Gå til innhold

Barnetrygd og skilsmisse

Gjest redd mamma som gruer seg til fremtiden

Anbefalte innlegg

Gjest redd mamma som gruer seg til fremtiden
Skrevet

Det går dessverre mot skilsmisse her i huset. Vi har to barn sammen, som skal bo en uke hos hver. Må noen av oss betale bidrag da (en tjener ca 50000 mer enn den andre).

Hvor mye barnetrygd får vi, og hvordan blir den fordelt?

Er det andre økonomiske støtteordninger jeg kan få hjelp av. Vet jeg kan få skatteklasse som eneforsørger (husker ikke om det er klasse en eller to).

Skrevet

Jeg har en venninne som har en slik 50/50 ordning. De tjener ikke likt, og ingen av dem betaler bidrag til den andre. De får barnetrygd som før, og som blir likt fordelt på begge parter.

Du kan søke om å få komme i skatteklasse 2.

Skrevet

Forutsatt at dere går inn for ordninga der barna har delt fast bosted etter barnelovens §36, får dere bare en ekstra barnetrygd hver på deling pr mnd.

Når det er store forskjeller i inntekt, kan det være at man har krav på bidrag til tross for en 50/50 fordeling av barna. Sjekk med NAV.

Skrevet

Vi har ett barn hver på papiret, men i praksis er ungene omtrent like mye hos hver av oss.

Vi har derfor to barnetrygder hver (skjønt pappan har fått ny samboer og har vel mistet denne), jeg har dekket 64% av dokumenterte utgifter til barnepass (sfo / barnehage) (han tjente for mye) og jeg fikk de tre første årene noen kroner i overgangsstønad (dette er inntektsavhengig). Om du tjener lite kan du ha rett på bostøtte.

Vi skal egentlig betale bidrag til hverandre, men det er jo bare tøys så han betaler meg det overskytende av det vi skulle betalt hverandre om du skjønner hva jeg mener. Han tjener en god del mer enn meg.

Gjest tror jeg
Skrevet

Vi har ett barn hver på papiret, men i praksis er ungene omtrent like mye hos hver av oss.

Vi har derfor to barnetrygder hver (skjønt pappan har fått ny samboer og har vel mistet denne), jeg har dekket 64% av dokumenterte utgifter til barnepass (sfo / barnehage) (han tjente for mye) og jeg fikk de tre første årene noen kroner i overgangsstønad (dette er inntektsavhengig). Om du tjener lite kan du ha rett på bostøtte.

Vi skal egentlig betale bidrag til hverandre, men det er jo bare tøys så han betaler meg det overskytende av det vi skulle betalt hverandre om du skjønner hva jeg mener. Han tjener en god del mer enn meg.

Dere skal vel bare ha hver deres barnetrygd. Skjønner ikke hvorfor dere på noe tidspunkt skulle ha to hver?

Skrevet

Dere skal vel bare ha hver deres barnetrygd. Skjønner ikke hvorfor dere på noe tidspunkt skulle ha to hver?

Vi var jo aleneforsørgere for hvert vårt barn = 2 barnetrygder hver. :o)

candyqueen_83
Skrevet

Vi var jo aleneforsørgere for hvert vårt barn = 2 barnetrygder hver. :o)

Ikke for å være frekk, men er det grunnen til at dere står som aleneforsørgere til hvert deres barn? Atså en ekstra barnetrygd?

Har aldri hørt om tidligere at noen har "delt" barna mellom seg.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men er det grunnen til at dere står som aleneforsørgere til hvert deres barn? Atså en ekstra barnetrygd?

Har aldri hørt om tidligere at noen har "delt" barna mellom seg.

Nei, det var flere grunner til at vi delte barna mellom oss og jeg har da hørt om flere som har gjort det på den måten.

Skrevet

Da har dere vært heldige med det lokale trygdekontoret.

Loven er klar på at skal man få støtte som enslig forsørger, skal man ha barnet "klart mer" enn den andre. Så med mindre dere har oppgitt feil samværsmengde, har dere fått en "snill" saksbehandler.

Mariaflyfly har riktig svar.

Skrevet

Forutsatt at dere går inn for ordninga der barna har delt fast bosted etter barnelovens §36, får dere bare en ekstra barnetrygd hver på deling pr mnd.

Når det er store forskjeller i inntekt, kan det være at man har krav på bidrag til tross for en 50/50 fordeling av barna. Sjekk med NAV.

Men altfor mange driver trygdsvindel på det. Snyltere finnes det alltid.

Gjest En kvinde
Skrevet

Det kommer til å gå så bra, selv om det sikkert er litt tøft i begynnelsen. Og du trenger heller ikke å bli singel resten av livet.

Husk også at du kan ha krav på lån fra husbanken via kommunen og boligtilskudd. Tror det heter startlån.

Her er litt om det Lillemus skrev om:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=128084

Skrevet

Nei, det var flere grunner til at vi delte barna mellom oss og jeg har da hørt om flere som har gjort det på den måten.

For meg høres det ut som at det ligger i grenseland for trygdesvindel og gjort helt bevisst for å melke systemet for et par lapper ekstra. At mange gjør det gir det ikke noe godkjentstempel i min bok, men er heller en indikasjon på at svindlen er systematisert.

Skrevet

Da har dere vært heldige med det lokale trygdekontoret.

Loven er klar på at skal man få støtte som enslig forsørger, skal man ha barnet "klart mer" enn den andre. Så med mindre dere har oppgitt feil samværsmengde, har dere fått en "snill" saksbehandler.

Mariaflyfly har riktig svar.

Vi spurte om dette på trygdekontoret og de sa at de ikke la seg opp i hvordan vi fordelte samværet i praksis i forhold til hva som står på papiret.

Gjest En kvinde
Skrevet

For meg høres det ut som at det ligger i grenseland for trygdesvindel og gjort helt bevisst for å melke systemet for et par lapper ekstra. At mange gjør det gir det ikke noe godkjentstempel i min bok, men er heller en indikasjon på at svindlen er systematisert.

Lovverket er sånn. Følger du lovverket slik det står i artikkelen jeg la inn over - så har du krav på det. Det er faktisk ikke lett å gå fra to inntekter og et hushold, til en inntekt pr hushold. Her er det igjen kvinnen som taper økonomisk, nå når det er ofte blir lagt opp til delt samvær. All ære til at far ser mer til barna sine. Men kanskje man burde gjøre noe med likestilling og lønn snart.

Skrevet

Det er da ingenting i veien for å ha ett barn hver på papiret? Det har ingenting med trygdesvindel å gjøre.

Skrevet

Det er da ingenting i veien for å ha ett barn hver på papiret? Det har ingenting med trygdesvindel å gjøre.

Trygdesvindelen kommer hvis man har ett barn hver på papiret, og "vanlig samvær" med det andre, men likevel har barna 50/50. Jeg ser du sier at deres trygdekontor sa at de ikke la seg opp i det, men som sagt, da har dere hatt en "snill" saksbehandler.

Ett barn hver er greit. 50/50 samvær med begge er greit. Men det er ikke greit å lyve om samværet for å få stønader man bare får hvis man har barnet "klart mer" enn den andre forelderen.

Skrevet

''ett barn hver på papiret?''

Når du sier ett barn hver _på papiret_, så mener jeg at du antyder at det som står på papiret ikke avspeiler de reelle forhold. Hvis så er tilfellet, så er dette trygdemisbruk, på linje med andre former for trygdemisbruk basert på feilaktige opplysninger til det offentlige.

Jeg synes det er en forbedring av systemet at det for noen år siden også ble slik at de med delt fast bosted (altå en 50-50 ordning), fikk økning i barnetrygden. Dette gjør det mer nærliggende for folk å ikke lage "papiravtaler", men derimot oppgi den reelle situasjonen til nav.

Skrevet

Vi spurte om dette på trygdekontoret og de sa at de ikke la seg opp i hvordan vi fordelte samværet i praksis i forhold til hva som står på papiret.

Det er jo å oppfordre til å tøye grensa, mener jeg - at NAV sjøl sier at de ikke legger seg opp i hva som er den virkelige praksis. Regelverket her er jo helt entydig.

Gjest En kvinde
Skrevet

''ett barn hver på papiret?''

Når du sier ett barn hver _på papiret_, så mener jeg at du antyder at det som står på papiret ikke avspeiler de reelle forhold. Hvis så er tilfellet, så er dette trygdemisbruk, på linje med andre former for trygdemisbruk basert på feilaktige opplysninger til det offentlige.

Jeg synes det er en forbedring av systemet at det for noen år siden også ble slik at de med delt fast bosted (altå en 50-50 ordning), fikk økning i barnetrygden. Dette gjør det mer nærliggende for folk å ikke lage "papiravtaler", men derimot oppgi den reelle situasjonen til nav.

Delt omsorg gjør vel at man får den ekstra barnetrygden annenhvert år, samt skatteklasse 2. Og altså ikke hvert år. Dersom du mener noe annet har du en link?

Skrevet

Delt omsorg gjør vel at man får den ekstra barnetrygden annenhvert år, samt skatteklasse 2. Og altså ikke hvert år. Dersom du mener noe annet har du en link?

Man får skatteklasse 2 annethvert år, det er helt riktig. Og så får man utbetalt halvparten av en ekstra barnetygd hver mnd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...