Gå til innhold

Sier du ifra?

Gjest swanhild

Anbefalte innlegg

Gjest swanhild

Jeg er visst i ferd med å bli ei slik dame som legger seg borti ting hun egentlig ikke har noe med.... Og jeg er ikke helt sikker på om jeg liker det, men jeg liker heller ikke å la være dersom jeg kunne avverget et uhell el.l.

to eksempler:

1 - Om noen setter fra seg barnevogn i bussen (med barn oppi) og selv setter seg et annet sted, får jeg jeg helt vondt i kroppen. Har selv opplevd at egne barnevogner nesten har veltet, enda jeg alltid har holdt godt i dem. Ikke alle sjåfører er lette på foten, for å si det mildt.

Jeg har derfor sagt pent ifra noen ganger til foreldre som ikke passer på barnevogna, at den kan velte. fordi jeg kan ikke bare sitte og se på at det kanskje skjer noe. Er det ok?

2 - I dag var det 12 minusgrader her jeg bor. En eldre kar var ute og trillet en unge med bar sokker på føttene. Jeg sier pent ifra at ungen kan forfryse føttene sine i slikt vær.. Litt på kanten kanskje, men jeg får igjen helt vondt i kroppen av å se slikt. Er det ok?

Jeg sier altså pent ifra, om noen føler seg frekt behandlet er ikke det min intensjon. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• filiokus81

22

• PieLill

17

• morsan

12

• Glimtipper

12

Mest aktive i denne tråden

Syns det er helt greit at du sier i fra!

Selv har jeg aldri vært borti tilfeller jeg har følt behov for å si fra om noe, men jeg hadde gjort det om det er noe jeg på vegne av et barn fikk vondt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var bra du sa ifra i disse tilfellene. Skulle ønske jeg var litt mer frempå selv, for hender jeg tenker etterpå at jeg burde ha sagt ifra..

Samfunnet i dag er preget av likegyldighet i det offentlige rom, og det er positivt at noen tør å bry seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også ha sagt fra dersom jeg bestemt oppfattet det som om barn ble utsatt for fare. Men hadde nok samtidig formidlet at jeg visste at jeg blandet meg i noe jeg strengt tatt kanskje ikke hadde noe med (fordi det gjør det lettere for andre å motta tilbakemeldingen). Jeg kunne også ha kommet til å si at jeg er ganske pysete i forhold til slike ting som løse vogner på bussen, og at jeg derfor heller sa fra enn å ta sjansen på at de ikke var klar over faren.

Det er en stor kunst å klare å si slike ting uten at folk blir fornærmet - noen ganger får jeg det til, andre ganger ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg er 40 år.

Du er iferd med å bli ei slik hurpe som kommer til å legge seg borti alt som du ikke liker. Hvor gammel er du? Håper du er godt inn i 50 årene, ellers så blir jeg flau på dine vegne. (Man tåler mer av gamle folk.)

Jeg har aldri likt slike folk i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge ting blir sagt på en hyggelig og ordentlig måte er det bare fint. Hva med å trekke seg selv inn? "Vet du, for en tid siden var jeg på bussen med barnevogn, og satt den fra med slik du gjorde, for jeg regnet med at det var trygt, men så......"Jeg hadde med sønnen min på trilletur på en dag som denne, og regnet med at han sikkert ville være varm nok på bena med slike sokker, men da jeg kom hjem oppdaget jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at du sier fra om slike ting, det er mange som er feige og ikke tør. De du sier det til blir kanskje snurte i starten, men etter at de har tenkt seg litt om, blir de forhåpentligvis takknemlige for at du sa fra.

Da min førstefødte var ca. 6 mndr. gjorde jeg noe som jeg p.g.a. mangel på erfaring ikke forsto kunne være farlig. En nabo sa fra. Jeg ble snurt i starten, men i alle år senere har jeg ment at hun gjorde det rette ved å si fra til meg, og jeg har vært takknemlig for det, selv om hun strengt tatt ikke "hadde noe med det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller som dette siste, ville jeg nok sagt ifra. Ellers er jeg skikkelig pysete desverre....

Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt. Det er ingen som blir sure, bare flaue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er iferd med å bli ei slik hurpe som kommer til å legge seg borti alt som du ikke liker. Hvor gammel er du? Håper du er godt inn i 50 årene, ellers så blir jeg flau på dine vegne. (Man tåler mer av gamle folk.)

Jeg har aldri likt slike folk i allefall.

men milde immel, er det bedre at barnet fryser av seg beina mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje så veldig glad i å få "kritikk" sjølv, derfor er eg forsiktig med å sei ifrå til andre. Eg hadde heller kome til å stille meg slik at eg kunne redde vogna om ho bikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje så veldig glad i å få "kritikk" sjølv, derfor er eg forsiktig med å sei ifrå til andre. Eg hadde heller kome til å stille meg slik at eg kunne redde vogna om ho bikka.

Det er aldri ment som direkte kritikk tror jeg, men forstår deg godt siden du er mor til 9 og neppe mangler erfaring. :-)

Uansett så er førstegangsfødende ganske ferske mødre når barnet er baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri ment som direkte kritikk tror jeg, men forstår deg godt siden du er mor til 9 og neppe mangler erfaring. :-)

Uansett så er førstegangsfødende ganske ferske mødre når barnet er baby.

Ja, og det har så mykje å sei kva måte det blir sagt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det er fare for skader og liv, så burde man holde meningene sine for seg selv, synes jeg.

Forøvrig har jeg to slike episoder fra da guttungen var baby. I den ene lot jeg vogna stå et par meter unna mens jeg plukket noen epler i matbutikken. To gamle damer kommer bort, kikker på han, smiler og snakker med han. "Så koselig", tenker jeg, helt til den ene sier: "Folk kler ikke på ungene sine skikkelig lenger."

Guttungen er en vaaaarm unge som fikk svetteutslett og bare gråt om jeg ikke var restriktiv med påkledningen.

En annen gang hadde jeg han i bæresele. Han hadde på seg en mørkeblå vinterdress og bæreselen var mørkeblå. En dame stirrer og stirrer på oss, før hun plutselig kommer bort og nærmest skriker: "Ungen din kveles i den bæreselen!". Det gjorde han selvfølgelig ikke, hun trodde bæreselen gikk helt opp til halsen, mens det var vinterdressen som gjorde det. Som om jeg ikke ville oppdaget om mitt eget spedbarn ble kvelt mens jeg bar rundt på han...

Begge episodene føltes veldig ubehagelig for meg, selv om de tydeligvis uttalte seg uten kunnskaper. Det tok meg lang tid å bygge opp selvtilliten i forhold til sønnen min etter hver gang, fordi jeg allerede fant spedbarntilværelsen vanskelig nok.

Så jeg mener bestemt: Pass dine egne saker, med mindre liv og helse er i fare (og du er sikker i din sak), du blir bedt om råd eller du kjenner de du tilsnakker svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er det virkelig fare synes jeg bør si fra. Ellers kan man la være.

Husker jeg selv flere ganger fikk velmente råd da jeg hadde baby. Selv syntes jeg disse rådene var overdrevne (husker ikke detaljer nå), og husker jeg syntes det var litt irriterende med bedrevitere (gjerne litt eldre mødre som "visste alt") som skulle blande seg.

Ville i hvertfall droppet å nevne påkledning, men kanskje burde man tipse om faren ved vogn på buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uffa.........

Av og til får jeg lyst å si fra selv.

Har sett ofte på kjøpesenere,

folk som triller ungene sine.

masse ullklær og ytterklær, tjukk dyne og tykt ullpledd foran hele "inngangen",

sånn at de ikke blir forstyrret når de skal sove.

Herregud, kveles ikke ungen?

Får jo ikke luft - og så varmt. Må da huske d er varmere inne i butikkseneret enn ute der de triller,

og greit nok å skjerme dem for lys og inntrykk, men et tykt pledd (brettet tre fire ganger) over inngangen der ungen skal puste...

om jeg trengte skjerme ungen hadde jeg et pledd midt på vogna, slik at det kom luft inn på sidene, holdt da det. Evnt. et helsepledd med huller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller som dette siste, ville jeg nok sagt ifra. Ellers er jeg skikkelig pysete desverre....

Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt. Det er ingen som blir sure, bare flaue.

Men slutter de å røyke fordi hun gir dem en skyllebøtte eller blir de bare litt flinkere å smugrøyke.

Når noen røyker gjennom et svangerskap tror jeg det ikke handler om kunnskapsmangel, men avhengighet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mor med et barn for lite

Av og til får jeg lyst å si fra selv.

Har sett ofte på kjøpesenere,

folk som triller ungene sine.

masse ullklær og ytterklær, tjukk dyne og tykt ullpledd foran hele "inngangen",

sånn at de ikke blir forstyrret når de skal sove.

Herregud, kveles ikke ungen?

Får jo ikke luft - og så varmt. Må da huske d er varmere inne i butikkseneret enn ute der de triller,

og greit nok å skjerme dem for lys og inntrykk, men et tykt pledd (brettet tre fire ganger) over inngangen der ungen skal puste...

om jeg trengte skjerme ungen hadde jeg et pledd midt på vogna, slik at det kom luft inn på sidene, holdt da det. Evnt. et helsepledd med huller...

Ja, slikt får også meg til å grøsse, men jeg sier ikke ifra.

Jeg har mistet et barn i krybbedød, og tenker på det hver gang jeg ser slike vogner, hvor ungen ikke har mulighet for å få tilgang til frisk luft.

"Brukt" luft er et av risikomomentene ved krybbedød.

En annen ting, som uroer meg er at veldig små barn blir tatt med ut i kulden, de tåler ikke den kalde luften i lungene. Det er også et risikomoment for krybbedød.

Jeg sier ikke ifra, men jeg jeg tenker mitt, og det gir stikk i hjertet, når jeg ser slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine blir lett var og da får h*n utslett. Jepp, jeg har fått ganske mange påpakninger for påkledning...

På bussen tror jeg det kan være greit å si ifra. Sannsynligvis har ikke alle tenkt over denne faren og mulige konsekvenser. Men som andre påpeker kommer det veldig an på måten det sies.

I forhold til påkledning handler det jo litt om hvor langt man skal i kulda. Og hvor mye klær det er under klærne man ser. Der ville jeg nok vært mer tilbakeholden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt.''

Ei slik dame hadde jeg fått i vrangstrupen med en gang, det er helt sikkert. Man skal selvsagt ikke røyke som gravid, men å gå bort til fremmede mennesker og skjelle dem ut vitner ikke om stor kunnskap og gir ikke meg respekt..synes det er frekt og viser at personen mangler normal folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...