Gå til innhold

Sier du ifra?

Gjest swanhild

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ikke sant. Vi bodde på sørvestlandet den gangen, så jeg bet det i meg og satte det på dén kontoen. I dag er jeg 15 år mer erfaren, og hadde nok svart henne overdrevent hyggelig at "vi kan nok ikke ha samme erfaring med alkohol, for vin trenger ikke nødvendigvis bety flatfyll skjønner du.." ;-)

''"vi kan nok ikke ha samme erfaring med alkohol, for vin trenger ikke nødvendigvis bety flatfyll skjønner du.."

''

LOL, ja, det skulle du svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• filiokus81

22

• PieLill

17

• morsan

12

• Glimtipper

12

Mest aktive i denne tråden

Herlighet så utrolig frekt!

Ikke sant. Og det snedige er jo at hun selv stod i kø på polet sant. Å se bjelken i eget øye kan være en vrien kunst, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Poenget er at hvis du ikke skammer deg over å røyke når du er gravid, så vet du antakelig ikke så mye som du burde vite. Og hvis du skammer deg over noe så gjør du det ikke midt på gata der alle kan se deg.

Alle vet at det er farlig å røyke, også når man er gravid. Men vet de hvorfor? Kan de lese blodgassverdiene i fosterets blod? Kjenner de de fysiologiske prosessene bak risikoen for fosterdød, lav fødselsvekt og senere sykdomsdisposisjoner? Nei! De vet at det er "farlig". Og hvis begrepet er innholdsløst, så er terskelen for å drite i det lav også.

Derfor er jeg absolutt fristet til litt sunn folkeopplysning i blant. Men jeg har aldri gjort det. Ikke enda. Jeg var imidlertid veldig fristet en gang, da en høygravid sykepleierstudent satt utenfor skolen og røykte i fjor vår.

''Poenget er at hvis du ikke skammer deg over å røyke når du er gravid, så vet du antakelig ikke så mye som du burde vite.''

Der tror jeg du tar feil. Det er ikke alle som bryr seg så mye om hva andre måtte mene. I den grad de eventuelt "skammer seg" over røykingen, har det ikke nødvendigvis med andres observasjon av den å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Alle_ som røyker vet at det er helsemessig idioti, ikke minst om man også er gravid.

Folk begynner/fortsetter ikke å røyke pga manglende kunnskap.

Det er en seiglivet myte at mennesker handler fornuftsbasert og bare de får de riktige kunnskapene vil de gjøre de riktige valgene.

mvh

Det tror jeg er en forenkling. Alle vet at det er "farlig". Få vet hvorfor, og hva som faktisk skjer med fosteret rent fysiologisk. Begrepet blir innholdsløst, og lett å drite i.

Dermed skammer man seg ikke over å røyke på offentlige steder. Det burde man! Hadde man visst nok ville man gjemt seg langt bort hvis man mot all formodning ikke klarte å stumpe røyken.

Derfor er det av og til fristende å drive litt folkeopplysning ovenfor røykende gravide. Men jeg har ikke gjort det foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

En av mine var ekspert på å forsvinne og ble funnet igjen på de mest utrolige plasser.

Det er stor forskjell på de som leverer knøttet tilbake full av bebreidelse mot meg og de som gjorde det med et smil.

Jeg ønsket mange ganger at det ikke hadde vært så uglesett å ha barnet i sele slik som i gamle dager.

mvh

''Det er stor forskjell på de som leverer knøttet tilbake full av bebreidelse mot meg og de som gjorde det med et smil''

Det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heeelt enig i at man bør være ganske sikker i sin sak før man evt. svært forsiktig uttrykker sin bekymring. Men hvis det er god grunn til bekymring, så blir det litt feil å ikke si noe også.

Hvis jeg møter små barn på gaten som tilsynelatende ikke er sammen med en voksen, så slipper jeg ikke barnet av syne før jeg ser en voksen. Jeg har noen ganger stoppet små barn som har klart å komme seg vekk fra foreldrene i butikken og funnet veien ut på fortauet i Bygdøy alle... (Jeg er en del sammen med en 4 åring som er spesialist på slike kunststykker, så det er kanskje derfor jeg legger merke til de som har gjennomført en vellykket rømning...*s*)

Jeg har av samme grunn et våkent blikk for voksenløse småtasser.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av mine var ekspert på å forsvinne og ble funnet igjen på de mest utrolige plasser.

Det er stor forskjell på de som leverer knøttet tilbake full av bebreidelse mot meg og de som gjorde det med et smil.

Jeg ønsket mange ganger at det ikke hadde vært så uglesett å ha barnet i sele slik som i gamle dager.

mvh

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det tror jeg er en forenkling. Alle vet at det er "farlig". Få vet hvorfor, og hva som faktisk skjer med fosteret rent fysiologisk. Begrepet blir innholdsløst, og lett å drite i.

Dermed skammer man seg ikke over å røyke på offentlige steder. Det burde man! Hadde man visst nok ville man gjemt seg langt bort hvis man mot all formodning ikke klarte å stumpe røyken.

Derfor er det av og til fristende å drive litt folkeopplysning ovenfor røykende gravide. Men jeg har ikke gjort det foreløpig.

''Dermed skammer man seg ikke over å røyke på offentlige steder. Det burde man! ''

Herlighet! I den grad man "skammer seg" (for et uttrykk - jeg bruker det aldri) bør det jo være overfor fosteret, og ikke overfor andre mennesker! Ergo er det likegyldig om det skjer hjemme eller offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heeelt enig i at man bør være ganske sikker i sin sak før man evt. svært forsiktig uttrykker sin bekymring. Men hvis det er god grunn til bekymring, så blir det litt feil å ikke si noe også.

Hvis jeg møter små barn på gaten som tilsynelatende ikke er sammen med en voksen, så slipper jeg ikke barnet av syne før jeg ser en voksen. Jeg har noen ganger stoppet små barn som har klart å komme seg vekk fra foreldrene i butikken og funnet veien ut på fortauet i Bygdøy alle... (Jeg er en del sammen med en 4 åring som er spesialist på slike kunststykker, så det er kanskje derfor jeg legger merke til de som har gjennomført en vellykket rømning...*s*)

I slike situasjoner hadde jeg bare vært takknemlig :)

Og som deg følger jeg godt med barn som jeg ikke umiddelbart ser er sammen med en voksen, men det er jo hverken innvaderende eller fornærmende mot foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Her i England går nesten alle smårollingene i sele og jeg synes egentlig det er en god ide, selv om sønnen min aldri har hatt behov for det (han slipper aldri hånden min om vi er ute og blir helt fra seg om jeg slipper hans ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

;-)

Norske foreldre med respekt for seg selv bør sørge for at barnas første ord blir 'Røyk og sukker er farlig!'

mvh

''Norske foreldre med respekt for seg selv bør sørge for at barnas første ord blir 'Røyk og sukker er farlig!''' LOL. Tenkte på det - hvor blir det av fett og sukker i denne tråden?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dermed skammer man seg ikke over å røyke på offentlige steder. Det burde man! ''

Herlighet! I den grad man "skammer seg" (for et uttrykk - jeg bruker det aldri) bør det jo være overfor fosteret, og ikke overfor andre mennesker! Ergo er det likegyldig om det skjer hjemme eller offentlig.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er ganske så godt orientert.

For meg og ikke minst babyen er det revnende likegyldig om de røyker så jeg ser det eller ikke så lenge de røyker. (Så lenge jeg slipper å puste røyken.)

Dette handler ikke om besserwisseres dømmetrang.

Forresten. Om jeg ser en gravid som røyker, tenker jeg at for henne er det nok veldig vanskelig å slutte. Om jeg i det hele tatt tenker på det.

Jeg er igrunn ganske fed up med at gravide blir offentlig eiendom i alt de foretar seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang vi skulle ha middagsselskap mens jr var liten, var jeg på polet og handlet vin, og siden vi skulle være fire par var det jo snakk om noen flasker. Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... Helt sikkert på sin plass i følge dem, fullstendig skivebom i følge meg.

Av samme grunn turte jeg rett og slett ikke handle vinflaskene vi skulle gi bort i julegave med gravid-magen min. Om ikke en skyllebøtte, så hadde jeg nok muligens fått en del stygge blikk, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i England går nesten alle smårollingene i sele og jeg synes egentlig det er en god ide, selv om sønnen min aldri har hatt behov for det (han slipper aldri hånden min om vi er ute og blir helt fra seg om jeg slipper hans ;) ).

Har man en skikkelig utbryterkonge hadde selen gjort ting triveligere for både store og små.

Men da tenker jeg man hadde fått det norske moralpolitiet på nakken!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Vi bodde på sørvestlandet den gangen, så jeg bet det i meg og satte det på dén kontoen. I dag er jeg 15 år mer erfaren, og hadde nok svart henne overdrevent hyggelig at "vi kan nok ikke ha samme erfaring med alkohol, for vin trenger ikke nødvendigvis bety flatfyll skjønner du.." ;-)

Er det ikke ergelig med de replikkene man ikke kommer på før etterpå?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Norske foreldre med respekt for seg selv bør sørge for at barnas første ord blir 'Røyk og sukker er farlig!''' LOL. Tenkte på det - hvor blir det av fett og sukker i denne tråden?? :D

Beklager at jeg glemte fettet!!!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker definerer seg selv i stor grad ut fra tilbakemeldinger fra sine omgivelser. Vi bygger selvbildet vårt ut fra den feedbacken vi får. Jeg kan aldri tenke meg at den vennekrets finnes, hvor alle mener det er helt ok at min gravide venninne tar seg en blås. Og selv om man ikke sier noe, skal det mye til at den gravide ikke oppfatter mer eller mindre subtile signaler om at dette ikke er så greit.

Jeg er ikke så glad i ordet skam jeg heller, og bruker det nesten aldri. Når noen foretar helt bevisste handlinger som de vet skader andre som er mindre og helt forsvarsløse, da syns jeg imidlertid man skal skamme seg. Stolt er det i alle fall ingen grunn til å være.

Det blir som å la være å lufte hunden i et par dager, fordi man er så innmari hekta på dataspill at man bare ikke greier å logge av. Neivel, men da får man la være å skaffe seg hund da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn turte jeg rett og slett ikke handle vinflaskene vi skulle gi bort i julegave med gravid-magen min. Om ikke en skyllebøtte, så hadde jeg nok muligens fått en del stygge blikk, ja ;)

''Av samme grunn turte jeg rett og slett ikke handle vinflaskene vi skulle gi bort i julegave med gravid-magen min. Om ikke en skyllebøtte, så hadde jeg nok muligens fått en del stygge blikk, ja ;)'' :) Et godt eksempel på at man skal være temmelig sikker på at man ikke kan stå i fare for å mistolke situasjonen før man "hjelper til" med velmente råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...