Gjest GA Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Er nesten ferdig med å lese den ene julegaveboka til jentungen på 8 år, og må bare si at den er den beste barneboka jeg har lest på veldig veldig lenge! Jeg måtte stjele den en kveld for å lese ferdig selv. Jentungen vil ikke at den skal ta slutt, hun ville heller spare det siste kapittelet til i kveld enn å lese den ferdig i går. Beste høytlesingsopplevelsen siden "lillesøster" bøkene kom da ungene var barnehagebarn! Ser damen har gitt ut en bok som heter "vaffelhjerte" er det noen som har lest den? Er den også bra? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg googlet den nå - den ser fin ut. Men jeg ser at den er på nynorsk. Fins den på bokmål også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg googlet den nå - den ser fin ut. Men jeg ser at den er på nynorsk. Fins den på bokmål også? Tror ikke den er på bokmål. Jeg simultanoversetter, det går helt fint... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Tror ikke den er på bokmål. Jeg simultanoversetter, det går helt fint... Ja, det går nok greit. Fant ei strikkeoppskrift basert på lua til Tonje Glimmerdal, den var jo ganske fin. http://magfly.blogspot.com/2009/11/for-jenter-med-fart-og-sjlvtillit.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeymor Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg har en sønn som straks fyller ni år. Passer denne boka for gutter også? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg har en sønn som straks fyller ni år. Passer denne boka for gutter også? Mvh Det vil jeg da tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg har en sønn som straks fyller ni år. Passer denne boka for gutter også? Mvh Jeg lurte på boken for sønnen min, men merker meg at den er på nynorsk, så det spørs hva niåringen din synes om det (antar han skal lese selv). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Tror ikke den er på bokmål. Jeg simultanoversetter, det går helt fint... 9-åringen min fikk også den boka til jul, og da jeg så den var på nynorsk tenkte jeg å bytte den, siden hun ikke er kjent med nynorsk og jeg selv synes det er litt vanskelig å lese en hel bok (så det hadde ikke blitt aktuelt å simultanoversette høyt...). Men hun leste den ut hun før jeg fikk gjort noe med det! Og hun likte boka kjempegodt og syntes tilogmed det var litt gøy å lese nynorsk...Nå skal det vel sies at hun leser myyyye, og er blitt vant til mange forskjellige uttrykk. Og jeg ser at i den Safariboka hun har fått nå er det noen nynorske tekster, så det er kanskje like greit å ha litt nynorsk som er bra og morsom hjemme i bokhylla også... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nynorsk Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg googlet den nå - den ser fin ut. Men jeg ser at den er på nynorsk. Fins den på bokmål også? Det er vel ikkje noko porblem at boka er på nynorsk?? Om du ikkje klarer å lesa det for ungen din, så er det jo berre til å oversetja det til dialekta di.... Det er jo slik me andre gjer det når me les for ungane våre....(då stort sett alle bøkene er på bokmål...) Det gjer eg for elevane på skulen òg. Eg les mange bøker for elevane på skulen, men eg les dei på mi eiga dialekt... Både denne og "vaffelhjarte" er fantastiske bøker.... Kos deg.. (ungana forstår nok sikkert kva du les, sjølv om du les på nynorsk....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Det er vel ikkje noko porblem at boka er på nynorsk?? Om du ikkje klarer å lesa det for ungen din, så er det jo berre til å oversetja det til dialekta di.... Det er jo slik me andre gjer det når me les for ungane våre....(då stort sett alle bøkene er på bokmål...) Det gjer eg for elevane på skulen òg. Eg les mange bøker for elevane på skulen, men eg les dei på mi eiga dialekt... Både denne og "vaffelhjarte" er fantastiske bøker.... Kos deg.. (ungana forstår nok sikkert kva du les, sjølv om du les på nynorsk....) For unger som har lesevansker, og strever å skrive et skriftspråk feilfritt - så er det ikke gunstig med et skriftspråk til. Så ja- det kan være problem at den er på nynorsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nynorsk Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 For unger som har lesevansker, og strever å skrive et skriftspråk feilfritt - så er det ikke gunstig med et skriftspråk til. Så ja- det kan være problem at den er på nynorsk. joda, eg ser den... Men eg tenkje no meir på at de som foreldre kanskje kan lesa slike bøker for ungane. På denne måten vert jo leselysta betra og ungane får kjennskap til ulike tekstar på ulike skriftspråk(nynorsk og bokmål). Foreldre må generelt bli flinkare til å lesa for ungane sine, alle bøker..... (dette er foreldre veldig dårleg til i dag... sjølv om dette er grunnleggjande for ungane/elevane si lese- og skriveopplæring ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 joda, eg ser den... Men eg tenkje no meir på at de som foreldre kanskje kan lesa slike bøker for ungane. På denne måten vert jo leselysta betra og ungane får kjennskap til ulike tekstar på ulike skriftspråk(nynorsk og bokmål). Foreldre må generelt bli flinkare til å lesa for ungane sine, alle bøker..... (dette er foreldre veldig dårleg til i dag... sjølv om dette er grunnleggjande for ungane/elevane si lese- og skriveopplæring ) Ja, å lese for barn er bra. :-) Jeg leste veldig mye for mine barn da de var små, og de satt ofte og fulgte teksten. Ergo måtte jeg lese bokmål- siden et av mine barn har lese-skrivevansker. Jeg må også innrømme at jeg selv også synes det er veldig slitsomt å lese nynorsk/svensk/dansk - og at jeg derfor aldri leser bøker på de språk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nynorsk Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Ja, å lese for barn er bra. :-) Jeg leste veldig mye for mine barn da de var små, og de satt ofte og fulgte teksten. Ergo måtte jeg lese bokmål- siden et av mine barn har lese-skrivevansker. Jeg må også innrømme at jeg selv også synes det er veldig slitsomt å lese nynorsk/svensk/dansk - og at jeg derfor aldri leser bøker på de språk. "Jeg leste veldig mye for mine barn da de var små, og de satt ofte og fulgte teksten. Ergo måtte jeg lese bokmål- siden et av mine barn har lese-skrivevansker." Nei nei nei... Typisk!!!! Det er jo ikkje ein god nok grunn til å ikkje lesa bøker på nynorks av di ein av ungane dine hadde lese- og skrivevanskar...... Det viktigaste er jo at du les... Det er jo det at ungen din vert lesen for som er viktigast. Så då burde du jo absolutt lese andre bøker òg.... Men begynneropplæringa i skriving er noko anna.. Då bør kanskje dei elevane som "slit" få skriva (i 1. og 2. klasse etter LTG-metoden, for meistringa sin del...) men men.... Du vil vel kanskje ikkje læra eller hjelpa ungane dine med divisjon eller andre ting i matten du då, dersom du sleit med det sjølv... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 "Jeg leste veldig mye for mine barn da de var små, og de satt ofte og fulgte teksten. Ergo måtte jeg lese bokmål- siden et av mine barn har lese-skrivevansker." Nei nei nei... Typisk!!!! Det er jo ikkje ein god nok grunn til å ikkje lesa bøker på nynorks av di ein av ungane dine hadde lese- og skrivevanskar...... Det viktigaste er jo at du les... Det er jo det at ungen din vert lesen for som er viktigast. Så då burde du jo absolutt lese andre bøker òg.... Men begynneropplæringa i skriving er noko anna.. Då bør kanskje dei elevane som "slit" få skriva (i 1. og 2. klasse etter LTG-metoden, for meistringa sin del...) men men.... Du vil vel kanskje ikkje læra eller hjelpa ungane dine med divisjon eller andre ting i matten du då, dersom du sleit med det sjølv... Høytlesing for barn handler også om å formidle leseglede. Da velger man bøker som er livlige og som har et språk man liker lese. Beklager, men jeg ville ikke valgt nynorsk uansett hvor lurt du måtte mene det hadde vært. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg har ikke lest "vaffelhjarta", men tolvåringen og niåringen har Begge (uten at de visste om den andre) forkynte at det var den beste boka de hadde lest! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 9-åringen min fikk også den boka til jul, og da jeg så den var på nynorsk tenkte jeg å bytte den, siden hun ikke er kjent med nynorsk og jeg selv synes det er litt vanskelig å lese en hel bok (så det hadde ikke blitt aktuelt å simultanoversette høyt...). Men hun leste den ut hun før jeg fikk gjort noe med det! Og hun likte boka kjempegodt og syntes tilogmed det var litt gøy å lese nynorsk...Nå skal det vel sies at hun leser myyyye, og er blitt vant til mange forskjellige uttrykk. Og jeg ser at i den Safariboka hun har fått nå er det noen nynorske tekster, så det er kanskje like greit å ha litt nynorsk som er bra og morsom hjemme i bokhylla også... ;-) Kjempebra hun leste boka på nynorsk Er jo en grunn til at nynorskbarn stort sett mestrer begge målformene like bra - i motsetning til barn som har bokmål som hovedmålform. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg har ikke lest "vaffelhjarta", men tolvåringen og niåringen har Begge (uten at de visste om den andre) forkynte at det var den beste boka de hadde lest! Hm - disse bøkene skulle jeg ha sett etter i dag da vi var på biblioteket. Men jeg er håpløs på å huske navn på "nye" forfattere (nye for meg altså). Men nå kan jeg jo prøve å hukse på Glimtipper - og deretter kople videre til Glimmerdal! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hm - disse bøkene skulle jeg ha sett etter i dag da vi var på biblioteket. Men jeg er håpløs på å huske navn på "nye" forfattere (nye for meg altså). Men nå kan jeg jo prøve å hukse på Glimtipper - og deretter kople videre til Glimmerdal! Smart ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nynorsk Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Høytlesing for barn handler også om å formidle leseglede. Da velger man bøker som er livlige og som har et språk man liker lese. Beklager, men jeg ville ikke valgt nynorsk uansett hvor lurt du måtte mene det hadde vært. hehehe... Ja, det er det å skapa leseglede.. Det er mange bra barnebøker på nynorsk og bokmål. Jammen bra at borna dine kan koma seg på skulen og andre plassar å høyra andre bøker. Ein treng jo ikkje lesa direkte frå boka. Les på dialekta di, men det virkar som er eit problem for deg... NB: Eg er jammen glad for at eg ikkje har deg som mor på skulen....!!! Men hugs på at det er viktig at born får ei stor språkleg bevissthet.... For meg virkar det som du er veldig svart - kvitt. Men gidd ikkje bruka energi på å læra deg noko om slike ting.. du er vel ei slik som "kan" alt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 hehehe... Ja, det er det å skapa leseglede.. Det er mange bra barnebøker på nynorsk og bokmål. Jammen bra at borna dine kan koma seg på skulen og andre plassar å høyra andre bøker. Ein treng jo ikkje lesa direkte frå boka. Les på dialekta di, men det virkar som er eit problem for deg... NB: Eg er jammen glad for at eg ikkje har deg som mor på skulen....!!! Men hugs på at det er viktig at born får ei stor språkleg bevissthet.... For meg virkar det som du er veldig svart - kvitt. Men gidd ikkje bruka energi på å læra deg noko om slike ting.. du er vel ei slik som "kan" alt... Hvorfor skal man pine seg gjennom bøker på nynorsk når utvalget i gode bøker er mer enn stort nok på bokmål? Barn trenger ikke høre nynorsk som små for å opparbeide seg god språklig bevissthet. Og det heter forresten "medviten" på nynorsk. Hehe Misforstå meg rett - jeg har ikke store problemer med nynorsk sjøl, men jeg forstår godt at ikke folk gidder å lese på nynorsk for unga sine så lenge de ikke må. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.