Gå til innhold

Sier du ifra?

Gjest swanhild

Anbefalte innlegg

I slike tilfeller som dette siste, ville jeg nok sagt ifra. Ellers er jeg skikkelig pysete desverre....

Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt. Det er ingen som blir sure, bare flaue.

Jeg undrer meg over hvor mye kunnskap hun har når hun:

1) Tror gravide som røyker mangler kunnskap om farene ved røyking i svangerskapet.

2) Tror noen slutter å røyke fordi de blir skjelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• filiokus81

22

• PieLill

17

• morsan

12

• Glimtipper

12

Mest aktive i denne tråden

''Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt.''

Ei slik dame hadde jeg fått i vrangstrupen med en gang, det er helt sikkert. Man skal selvsagt ikke røyke som gravid, men å gå bort til fremmede mennesker og skjelle dem ut vitner ikke om stor kunnskap og gir ikke meg respekt..synes det er frekt og viser at personen mangler normal folkeskikk.

Enig! Kan ikke forestille meg hvor rasende jeg hadde blitt om en "tøff dame" kom bort og fortalt meg at det er farlig å røyke når du er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla!

Dette får meg virkelig til å lure på om jeg er usedvanlig lite observant med hva andre foretar seg?

Jeg tror jeg knapt ville lagt merke til de tingene du nevner...!

Muligens barnevogna på bussen - hvis den begynte å vingle faretruende. Men jeg hadde nok ikke registrert om et barn i barnevogn var "korrekt kledd" eller ikke...

Da måtte det vært noe veldig påfallende, ihvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er fare for skader og liv, så burde man holde meningene sine for seg selv, synes jeg.

Forøvrig har jeg to slike episoder fra da guttungen var baby. I den ene lot jeg vogna stå et par meter unna mens jeg plukket noen epler i matbutikken. To gamle damer kommer bort, kikker på han, smiler og snakker med han. "Så koselig", tenker jeg, helt til den ene sier: "Folk kler ikke på ungene sine skikkelig lenger."

Guttungen er en vaaaarm unge som fikk svetteutslett og bare gråt om jeg ikke var restriktiv med påkledningen.

En annen gang hadde jeg han i bæresele. Han hadde på seg en mørkeblå vinterdress og bæreselen var mørkeblå. En dame stirrer og stirrer på oss, før hun plutselig kommer bort og nærmest skriker: "Ungen din kveles i den bæreselen!". Det gjorde han selvfølgelig ikke, hun trodde bæreselen gikk helt opp til halsen, mens det var vinterdressen som gjorde det. Som om jeg ikke ville oppdaget om mitt eget spedbarn ble kvelt mens jeg bar rundt på han...

Begge episodene føltes veldig ubehagelig for meg, selv om de tydeligvis uttalte seg uten kunnskaper. Det tok meg lang tid å bygge opp selvtilliten i forhold til sønnen min etter hver gang, fordi jeg allerede fant spedbarntilværelsen vanskelig nok.

Så jeg mener bestemt: Pass dine egne saker, med mindre liv og helse er i fare (og du er sikker i din sak), du blir bedt om råd eller du kjenner de du tilsnakker svært godt.

Jeg er heeelt enig i at man bør være ganske sikker i sin sak før man evt. svært forsiktig uttrykker sin bekymring. Men hvis det er god grunn til bekymring, så blir det litt feil å ikke si noe også.

Hvis jeg møter små barn på gaten som tilsynelatende ikke er sammen med en voksen, så slipper jeg ikke barnet av syne før jeg ser en voksen. Jeg har noen ganger stoppet små barn som har klart å komme seg vekk fra foreldrene i butikken og funnet veien ut på fortauet i Bygdøy alle... (Jeg er en del sammen med en 4 åring som er spesialist på slike kunststykker, så det er kanskje derfor jeg legger merke til de som har gjennomført en vellykket rømning...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Tror gravide som røyker mangler kunnskap om farene ved røyking i svangerskapet.

Gravide i Norge som ikke har fått med seg at røyking ikke anbefales i svangerskapet, må sannsynligvis være tilfeldige besøkende fra en fremmed planet. Det er sikkert derfor damen finner det passende å dele sin kunnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller som dette siste, ville jeg nok sagt ifra. Ellers er jeg skikkelig pysete desverre....

Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt. Det er ingen som blir sure, bare flaue.

''Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt.''

Her tror jeg du tar feil. De færreste får respekt for et vilt fremmed menneske som kommer bort på gata og kjefter dem huden full for noe hun overhodet ikke har noe med. Det er mye mer sannsynlig at folk synes hun er ei stor megge og fnyser godt av henne etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt enig med deg, men tenker også at gravide som røyker på offentlige steder umulig kan være like opplyste som de burde være. Når "alle" vet hvor idiotisk det er å røyke når man er gravid, tenker jeg at de som tar dette inn over seg men likevel ikke klarer å slutte gjemmer seg vekk og smugrøyker seg gjennom skyldfølelsen.

De som tar seg en blås midt på Karl Johan er jeg også fristet til å si noen sannhetens ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme''

At det går an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er fare for skader og liv, så burde man holde meningene sine for seg selv, synes jeg.

Forøvrig har jeg to slike episoder fra da guttungen var baby. I den ene lot jeg vogna stå et par meter unna mens jeg plukket noen epler i matbutikken. To gamle damer kommer bort, kikker på han, smiler og snakker med han. "Så koselig", tenker jeg, helt til den ene sier: "Folk kler ikke på ungene sine skikkelig lenger."

Guttungen er en vaaaarm unge som fikk svetteutslett og bare gråt om jeg ikke var restriktiv med påkledningen.

En annen gang hadde jeg han i bæresele. Han hadde på seg en mørkeblå vinterdress og bæreselen var mørkeblå. En dame stirrer og stirrer på oss, før hun plutselig kommer bort og nærmest skriker: "Ungen din kveles i den bæreselen!". Det gjorde han selvfølgelig ikke, hun trodde bæreselen gikk helt opp til halsen, mens det var vinterdressen som gjorde det. Som om jeg ikke ville oppdaget om mitt eget spedbarn ble kvelt mens jeg bar rundt på han...

Begge episodene føltes veldig ubehagelig for meg, selv om de tydeligvis uttalte seg uten kunnskaper. Det tok meg lang tid å bygge opp selvtilliten i forhold til sønnen min etter hver gang, fordi jeg allerede fant spedbarntilværelsen vanskelig nok.

Så jeg mener bestemt: Pass dine egne saker, med mindre liv og helse er i fare (og du er sikker i din sak), du blir bedt om råd eller du kjenner de du tilsnakker svært godt.

En gang vi skulle ha middagsselskap mens jr var liten, var jeg på polet og handlet vin, og siden vi skulle være fire par var det jo snakk om noen flasker. Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... Helt sikkert på sin plass i følge dem, fullstendig skivebom i følge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide i Norge som ikke har fått med seg at røyking ikke anbefales i svangerskapet, må sannsynligvis være tilfeldige besøkende fra en fremmed planet. Det er sikkert derfor damen finner det passende å dele sin kunnskap...

LOL

;-)

Norske foreldre med respekt for seg selv bør sørge for at barnas første ord blir 'Røyk og sukker er farlig!'

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En gang vi skulle ha middagsselskap mens jr var liten, var jeg på polet og handlet vin, og siden vi skulle være fire par var det jo snakk om noen flasker. Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... Helt sikkert på sin plass i følge dem, fullstendig skivebom i følge meg.

''Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... ''

Huff så pinlig. For henne altså! Jeg ville blitt skrekkelig irritert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fiskfisk

Jeg er litt enig med deg, men tenker også at gravide som røyker på offentlige steder umulig kan være like opplyste som de burde være. Når "alle" vet hvor idiotisk det er å røyke når man er gravid, tenker jeg at de som tar dette inn over seg men likevel ikke klarer å slutte gjemmer seg vekk og smugrøyker seg gjennom skyldfølelsen.

De som tar seg en blås midt på Karl Johan er jeg også fristet til å si noen sannhetens ord.

Hvilken "sannhet" da? At røyking ikke er sunt for dem? Skulle det være verre å røyke på Karl Johan enn andre steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''De som tar seg en blås midt på Karl Johan er jeg også fristet til å si noen sannhetens ord.

''

Er det verre for baby/foster å bli utsatt for røyk på Karl Johan enn andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tante til 12

Det hender jeg sier fra. Barnevogna på bussen ville jeg sagt fra om, f.eks. "Du bør nok holde i vogna, her om dagen var det ei vogn som nesten velta". Når det gjelder påkledning tror jeg ikke jeg ville sagt noe, for unger er så forskjellige når det gjelder temperatur. Eller, hvis det var unge trillepiker så ville jeg kanskje sagt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Alle_ som røyker vet at det er helsemessig idioti, ikke minst om man også er gravid.

Folk begynner/fortsetter ikke å røyke pga manglende kunnskap.

Det er en seiglivet myte at mennesker handler fornuftsbasert og bare de får de riktige kunnskapene vil de gjøre de riktige valgene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet så utrolig frekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heeelt enig i at man bør være ganske sikker i sin sak før man evt. svært forsiktig uttrykker sin bekymring. Men hvis det er god grunn til bekymring, så blir det litt feil å ikke si noe også.

Hvis jeg møter små barn på gaten som tilsynelatende ikke er sammen med en voksen, så slipper jeg ikke barnet av syne før jeg ser en voksen. Jeg har noen ganger stoppet små barn som har klart å komme seg vekk fra foreldrene i butikken og funnet veien ut på fortauet i Bygdøy alle... (Jeg er en del sammen med en 4 åring som er spesialist på slike kunststykker, så det er kanskje derfor jeg legger merke til de som har gjennomført en vellykket rømning...*s*)

En av mine var ekspert på å forsvinne og ble funnet igjen på de mest utrolige plasser.

Det er stor forskjell på de som leverer knøttet tilbake full av bebreidelse mot meg og de som gjorde det med et smil.

Jeg ønsket mange ganger at det ikke hadde vært så uglesett å ha barnet i sele slik som i gamle dager.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... ''

Huff så pinlig. For henne altså! Jeg ville blitt skrekkelig irritert!

Ikke sant. Vi bodde på sørvestlandet den gangen, så jeg bet det i meg og satte det på dén kontoen. I dag er jeg 15 år mer erfaren, og hadde nok svart henne overdrevent hyggelig at "vi kan nok ikke ha samme erfaring med alkohol, for vin trenger ikke nødvendigvis bety flatfyll skjønner du.." ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De som tar seg en blås midt på Karl Johan er jeg også fristet til å si noen sannhetens ord.

''

Er det verre for baby/foster å bli utsatt for røyk på Karl Johan enn andre steder?

Poenget er at hvis du ikke skammer deg over å røyke når du er gravid, så vet du antakelig ikke så mye som du burde vite. Og hvis du skammer deg over noe så gjør du det ikke midt på gata der alle kan se deg.

Alle vet at det er farlig å røyke, også når man er gravid. Men vet de hvorfor? Kan de lese blodgassverdiene i fosterets blod? Kjenner de de fysiologiske prosessene bak risikoen for fosterdød, lav fødselsvekt og senere sykdomsdisposisjoner? Nei! De vet at det er "farlig". Og hvis begrepet er innholdsløst, så er terskelen for å drite i det lav også.

Derfor er jeg absolutt fristet til litt sunn folkeopplysning i blant. Men jeg har aldri gjort det. Ikke enda. Jeg var imidlertid veldig fristet en gang, da en høygravid sykepleierstudent satt utenfor skolen og røykte i fjor vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...