Gå til innhold

Et mobber eller mobbet problem?

PieLill

Anbefalte innlegg

Gjest rangordning

''De kan få til å fjerne negativ atferd mot medelever som sliter, men de får sjelden til at disse elevene får økt sosial status.''

Må bare fortelle om noe som har en liten sammenheng her.

En kamerat av meg var invitert til en skole og underviste i sitt fag, han er altså ikke lærer, var mer en gjesteopptreden :-)

I løpet av dagen der observerte han en gutt som helt tydelig var utenfor "gjengen". Gutten viste seg å være flink i dette faget, og ble trukket fram på en positiv og anerkjennende måte. Gutten ble belønnet med å være en slags assistent.

Kameraten min er svært utadvendt, er flink til å kommunisere med barn og unge og får respekt. Han er flink i jobben sin og veldig stolt av den.

Han fortalte at på slutten av denne dagen, kunne han se at gutten formelig vokste og at han fikk økt status blant klassekamerater.

Selv om dette kanskje bare varte denne ene dagen, tror jeg det har betydd mye for denne gutten.

Det er fullt mulig for omgivelsene å påvirke.

som lærer må en tenke seg grundig om, ang hvordan man omtaler enkeltelever ovenfor andre.

Jeg vet om elever som har blitt trukket fram av lærer fordi de er spesielt flinke/begavete. For mange har det ført til at de har mistet sosial status blant venner da de har blitt "gullunger". For noen har det blitt så ille at de har gitt blaffen i skolearbeidet i håp om å bli mer akseptert av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

som lærer må en tenke seg grundig om, ang hvordan man omtaler enkeltelever ovenfor andre.

Jeg vet om elever som har blitt trukket fram av lærer fordi de er spesielt flinke/begavete. For mange har det ført til at de har mistet sosial status blant venner da de har blitt "gullunger". For noen har det blitt så ille at de har gitt blaffen i skolearbeidet i håp om å bli mer akseptert av de andre.

Enig i at det kan være uheldig hvis en lærer fremhever en elev over tid, men det kan dog ikke sammenlignes med dette tilfellet.

Her snakker vi om et enkelt tilfelle, hvor en elev (trolig for en stakket stund?) fikk en høyere sosial status enn han hadde fra før. Det var i alle fall helt tydelig for min kamerat. Han hadde også samtale med læreren som ikke hadde noen innvendinger.

Jeg ville egentlig bare frem til at omgivelsene faktisk kan påvirke. Det er ikke slik at om man blir mobbet/utestengt så skyldes det personlighet og at det dermed er håpløst/nytteløst å gjøre noe med situasjonen.

Sier heller ikke at dette er den rette formen for å øke den sosiale statusen til en som er utenfor, blir mobbet/utestengt, men at jeg kom på noe som faktisk har skjedd og som jeg syntes var positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...