Gå til innhold

Hjelp, trives ikke i den nye jobben min....

Gjest dette er litt frustrerende nå....

Anbefalte innlegg

Gjest dette er litt frustrerende nå....
Skrevet

Jobber innenfor helse og sosialsektor. Begynte i ny jobb for kort tid siden. Jeg er mildt sagt kjempefrustrert. Da jeg begynte etterspurte jeg arbeidsinnstruks for nytilsatte. Dette fantes ikke. Oppdager en svært utydelig ledelse. Leder har en filosofi at en må ta ansvar for egen læring, og finne ut av tingene selv. Første uken var grei, da ble jeg med andre for å se hvordan de jobbet. Etterpå er jeg overlatt til meg selv. Ser også dette er en ensom jobb, der jeg selv styrer min hverdag. Føler meg demotivert, og tar meg selv i å savne gammeljobben min. Savner min tidligere arbeidskollega, pasientene og stukturen og rammene. Det eneste jeg ikke savner så veldig mye var turnusjobbingen.

Er det vanlig å ha det slik når en bytter jobb, og hvor lang tid skal jeg være tolmodig før jeg gir opp?

Vil gjerne ha noen oppmuntrende ord, da jeg er svært frustrert og ikke vet hva jeg bør gjøre. Har tatt opp med min nye sjef at ting virker uklart, og at jeg får mange forskjellige svar. Noen sier til meg at "slik er det i denne jobben".

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ta vare på magefølelsen. Samtidig kan også en jobb bli bedre etterhvert. Du kan få nye kollegaer, kanskje det skjer noe med ledelsen også.

Hva med å gi deg selv en tidsfrist på hvor lang tid du skal gi dette stedet? Hvis du ikke er fornøyd innen da så sier du opp. Du kan jo titte på andre jobber i mellomtiden.

En fordel ved å ha vært borti en jobb hvor man ikke trivdes er at man vet hva man skal se etter i sin nye jobb. Man blir mer selektiv og tør å spørre om ting som man ellers ikke ville spurt om.Kanskje du skal se på denne jobben som en erfaring? En erfaring med en jobb som virker ustrukturert og hvordan det påvirker deg.

Jeg kan selvsagt ikke si hva du skal gjøre. Men lykke til i hvertfall:)

Gjest også ny
Skrevet

Jeg har jobbet i 1,5år i en større bedrift i Norge og har det sånn fremdeles. Ingen av lederne tar ansvar, spør man noen er det ingen som vet. Sånn har det vært i alle år og folk har tydeligvis godtatt det. Jeg syns du skal gi det litt mer tid og ta et skikkelig møte med sjefen din og si klart og tydelig hva du savner. I det minste bør du få en fast kontaktperson som du kan spørre hvis det er noe du lurer på. Hvis du i tillegg har litt ekstra initiativ kan du lage en liste til de som kommer etter deg. Det er utrolig frustrerende å komme som ny til sånne bedrifter. Det virker som om ingen bryr seg. Hvor lyst har man til å bidra da?

Skrevet

Vi mennesker er forskjellige. Når jeg begynte i min nåværende jobb (for en lang evighet siden) fikk jeg to dagers opplæring. Etter det kunne jeg ringe ho jeg overtok jobben etter.

Fortsatt er det ingen som sier hva jeg skal gjøre, og når jeg skal gjøre det. Og dersom jeg trenger noe (nye "verktøy", kurs e.l.) så må jeg selv finne ut av det.

Dette passer meg. Frihet under ansvar. Men jeg ser at det er mange som ikke vil være konfortabel med en slik frihet.

Gjest også ny
Skrevet

Vi mennesker er forskjellige. Når jeg begynte i min nåværende jobb (for en lang evighet siden) fikk jeg to dagers opplæring. Etter det kunne jeg ringe ho jeg overtok jobben etter.

Fortsatt er det ingen som sier hva jeg skal gjøre, og når jeg skal gjøre det. Og dersom jeg trenger noe (nye "verktøy", kurs e.l.) så må jeg selv finne ut av det.

Dette passer meg. Frihet under ansvar. Men jeg ser at det er mange som ikke vil være konfortabel med en slik frihet.

Dette handler ikke nødvendigvis om frihet under ansvar og hvordan man er som person. Det kommer også an på hvilken jobb man har. Jeg har en jobb som innebærer at man må vite hvor ting ligger til en hver tid, ellers kan det faktisk gå galt, noe som vil gå ut over svært mange menneskers sikkerhet. Derfor er det forferdelig uansvarlig av den bedriften jeg jobber i syns jeg.

Skrevet

Dette handler ikke nødvendigvis om frihet under ansvar og hvordan man er som person. Det kommer også an på hvilken jobb man har. Jeg har en jobb som innebærer at man må vite hvor ting ligger til en hver tid, ellers kan det faktisk gå galt, noe som vil gå ut over svært mange menneskers sikkerhet. Derfor er det forferdelig uansvarlig av den bedriften jeg jobber i syns jeg.

Det er jo en helt annen sak. Da er det merkelig at ikke de på jobben ønsker å prioritere å lære deg opp i rutinene på en skikkelig måte.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Reis deg opp.

Hva gjorde de andre den uka du fulgte dem? Kan du også gjøre det samme på eget initiativ?

Det å styre sin egen hverdag krever at man faktisk gjør det. Ellers blir det veldig kjedelig å være på jobb.

Gi deg selv et par-tre måneder hvor du aktivt selv forsøker bidra her og der. Kanskej kan du spørre noen kolleger om de trenger hjelp?

Du er jo ikke ansatt uten grunn. Du er jo en ressurs for jobben. Gi også den en sjanse til å "finne deg".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...