Gjest Ikke sånn når jeg gikk på skolen Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Gutten min går i 3 trinn og da de skulle slutte av til jul fikk vi lappe om at de kunne han med seg kjekser eller noe godt den siste dagen før jul. Jeg pakket ned en brødskive, en gulrot og siden vi ikke hadde noen kjeks fikk han med ett kinderegg. Men han fikk ikke lov å spise det. Jeg synes at dette er for drøyt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis det sto "kjeks eller noe annet godt", er man i god tro hvis man pakker ned litt godteri. Sto det f.eks. "kjeks eller julekaker", menes det nok indirekte at dette ikke omfatter direkte godteri. Men uansett kunne det vel stått litt mer tydelig, hvis det var slik at de ville unngå bestemte ting. Det er mange steder de nå helst vil unngå godteriorigier. Pendelen svinger - i min tid var det også kjeks etc. som var tingen, godteri var forbudt på skolen - men noen hadde det med allikevel. Min eldste hadde lov til "alt", mens min yngste har furtet i flere år fordi akkurat hans trinn har definert avslutningen som "fruktfest", mens de andre trinnene har stått friere. Men i år har de endelig "fått en lærer som forstår dem", som han sier. Hun har en sønn på samme alder, kanskje det har noe med saken å gjøre.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ett kinderegg er jo mye mindre enn "litt kjeks". Merkelig å fokusere på hva det er og ikke mengder. Dessuten synes jeg dette var en "tynn" beskrivelse. Jeg kunne gjort det samme i god tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 greit nok til daglig, men ved spesielle anledninger som avslutninger synes jeg godt de av og til kan gjøre unntak. På vår skole skulle ungene dra med buss for å på kino og skulle være borte hele dagen. Da sto det i klartekst at ungene måtte ha med seg stor matpakke og drikke, men ikke godteri og penger. Men siste dag før jul sto det at de som ville kunne ha med seg godteri. så da fikk mi med seg både potetgull og brus. i fjor på skidag sto det at de gjerne måtte ha med mat som kunne grilles på bål(så da bledet med både brødskive med hvit ost og grillpølse og brød) på skidag i alpinanlegget erdet tillatt med litt kjeks eller sjokolade... Jeg synes forresten du holdt deg godt innenfor det som sto jeg da. for slik du skriverat det sto kan setningen tolkes på flere måter. Jeg ville tolket den som deg, og sendt med litt godteri.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Men sjokoladekjeks hadde vært greit? Håpløst prinsipprytteri, spør du meg. Spesilet med tanke på den uklare beskjeden. Slike rigide holdninger og regler virker som oftes mot sin hensikt i lengden. Forbuden frukt smaker best. Jo mer man regulerer, kontrollerer og bannlyser, jo mer oppsatt blir barna på å få det som er uttilgjengelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Signatura Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Greit nok at du og gutten syntes det var drøyt og for strengt, men for en bagatell! Et kinderegg for over en måned siden som gutten din garantert spiste det øyeblikket han var ute av skolegården. Ikke lett å være lærer. Kunne ikke et lignende innlegg vært slik: "På juleavslutningen fikk mitt barn bare med seg kjeks av meg for det var det som sto på lappen, selvom han selv ville ta med et kinderegg. Så viste det seg at noen hadde tatt med godteri som de fikk spise. Da ble gutten min lei seg og sur. Dette var veldig dårlig gjort av skolen/læreren syns jeg, de må da klare å være konsekvente!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg gjorde noe lignende nettopp. Begge ungene hadde skidag, og da blir man oppfordret til noe godt og oppmuntrende i matboksen. Jeg pleier å sende med kjeks, men denne morgenen hadde vi ikke noe, så jeg sendte med to små sjokoladebiter til hver. For det ene barnet gikk det greit. Det andre barnet fikk ikke spise sjokoladen. Regelen var at "det som sto i kjekshyllene i butikken var OK, det som sto blant godteriene var ikke OK..." Kvikklunsj er da ikke OK, men Gjende med sjokoladetrekk er OK. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg gjorde noe lignende nettopp. Begge ungene hadde skidag, og da blir man oppfordret til noe godt og oppmuntrende i matboksen. Jeg pleier å sende med kjeks, men denne morgenen hadde vi ikke noe, så jeg sendte med to små sjokoladebiter til hver. For det ene barnet gikk det greit. Det andre barnet fikk ikke spise sjokoladen. Regelen var at "det som sto i kjekshyllene i butikken var OK, det som sto blant godteriene var ikke OK..." Kvikklunsj er da ikke OK, men Gjende med sjokoladetrekk er OK. Uff - så firkantet :-(((( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 De prøver vel bare å sette en grense vil jeg tro. Du kan velge å se på dette på to måter: Enten som en oppklarende erfaring - nå vet du hvor grensen de prøver å innarbeide går, eller som en systemsvakhet du vil bruke tid og ergelse på å utfordre og motarbeide. Jeg ville helt klart valgt den første 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Uff - så firkantet :-(((( evt det helt motsatte av firkantet, ettersom de godtar RUND kjeks men ikke firkantet sjokolade;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis det sto "kjeks eller noe annet godt", er man i god tro hvis man pakker ned litt godteri. Sto det f.eks. "kjeks eller julekaker", menes det nok indirekte at dette ikke omfatter direkte godteri. Men uansett kunne det vel stått litt mer tydelig, hvis det var slik at de ville unngå bestemte ting. Det er mange steder de nå helst vil unngå godteriorigier. Pendelen svinger - i min tid var det også kjeks etc. som var tingen, godteri var forbudt på skolen - men noen hadde det med allikevel. Min eldste hadde lov til "alt", mens min yngste har furtet i flere år fordi akkurat hans trinn har definert avslutningen som "fruktfest", mens de andre trinnene har stått friere. Men i år har de endelig "fått en lærer som forstår dem", som han sier. Hun har en sønn på samme alder, kanskje det har noe med saken å gjøre.... ''Hun har en sønn på samme alder, kanskje det har noe med saken å gjøre....'' ;-) Ikke utenkelig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes det har gått litt for langt når det gjleder hvordan skolen skal diktere hva folk spiser eller ikke spiser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Greit nok at du og gutten syntes det var drøyt og for strengt, men for en bagatell! Et kinderegg for over en måned siden som gutten din garantert spiste det øyeblikket han var ute av skolegården. Ikke lett å være lærer. Kunne ikke et lignende innlegg vært slik: "På juleavslutningen fikk mitt barn bare med seg kjeks av meg for det var det som sto på lappen, selvom han selv ville ta med et kinderegg. Så viste det seg at noen hadde tatt med godteri som de fikk spise. Da ble gutten min lei seg og sur. Dette var veldig dårlig gjort av skolen/læreren syns jeg, de må da klare å være konsekvente!" Enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Til å le av:) Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg gjorde noe lignende nettopp. Begge ungene hadde skidag, og da blir man oppfordret til noe godt og oppmuntrende i matboksen. Jeg pleier å sende med kjeks, men denne morgenen hadde vi ikke noe, så jeg sendte med to små sjokoladebiter til hver. For det ene barnet gikk det greit. Det andre barnet fikk ikke spise sjokoladen. Regelen var at "det som sto i kjekshyllene i butikken var OK, det som sto blant godteriene var ikke OK..." Kvikklunsj er da ikke OK, men Gjende med sjokoladetrekk er OK. Utrolig mye rar man får høre om her på DOL:) Merkelige regler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 evt det helt motsatte av firkantet, ettersom de godtar RUND kjeks men ikke firkantet sjokolade;-) Fnis - akkurat sånn tenkte jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Fnis - akkurat sånn tenkte jeg også. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg gjorde noe lignende nettopp. Begge ungene hadde skidag, og da blir man oppfordret til noe godt og oppmuntrende i matboksen. Jeg pleier å sende med kjeks, men denne morgenen hadde vi ikke noe, så jeg sendte med to små sjokoladebiter til hver. For det ene barnet gikk det greit. Det andre barnet fikk ikke spise sjokoladen. Regelen var at "det som sto i kjekshyllene i butikken var OK, det som sto blant godteriene var ikke OK..." Kvikklunsj er da ikke OK, men Gjende med sjokoladetrekk er OK. Det var sikkert veldig motiverende både for barnets skiglede og sunnvalgsfølelse... Man skaper opprør når man lager pedantiske tulleregler som ikke går an å forsvare på noen som helst fornuftig måte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Greit nok at du og gutten syntes det var drøyt og for strengt, men for en bagatell! Et kinderegg for over en måned siden som gutten din garantert spiste det øyeblikket han var ute av skolegården. Ikke lett å være lærer. Kunne ikke et lignende innlegg vært slik: "På juleavslutningen fikk mitt barn bare med seg kjeks av meg for det var det som sto på lappen, selvom han selv ville ta med et kinderegg. Så viste det seg at noen hadde tatt med godteri som de fikk spise. Da ble gutten min lei seg og sur. Dette var veldig dårlig gjort av skolen/læreren syns jeg, de må da klare å være konsekvente!" Det som er helt på veggene idiotisk er at lærerne i det hele tatt sløser vekk tid og god stemning på å detaljkontrollere barna på denne måten. Slikt prinsipprytteri på spesielle dager skaper på sitt beste intens motvilje mot det høyhellige sunnhetsbudskapet læreren forsøker å indoktrinere barna med. Pjuk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 evt det helt motsatte av firkantet, ettersom de godtar RUND kjeks men ikke firkantet sjokolade;-) ;-) Men hva med de ovale kjeksene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 De prøver vel bare å sette en grense vil jeg tro. Du kan velge å se på dette på to måter: Enten som en oppklarende erfaring - nå vet du hvor grensen de prøver å innarbeide går, eller som en systemsvakhet du vil bruke tid og ergelse på å utfordre og motarbeide. Jeg ville helt klart valgt den første Jeg er sterk tilhenger av å sette fornuftige og logiske grenser, og la resten ligge. Det er så bortkastet å komme med surreforbud bare så man har noe man kan forsure ungenes hyggelige dager med. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.