Gå til innhold

Luftveisinfeksjon, feber og antibiotika...

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Datteren min (to år i mars) blei satt på antibiotika i går, mot luftveisinfeksjon (bronkitt), da hun var på 6. dagen med feber uten "synlig" årsak. Da fikk hun første dose i går kveld, så på morgenen i dag, og så i kveld. Hun har hatt feber i hele dag også, og fortsatt da jeg la henne.

Etter syv lange dager med feber mellom 38 og 39, er hun veldig sliten, og jeg har pushet mine "sykt barn dager" langt nok synes jeg, som bare er vikar der jeg jobber... Om natten får hun hostekuler som gjør at hun brekker seg og kaster opp, gjerne en halv time av gangen. Dermed får hun ikke godt med søvn heller. Derfor er jeg utålmodig!

Har dere noen anelse om hvor fort antibiotikaen bør ta knekken på infeksjonen slik at feberen gir seg? Hun skal jo bruke den i 10 dager, men min erfaring fra før er at man gjerne merker bedring kun timer etter start på antibiotika. Datteren min har heller hatt bittelitt høyere feber i dag enn tidligere... Når bør jeg begynne å tenke på nytt legebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Niccola

De sier vel at man bør merke bedring etter 3-4 dager.

Men når et lite barn har vært syk såpass lenge er hun nok ganske redusert, og vil antagelig trenge mange friske dager før hun går tilbake i bhg... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier vel at man bør merke bedring etter 3-4 dager.

Men når et lite barn har vært syk såpass lenge er hun nok ganske redusert, og vil antagelig trenge mange friske dager før hun går tilbake i bhg... :-(

3 - 4 dager, uff det var lenge! Hadde håpet hun skulle være feberfri allerede i kveld jeg...

Hun holder på å krabbe oppover veggene av å gå her inne hele dagene, så jeg tror nok hun vil tilbake i barnehagen ganske snart! Er av den aktive typen...!

Vi ringte legevakten både fredag, lørdag og søndag i forbindelse med dette, men fikk ikke komme inn. Ikke før søndag kveld, da ringte jeg og sa at "Nå kommer vi", da var det visstnok "greit"...! Synes det er merkelig jeg, hvis de veit at det kan ta så mange dager før evt antibiotika virker!

Vel, takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

3 - 4 dager, uff det var lenge! Hadde håpet hun skulle være feberfri allerede i kveld jeg...

Hun holder på å krabbe oppover veggene av å gå her inne hele dagene, så jeg tror nok hun vil tilbake i barnehagen ganske snart! Er av den aktive typen...!

Vi ringte legevakten både fredag, lørdag og søndag i forbindelse med dette, men fikk ikke komme inn. Ikke før søndag kveld, da ringte jeg og sa at "Nå kommer vi", da var det visstnok "greit"...! Synes det er merkelig jeg, hvis de veit at det kan ta så mange dager før evt antibiotika virker!

Vel, takk for svar:-)

Fant dette på legevaktens sider - ''Dersom du har fått antibiotika mot lungebetennelse bør du merke bedring etter 1-2 døgn. Feberen blir gradvis borte og sykdomsfølelsen reduseres. Hvis du føler forverring eller manglende bedring, kan ny legeundersøkelse bli nødvendig. Det kan skje hos egen lege eller på legevakten, men ta alltid med kopi av papirene herfra hvis du oppsøker en annen lege!''

Nå skrev jo du bronkitt, og dette handler om lungebetennelse, men sistnevnte er vel gjerne hardere å ta knekken på enn bronkitt? Og dermed burde det gjelde for dere også? Ring tilbake i morgen du, og forhør deg.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/luftveier/article54517-17168.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på legevaktens sider - ''Dersom du har fått antibiotika mot lungebetennelse bør du merke bedring etter 1-2 døgn. Feberen blir gradvis borte og sykdomsfølelsen reduseres. Hvis du føler forverring eller manglende bedring, kan ny legeundersøkelse bli nødvendig. Det kan skje hos egen lege eller på legevakten, men ta alltid med kopi av papirene herfra hvis du oppsøker en annen lege!''

Nå skrev jo du bronkitt, og dette handler om lungebetennelse, men sistnevnte er vel gjerne hardere å ta knekken på enn bronkitt? Og dermed burde det gjelde for dere også? Ring tilbake i morgen du, og forhør deg.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/luftveier/article54517-17168.html

Tusen takk! Da kan jeg jo krysse fingrene for en morgendag med mindre feber og bedre søvn:-) Ellers har jeg i hvert fall en grunn til å kontakte legen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...