Gå til innhold

Kontakt med foreldre (til dere voksne)- syteinnl

MHC

Anbefalte innlegg

''Overnatting: ungene spør gjerne "får jeg ligge over?". Så den siste måneden har en av ungene (aldri alle på en gang) vært på overnatting hver helg. Det bli "hver sin tur". ''

Det er nå fint for barn å ha besteforeldrene for seg selv litt, selv om dere ikke blir "kvitt" alle på én gang! :-)

Og så vil det vel være lettere å få 'satt' bort de to resterende til f eks venners foreldre? Eller har de ikke komet "i den alderen" ennå?

Jeg er svært dårlig på å låne ut ungene til overnatting hos venner. Men vi har hatt flere av ungenes venner på overnatting her hos oss... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

28

• frosken

22

• Liliaceae

13

• mariaflyfly

8

Mest aktive i denne tråden

Takk for klem!!!!

Nå skal jeg ut og måke snø...

Nå? Det var veldig sent. Hehe!

Snaxy måtte bare gå på jobb i dag, bakken er full av snø, og fresen er gått til helvete... Jaja! Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mener det er HUN som bør komme og si at vi må snakke.

Fordi denne uka er mannen min bortreist og jeg kan ikke stikke bort til henne eller til min mor uten barnevakt

Fordi jeg gruer meg til hva hun skal si, selv om jeg synes påstandene er grunnløse.

Blir det ikke verre jo lenger du venter?

Hvorfor ikke få det overstått og bli ferdig med det.

Jeg har vært borti noe liknende og da var det bare å ta tak i det med en gang. Følte at begge parter vokste på det, og forholdet ble mye bedre etterpå. Ble faktisk skikkelig glad og lettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå? Det var veldig sent. Hehe!

Snaxy måtte bare gå på jobb i dag, bakken er full av snø, og fresen er gått til helvete... Jaja! Hehe!

Det har jo blåst så himla før i dag, så jeg orket ikke å begynne på noe som snart ville blåse tilbake igjen etterpå. Nå har vinden løyet litt. Må mpke av bilen, og få bort evt brøytekanter slik at jeg kan kjøre ut i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke verre jo lenger du venter?

Hvorfor ikke få det overstått og bli ferdig med det.

Jeg har vært borti noe liknende og da var det bare å ta tak i det med en gang. Følte at begge parter vokste på det, og forholdet ble mye bedre etterpå. Ble faktisk skikkelig glad og lettet.

Fordi jeg er alene med ungene denne uka, mannen min kommer hjem lørdag kveld - så da får jeg dra bort der søndag kveld. Vil ikek ta det på telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo blåst så himla før i dag, så jeg orket ikke å begynne på noe som snart ville blåse tilbake igjen etterpå. Nå har vinden løyet litt. Må mpke av bilen, og få bort evt brøytekanter slik at jeg kan kjøre ut i morgen.

Får håpe ikke det kommer mer snø i løpet av natten da. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' Jeg sa da at de fleste i vår vennekrets har besteforeldre som stiller opp fast en gang eller to i uken slik at mor og fra kan jobbe lenge/ gå rett på trening osv. ''

Du verden, da har du en heldig vennekrets, på grensen til det bortskjemte, spør du meg. Jeg kjenner bare en familie som har fast besteforeldrebarnevakt 1-2 ganger hver uke, og det er fordi de bor i samme hus som bestemora.

Vi har ofte kontakt med barnas farmor, hun bor i nærheten og stikker ofte spontant innom på en kaffekopp og en prat. Og barna stikker av og til innom henne. Så vi sees ganske ofte. Men jeg forventer ikke at hun stiller opp som barnevakt to ganger i uka så jeg kan pleie mine egne interesser. Hun har hatt sin småbarnstid, og har et eget liv å leve - heldigvis.

Hun stiller opp hvis det trengs, altså, og jeg ville blitt veldig lei meg på barnas vegne om hun ikke viste noen interesse for dem. Men interesse for og samvær med barnebarn trenger jo ikke bety det samme som barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt rart å lese i denne tråden hvor lite barn ser ut til å bli passet av medlemmer i "storfamilien". Hos oss har vi tidvis hatt tilløp til konflikter rundt at tanteungene for ofte vil være hos meg, og at foreldrene gjerne vil ha dem mere hjemme. De har vel i hele oppveksten vært her minst en helg hver måned. Periodevis sammen, men like ofte en og en. Så jeg har tanteunger på besøk 1-2 helger hver måned, samt minst en uke hver sommer og noen dager i vinterferien.

Jeg tenker ikke at besteforeldre eller tanter skal ha plikt til å stille opp, men er litt forundret over at de ikke har større glede av å være sammen med barna. Jeg synes det er et privilegium å få være ganske mye sammen med de tanteungene som bor nærme, samt å ha god kontakt også med de som bor langt vekke. Jeg er heldig som har brødre som sørget for å få barn!

Tanteunger går på omgang - der veksles det på å hente i barnehage, de spiser middag hos hverandre osv. Det er kjempehyggelig!

Men som jeg nevner i mitt svar: Interesse for å være sammen med barnebarn kan man jo fint utøve uten å ha faste barnevaktavtaler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

For det første fordi "behov" kan være svært subjektivt, og dernest fordi også den som ikke har "behov" for barnevakt/avlastning kan synes det er sårt at ens eget barn ike får like mye kontakt med mormor som de andre barnebarna.

''

Ja, dersom en har ubegrenset tilgang på barnepass, så kan en jo stadig utvide behovene, slik at en kan definere behov for barnevakt på veldig ulik måte, og dermed kan en som da ikke har slike behov risikere at barnet ikke får tid med mormor i det hele tatt...

Synes at litt av ansvaret ligger på besteforeldrene, at de må passe på at alle barnebarn får noe tid sammen med dem, og at de er flinke til å fordele tid, og også aktivt spørre om barnebarna vil være hos dem.

Akkurat det siste har vi savnet de første 8-9 årene vi hadde barn, at mormor og morfar aktivt spurte om å få"låne dem", slik vi hørte at andre besteforeldre gjorde. De har imidlertid hele tiden stilt opp når vi har spurt om barnevakt, så vi skal ikke klage på det

Enig i at besteforeldre bør være litt bevisst på å fordele sin tid og ressurser på barnebarna.

Selvsagt tilpasset i forhold til modenhet og alder.

Jeg tenker litt slik at hvis man er to søsken og den ene familien har ett barn og den andre familien har fire barn.

Da mener jeg at besteforeldrene bør balansere alenetid med hvert av barnebarna. Ellers er det jo trist for de fire barna som kanskje tilsammen får det samme som sitt søskenbarn.

Helt likt kan det selvsagt aldri bli, enebarnet vil vel uansett ha fordeler av å være enebarn. Men noenlunde balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er alene med ungene denne uka, mannen min kommer hjem lørdag kveld - så da får jeg dra bort der søndag kveld. Vil ikek ta det på telefon.

Ja, da tar du det søndag kveld.

Hvis du er åpen og lar henne fortelle, kommer det kanskje frem, alt som kan ha "bygget seg opp".

Du får bare passe på at du står på ditt, t det ikke er du som har gjort noe galt. Dere har kanskje rett og slett forskjellige måter å forholde dere til moren deres?

Kan hende hun savner engasjementet til moren din, som hun hører at hun har i forhold til din familie? I så fall er dette noe hun må ta opp med mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det er best om bare vi to møtes. Men hun er så sabla flink til å diskutere og fremme sitt syn. Hun har alltid elsket diskusjoner.

Men jeg kan jo forsåvidt prate jeg også, men jeg er ikke så rett på sak, og ikke så skarp i munnen, tror jeg....

Det får bli søndag kveld, når mannen min er tilbake.

Kan hende det holder med å lytte og vise forståelse. Det hjelper i alle fall veldig.

Såfremt det ikke blir anklager, argumentasjoner og hissig stemning... Det er litt verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre bor i nabohuset vårt. Begge jobber fortsatt (61 og 62 år gamle). Vi er tre søstre med familier og vi alle har tre barn hver i alderen 8 mnd til 12 år. Ingen av oss har svigerforeldrene våre boende i nærheten, så da er det mamma og pappa som blir spurt om å være barnevakt - evt. bruker vi selvsgagt hverandre som barnevakter :)

Mamma og pappa sier aldri nei til å passe, med mindre de har andre planer den aktuelle dagen. Det gjør sitt til at vi nok er litt forsiktige med å spørre ;) Innimellom spør de selv om å få passe ungene også :)

Det hadde vært uaktuelt for meg å spørre om barnevakt en-to ganger i uka. Vil heller si at vi kanskje spør en gang annenhver måned i snitt? I kveld var eldstejenta f.eks. på venninnekveld og jeg kunne ikke hente pga at pappaen var på fotballtrening. Da kjørte faren min for å hente henne. Slike ting hender det litt oftere at vi spør om hjelp til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''men veldig vanlig med slik barnevakt er det nok ikke.''

Det er ikke mitt inntrykk heller. De fleste venner og bekjente har foreldre som også er travelt opptatt, eventuelt at de er såpass gamle at de ikke orker for mye passing av småbarn.

Men en venninne hadde i flere år en fast ordning med barnets farmor - antaglelgvis initiert fra farmoren selv:

Hun hentet barnet i bhg en fast dag i uka, tok henne med hjem, ordnet middag og lekte/koste med barnet. Hun overnattet der, og ble neste morgen levert i bhg igjen. Barnets foreldre var selvsagt storfornøyd med denne ordningen, og det var etter hva jeg forstår farmoren også. :-)

Jeg har selv tenkt tanken at dette er noe jeg også kunne tenke meg å gjøre hvis & når jeg bblir farmor - hvis helsa holder :-)

''Hun hentet barnet i bhg en fast dag i uka, tok henne med hjem, ordnet middag og lekte/koste med barnet. 'Hun overnattet der, og ble neste morgen levert i bhg igjen. ''

Så fantastisk!

''Barnets foreldre var selvsagt storfornøyd med denne ordningen, og det var etter hva jeg forstår farmoren også''

Ja, kanskje litt "slitsomt" i begynnelsen, særlig om bestemoren er travel, men etterhvert som de blir vant med ordningen kan jeg ikke forstå annet enn at det er vinn-vinn for alle parter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinterferien har vi planlagt at eg og minstetanta skal reise 42 mil for å hente barnebarnet på 5. Vi tar nattbussen, for det synst eg er litt koseleg. Eg har lånt/gitt bort bilen min til dei, så helga etter kjem mammaen og pappaen og henter jenta og bilen.

Min måte å avlaste dei på er å sponse bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun hentet barnet i bhg en fast dag i uka, tok henne med hjem, ordnet middag og lekte/koste med barnet. 'Hun overnattet der, og ble neste morgen levert i bhg igjen. ''

Så fantastisk!

''Barnets foreldre var selvsagt storfornøyd med denne ordningen, og det var etter hva jeg forstår farmoren også''

Ja, kanskje litt "slitsomt" i begynnelsen, særlig om bestemoren er travel, men etterhvert som de blir vant med ordningen kan jeg ikke forstå annet enn at det er vinn-vinn for alle parter! :-)

Min mor har alltid sagt at hun synes dte er stas å ha barnebarna uten foreldrene - de får en helt annen kontakt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men er litt forundret over at de ikke har større glede av å være sammen med barna.''

Kunne ikke vært mer enig!!

''Jeg synes det er et privilegium å få være ganske mye sammen med de tanteungene som bor nærme, samt å ha god kontakt også med de som bor langt vekke. ''

Jeg har sagt det før: Du må være en drømmetante!! :-) Si fra hvis du vil adoptere en nevø til...;-)

''Jeg har sagt det før: Du må være en drømmetante!! :-) Si fra hvis du vil adoptere en nevø til...;-)''

Og jeg har sagt det før: Du kan stille deg bak i køen. Jeg er foran deg. :P

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er død for mange år siden, men moren min lever i nesten beste velgående. Hun bor dessverre ganske langt unna, så vi treffes ikke så veldig ofte - kanskje 5-6 ganger i året. Ellers snakkes vi på telefonen og sender sms'er. Vi har vel kontakt hver uke, men absolutt ikke daglig.

Det blir ikke så mye avlastning når besteforeldre bor såpass langt unna - er hun på besøk hos oss, er det jo full rulle med overnattingsgjest og middager osv, gjerne også med den ene søsteren min med familie (hun bor i nærheten av oss), og det er ikke slik at vi setter igjen barnet med henne og gjør ting på egen hånd. Men det er jo hyggelig å treffes lell.

Når vi er hos henne kan det være litt lettere å stikke ut litt, men som oftest er vi samlet hele storfamilien med alle søstrene og alle barna, og det er kjempekoselig.

I tillegg har hun flere ganger hatt barnebarn på besøk i flere dager uten oss foreldrene, typisk i (deler av) skolens høst- og vinterferie. Hun har vært enestående flink til å knytte bånd med hvert barnebarn - også dem som bor langt unna, og hun er flink til å få hvert enkelt av dem til å føle seg spesielt elsket.

Så jeg har på alle måter vært veldig heldig med mitt barns mormor! :-)

''I tillegg har hun flere ganger hatt barnebarn på besøk i flere dager uten oss foreldrene, typisk i (deler av) skolens høst- og vinterferie. Hun har vært enestående flink til å knytte bånd med hvert barnebarn - også dem som bor langt unna, og hun er flink til å få hvert enkelt av dem til å føle seg spesielt elsket.

''

For en flott dame! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...