morsan Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hun mener at en gang pr måned på hver av oss er ok, altså at hun hjelper oss et par ganger i måneden, er greit. Men hun vil ikke føre noe regnskap over det, det skal ikke være noen millimeterrettferdighet. Nei, slitsomt med "regnskap" osv. Men mener din søster at din mor ikke er i stand til å innse sin egen begrensning eller at hun burde umyndiggjøres når det gjelder dette spørsmålet? hHun tenker sikkert ikke slik, men det er jo det som er realiteten i det dersom hun på tross av det din mor sier mener 2-5 ganger i året per datter er nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Kjære.... søstra di virker som en steil person. Hun har tydeligvis bestemt seg for at hun ikke liker samspillet mellom deg/din familie og mor. Det er jo mor(mor) som må legge lista for hvor mye hun kan bidra med barnevakt-hjelp, ikke søstra di. Dere har forsøkt å nå inn til henne(søstra di), og kanskje hun bare trenger litt tid til å få deres meninger om saken til å synke inn. Jeg håper det- Men dere kommer kanskje aldri til å bli som erteris, siden søstra di med ujevne mellomrom irriterer seg så mye over andres gjøren og laden... (hvis jeg har forstått dette riktig). *klem* Nei, vi blir nok aldri perlevenner - men det har jeg ikke noe ønske om heller. Ønsker bare at vi kan ha et greit forhold til hverandre, og at barna våre synes det er fint¨å være sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Nei, slitsomt med "regnskap" osv. Men mener din søster at din mor ikke er i stand til å innse sin egen begrensning eller at hun burde umyndiggjøres når det gjelder dette spørsmålet? hHun tenker sikkert ikke slik, men det er jo det som er realiteten i det dersom hun på tross av det din mor sier mener 2-5 ganger i året per datter er nok. Nei, jeg forstod det slik at hun tror at mamma ikke klarer å si nei, og at hun ikke har godt av å passe barnebarna såpass ofte. Mamma har vært syk, men er frisk nå, og er veldig bevisst på at hun ønsker å bruke tid sammen med familien. Det er jo synd dersom min søster skjuler sine behov ved å nesten aldri spørre, men hun sa i går kveld at hun ville prøve å spørre oftere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Snakket i 3 timer med henne i går, siste halvannen time var også mamma med. Gikk ikke noe særlig. Vi er langt fra hverandre på dette punktet, og har ikek særlig forståelse for hvernadres syn. Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år. Jeg grein i bilen hele veien hjem - møtet var ubehagelig, og jeg vet ikke om det kom så mye godt ut av det, selv om det forsåvidt gikk greit å snakke sammen.... Jeg synes søsteren din er veldig urimelig! Moren din ga beskjed om hvor ofte hun syntes det var greit å passe ungene, og da er det jo fritt fram for søsteren din å bruke av sin "kvote" også. Skjønner ikke hva hun klager over.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg synes søsteren din er veldig urimelig! Moren din ga beskjed om hvor ofte hun syntes det var greit å passe ungene, og da er det jo fritt fram for søsteren din å bruke av sin "kvote" også. Skjønner ikke hva hun klager over.... Hun mente - selv etter tre timers prat - at vi i utgangspunktet helst ikke skal spørre mamma om hjelp. Når jeg likevel gjør det, lar hun være å spørre mamma, for å skåne henne for belastning. Hun var også tydelig irritert over at vi har "så viktige jobber at vi ikke alltid er 100% tilstede for barna". Ifølge henne så ofrer de alt av kurs, fritidsaktiviteter, tid med venner osv for å være tilstede for barna. Jeg mener det er riktig å vise barna at også kvinner kan ha ansvarsfull jobb og også engasjere seg i samfunnet (jeg har et par verv der jeg må ut om kvelden ca en kveld i måneden + en søndag formiddag i måneden, men da er barna med). Jeg mener også at det er riktig for alle i familien at d voksne også har noe voksentid, enten bare de to eller med venner, og at barna etterhvert som de vokser til, får oppgaver som hjelper familien til å være smidig og fungere godt sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, vi snakket om det også. I og med at min søster aldri spør henne, trodde mamma at minstjenta til min søster ikke ville sove hos mormor. Mamma sa at hun ikek var synsk, og hun tropdde oppriktig at min søster ikke hadde behov for barnevakt og ikke hadde noe ønske om at jenta skulle sove der. Så det har vi allerede avtalt. Men jeg kommer jo til å kvie meg for å spørre mamma. Mannen min hjelper mamma mye med både ved og pc'en og andre ting, og vi tenker at i en familie så hjelper en hverandre med de tjenestene en kan hjelpe med. mamma er kjempegod med barna og koser med dem og leser med dem, og da har jeg tenkt at det må være greit å bruke litt tid på det. Takk for svar! Uff, så leit at det ble slik. Som mormor sier, må jo søsteren din her tenke over at mormor ikke er tankeleser. Søsteren din må jo selv foreslå om minstejenta hennes kan overnatte der. Når det er ikke er et spesielt behov for barnevakt, er jo søsteren din mer fleksibel mht å finne en passende dato. Dette er jo noe som er mellom søsteren din og mormor, og dette trenger jo ikke du å tenke noe på. Nå sier jo mormor at barnevakt/henting i bhg ca én gang i mnd. er helt greit. Da synes jeg du bare skal fortsette med det. Vi har det også slik at vi hjelper hverandre. Vi trenger barnevakt og litt kjøretjenester iblant, mens mine foreldre trenger hjelp til andre ting. Vi regner med å stille opp mer og mer der ettersom de blir eldre. Skulle bare mangle at ikke familien hjelper hverandre! Få det hele litt på avstand, kan hende dere får et bedre forhold når dere det har gått litt tid.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heldig tante Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg er så heldig å være tante til en fantastisk gutt. Og jeg er så heldig at jeg får lov å være sammen med han en hel ettermiddag hver uke. Jeg trodde det var det samme for besteforeldre, at de gjerne vil være en del sammen med barnebarn og bli ordentlig kjent med dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Snakket i 3 timer med henne i går, siste halvannen time var også mamma med. Gikk ikke noe særlig. Vi er langt fra hverandre på dette punktet, og har ikek særlig forståelse for hvernadres syn. Mamma støtter meg i at det ikke er for mye å spørre om barnevakt eller henting i bhg ca en gang pr måned. Min søster mener det er ALTFOR mye, og synes at mormor som barenvakt bør være unntaket, dvs 2-5 ganger pr år. Jeg grein i bilen hele veien hjem - møtet var ubehagelig, og jeg vet ikke om det kom så mye godt ut av det, selv om det forsåvidt gikk greit å snakke sammen.... Jeg synes det var bra at du gjorde en innsats, men leit at du lar deg påvirke så sterkt av hennes åpenbart urimelige synspunkter. Det er jo bare tull å mene at mormor ikke kan sitte mer barnevakt enn det hun foreslår - skjønner du noe som helst av hva som ligger bak disse noe merkelige utsagnene? Hvis du ikke er i humør til å diskutere dette mer, så skjønner jeg det. Da kan du evt. true søsteren din med at du kjenner en strengsinnafrosk som akkurat nå er litt klar for å filleriste henne...*S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg synes det var bra at du gjorde en innsats, men leit at du lar deg påvirke så sterkt av hennes åpenbart urimelige synspunkter. Det er jo bare tull å mene at mormor ikke kan sitte mer barnevakt enn det hun foreslår - skjønner du noe som helst av hva som ligger bak disse noe merkelige utsagnene? Hvis du ikke er i humør til å diskutere dette mer, så skjønner jeg det. Da kan du evt. true søsteren din med at du kjenner en strengsinnafrosk som akkurat nå er litt klar for å filleriste henne...*S* Det ene er nok oppriktig bekymring for mamma, fordi hun var alvorlig syk i fjor (brystkreft, med påfølgende blodpropp + en blære som ikke fungerer, så hun må nå bruke kateter). MEN nå er hun frisk , bortsett fra kateteret, så jeg synes ikke fjoråret skal legge mal for vår "bruk" av mamma nå, når hun så tydelig ønsker å hjelpe oss med det hun kan. Det andre er nok at min søster er stolt og litt kontrollfriek og ønsker å ha kontroll over sin familie og ikke ønsker å bry andre. Dette sa jeg til henne i går, og hun var nok enig i at hun var stolt. Vi er totalt forskjellige der, for jeg synes ikek det er noe nederlag å spørre om hjelp/avlastning innimellom, så lenge vi i andre sammenhenger gjør tjenester tilbake. Hun er kanskje sjalu? Hun brukte mamma mye som barnevakt da hennes første barn ble født for snart 16 år siden. Vi brukte henne mye mindre da våre barn var små (for da begynte jo mamma å bli litt gammel), men nå når de ikke er så krevende å passe, har hun passet dem litt mer (de to siste årene), men altså ikke særlig er enn kanskje en gang i måneden. Det virker på henne som om vi sier ja til alt og ikke tenker på barna våre. Og det er jo slett ikke sant! Jeg skrev noe til togli her tidligere i dag om det å ta ansvar i samfunnet (ha verv) og ansvarsfull jobb - det ønsker jeg å kunne kombinere med det å være mor. Og jeg synes vi fungerer bra som familie, selv om jeg selvsagt av og til skulle ønske at jeg var hjemme når barna kom fra skolen.... Men jeg har frihet til å ta en fridag innimellom eller ha hjemmekontor av og til, og det bruker jeg litt, men kan sikkert bruke det litt mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det ene er nok oppriktig bekymring for mamma, fordi hun var alvorlig syk i fjor (brystkreft, med påfølgende blodpropp + en blære som ikke fungerer, så hun må nå bruke kateter). MEN nå er hun frisk , bortsett fra kateteret, så jeg synes ikke fjoråret skal legge mal for vår "bruk" av mamma nå, når hun så tydelig ønsker å hjelpe oss med det hun kan. Det andre er nok at min søster er stolt og litt kontrollfriek og ønsker å ha kontroll over sin familie og ikke ønsker å bry andre. Dette sa jeg til henne i går, og hun var nok enig i at hun var stolt. Vi er totalt forskjellige der, for jeg synes ikek det er noe nederlag å spørre om hjelp/avlastning innimellom, så lenge vi i andre sammenhenger gjør tjenester tilbake. Hun er kanskje sjalu? Hun brukte mamma mye som barnevakt da hennes første barn ble født for snart 16 år siden. Vi brukte henne mye mindre da våre barn var små (for da begynte jo mamma å bli litt gammel), men nå når de ikke er så krevende å passe, har hun passet dem litt mer (de to siste årene), men altså ikke særlig er enn kanskje en gang i måneden. Det virker på henne som om vi sier ja til alt og ikke tenker på barna våre. Og det er jo slett ikke sant! Jeg skrev noe til togli her tidligere i dag om det å ta ansvar i samfunnet (ha verv) og ansvarsfull jobb - det ønsker jeg å kunne kombinere med det å være mor. Og jeg synes vi fungerer bra som familie, selv om jeg selvsagt av og til skulle ønske at jeg var hjemme når barna kom fra skolen.... Men jeg har frihet til å ta en fridag innimellom eller ha hjemmekontor av og til, og det bruker jeg litt, men kan sikkert bruke det litt mer. Sålenge du er trygg på at din mor ikke overstrekker seg i forhold til dere, så synes jeg du skal be henne om hjelp med god samvittighet. Ingenting er mer kjedelig enn å bli betraktet som en "prydbusk" som ikke kan være til nytte for andre også. Moren min er masse sammen med sine barnebarn - og hun har i alle år passet vesentlig mer enn det du beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hun mente - selv etter tre timers prat - at vi i utgangspunktet helst ikke skal spørre mamma om hjelp. Når jeg likevel gjør det, lar hun være å spørre mamma, for å skåne henne for belastning. Hun var også tydelig irritert over at vi har "så viktige jobber at vi ikke alltid er 100% tilstede for barna". Ifølge henne så ofrer de alt av kurs, fritidsaktiviteter, tid med venner osv for å være tilstede for barna. Jeg mener det er riktig å vise barna at også kvinner kan ha ansvarsfull jobb og også engasjere seg i samfunnet (jeg har et par verv der jeg må ut om kvelden ca en kveld i måneden + en søndag formiddag i måneden, men da er barna med). Jeg mener også at det er riktig for alle i familien at d voksne også har noe voksentid, enten bare de to eller med venner, og at barna etterhvert som de vokser til, får oppgaver som hjelper familien til å være smidig og fungere godt sammen. En ting er iallefall sikkert - dette er ikke din feil... Det er søsteren din som er urimelig! Moren din blir jo nærmest umyndiggjort av henne :-/ Det spørs om moren deres må gi klar beskjed om at HUN ønsker å passe barna så ofte? Ikke det at det er nødvendig å måtte si så klart fra, men kanskje for å avhjelpe på situasjonen mellom din søster og deg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Sålenge du er trygg på at din mor ikke overstrekker seg i forhold til dere, så synes jeg du skal be henne om hjelp med god samvittighet. Ingenting er mer kjedelig enn å bli betraktet som en "prydbusk" som ikke kan være til nytte for andre også. Moren min er masse sammen med sine barnebarn - og hun har i alle år passet vesentlig mer enn det du beskriver. *morsomt bilde med mamma som prydbusk* Takk for gode innspill, frosken. Det er leit når slike ting kommer og rører opp i en bitteliten familie (vi er bare to søsken, mannen min er enebarn) Blir sikkert godt å få det litt på avstand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 En ting er iallefall sikkert - dette er ikke din feil... Det er søsteren din som er urimelig! Moren din blir jo nærmest umyndiggjort av henne :-/ Det spørs om moren deres må gi klar beskjed om at HUN ønsker å passe barna så ofte? Ikke det at det er nødvendig å måtte si så klart fra, men kanskje for å avhjelpe på situasjonen mellom din søster og deg... Hun sa jo det veldig tydelig i går kveld. Likevel klarer ikke min søster å akseptere det. Hun har avtalt med mamma om overnatting i april, men er tydeligvis redd for at vi "skal holde det gående med mamma som barnevakt i januar, februar, mars og april", sånn at mamma er utslitt når denne overnattingen kommer. Hun overdramatiserer så veldig, og jeg føler situasjonen er veldig låst. Jeg har snart bursdag, men tror ikke jeg orker å invitere dem hit (noe vi alltid pleier).... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 *morsomt bilde med mamma som prydbusk* Takk for gode innspill, frosken. Det er leit når slike ting kommer og rører opp i en bitteliten familie (vi er bare to søsken, mannen min er enebarn) Blir sikkert godt å få det litt på avstand. Den eneste måten jeg klarer å forstå dette på, er at søsteren din muligens er ordentlig redd for at moren din skal bli syk og dø. Jeg tror at det er moren din som sitter med nøkkelen til å løse konflikten. Hvis hun kan klare å formidle både at hun setter pris på din søsters omsorg og omtanke, men at hun samtidig er tydelig på at det å være sammen med barnebarn er noe av det som gir livskvalitet - så vil kanskje søsteren din klare å roe seg litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Den eneste måten jeg klarer å forstå dette på, er at søsteren din muligens er ordentlig redd for at moren din skal bli syk og dø. Jeg tror at det er moren din som sitter med nøkkelen til å løse konflikten. Hvis hun kan klare å formidle både at hun setter pris på din søsters omsorg og omtanke, men at hun samtidig er tydelig på at det å være sammen med barnebarn er noe av det som gir livskvalitet - så vil kanskje søsteren din klare å roe seg litt. Tror dette er noe av hovedgrunnen ja. Men hun sa også at dette hadde irritert henne i mange år, og det er bare ett år siden mamme ble syk. Så det ligger nok mer bak. Men det du skriver om at mamma må overbevise henne, er nok riktig ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Tror dette er noe av hovedgrunnen ja. Men hun sa også at dette hadde irritert henne i mange år, og det er bare ett år siden mamme ble syk. Så det ligger nok mer bak. Men det du skriver om at mamma må overbevise henne, er nok riktig ja... Høres ut som en blanding av søskensjalusi og bekymring knyttet til din mor. Er du eldst? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Høres ut som en blanding av søskensjalusi og bekymring knyttet til din mor. Er du eldst? Ja, jeg er eldst. Jeg var "den skoleflinke" og konfolikskye, hun var den som var i opposisjon i ungdomstiden, festet og fikk barn tidlig. Jeg fulgte løpet med vgs, utdanning, fikk en god jobb, og har blitt i den lenge. Fikk barn veldig planlagt, begynte da jeg var 28. Hun tok utdannelse som alenemor og var kjempeflink og kom seg opp og frem og startet egen bedrift, som hun har hatt i ti år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, jeg er eldst. Jeg var "den skoleflinke" og konfolikskye, hun var den som var i opposisjon i ungdomstiden, festet og fikk barn tidlig. Jeg fulgte løpet med vgs, utdanning, fikk en god jobb, og har blitt i den lenge. Fikk barn veldig planlagt, begynte da jeg var 28. Hun tok utdannelse som alenemor og var kjempeflink og kom seg opp og frem og startet egen bedrift, som hun har hatt i ti år. Noen blir aldri helt ferdig med å ville overgå storesøster... Hun ville sikkert vært villig til å høre mer på fornuft fra absolutt alle andre enn sin flinke storesøster. Prøv å legg episoden bak deg, og sats på at moren din klarer å rydde litt i konflikten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Noen blir aldri helt ferdig med å ville overgå storesøster... Hun ville sikkert vært villig til å høre mer på fornuft fra absolutt alle andre enn sin flinke storesøster. Prøv å legg episoden bak deg, og sats på at moren din klarer å rydde litt i konflikten. Ja, jeg skal prøve å legge det bak meg. Takk for alle svar her - du er en klok frosk! Nå skal jeg ta 100 sit-ups og rase ut litt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Den eneste måten jeg klarer å forstå dette på, er at søsteren din muligens er ordentlig redd for at moren din skal bli syk og dø. Jeg tror at det er moren din som sitter med nøkkelen til å løse konflikten. Hvis hun kan klare å formidle både at hun setter pris på din søsters omsorg og omtanke, men at hun samtidig er tydelig på at det å være sammen med barnebarn er noe av det som gir livskvalitet - så vil kanskje søsteren din klare å roe seg litt. ''Jeg tror at det er moren din som sitter med nøkkelen til å løse konflikten. Hvis hun kan klare å formidle både at hun setter pris på din søsters omsorg og omtanke, men at hun samtidig er tydelig på at det å være sammen med barnebarn er noe av det som gir livskvalitet - så vil kanskje søsteren din klare å roe seg litt.'' Enig! Og legger til at bestemor godt kan spørre om å få ha _samvær_ med barnebarnet sitt uten å sitte med henda i fanget og vente på at søsteren til prust skal ha et uttrykt _behov_ for avlastning/pass. Få ting er mer sårt enn at besteforeldre ikke selv ytrer et ønske om samvær for sin egen del... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.