Gjest Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 hei! jeg har en datter som er 7 uker og jeg ammer henne. men når hun får melk fra puppen, gulper hun skikkelig og oppkasten er flytende, mens når hun får morsmelkerstatning, så går det bra. hun har søvnproblemer. når hun morsmelk, så vil hun ha melk hele tiden. hva kan være årsaken til at hun gulper opp skikkelig? skal jeg fortsette amme hun eller slutte med det? carolin 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes absolutt du skal fortsette å amme henne! Kanskje hun spiser mer/fortere når hun får morsmelk og at det blir fullt i magen? Mine babyer gulpet ofte opp hvis de spiste for mye når jeg ammet dem. Nå har jeg aldri gitt mine erstatning, men jeg vet at morsmelk inneholder noen enzymer som gjør mat mer flytende og dermed gjør det lettere å fordøye maten. Kanskje det har noe med det å gjøre? Når de forlanger mer melk "hele tiden" er det ofte fordi de har økedager. Da spiser de oftere sånn at produksjonen av melk øker hos mamma'n. Dette skjer med jevne og ujevne mellomrom under hele ammeperioden, med mine unger skjedde det ihvertfall ved ca 5 uker, 2 mndr, 4 mndr etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amme hvis du kan en stund til Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Det er helt normalt og riktig at barn gulper opp morsmelk, ofte kan de drikke mer enn de egentlig orker / har plass til, og da kommer det opp. Når hun er så liten har hun veldig godt av antistoffene som er i morsmelken, så jeg ville absolutt fortsatt å amme henne når du har mulighet til det. Jeg ville snakket med helsestasjonen hvis du har spørsmål om hun gulper mer enn du tror er normalt. Gir du mye morsmelkerstatning kan det gjøre at du etterhvert produserer mindre melk selv, produsksjonen din tilpasser seg barnets behov, og er avhengig av at babyen dier ekstra hyppig i de periodene melkemengden skal økser (økedager - når babyen vokser og trenger mer melk). Hvis dette ekstrabehovet dekkes av erstatning, vil kroppen din produsere mindre melk. Så å gi erstatning i perioder man tror babyen trenger mer melk, kan gjøre at man kommer inn i en litt vanskelig spiral. Og hvis babyen har fått erstatning til forrige måltid, så vil du kanskje ha så mye melk at babyen forspiser seg litt og gulper opp mer enn vanslig neste gang hun får pupp. Så daglig kobinasjon av erstatning og pupp kan være litt vanskelig å få til, snakk med helsestasjonen om du kanskje ikke bør vente litt med ertstningen. Etterhvert kan det være greit å gi erstatning feks når du ikke er hjemme med babyen. barn som ammes, sover (ofte) kortere intervaller enn barn som får erstatning, erstatningen metter lenger i magen (og for å holde ammingen i gang er veldig mange nødt til å amme også om natten så lenge man fullammer). Så det er helt normalt. Om din baby sover unormalt lite om natten, kan helsestasjonen også svare på. Jeg hadde mye melk om morgenen, så en lang periode gjorde vi det slik at når baby våknet (etter seks en gang) tok pappaen baby opp og skiftet bleie mens jeg raskt pumpet det første fulle brystet. Pappaen satte melken i kjøleskapet og jeg ammet baby det andre brystet (og gjerne litt fra det første igjen etterpå). Om kvelden gjorde jeg pumpen klar på nattbordet mitt, og la babyen i vuggen på stua ved siden av pappaen (ved tv-en eller pc-en). Så la jeg meg samtidig, og når baby våknet i elleve-tiden, ga pappaen flasken med utpumpet melk. Så la de seg også på soverommet, og når baby våknet i to-tretiden for mer mat, hadde jeg sovet leenge i strekk. Deilig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.