Gjest "foreldreløs" Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har da aldri sagt at man skal telle timer! Nei? Du snakket om at behovet for barnevakt ikke burde være avgjørende, og at det er sårt for den som ikke har dette behovet om noen andre _har_ behovet og mormor innretter seg deretter. Jeg prøvde bare å forklare hvordan jeg ser på det, og jeg tror ikke at det å være pinlig nøyaktig på lik tid uansett hva behovet er heller fungerer noe særlig bra. Det blir mer i form av tvangssamvær... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Nettopp:-))) Nå har jeg avtalt med henne at jeg skal komme bort søndag kveld og prate med henne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Nå har jeg avtalt med henne at jeg skal komme bort søndag kveld og prate med henne... Kult! Du flink:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg snakker med mine foreldre ca en gang i uken. Min mann snakker med sine et par ganger i måneden. Vi ser mine foreldre ca 1 gang i måneden, hans foreldre et par ganger i året. Ingen av besteforeldreparene har vært barnevakt for ungene våre. Det er de for skrøpelige til, og har vært det hele tiden. Mine passet mine brødres barn i tidligere tider, men det er mange år siden nå. Mine svigerforeldre passet også barnebarna før - for ca 20 år siden eller så. Men de er også for dårlige nå, og bor dessuten langt unna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Nei? Du snakket om at behovet for barnevakt ikke burde være avgjørende, og at det er sårt for den som ikke har dette behovet om noen andre _har_ behovet og mormor innretter seg deretter. Jeg prøvde bare å forklare hvordan jeg ser på det, og jeg tror ikke at det å være pinlig nøyaktig på lik tid uansett hva behovet er heller fungerer noe særlig bra. Det blir mer i form av tvangssamvær... "behov" er ikke objektivt. La oss si at man har to søstre som begge har to barn hver og alle barna er nokså jevngamle, slik at det ikke blir andre faktorer som får betydning. Søster A har "behov" for å delta på fritidsaktiviteter for sin egen del 3 ganger i uka (trening, kor, venninnekveld på byen - whatever). Søster B velger å være mer sammen med familien sin. Synes du det er urimelig om barna til B ser mindre til mromor fordi mormor er sliten etter å ha sittet barnevakt hjemme hos A tre kvelder i uka? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "foreldreløs" Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 "behov" er ikke objektivt. La oss si at man har to søstre som begge har to barn hver og alle barna er nokså jevngamle, slik at det ikke blir andre faktorer som får betydning. Søster A har "behov" for å delta på fritidsaktiviteter for sin egen del 3 ganger i uka (trening, kor, venninnekveld på byen - whatever). Søster B velger å være mer sammen med familien sin. Synes du det er urimelig om barna til B ser mindre til mromor fordi mormor er sliten etter å ha sittet barnevakt hjemme hos A tre kvelder i uka? ''Synes du det er urimelig om barna til B ser mindre til mromor fordi mormor er sliten etter å ha sittet barnevakt hjemme hos A tre kvelder i uka?'' Det er ikke noe rart om mormor er sliten etter 3 kvelder med barnevakt i uka for det ene barnebarnet, men hvis den ene søsteren ikke ønsker/har behov for barnevakt, så vil jeg synes det er litt tvangsmessig om mormor må tilbringe 3 kvelder i det andre huset også _kun_ for å gjøre ting likt. Problemet oppstår, tenker jeg, idet den inntil nå hjemmesittende søsteren _også_ har behov for å gjøre slike ting som trening, venninnekvelder osv., og mormor sier nei fordi hun er hos den andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Synes du det er urimelig om barna til B ser mindre til mromor fordi mormor er sliten etter å ha sittet barnevakt hjemme hos A tre kvelder i uka?'' Det er ikke noe rart om mormor er sliten etter 3 kvelder med barnevakt i uka for det ene barnebarnet, men hvis den ene søsteren ikke ønsker/har behov for barnevakt, så vil jeg synes det er litt tvangsmessig om mormor må tilbringe 3 kvelder i det andre huset også _kun_ for å gjøre ting likt. Problemet oppstår, tenker jeg, idet den inntil nå hjemmesittende søsteren _også_ har behov for å gjøre slike ting som trening, venninnekvelder osv., og mormor sier nei fordi hun er hos den andre. ''Det er ikke noe rart om mormor er sliten etter 3 kvelder med barnevakt i uka for det ene barnebarnet, men hvis den ene søsteren ikke ønsker/har behov for barnevakt, så vil jeg synes det er litt tvangsmessig om mormor må tilbringe 3 kvelder i det andre huset også _kun_ for å gjøre ting likt.'' Da bør kanskje mormor kutte litt ned på all barnevaktsittingen for den andre søsteren, slik at hun orker _samvær_ med de andre barnebarna også. Kanskje den andre søsteren ikke har samvittighet til å spørre mormor om pass, slik at også hun kan trene, gå ut osv, fordi den andre søsteren eer såpass frampåmog sliter ut mormor med tre kvelder i uka? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "foreldreløs" Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Det er ikke noe rart om mormor er sliten etter 3 kvelder med barnevakt i uka for det ene barnebarnet, men hvis den ene søsteren ikke ønsker/har behov for barnevakt, så vil jeg synes det er litt tvangsmessig om mormor må tilbringe 3 kvelder i det andre huset også _kun_ for å gjøre ting likt.'' Da bør kanskje mormor kutte litt ned på all barnevaktsittingen for den andre søsteren, slik at hun orker _samvær_ med de andre barnebarna også. Kanskje den andre søsteren ikke har samvittighet til å spørre mormor om pass, slik at også hun kan trene, gå ut osv, fordi den andre søsteren eer såpass frampåmog sliter ut mormor med tre kvelder i uka? ''Da bør kanskje mormor kutte litt ned på all barnevaktsittingen for den andre søsteren, slik at hun orker _samvær_ med de andre barnebarna også.'' Selvfølgelig, hvis mormor ikke orker noe mer enn de 3 kveldene i uka, så bør hun jo vurdere om det er verdt det - hvis mormor (og forsåvidt barnebarna hos den andre søsteren) har ønske om det. ''Kanskje den andre søsteren ikke har samvittighet til å spørre mormor om pass, slik at også hun kan trene, gå ut osv, fordi den andre søsteren eer såpass frampåmog sliter ut mormor med tre kvelder i uka?'' Som sagt, hvis ikke mormor orker mer enn 3 kvelder, og det er et ønske hos begge parter at mormor skal være mer tilstede, så er det jo et problem som må løses. Det vil jo være leit om den ene søsteren ikke får noe mens den andre får alt, hvis vi nå tar utgangspunkt i at begge søstrene er like trivelige og hyggelige med sin mor. Jeg mener fortsatt at det å være sammen med barnebarn må komme ut fra både ønske og lyst samt behov hos alle parter. Man MÅ ikke dele mormor i nøyaktig 2 selv om det er 2 søsken. Det er jo andre faktorer som også spiller inn, slik som svigerfamilie for de to søstrene, venner, aktivitetsnivå på ungene osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Da bør kanskje mormor kutte litt ned på all barnevaktsittingen for den andre søsteren, slik at hun orker _samvær_ med de andre barnebarna også.'' Selvfølgelig, hvis mormor ikke orker noe mer enn de 3 kveldene i uka, så bør hun jo vurdere om det er verdt det - hvis mormor (og forsåvidt barnebarna hos den andre søsteren) har ønske om det. ''Kanskje den andre søsteren ikke har samvittighet til å spørre mormor om pass, slik at også hun kan trene, gå ut osv, fordi den andre søsteren eer såpass frampåmog sliter ut mormor med tre kvelder i uka?'' Som sagt, hvis ikke mormor orker mer enn 3 kvelder, og det er et ønske hos begge parter at mormor skal være mer tilstede, så er det jo et problem som må løses. Det vil jo være leit om den ene søsteren ikke får noe mens den andre får alt, hvis vi nå tar utgangspunkt i at begge søstrene er like trivelige og hyggelige med sin mor. Jeg mener fortsatt at det å være sammen med barnebarn må komme ut fra både ønske og lyst samt behov hos alle parter. Man MÅ ikke dele mormor i nøyaktig 2 selv om det er 2 søsken. Det er jo andre faktorer som også spiller inn, slik som svigerfamilie for de to søstrene, venner, aktivitetsnivå på ungene osv. ''Det vil jo være leit om den ene søsteren ikke får noe mens den andre får alt, hvis vi nå tar utgangspunkt i at begge søstrene er like trivelige og hyggelige med sin mor. Jeg mener fortsatt at det å være sammen med barnebarn må komme ut fra både ønske og lyst samt behov hos alle parter. Man MÅ ikke dele mormor i nøyaktig 2 selv om det er 2 søsken. Det er jo andre faktorer som også spiller inn, slik som svigerfamilie for de to søstrene, venner, aktivitetsnivå på ungene osv.'' Jeg er helt enig i at man ikke må "dele" mormor likt - det er ikke derfor jeg diskutere med deg. Men jeg synes ikke at et mer eller mindre selvbestemt "behov" skal være avgjørende, fordi dette lett kommer i en kategori der besteforeldre har en slags "plikt" til å avlaste og hjelpe til. Jeg er mer for at man skal søke det gode _samværet_. og det får man ikke nødvendigvis dersom mormor sitter hjemme hos en etter at barna har lagt seg fordi foreldrene er på fest. Selvsagt er det fint hvis de kan avlaste og passe innimellom også, men har man jevnt over behov for mye pass, synes jeg man burde vurdere å finne seg barnevakter fremfor å forvente/kreve for mye fra de gamle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "foreldreløs" Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Det vil jo være leit om den ene søsteren ikke får noe mens den andre får alt, hvis vi nå tar utgangspunkt i at begge søstrene er like trivelige og hyggelige med sin mor. Jeg mener fortsatt at det å være sammen med barnebarn må komme ut fra både ønske og lyst samt behov hos alle parter. Man MÅ ikke dele mormor i nøyaktig 2 selv om det er 2 søsken. Det er jo andre faktorer som også spiller inn, slik som svigerfamilie for de to søstrene, venner, aktivitetsnivå på ungene osv.'' Jeg er helt enig i at man ikke må "dele" mormor likt - det er ikke derfor jeg diskutere med deg. Men jeg synes ikke at et mer eller mindre selvbestemt "behov" skal være avgjørende, fordi dette lett kommer i en kategori der besteforeldre har en slags "plikt" til å avlaste og hjelpe til. Jeg er mer for at man skal søke det gode _samværet_. og det får man ikke nødvendigvis dersom mormor sitter hjemme hos en etter at barna har lagt seg fordi foreldrene er på fest. Selvsagt er det fint hvis de kan avlaste og passe innimellom også, men har man jevnt over behov for mye pass, synes jeg man burde vurdere å finne seg barnevakter fremfor å forvente/kreve for mye fra de gamle. ''Jeg er helt enig i at man ikke må "dele" mormor likt - det er ikke derfor jeg diskutere med deg. Men jeg synes ikke at et mer eller mindre selvbestemt "behov" skal være avgjørende, fordi dette lett kommer i en kategori der besteforeldre har en slags "plikt" til å avlaste og hjelpe til.'' Det er mulig det fungerer slik i praksis, jeg har som sagt ingen besteforeldre til mine barn (som fungerer, i alle fall). Jeg synes vel at en selv må få bestemme hvilke behov man har for avlastning, men at besteforeldre slett ikke har noen plikt til å stille opp som barnevakter. ''Jeg er mer for at man skal søke det gode _samværet_. og det får man ikke nødvendigvis dersom mormor sitter hjemme hos en etter at barna har lagt seg fordi foreldrene er på fest.'' Absolutt, hvis mormor liker å leke med barnebarna er det supert! :-) ''Selvsagt er det fint hvis de kan avlaste og passe innimellom også, men har man jevnt over behov for mye pass, synes jeg man burde vurdere å finne seg barnevakter fremfor å forvente/kreve for mye fra de gamle.'' Det er jeg helt enig i, synes det til tider er merkelig hvor lite foreldre gjør for å f.eks. få til å trene eller gjøre andre personlige ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Kult! Du flink:-) Snakket i 3 timer med henne i går, siste halvannen time var også mamma med. Gikk ikke noe særlig. Vi er langt fra hverandre på dette punktet, og har ikek særlig forståelse for hvernadres syn. Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år. Jeg grein i bilen hele veien hjem - møtet var ubehagelig, og jeg vet ikke om det kom så mye godt ut av det, selv om det forsåvidt gikk greit å snakke sammen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Snakket i 3 timer med henne i går, siste halvannen time var også mamma med. Gikk ikke noe særlig. Vi er langt fra hverandre på dette punktet, og har ikek særlig forståelse for hvernadres syn. Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år. Jeg grein i bilen hele veien hjem - møtet var ubehagelig, og jeg vet ikke om det kom så mye godt ut av det, selv om det forsåvidt gikk greit å snakke sammen.... Så leit at det har blitt helt feil mellom dere nå. Men moren din har talt, og det er faktisk hennes ønsker/følelser som betyr noe. Hun trives slik dere har det. Kanskje det hadde lettet situasjonen om hun uoppfordret inviterte minsten til søsteren din på besøk en gang i måneden uten foreldre? Slik blir det "likt", selv om søsteren din mener hun ikke har behov for barnevakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Så leit at det har blitt helt feil mellom dere nå. Men moren din har talt, og det er faktisk hennes ønsker/følelser som betyr noe. Hun trives slik dere har det. Kanskje det hadde lettet situasjonen om hun uoppfordret inviterte minsten til søsteren din på besøk en gang i måneden uten foreldre? Slik blir det "likt", selv om søsteren din mener hun ikke har behov for barnevakt. Ja, vi snakket om det også. I og med at min søster aldri spør henne, trodde mamma at minstjenta til min søster ikke ville sove hos mormor. Mamma sa at hun ikek var synsk, og hun tropdde oppriktig at min søster ikke hadde behov for barnevakt og ikke hadde noe ønske om at jenta skulle sove der. Så det har vi allerede avtalt. Men jeg kommer jo til å kvie meg for å spørre mamma. Mannen min hjelper mamma mye med både ved og pc'en og andre ting, og vi tenker at i en familie så hjelper en hverandre med de tjenestene en kan hjelpe med. mamma er kjempegod med barna og koser med dem og leser med dem, og da har jeg tenkt at det må være greit å bruke litt tid på det. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, vi snakket om det også. I og med at min søster aldri spør henne, trodde mamma at minstjenta til min søster ikke ville sove hos mormor. Mamma sa at hun ikek var synsk, og hun tropdde oppriktig at min søster ikke hadde behov for barnevakt og ikke hadde noe ønske om at jenta skulle sove der. Så det har vi allerede avtalt. Men jeg kommer jo til å kvie meg for å spørre mamma. Mannen min hjelper mamma mye med både ved og pc'en og andre ting, og vi tenker at i en familie så hjelper en hverandre med de tjenestene en kan hjelpe med. mamma er kjempegod med barna og koser med dem og leser med dem, og da har jeg tenkt at det må være greit å bruke litt tid på det. Takk for svar! Kjære.... søstra di virker som en steil person. Hun har tydeligvis bestemt seg for at hun ikke liker samspillet mellom deg/din familie og mor. Det er jo mor(mor) som må legge lista for hvor mye hun kan bidra med barnevakt-hjelp, ikke søstra di. Dere har forsøkt å nå inn til henne(søstra di), og kanskje hun bare trenger litt tid til å få deres meninger om saken til å synke inn. Jeg håper det- Men dere kommer kanskje aldri til å bli som erteris, siden søstra di med ujevne mellomrom irriterer seg så mye over andres gjøren og laden... (hvis jeg har forstått dette riktig). *klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "foreldreløs" Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Snakket i 3 timer med henne i går, siste halvannen time var også mamma med. Gikk ikke noe særlig. Vi er langt fra hverandre på dette punktet, og har ikek særlig forståelse for hvernadres syn. Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år. Jeg grein i bilen hele veien hjem - møtet var ubehagelig, og jeg vet ikke om det kom så mye godt ut av det, selv om det forsåvidt gikk greit å snakke sammen.... Men jøss, skjønner ikke søstra di hva deres felles mor sier, da? Hvis mormor synes det er helt greit, så kan da vel ikke søsterens mening om saken være av betydning? Og som du sier, man hjelper til med det man kan. Tjenester trenger ikke være helt like, men når dere hjelper til med noe så får dere tjenester tilbake. Så enkelt, og sikkert så komplisert. Jeg synes ikke du skal la din søsters misnøye/mening om mengde barnevakt komme i veien for slik dere gjør det nå - nettopp fordi mormor synes det er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Å stille opp fast som barnevakt en til to ganger uka er mye forlangt. Foreldrene våres var foreldre til små barn da vi var unger. Med alt arbeid og lite frihet det innebar. Når barnebarna kommer, er de til kos og lek. Men frihet til andre ting. Bare rett og rimelig det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Istapp Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 ''Blir vi likedan? - Det vil jeg nemlig ikke!'' Alle har jo et valg,det har dine foreldre også. Noen vil være ofte med barnebarna sine,mens for andre holder det med en skjelden gang. Kanskje dere blir av dem som ser sine barnebarn ofte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, vi snakket om det også. I og med at min søster aldri spør henne, trodde mamma at minstjenta til min søster ikke ville sove hos mormor. Mamma sa at hun ikek var synsk, og hun tropdde oppriktig at min søster ikke hadde behov for barnevakt og ikke hadde noe ønske om at jenta skulle sove der. Så det har vi allerede avtalt. Men jeg kommer jo til å kvie meg for å spørre mamma. Mannen min hjelper mamma mye med både ved og pc'en og andre ting, og vi tenker at i en familie så hjelper en hverandre med de tjenestene en kan hjelpe med. mamma er kjempegod med barna og koser med dem og leser med dem, og da har jeg tenkt at det må være greit å bruke litt tid på det. Takk for svar! ''I og med at min søster aldri spør henne, trodde mamma at minstjenta til min søster ikke ville sove hos mormor. Mamma sa at hun ikek var synsk, og hun tropdde oppriktig at min søster ikke hadde behov for barnevakt og ikke hadde noe ønske om at jenta skulle sove der.'' Jeg skjønner godt at man kan vegre seg for å spørre om slikt. Jeg gjør det selv når det gjelder mine svigerforeldre, men her må man ta med i ligningen hva slags signaler som sendes ut på generell basis... Jeg hadde håpet at de selv skulle ytre ønske om å ha barnet hos seg uten oss foreldrene, akkurat slik som barnets mormor gjør. Jeg tar det for gitt at det at de ikke ber om å få låne barnet til slikt er ensbetydende med at de ikke ønsker/orker, men synes at det "holder" å se barnet de gangene vi foreldrene er med. I likhet med din mor er jeg heller ikke synsk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Snakket i 3 timer med henne i går, siste halvannen time var også mamma med. Gikk ikke noe særlig. Vi er langt fra hverandre på dette punktet, og har ikek særlig forståelse for hvernadres syn. Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år. Jeg grein i bilen hele veien hjem - møtet var ubehagelig, og jeg vet ikke om det kom så mye godt ut av det, selv om det forsåvidt gikk greit å snakke sammen.... ''Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år.'' Her bør jo din søster høre på din mor. Din mor er en voksen dame, og hun kan bestemme selv. Men mener moren din at det er ok at hver av dere spør én gang i mnd, eller mener hun én gang i mnd tilsammen for dere begge? (Det siste er jo ikke så langt unna 5 ganger per år på hver av dere) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 ''Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år.'' Her bør jo din søster høre på din mor. Din mor er en voksen dame, og hun kan bestemme selv. Men mener moren din at det er ok at hver av dere spør én gang i mnd, eller mener hun én gang i mnd tilsammen for dere begge? (Det siste er jo ikke så langt unna 5 ganger per år på hver av dere) Hun mener at en gang pr måned på hver av oss er ok, altså at hun hjelper oss et par ganger i måneden, er greit. Men hun vil ikke føre noe regnskap over det, det skal ikke være noen millimeterrettferdighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.