Gjest maths Skrevet 29. januar 2010 Skrevet 29. januar 2010 Fire personer går tur i skogen. Etter en liten stund oppdager de tre ledige plasser, som hver har plass til en person. På hvor mange måter kan de sette seg? Svaret er 24, men jeg får ikke det til å stemme. Dersom det hadde vært fire personer, og fire plasser, blir det jo 24. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 29. januar 2010 Skrevet 29. januar 2010 Har du husket å regne med kombinasjoner der ikke alle tre sitter samtidig? 0 Siter
Platina Skrevet 29. januar 2010 Skrevet 29. januar 2010 Det stemmer det, såvidt jeg kan skjønne. Regnestykket er vel 4x3x2=24. Og da skulle det vel bli samme svar om det er 4 plasser også - 4x3x2x1=24. Eller... Hmm... Litt usikker. 0 Siter
Gjest maths Skrevet 29. januar 2010 Skrevet 29. januar 2010 Det stemmer det, såvidt jeg kan skjønne. Regnestykket er vel 4x3x2=24. Og da skulle det vel bli samme svar om det er 4 plasser også - 4x3x2x1=24. Eller... Hmm... Litt usikker. Takk, du har helt rett 0 Siter
Gjest matteproblemer.... Skrevet 29. januar 2010 Skrevet 29. januar 2010 Det stemmer det, såvidt jeg kan skjønne. Regnestykket er vel 4x3x2=24. Og da skulle det vel bli samme svar om det er 4 plasser også - 4x3x2x1=24. Eller... Hmm... Litt usikker. Er en veldig god grunn til at mattelæreren var "veldig" oppgitt over meg på skolen. Og dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg prøver meg likevel: ''Etter en liten stund oppdager de tre ledige plasser, som hver har plass til en person. På hvor mange måter kan de sette seg? '' ''Det stemmer det, såvidt jeg kan skjønne. Regnestykket er vel 4x3x2=24.'' Hvor kommer to-tallet fra? 0 Siter
Platina Skrevet 29. januar 2010 Skrevet 29. januar 2010 Jeg hadde vært en forferdelig dårlig lærer da, men jeg kan prøve å forklare: Du har fire personer og tre stoler. Det er altså 4 ulike utfall når en person skal sette seg på den første stolen. Så er det 3 personer som står igjen. Det er da 3 ulike utfall for hvem som setter seg på den neste stolen - da har vi kommet til 4x3. Da står det 2 personer igjen og det er altså 2 ulike muligheter når den siste stolen skal fylles. Vi får da regnestykket 4x3x2=24. Dersom det hadde vært enda en stol så hadde det bare vært ett ufall for denne stolen siden det står bare én person igjen. Dvs 4x3x2x1=24 Jeg vet ikke om det var i nærheten av forståelig engang. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.