Gå til innhold

Sier du ifra?

Gjest swanhild

Anbefalte innlegg

Av samme grunn turte jeg rett og slett ikke handle vinflaskene vi skulle gi bort i julegave med gravid-magen min. Om ikke en skyllebøtte, så hadde jeg nok muligens fått en del stygge blikk, ja ;)

Hehe.. sånt gir jeg f... i! :o) Jeg feiret bursdag tre mnd. før jeg fødte, og da serverte jeg vin og øl til maten - dette kjøpte jeg inn selv.. Må da få lov til å kjøpe alkohol uten at jeg selv skal drikke det! Håpløst.. kan da gå på fest med barn i magen og, men man drikker da ikke alkohol fordet.

jeg lar fort ting prelle av meg heldigvis. Hvis ukjente folk slenger med leppa til meg får de svar skal jeg love deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• filiokus81

22

• PieLill

17

• morsan

12

• Glimtipper

12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Ja, slikt får også meg til å grøsse, men jeg sier ikke ifra.

Jeg har mistet et barn i krybbedød, og tenker på det hver gang jeg ser slike vogner, hvor ungen ikke har mulighet for å få tilgang til frisk luft.

"Brukt" luft er et av risikomomentene ved krybbedød.

En annen ting, som uroer meg er at veldig små barn blir tatt med ut i kulden, de tåler ikke den kalde luften i lungene. Det er også et risikomoment for krybbedød.

Jeg sier ikke ifra, men jeg jeg tenker mitt, og det gir stikk i hjertet, når jeg ser slikt.

Utrolig leit at du har mistet et barn i krybbedød.

Men likevel, hvor har du dette fra?

''En annen ting, som uroer meg er at veldig små barn blir tatt med ut i kulden, de tåler ikke den kalde luften i lungene. Det er også et risikomoment for krybbedød.

''

Jeg har fra barnelege at kald luft bare er fint for spedbarn, og temperaturer ned til -10 grader går helt fint, så lenge de ikke fryser og ikke ligger i trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

En gang vi skulle ha middagsselskap mens jr var liten, var jeg på polet og handlet vin, og siden vi skulle være fire par var det jo snakk om noen flasker. Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... Helt sikkert på sin plass i følge dem, fullstendig skivebom i følge meg.

En jeg vet om driver med kampsport, men denne dagen hadde hun trent styrke/kondis på treningssenteret. Hun sto i dusjen, og oppdaget at et par kvinner så på henne. Da hun var ferdig med å dusje og hadde kledd på seg, kom de to kvinnene bort, så bekymret på henne og sa "Det er hjelp å få, du er ikke alene!".

Kvinnene hadde da sett alle blåmerkene som er en hyppig "bivirkning" av kampsport, og gått ut i fra at denne kvinnen ble mishandlet hjemme. Fint at folk bryr seg, spesielt i slike situasjoner, men det har nå blitt en litt morsom historie ut av det likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mor med et barn for lite

Utrolig leit at du har mistet et barn i krybbedød.

Men likevel, hvor har du dette fra?

''En annen ting, som uroer meg er at veldig små barn blir tatt med ut i kulden, de tåler ikke den kalde luften i lungene. Det er også et risikomoment for krybbedød.

''

Jeg har fra barnelege at kald luft bare er fint for spedbarn, og temperaturer ned til -10 grader går helt fint, så lenge de ikke fryser og ikke ligger i trekk.

"Jeg har fra barnelege at kald luft bare er fint for spedbarn, og temperaturer ned til -10 grader går helt fint, så lenge de ikke fryser og ikke ligger i trekk."

Ja, men barna skal ikke være lenge ute i kulden, og jeg tenkte også på disse kuldegradene, vi har hatt i vinter med grader helt ned til -29.

Jeg kjenner eksempler på at små barn har dødd i krybbedød mens de har vært trukket i pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mor med et barn for lite

Uff, så trist å høre du mistet et barn i krybbedød, kan ikke forestille meg hvor vondt det må ha vært og er..

Enig med deg ang. masse klær i vogn inne. Da min sønn var baby og vi hadde gått tur og han sov da vi kom inn, satte jeg vognbagen (uten kalesj) på senga på soverommet, for der var det alltid like kaldt som ute nesten.. Vi hadde ikke veranda, var det varmt måtte jeg jo kle av han litt, selv om sjansen for at han våknet da var større..

men når det gjelder kuldegrader så kan små barn være ute en rask tur, f.eks. til butikken, til oppvarmet bil e.l så lenge det ikke mer mer enn 15-? Det har venninna mi fått beskjed om nå på helsestasjonen, men over -15 er det ikke trygt å ta med baby ut en liten tur en gang. Det er i hvert fall det som blir opplyst m nå, og håper da det er riktig informasjon?

"men når det gjelder kuldegrader så kan små barn være ute en rask tur, f.eks. til butikken, til oppvarmet bil e.l så lenge det ikke mer mer enn 15-? Det har venninna mi fått beskjed om nå på helsestasjonen, men over -15 er det ikke trygt å ta med baby ut en liten tur en gang. Det er i hvert fall det som blir opplyst m nå, og håper da det er riktig informasjon?"

Ja, jeg tror det, men jeg har hørt at temperaturen ikke skal være under - 10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkerøykende

Jeg kommer aldri til å skjønne at noen kan "stå for" at de røyker som gravide, så sånn sett mangler vi nok noen forutsetninger for å kunne forstå hverandre helt her.

Jeg tror at alle mennesker har et ansvar for å gjennom sine handlinger være med på å sette standarden for hvordan vi ønsker at vårt samfunn skal være. Jeg vil ikke, med min kulemage, stille meg midt på gata og ta meg en blås, fordi det er en holdning og en handling samfunnet generelt ser (og skal se) som uønsket. Jeg vil ikke bidra til en verden der det er greit.

Mine barn formes av de inntrykk de får. Jo flere gravide de ser som røyker, jo mer normativt og ok blir dette ubevisst for dem. Er det sånn vi vil ha det? SKAL vi ikke reagere negativt når noen åpenbart utsetter de svake for fare og risiko? Hvorfor er det ufødte barnet unntatt enhver form for beskyttelse, der vi ville stormet til dersom en mor holdt fast barnet sitt og pustet sigarettrøyk koninuerlig i fjeset på det i ti minutter?

''Jeg tror at alle mennesker har et ansvar for å gjennom sine handlinger være med på å sette standarden for hvordan vi ønsker at vårt samfunn skal være. Jeg vil ikke, med min kulemage, stille meg midt på gata og ta meg en blås, fordi det er en holdning og en handling samfunnet generelt ser (og skal se) som uønsket. Jeg vil ikke bidra til en verden der det er greit.''

Jeg er veldig imponert over holdningene dine. Jeg antar at du som gravid heller ikke spiser og drikker usunt, at du til enhver tid får nok søvn, at du mosjonerer jevnlig og riktig og at du selvfølgelig ikke oppholder deg i forurensede miljøer.

Nei, det er slett ikke bra for barnet i magen at mor røyker, men som flere har påpekt - det er helt sikkert ikke fordi mor ikke _vet_ hvilken skade det gjør at hun røyker i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

"Jeg har fra barnelege at kald luft bare er fint for spedbarn, og temperaturer ned til -10 grader går helt fint, så lenge de ikke fryser og ikke ligger i trekk."

Ja, men barna skal ikke være lenge ute i kulden, og jeg tenkte også på disse kuldegradene, vi har hatt i vinter med grader helt ned til -29.

Jeg kjenner eksempler på at små barn har dødd i krybbedød mens de har vært trukket i pulk.

Ja, jeg sa -10 for å være litt forsiktig, tror kanskje jeg har hørt de tåler også langt lavere temperaturer, men skal ikke uttale meg for skråsikkert.

''Jeg kjenner eksempler på at små barn har dødd i krybbedød mens de har vært trukket i pulk.

''

Men er det her kulden som er problemet eller andre ting? At barn lett kan forfryses i pulk er en kjent sak, men da er det vel ikke krybbedød, som er en betegnelse på "uforklarlige" dødsfall blant spedbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en helt annen situasjon!

Her er det faktisk "påkrevd" at noen bryr seg, og jeg regner med at de som "mistet" barnet bare vil være takknemmelige fordi du

blandet deg inn...

Det er en viss likhet i at man jo ikke kan vite om foreldrene har full kontroll over situasjonen eller ikke. Kanskje er det bare jeg som ikke ser foreldrene ved første øyekast. Men enig i at det også er vesentlig forskjell mellom situasjonene, da unger på villspor jo kun innebærer at man følger med inntil videre og ikke at man påpeker direkte noe slik eksempelet med barnevognen på trikken jo innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror at alle mennesker har et ansvar for å gjennom sine handlinger være med på å sette standarden for hvordan vi ønsker at vårt samfunn skal være. Jeg vil ikke, med min kulemage, stille meg midt på gata og ta meg en blås, fordi det er en holdning og en handling samfunnet generelt ser (og skal se) som uønsket. Jeg vil ikke bidra til en verden der det er greit.''

Jeg er veldig imponert over holdningene dine. Jeg antar at du som gravid heller ikke spiser og drikker usunt, at du til enhver tid får nok søvn, at du mosjonerer jevnlig og riktig og at du selvfølgelig ikke oppholder deg i forurensede miljøer.

Nei, det er slett ikke bra for barnet i magen at mor røyker, men som flere har påpekt - det er helt sikkert ikke fordi mor ikke _vet_ hvilken skade det gjør at hun røyker i svangerskapet.

Jeg kan bli trist over å se at gravide røyker, men ville aldri påpekt overfor en fremmed gravid at hun kke burde røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkerøykende

Jeg kan bli trist over å se at gravide røyker, men ville aldri påpekt overfor en fremmed gravid at hun kke burde røyke.

Det er jeg helt enig i, det er trist å se. Det er også trist å se gravide som hiver innpå cola og potetgull og fastfood, men jeg heller kunne aldri gått bort og sagt at det er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, ja hva skal man svare?

Man forventer jo overhodet ikke denslags og de færreste har vel en kjapp kommentar på lur.

Nei det er som PieLill sier neddi her - man kommer på det perfekte svar først forsent... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg vet om driver med kampsport, men denne dagen hadde hun trent styrke/kondis på treningssenteret. Hun sto i dusjen, og oppdaget at et par kvinner så på henne. Da hun var ferdig med å dusje og hadde kledd på seg, kom de to kvinnene bort, så bekymret på henne og sa "Det er hjelp å få, du er ikke alene!".

Kvinnene hadde da sett alle blåmerkene som er en hyppig "bivirkning" av kampsport, og gått ut i fra at denne kvinnen ble mishandlet hjemme. Fint at folk bryr seg, spesielt i slike situasjoner, men det har nå blitt en litt morsom historie ut av det likevel ;)

Milde. Hun kunne jo vært bløder for alt de visste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Det er vel ikke noe sjeldent fenomen at man handler inn alkohol man ikke skal drikke selv?

Jeg har kjøpt tobakk jeg ikke skal røyke, alkohol jeg ikke skal drikke, barberskum uten å ha skjeggvekst og bleier uten å være inkontinent. Jeg hadde antakelig ledd hysterisk hvis noen hadde kommentert det.

''Jeg har kjøpt tobakk jeg ikke skal røyke, alkohol jeg ikke skal drikke, barberskum uten å ha skjeggvekst og bleier uten å være inkontinent.'' Ikke sant. Ikke spesielt uvanlig å kjøpe ting man ikke skal konsumere selv - evt ikke konsumere alt på en gang. Jeg skal ikke tylle i meg seks liter melk i slengen selv om jeg kjøper det heller, sant... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Milde. Hun kunne jo vært bløder for alt de visste?

''Milde. Hun kunne jo vært bløder for alt de visste?''

Nå er det jo ekstremt sjeldent at kvinner er blødere, men man vet jo aldri. Synes i grunnen det var litt omtenksomt av kvinnene akkurat det der jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg er 40 år

men milde immel, er det bedre at barnet fryser av seg beina mener du?

Har du vært i London noen gang? Der er det helt vanlig at barn i barnevogn sitter tynnkledde i ganske kald kulde. Der hadde trådstarter fått mye å si til folk.

Men problemet her er at det er et par eksempler på hva som trådstarter har gjort. Hva med alt annet som trådstarter har lagt seg borti? Tro meg, når man først begynner å blande seg bort i en ting, så er man på gli videre. Og det kan gjøre vondt verre for berørte personer. Trådene over her taler om mange situasjoner som kan komme helt feil ut.

Derfor bør folk holde kjeft. Med unntak av vold mot barn og voksne som man er HELT sikker på er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der har jeg også fått... Hadde på meg kortermet topp første skoledag og tenkte ikke over at jeg hadde vært på karate-leir uka før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket av hensyn til gjenkjenning..

Har du vært i London noen gang? Der er det helt vanlig at barn i barnevogn sitter tynnkledde i ganske kald kulde. Der hadde trådstarter fått mye å si til folk.

Men problemet her er at det er et par eksempler på hva som trådstarter har gjort. Hva med alt annet som trådstarter har lagt seg borti? Tro meg, når man først begynner å blande seg bort i en ting, så er man på gli videre. Og det kan gjøre vondt verre for berørte personer. Trådene over her taler om mange situasjoner som kan komme helt feil ut.

Derfor bør folk holde kjeft. Med unntak av vold mot barn og voksne som man er HELT sikker på er reelt.

Man må jo si fra om man ser noe som er farlig, men som folk ikke tenker over selv?

Jeg husker jeg så en bitteliten baby som satt i en sånn bilstol en gang - en sånn maxi-cosi, nesten en seng med bærehåndtak over. Ikke spent fast, tror jeg, ungen var nok for liten til å kunne bevege stort på seg. Denne lot foreldrene stå oppi en taxfree-handlevogn, sånn liten en. Den falt ned på det flislagte flyplassgulvet med ungen ned. Det ble stille en stund, og deretter et vræl. Aner ikke hvordan det gikk, det kan ha gått skikkelig galt, ungen smalt i hardt gulv fra en drøy meters høyde... Tenkte på dette i ukesvis etterpå...

Hvis jeg ser noe ligende igjen, vil jeg si fra, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Man må jo si fra om man ser noe som er farlig, men som folk ikke tenker over selv?

Jeg husker jeg så en bitteliten baby som satt i en sånn bilstol en gang - en sånn maxi-cosi, nesten en seng med bærehåndtak over. Ikke spent fast, tror jeg, ungen var nok for liten til å kunne bevege stort på seg. Denne lot foreldrene stå oppi en taxfree-handlevogn, sånn liten en. Den falt ned på det flislagte flyplassgulvet med ungen ned. Det ble stille en stund, og deretter et vræl. Aner ikke hvordan det gikk, det kan ha gått skikkelig galt, ungen smalt i hardt gulv fra en drøy meters høyde... Tenkte på dette i ukesvis etterpå...

Hvis jeg ser noe ligende igjen, vil jeg si fra, det er helt sikkert.

''Man må jo si fra om man ser noe som er farlig, men som folk ikke tenker over selv?

''

Det spørs jo hvordan man definerer _farlig_, da. Noen vil si det er farlig for barnet at mor tar seg en røyk eller kler på barnet for lite klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket av hensyn til gjenkjenning..

''Man må jo si fra om man ser noe som er farlig, men som folk ikke tenker over selv?

''

Det spørs jo hvordan man definerer _farlig_, da. Noen vil si det er farlig for barnet at mor tar seg en røyk eller kler på barnet for lite klær.

Selvsagt er det forskjell på hva folk oppfatter som farlig.

Mitt eksempel var en farlig situasjon, det tror jeg de fleste er enige i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig. Av og til kan man få lyst til å snu og finne tilbake til vedkommende vettu... ;-)

Eller håpe at noen kommer å sier noe like dumt en gang til...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...