Gjest flau aerobicdame Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei! Er en kvinne på 31 som fikk barn for 2 år siden. Har ikke trent noen knipeøvelser og merker dette godt nå! Har begynt å trene aerobic og jeg må bruke truseinnlegg for å fange opp urin.. Føler meg ikke vel og er redd andre kan lukte det. Jeg merket ikke lukt selv. Kan andre lukte det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Nei, jeg tror ikke andre kan lukte det. Det finnes også spesielle truseinnlegg for inkontinens som skal hindre lukt, du kan evt. prøve disse. Ellers hjelper det å trene bekkenbunnen. Her kan du få en gratis cd med treningsprogram for dette: http://www.corewellness.no/accessible/DVD.aspx 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvis du tisser like før timen og skifter truseinnlegget rett etterpå merkes nok ingen lukt. Det er helt gammel urin som stinker. Men ta kontakt med lege - det finnes hjelp å få! Been there - done that. ) Fikk et nytt liv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau aerobicdame Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvis du tisser like før timen og skifter truseinnlegget rett etterpå merkes nok ingen lukt. Det er helt gammel urin som stinker. Men ta kontakt med lege - det finnes hjelp å få! Been there - done that. ) Fikk et nytt liv. Opererte du? Er det vondt/risikabelt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau aerobicdame Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Nei, jeg tror ikke andre kan lukte det. Det finnes også spesielle truseinnlegg for inkontinens som skal hindre lukt, du kan evt. prøve disse. Ellers hjelper det å trene bekkenbunnen. Her kan du få en gratis cd med treningsprogram for dette: http://www.corewellness.no/accessible/DVD.aspx Takk! Den er bestilt nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Opererte du? Er det vondt/risikabelt? Jeg fikk omsider det som kalles tvt-inngrepet. Litt ubehagelig var det ettersom det utføres i lokalbedøvelse og jeg nok kunne fått litt mer bedøvelse enn jeg fikk, men det tar bare et kvarters tid når man først er på plass på opersjonsbordet. ) Du blir sykemeldt i 1-2 uker avhengig av hva du jobber med, sex- og løfteforbud (og forbud mot å gjøre de tingene som ga lekkasje!) i en mnds tid, og så er du fit for fight igjen. Men ta kontakt med legen så fort som mulig, det er ikke noe å vente med spør du meg og ventelistene kan sikkert være laaaaaange... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest flau aerobicdame Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg fikk omsider det som kalles tvt-inngrepet. Litt ubehagelig var det ettersom det utføres i lokalbedøvelse og jeg nok kunne fått litt mer bedøvelse enn jeg fikk, men det tar bare et kvarters tid når man først er på plass på opersjonsbordet. ) Du blir sykemeldt i 1-2 uker avhengig av hva du jobber med, sex- og løfteforbud (og forbud mot å gjøre de tingene som ga lekkasje!) i en mnds tid, og så er du fit for fight igjen. Men ta kontakt med legen så fort som mulig, det er ikke noe å vente med spør du meg og ventelistene kan sikkert være laaaaaange... Ok! Takk for info. Skal se om det hjelper med å trene bekkenbunnen først. Må innrømme at her knipes det sjelden! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg fikk omsider det som kalles tvt-inngrepet. Litt ubehagelig var det ettersom det utføres i lokalbedøvelse og jeg nok kunne fått litt mer bedøvelse enn jeg fikk, men det tar bare et kvarters tid når man først er på plass på opersjonsbordet. ) Du blir sykemeldt i 1-2 uker avhengig av hva du jobber med, sex- og løfteforbud (og forbud mot å gjøre de tingene som ga lekkasje!) i en mnds tid, og så er du fit for fight igjen. Men ta kontakt med legen så fort som mulig, det er ikke noe å vente med spør du meg og ventelistene kan sikkert være laaaaaange... hmmm, jeg fikk full narkose jeg... Men hadde vondt i beina etterpå av en eller annen merkelig grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mien Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg er flerbarnsmor og aerobicinstruktør. Så har mye erfaring med dette. PÅ senteret du trener finnes sikkert et bredt tilbud av forskjellige typer timer. Møt opp på timer som Skanetix, Pilates, Corebare..osv. Alt dette går ut på å trene kjernemusklaturen. Altså det dypere laget av mage og ryggmuskler. Og der danner bekkenbunnsmusklaturen bunnen. Det ska ikke mye til før du merker forskjell. Og du...ikke knip...men løft og hold Intill videre er truseinnlegg bra å ha 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ok! Takk for info. Skal se om det hjelper med å trene bekkenbunnen først. Må innrømme at her knipes det sjelden! Du kan få egnede truseinnlegg på rsept fra fastlegen din, og kyndig veiledning på apoteket om hvilke som passer deg best. Fastlegen kan også komme med gode råd, og du kan be om å få komme på venteliste for TVT-inngrepet. Det er lange ventelister tror jeg dessverre. Så er det jo knipeøvelser, dersom du ikke føler at du mestrer det, kan fysioterapeut hjelpe deg, det kan også fastlegen henvise deg til. Det lukter ikke, det er mange som er inkontinente som vi ikke aner om, så lenge det skiftes normalt. Og når du tømmer blæren før trening, og bytter innlegg etterpå, så kjenner ingen det. Det finnes også medikamenter som kan hjelpe, dette skal fastlegen din ha kunnskap om, men i hovedsak er det knipeøvelser som ofte først prøves. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Dersom du ikke lukter det, så tviler jeg sterkt på at andre lukter det. Dette er svært vanlig. Så et program i går ang. pinlige sykdommer/helsetilstander. Der tok de opp dette. Ei dame der gjennomgikk en enkel operasjon og fikk "nytt liv". De nevnte også at 75% ville løse dette med knipeøvelser. Fikk et tidspunkt/sted hvor du gjør dette. F.eks. hver gang du kjører forbi en bestemt butikk. Når du pusser tennene e.l. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1264747540' post='4295800] Du kan få egnede truseinnlegg på rsept fra fastlegen din, og kyndig veiledning på apoteket om hvilke som passer deg best. Fastlegen kan også komme med gode råd, og du kan be om å få komme på venteliste for TVT-inngrepet. Det er lange ventelister tror jeg dessverre. Så er det jo knipeøvelser, dersom du ikke føler at du mestrer det, kan fysioterapeut hjelpe deg, det kan også fastlegen henvise deg til. Det lukter ikke, det er mange som er inkontinente som vi ikke aner om, så lenge det skiftes normalt. Og når du tømmer blæren før trening, og bytter innlegg etterpå, så kjenner ingen det. Det finnes også medikamenter som kan hjelpe, dette skal fastlegen din ha kunnskap om, men i hovedsak er det knipeøvelser som ofte først prøves. Av ren nysjerrighet - hvorfor i all verden finnes det truseinnlegg på resept??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Av ren nysjerrighet - hvorfor i all verden finnes det truseinnlegg på resept??? Fordi urinlekkasje er helseplage, og det er ikke vanlige truseinnlegg som er det beste da, men egnede truseinnlegg laget for akkurat urinlekkasje. Når dette er et kronisk problem, så kan man få produkter på resept. Det er akkurat det samme som at man kan få bleier på resept, men mange trenger bare innlegg som er mindre. Reseptordningen er ikke for oss som bruker truseinnlegg av andre grunner, men for dem som sliter med inkontinens. Var det så rart da? At når lekkasje er ett problem, så kan man få hjelpemidler på resept? Det er kanskje rart, jeg er så inne i denne "verden" at jeg tar jo alt som en selvfølge ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det fåes kjøpt noen koner "vekter" til å trene med. De puttes inn i skjeden og skal holdes. Har ikke prøvd selv men vurder det for å få effektiv trening. Konen selges på velutstyrte apotek i nøytral forpakning. kan og kjøpes over nett. http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/intim-og-underliv/bekkenbunnstrening 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 hmmm, jeg fikk full narkose jeg... Men hadde vondt i beina etterpå av en eller annen merkelig grunn. Full narkose under tvt? Jeg trodde poenget med lokalbedøvelse der var at inngrepet skal gå raskere og såvidt jeg husker ble jeg vel bedt om å knipe eller noe sånt underveis? Vanskelig om man er i narkose... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1264754337' post='4295830] Fordi urinlekkasje er helseplage, og det er ikke vanlige truseinnlegg som er det beste da, men egnede truseinnlegg laget for akkurat urinlekkasje. Når dette er et kronisk problem, så kan man få produkter på resept. Det er akkurat det samme som at man kan få bleier på resept, men mange trenger bare innlegg som er mindre. Reseptordningen er ikke for oss som bruker truseinnlegg av andre grunner, men for dem som sliter med inkontinens. Var det så rart da? At når lekkasje er ett problem, så kan man få hjelpemidler på resept? Det er kanskje rart, jeg er så inne i denne "verden" at jeg tar jo alt som en selvfølge ;o) Jeg synes det er rart :-) Grunnen til at et medikament er reseptbelagt, er for å unngå misbruk. Eller, det er i hvertfal det jeg har trodd. Truseinnlegg i segselv, uansett størrelse, kan jo ikke akkurat føre til noe helsefarlig. Derfor synes jeg det er merkelig at det er reseptbelagt. Det samme gjelder forøvrig bleier som er reseptbelagt. Jeg ser ikke poenget med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes det er rart :-) Grunnen til at et medikament er reseptbelagt, er for å unngå misbruk. Eller, det er i hvertfal det jeg har trodd. Truseinnlegg i segselv, uansett størrelse, kan jo ikke akkurat føre til noe helsefarlig. Derfor synes jeg det er merkelig at det er reseptbelagt. Det samme gjelder forøvrig bleier som er reseptbelagt. Jeg ser ikke poenget med det. Det er vel for at de som har helseplager skal få det på egenandelskortet. Kan jo bli utrolig dyrt ettehvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes det er rart :-) Grunnen til at et medikament er reseptbelagt, er for å unngå misbruk. Eller, det er i hvertfal det jeg har trodd. Truseinnlegg i segselv, uansett størrelse, kan jo ikke akkurat føre til noe helsefarlig. Derfor synes jeg det er merkelig at det er reseptbelagt. Det samme gjelder forøvrig bleier som er reseptbelagt. Jeg ser ikke poenget med det. Det er vel det økonomiske, produktene koster faktisk litt, og må en bytte flere ganger daglig blir det fort dyrt. Jeg får stomiproduktene mine på blå resept, jeg kan ikke misbruke kateterene mine ;o) Ikke misbruke dem helsefarlig i allefall, de kan dog brukes som langt sugerør i en vinflaske ;o) Allikevel får jeg produktene på resept, ellers hadde det kostet mer enn hva jeg har råd til. Hva nøyaktig prisen er vet jeg ikke. Så reseptordningen er ikke bare for at det kan misbrukes. Jeg får også paracet på blåresept, det selges jo reseptfritt, men siden jeg har høyere forbruk enn gjennomsnittbrukeren, så får jeg altså dette på resept. Samme med ibux, på hvit resept. Akkurat hva som ligger til grunn for at ting kommer på resept, det vet jeg ikke, men det er flere produkt som fåes på resept som kan kjøpes reseptfritt utenom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det er vel for at de som har helseplager skal få det på egenandelskortet. Kan jo bli utrolig dyrt ettehvert. Aha, ja det tenkte jeg ikke på. Det er helt sikkert derfor. Jeg bare tenkte at om jeg ønsker å kjøpe meg en kjempebind eller bleie, så burde jeg jo få lov til det uten å måtte ha en resept for det. Men nå har jeg heldigvis ikke behov for hverken store bind eller bleier, så egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg spurte:-) *tusler ut av tråden igjen* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes det er rart :-) Grunnen til at et medikament er reseptbelagt, er for å unngå misbruk. Eller, det er i hvertfal det jeg har trodd. Truseinnlegg i segselv, uansett størrelse, kan jo ikke akkurat føre til noe helsefarlig. Derfor synes jeg det er merkelig at det er reseptbelagt. Det samme gjelder forøvrig bleier som er reseptbelagt. Jeg ser ikke poenget med det. Det er reseptbelagt fordi man får det på blå resept slik at man slipper å betale full pris for det. ) Det er ikke alle reseptbelagte medikamenter som er vanedannende, jeg har selv fått salve mot eksem på blå resept f.eks. fordi jeg da fikk den gratis og slapp å betale for den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.