbruk nå, og har gjort det en liten stund. Dvs. når vi drar på restaurant, går i bursdag, jul osv. Ho er nøye, og det blir ikke store mengder. Derfor tenker jeg at det er OK.

De får ikke bruke det på skolen.

Det startet nok med at ho turner, og da må de bruke sminke i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at sminke er en ufarlig ting. Snuppa som går i 5. bruker sminke til festbruk nå, og har gjort det en liten stund. Dvs. når vi drar på restaurant, går i bursdag, jul osv. Ho er nøye, og det blir ikke store mengder. Derfor tenker jeg at det er OK.

De får ikke bruke det på skolen.

Det startet nok med at ho turner, og da må de bruke sminke i konkurranser.

''Det startet nok med at ho turner, og da må de bruke sminke i konkurranser.''

Jeg visste ikke at små turnjenter må sminke seg! *sjokkert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke er ganske vanligt på ungdomsskolen, brukes typisk hver dag.

På 7. trinn vil der altids være noen som sminker sig, men mange forældre holder igen og mener ikke at det skal være til hverdagsbruk.

Før det vil der sikkert være enkelte som får lov at bruke sminke i skolen, men ikke mange.

Fra 5. trinn er sminke på vei ind, men brukes mest til fest - og absolut ikke av alle.

Fra 4. trinn og nedover kun for de spesielt interesserte-

1. og 2. trinn er sminke nok hovedsakeligt til lekebruk.

Er min erfaring i hvert fald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det startet nok med at ho turner, og da må de bruke sminke i konkurranser.''

Jeg visste ikke at små turnjenter må sminke seg! *sjokkert*

De som turner RG og er alene på matta skal ha stramt oppsatt hår (med "knute" i nakken. Treneren sier også at de trenger mascara og litt glitter. F.eks. glitterspray i håret.

Dvs. at de MÅ vel ikke, men blir altså oppfordret til det.

Det står f.eks. at de skal møte til en viss tid ferdig sminket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente på 8 1/2 år (3 kl.) vil veldig gjerne ha på seg litt mascara og lippgloss i bursdag osv. Hun har fått lov til å ha bitte, litt.... Det er vel kun 2-3 av jentene som bruker litt glitterskygge og lippgloss i bursdager osv.

Hun kommer nok til å få lov til å bruke litt mascara og lippgloss når hun går i 6 kl., jeg ser ikke noe problem i det. Hvis hun fortsatt har lyst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 5. klassen til vår eldste er det minst 1 som bruker sminke fast...

Jeg har sagt det er greit en gang i blant til festbruk, men ikke hver gang.

Til lek sminker jentene mine (9 og 10 år) seg selv, til pent så hjelper jeg gjerne litt til... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringen her liker å ha på litt sminke når hun skal i bursdag - noen ganger.

Det dreier seg om litt lipgloss :-) og øyenskygge.

Så tar hun turen innom meg for å spørre om hun har for mye sminke på... Og det har hun ennå ikke hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes smike daglig i 5. klasse er i tidligste laget. Men jeg vet ikke om jeg hadde giddet å krangle på det.

Til festbruk synes jeg det er helt OK.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...