Gå til innhold

Slektskap i Anne-Cath Vestlys bøker

Gjest Tatjana

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Merkelig alt man kan lure på... ;-)

Jeg lurer på dette med Anne-Cath Vestlys bøker og personene som figurerer der. Begynner Lillebror noen gang på skolen? I en av bøkene om Lillebror og Knerten altså.

Og er det ikke slik at det en eller annen gang dukker opp noen barn som Lillebror er onkel til? Er det Ellen Andrea og hva var det nå igjen, husker ikke navnet? Eller er dette Lillebrors barn, når han har blitt voksen? For han heter jo egentlig Andreas, ikke sant?

Og så mener jeg bestemt at flere av hennes serier er flettet sammen, ble ikke Aurora kjent med de åtte ungene? Eller var det Guro? Og Kaos og Bjørnar, hadde ikke de også noe med Tiriltoppen å gjøre?

Jeg blir takknemlig hvis noen kan oppklare dette for meg, uten at jeg trenger å lese alle bøkene igjen ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Begynner Lillebror noen gang på skolen? I en av bøkene om Lillebror og Knerten altså.''

Ja, han begynner på skolen i den siste boka mener jeg å huske.

"Og er det ikke slik at det en eller annen gang dukker opp noen barn som Lillebror er onkel til? Er det Ellen Andrea og hva var det nå igjen, husker ikke navnet? Eller er dette Lillebrors barn, når han har blitt voksen? For han heter jo egentlig Andreas, ikke sant?"

Joda, storebror Philip blir jo kjæreste med mamman til Forundringspakken som vel ble døpt Ellen Andrea, oppkalt etter lillebror som heter Andreas ja. Senere får Philip og fruen lille Lagherta Rasebasse som Lillebror da blir "ordentlig" onkel til.

''Og så mener jeg bestemt at flere av hennes serier er flettet sammen, ble ikke Aurora kjent med de åtte ungene? Eller var det Guro?''

Begge to. :o) Begge bor på Tiriltoppen og mormor-huset med alle ungene ligger inne i skogen bak Tiriltoppen. Ole Aleksander flytter også til Tiriltoppen.

''Og Kaos og Bjørnar, hadde ikke de også noe med Tiriltoppen å gjøre?''

Her er jeg ikke helt sikker, men jeg tror ikke personene i Kaos-bøkene har noe som helst med de andre å gjøre, men er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guro flyttet jo til Gampetreff etter Lillebror. Bøkene om henne begynner i det hun flytter _fra_ Gampetreff og til Tiriltoppen. Hun blir også kjent med Aurora (dvs lillebroren Sokrates) og med Morten Minstemann og Mormor i skogen. Hun blir også stesøster til Lillebjørn som vi møter først i bøkene om Lillebror og Knerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange av dem som til slutt havner på Tiriltoppen, ja. Og blir mer eller mindre inngiftet i hverandres familier, slik flere har beskrevet nedenfor.

Lillebror begynner på skolen, men han blir ikke voksen. Det er det storebror Philip som blir. Han gifter seg med Lillemamma Siri. Det er Forundringspakken som blir døpt Ellen Andrea (eller egentlig noe sånt som Tilla Konstance Andrea Ellen, oppkalt etter bl.a. de gamle nabodamene i Bessby).

Guros mamma Erle slår seg sammen med faren til Lille-Bjørn, som Lillebror traff via Tante Rundtomkring.

De åtte ungene bor i skogkanten ved Tiriltoppen, så både Auroras lillebror Sokrates og de yngste av de 8 inngår i vennekretsen til Lillebror Andreas.

Kaos, Bjørnar, Lilla Olaug og de andre bor et annet sted. I en by med en foss (Vetleby?), såvidt jeg husker. Men jeg lurer på om ikke de er på Tiriltoppen en tur i forbindelse med noen musikkgreier - besøker orkesteret til Guro & co. eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Tusen takk for svar, alle sammen.

Da fikk jeg oppklart mye gitt :-). Merkelig hva man kan lure på, når man først skal henge seg opp i noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...