Gå til innhold

Får du dette til å stemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fire personer går tur i skogen. Etter en liten stund oppdager de tre ledige plasser, som hver har plass til en person. På hvor mange måter kan de sette seg?

Svaret er 24, men jeg får ikke det til å stemme. Dersom det hadde vært fire personer, og fire plasser, blir det jo 24.

Skrevet

Har du husket å regne med kombinasjoner der ikke alle tre sitter samtidig?

Skrevet

Det stemmer det, såvidt jeg kan skjønne. Regnestykket er vel 4x3x2=24.

Og da skulle det vel bli samme svar om det er 4 plasser også - 4x3x2x1=24. Eller... Hmm... Litt usikker. :)

Skrevet

Og da skulle det vel bli samme svar om det er 4 plasser også - 4x3x2x1=24. Eller... Hmm... Litt usikker. :)

Takk, du har helt rett :)

Gjest matteproblemer....
Skrevet

Er en veldig god grunn til at mattelæreren var "veldig" oppgitt over meg på skolen. Og dette er sikkert et dumt spørsmål, men jeg prøver meg likevel:

''Etter en liten stund oppdager de tre ledige plasser, som hver har plass til en person. På hvor mange måter kan de sette seg?

''

''Det stemmer det, såvidt jeg kan skjønne. Regnestykket er vel 4x3x2=24.''

Hvor kommer to-tallet fra?

Skrevet

Jeg hadde vært en forferdelig dårlig lærer da, men jeg kan prøve å forklare:

Du har fire personer og tre stoler. Det er altså 4 ulike utfall når en person skal sette seg på den første stolen. Så er det 3 personer som står igjen. Det er da 3 ulike utfall for hvem som setter seg på den neste stolen - da har vi kommet til 4x3. Da står det 2 personer igjen og det er altså 2 ulike muligheter når den siste stolen skal fylles. Vi får da regnestykket 4x3x2=24.

Dersom det hadde vært enda en stol så hadde det bare vært ett ufall for denne stolen siden det står bare én person igjen. Dvs 4x3x2x1=24

Jeg vet ikke om det var i nærheten av forståelig engang. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...