Gjest Skolemamma Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 I klassen til dattera mi (1. klasse) går det ei jente som har problemer når det gjelder tissing og dogåing. Hun tør ikke å gå på do alene (er også noe utrygg i andre situasjoner), og det er også slik at hun må ofte tisse, og klarer ikke å holde seg lenge når hun først må på do. Jeg antar at hun av den grunn får lov til å gå på do i timen, og ikke behøver å vente til friminuttet, som de andre jo må gjøre. Denne jenta er ei god venninne av min datter (A) og ei annen jente i klassen (. Læreren har visst laget en "regel" om at jenta kan velge om hun vil ha med seg A eller B når hun må på do i timen, siden hun ikke tør å gå alene. I og med at hun må tisse ganske ofte, blir det ganske ofte at A eller B må bli med ut av timen. I tillegg er jenta ganske treg, så det er stort sett ikke snakk om et par minutter hver gang, har jeg skjønt. Jeg har ikke vært helt klar over denne "ordningen" før nå. Men nå har A gitt uttrykk overfor meg at hun ikke syns dette er så ok. Som hun sier, så er det ofte at klassen har blitt satt i gang med noe eller lært noe nytt mens de har vært ute på do med jenta, også vet de ikke helt hva de skal gjøre når de kommer inn i klassen. Akkurat det samme har B gitt uttrykk for overfor sin mor. Jeg syns jo litt synd på denne jenta som strever med dette, og i utgangspunktet at det er veldig fint at A og B "tar seg av henne" på denne måten. Men jeg syns ikke det er riktig at de skal gå glipp av undervisning pga dette heller. Jeg har forstått at dette skjer ganske ofte. Klassen har en assistent i de fleste skoletimene. Hadde det ikke vært mer riktig at denne assistenten tok seg av å følge jenta på do? Det var først nå i helgen jeg ble klar over denne problemstillingen. Jeg har lyst til å ta det opp med læreren. Men virker det sært å være misfornøyd med at barnet mitt hjelper et annet barn på denne måten? En liten ting til er at denne jenta ikke er noe flink til å kle på seg utedress, støvler etc. selv, derfor er det altså alltid A eller B som må hjelpe henne med dette i hvert friminutt, noe som medfører at friminuttene blir ganske korte for disse barna, siden jenta som sagt er ganske sen med å gjøre ting. Bør ikke lærer eller assistent være de som hjelper barn som trenger litt ekstra oppfølging? Misforstå meg ikke - det er flott at barn hjelper hverandre, men jeg føler kanskje at omfanget blir litt stort akkurat her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg ville tatt det opp med læreren, uten å involvere barna. Si på en hyggelig måte at det er fint at barna lærer å hjelpe hverandre, men at det kan bli en litt stor oppgave hvis det er klassekameratene som alltid skal gjøre dette. Da blir jo de de siste ut i friminuttet hver gang, og de siste inn i timen hver gang, og som går glipp av undervisning under doturene flere ganger daglig. Så uten å involvere barna, må en voksne kunne ta de fleste av disse oppgavene, så hjelper barna til når det trengs en gang i blant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jo, jeg synes at en assistent bør ta hovedansvaret med denn jenta. Så kan andre barn hjelpe innimellom hvis det passer i undervisningen/ langt friminutt. Men som vanlig- alt for lite resurser i skolen til å hjelpe de som ikke er helt A4. Var selv overrasket i helgen da jenta hadde besøk. En av de som var på besøk skal begynne på skolen til høsten. Hun gikk på do og ble der- etter en stund måtte jeg sjekke hvor hun ble av- der satt hun og var ferdig....... Ventet på å bli tørket bak...... Trodde det var noe alle "friske" nesten 6 åringer kunne gjøre selv. Jeg ville tatt deres problemstilling opp med kontaktlærer snarest, sånn at det kan bli en ordning raskt. da vil dere få resultatene på neste foreldresamtale som pleier å være etter påske. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jo, jeg synes at en assistent bør ta hovedansvaret med denn jenta. Så kan andre barn hjelpe innimellom hvis det passer i undervisningen/ langt friminutt. Men som vanlig- alt for lite resurser i skolen til å hjelpe de som ikke er helt A4. Var selv overrasket i helgen da jenta hadde besøk. En av de som var på besøk skal begynne på skolen til høsten. Hun gikk på do og ble der- etter en stund måtte jeg sjekke hvor hun ble av- der satt hun og var ferdig....... Ventet på å bli tørket bak...... Trodde det var noe alle "friske" nesten 6 åringer kunne gjøre selv. Jeg ville tatt deres problemstilling opp med kontaktlærer snarest, sånn at det kan bli en ordning raskt. da vil dere få resultatene på neste foreldresamtale som pleier å være etter påske. Jeg opplevede å måtte tørke opptil flere 6 åringer, og nesten 6 åringer bak i min datters seks års dag, som er i juni. Samtlige barn skulle begynne på skolen bare to mnd senere. Jeg var _veldig_ overrasket, og syntes det var ganske ekkelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg opplevede å måtte tørke opptil flere 6 åringer, og nesten 6 åringer bak i min datters seks års dag, som er i juni. Samtlige barn skulle begynne på skolen bare to mnd senere. Jeg var _veldig_ overrasket, og syntes det var ganske ekkelt. Det er ille :/ Vår fire-åring har tørket seg selv bak i flere måneder nå. Siden armene hans ikke er helt lange nok ennå, så reiser han seg opp og gjør det. Går så fint, så 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg synes A og B blir pålagt for store oppgaver - helt klart. Be om en samtale med læreren der du sier det, som du også gjør her, at du synes det er flott at ungene hjelper hverandre, men at det kan virke som om skolen belager seg på for mye hjelp fra to fremdeles små barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg er enig med deg. Et tilleggspoeng kan være at jenta muligens ville få opp tempoet litt dersom hun ikke har venninner med seg, men en voksen. Hvis du er usikker på hvordan det blir mottatt, kan det kanskje være lurt å ta opp dette med å følge henne på do i denne omgang, og ikke nevne det som har med friminuttene å gjøre. Det problemet vil uansett bli mindre når våren kommer og alle har mindre klær på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jo, jeg synes at en assistent bør ta hovedansvaret med denn jenta. Så kan andre barn hjelpe innimellom hvis det passer i undervisningen/ langt friminutt. Men som vanlig- alt for lite resurser i skolen til å hjelpe de som ikke er helt A4. Var selv overrasket i helgen da jenta hadde besøk. En av de som var på besøk skal begynne på skolen til høsten. Hun gikk på do og ble der- etter en stund måtte jeg sjekke hvor hun ble av- der satt hun og var ferdig....... Ventet på å bli tørket bak...... Trodde det var noe alle "friske" nesten 6 åringer kunne gjøre selv. Jeg ville tatt deres problemstilling opp med kontaktlærer snarest, sånn at det kan bli en ordning raskt. da vil dere få resultatene på neste foreldresamtale som pleier å være etter påske. Jeg holdt på å besvime da jeg en gang hadde besøk av en venninne med en gutt på 8 år. Han gikk på do og etter en stund lurte mora på hvor det ble av ham og om hun skulle gå og hjelpe ham å tørke seg... Jeg klarte ikke å holde meg og utbrøt:"Men ærlig talt, XX, guttungen er 8 år, han klarer seg vel selv på do?!" Dette er en frisk og oppegående gutt så det var ikke noe problem, bare en litt overbeskyttende mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jo, det der ville jeg tatt opp med læreren og sagt på en fin måte at det er fint at barna lærer å hjelpe hverandre, men at det i dette tilfellet har gått for langt. At det tar tid fra både undervisning og friminutt for jenta di og at verken hun eller du setter pris på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Det er ille :/ Vår fire-åring har tørket seg selv bak i flere måneder nå. Siden armene hans ikke er helt lange nok ennå, så reiser han seg opp og gjør det. Går så fint, så Godt å høre at det ikke er jeg som forventer for mye av mine barn- blant annet at de skal kunne tørke seg selv i god tid før de begynner på skolen! Tenker på lærerne/ assistentene på skolen- ikke rart at det blir lite tid til undervisning når de må bruke tid på å kle på 25 barn til hvert friminutt, tørke etter dobesøk osv. Tror vi som er voksne nå var mer selvstendige som barn- selv om vi begynte et år senere på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Som du sier så er det flott at barn hjelper hverandre. Men jeg er enig med deg at dette ikke skal bli en belastning for de andre barna. Så det er da omfanget som må diskuteres her. Er det OK at barna hjelpe denne jenta på do en gang pr. dag, en gang pr uke eller???? Jeg synes godt at du kan ta en snakk med lærer om dette. Vær åpen og fortell om dine tanker + hva barna selv forteller. Og vær også klar over hvilket omfang du synes er OK før dere tar samtalen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Helt enig med de andre her som sier at du bør ta det opp på en fin måte. Kan ikke skjønne at dette skal være et barn sin oppgave.. En gang i blant, men så ofte? Jeg ville tatt opp både hjelpen med av-og påkledning OG følge til og fra do. Si at det er greit en gang i blant, men hver dag er altfor mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 For det første: Det kan ikke være forbud mot å gå på do i 1. klasse. Det var det i vå klase også, men jeg snakket med helsesøster og ho igjen ville snakke med lærer da dette var uhørt. Ellers, når omstendighetene er som de er med denne jenta bør absolutt en assistent bli med på do. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 jeg synes absolutt at dette er noe assistenten kan hjelpe henne med. Det er flott å ha venner som hjelper til men det skal ikke gå utover deres læring eller annen lek. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg er enig med deg i at disse jentene er pålagt for stort hjelpeansvar. En annen side av saken er at det kan være sosialt svært ugunstig for den noe utrygge jenta å bli gjort til et "hjelpeobjekt" på denne måten. Det handler om hennes status. Hvordan hun venner seg til å relatere til andre. Og hvordan andre oppfatter henne. Spissformulert: "Hvorfor skal vi være sammen med deg om du ikke trenger hjelp med noe?" "Hvordan skal jeg få andres oppmerksomhet om jeg ikke trenger hjelp til noe?" mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skolemamma Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Takk for svar, alle som har svart meg. Jeg skal ta det opp med læreren. Håper det ordner seg til det beste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.