PieLill Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Poenget er at hvis du ikke skammer deg over å røyke når du er gravid, så vet du antakelig ikke så mye som du burde vite. Og hvis du skammer deg over noe så gjør du det ikke midt på gata der alle kan se deg. Alle vet at det er farlig å røyke, også når man er gravid. Men vet de hvorfor? Kan de lese blodgassverdiene i fosterets blod? Kjenner de de fysiologiske prosessene bak risikoen for fosterdød, lav fødselsvekt og senere sykdomsdisposisjoner? Nei! De vet at det er "farlig". Og hvis begrepet er innholdsløst, så er terskelen for å drite i det lav også. Derfor er jeg absolutt fristet til litt sunn folkeopplysning i blant. Men jeg har aldri gjort det. Ikke enda. Jeg var imidlertid veldig fristet en gang, da en høygravid sykepleierstudent satt utenfor skolen og røykte i fjor vår. ''Derfor er jeg absolutt fristet til litt sunn folkeopplysning i blant.'' Problemet er at vi drukner i "folkeopplysning" og kortere eller lengre pekefingre som skal holde oss så forbasket sunne og friske. De viktige budskapene drukner i tjas og mas og moralisering. Du kan være helt sikker på at en sykepleierstudent forstår konsekvensene av å røyke under svangerskap. Det er ikke der problemet ligger. Kansje har hun druknet i så mye krav og moral at hun ikke lengre klarte å finne sin egen vilje. Mas, smartmaling, bebreidelse og hypermoralisering virker stort sett stikk mot sin hensikt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 ''Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt.'' Ei slik dame hadde jeg fått i vrangstrupen med en gang, det er helt sikkert. Man skal selvsagt ikke røyke som gravid, men å gå bort til fremmede mennesker og skjelle dem ut vitner ikke om stor kunnskap og gir ikke meg respekt..synes det er frekt og viser at personen mangler normal folkeskikk. Du kjenner ikke denne damen, hun er spesiell og er ikke uhøflig. bare brennende opptatt av bla barnet i magen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 ''Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt.'' Her tror jeg du tar feil. De færreste får respekt for et vilt fremmed menneske som kommer bort på gata og kjefter dem huden full for noe hun overhodet ikke har noe med. Det er mye mer sannsynlig at folk synes hun er ei stor megge og fnyser godt av henne etterpå. Du kjenner henne ikke, folk får respekt. hun kjefter ikke. Hun sier bare hvor skapet skal stå og hva som skjer om det ikke står der. (haha, teit måte å forklare det på) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Med mindre det er fare for skader og liv, så burde man holde meningene sine for seg selv, synes jeg. Forøvrig har jeg to slike episoder fra da guttungen var baby. I den ene lot jeg vogna stå et par meter unna mens jeg plukket noen epler i matbutikken. To gamle damer kommer bort, kikker på han, smiler og snakker med han. "Så koselig", tenker jeg, helt til den ene sier: "Folk kler ikke på ungene sine skikkelig lenger." Guttungen er en vaaaarm unge som fikk svetteutslett og bare gråt om jeg ikke var restriktiv med påkledningen. En annen gang hadde jeg han i bæresele. Han hadde på seg en mørkeblå vinterdress og bæreselen var mørkeblå. En dame stirrer og stirrer på oss, før hun plutselig kommer bort og nærmest skriker: "Ungen din kveles i den bæreselen!". Det gjorde han selvfølgelig ikke, hun trodde bæreselen gikk helt opp til halsen, mens det var vinterdressen som gjorde det. Som om jeg ikke ville oppdaget om mitt eget spedbarn ble kvelt mens jeg bar rundt på han... Begge episodene føltes veldig ubehagelig for meg, selv om de tydeligvis uttalte seg uten kunnskaper. Det tok meg lang tid å bygge opp selvtilliten i forhold til sønnen min etter hver gang, fordi jeg allerede fant spedbarntilværelsen vanskelig nok. Så jeg mener bestemt: Pass dine egne saker, med mindre liv og helse er i fare (og du er sikker i din sak), du blir bedt om råd eller du kjenner de du tilsnakker svært godt. I de to tilfellene jeg nevnte mener jeg det var fare for at noe kunne skje. At en vogn kan velte behøver selvsagt ikke bety at ungen skades, men skal man derfor bare la det skje? Og når det gjelder påkledning, bare tynne sokker (sånne fra H&M med antisklisåle under) i -12 grader og vind, kan lett bety forfrysning for et lite barn, selv om veien skulle være kort. Jeg skjønner at du har følt ubehag pga ufine kommentarer, men jeg er ikke ufin. Jeg sier ikke "folk kan virkelig ikke å kle på ungene sine", så ikke sett meg i bås med de kjerringene der, er du snill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 En gang vi skulle ha middagsselskap mens jr var liten, var jeg på polet og handlet vin, og siden vi skulle være fire par var det jo snakk om noen flasker. Mens jeg stod og plasserte flaskene i kurven under vognen kom det to damer bort til meg og spurte om jeg visste at "barn og alkohol ikke hang sammen, og at barnet ville kunne komme til å lide under mitt alkoholkonsum"... Helt sikkert på sin plass i følge dem, fullstendig skivebom i følge meg. Det er helt greit for meg at tråden utarter til å handle om riktig nesevise kjerringer og ufine kommentarer, men husk at det kan føles som dere mener slike utsagn kan settes i bås med mine. Og det synes jeg ikke er riktig. Jeg er ikke ufin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Eg er ikkje så veldig glad i å få "kritikk" sjølv, derfor er eg forsiktig med å sei ifrå til andre. Eg hadde heller kome til å stille meg slik at eg kunne redde vogna om ho bikka. Tja, det ser kanskje litt rart ut om jeg reiser meg fra min plass, tusler bort og setter meg ved siden av en annens vogn? Det ville sett utrolig rart ut. Og en smule mistenkelig, til og med. Hvorfor er det så ille å si fra når jeg vet hvor ille sjåførene kan kjøre? Det er bråbrems ved hver stasjon så noen og enhver omtrent kastes ut av setet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg ville nok også ha sagt fra dersom jeg bestemt oppfattet det som om barn ble utsatt for fare. Men hadde nok samtidig formidlet at jeg visste at jeg blandet meg i noe jeg strengt tatt kanskje ikke hadde noe med (fordi det gjør det lettere for andre å motta tilbakemeldingen). Jeg kunne også ha kommet til å si at jeg er ganske pysete i forhold til slike ting som løse vogner på bussen, og at jeg derfor heller sa fra enn å ta sjansen på at de ikke var klar over faren. Det er en stor kunst å klare å si slike ting uten at folk blir fornærmet - noen ganger får jeg det til, andre ganger ikke... "Det er en stor kunst å klare å si slike ting uten at folk blir fornærmet " faktisk.. når det gjelder å ikke holde i vogna si på bussen mener jeg det er såpass sløvt at en påminnelse er på sin plass. Så, akkurat i det tilfellet, og selv om jeg absolutt er høflig, er jeg ikke så interessert i om vedkommende blir fornærmet eller ikke. Det viktig for meg blir å hindre at noe skjer med ungen. Når det gjelder påkledning av bare sokker i -12 og vind, er jeg mer redd for å fornærme. Jeg vet jo ikke hvor langt de skal. men igjen, en unge på ca 2 år kan lett forfryse føttene i slike forhold, så jeg tok sjangsen. Om jeg gjør det neste gang, er jeg usikker på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 I slike tilfeller som dette siste, ville jeg nok sagt ifra. Ellers er jeg skikkelig pysete desverre.... Jeg kjenner ei skikkeig tøff dame, som uten skrupler går bort til feks gravide som røyker, og gir de ei skyllebøtte de sent vil glemme. Denne dama har stor kunnskap på slike ting og folk får virkelig respekt. Det er ingen som blir sure, bare flaue. Det ville jeg aldri funnet på. Sette gravide på plass når de røyker? Langt over kanten. Synes jeg. Selv om jeg er ekstremt anti-røyk. Jeg tør påstå at absolutt alle gravide vet at de ikke bør røyke. Ble lettere pinlig berørt bare av å lese om det der kjenner jeg, og var det min venninne som gjorde slikt ville jeg nok unngått å omgås henne ute blant folk...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Så lenge ting blir sagt på en hyggelig og ordentlig måte er det bare fint. Hva med å trekke seg selv inn? "Vet du, for en tid siden var jeg på bussen med barnevogn, og satt den fra med slik du gjorde, for jeg regnet med at det var trygt, men så......"Jeg hadde med sønnen min på trilletur på en dag som denne, og regnet med at han sikkert ville være varm nok på bena med slike sokker, men da jeg kom hjem oppdaget jeg.... pleier å si at jeg selv har hatt vogner som nesten har veltet ja, _selv om_ jeg har holdt i dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 ''Milde. Hun kunne jo vært bløder for alt de visste?'' Nå er det jo ekstremt sjeldent at kvinner er blødere, men man vet jo aldri. Synes i grunnen det var litt omtenksomt av kvinnene akkurat det der jeg da. Det er bra med omtanke og det å ha med seg øynene, men jeg syts de løste det på en taktløs måte. De insinuerte at hun ble slått av noen nær seg (inneforstått: mannen), og burde tilnærmet seg samtalen på en mer taktfull og åpen måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du er iferd med å bli ei slik hurpe som kommer til å legge seg borti alt som du ikke liker. Hvor gammel er du? Håper du er godt inn i 50 årene, ellers så blir jeg flau på dine vegne. (Man tåler mer av gamle folk.) Jeg har aldri likt slike folk i allefall. Hva om jeg sitter der og tenker at jeg burde si fra om vogna, men så lar jeg være, og etterpå velter den og ungen skades? Kunne du levd helt fint med det? Det kan ikke jeg. Scenariet er nemlig veldig realistisk, dessverre. Har selv kjørt buss med barnevogn gjennom flere år, og skjønte fort at det gjaldt å tviholde på den, siden noen sjåfører tydeligvis har fått førerkort på postordre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Det er helt greit for meg at tråden utarter til å handle om riktig nesevise kjerringer og ufine kommentarer, men husk at det kan føles som dere mener slike utsagn kan settes i bås med mine. Og det synes jeg ikke er riktig. Jeg er ikke ufin. Jeg ga et svar til Glimtipper som ekseplifiserer det at man ikke alltid kjenner konteksten til de man gir kommentarer til. De var ikke ufine i språket de to damene i min historie heller, men etter min mening la de seg både borti noe de ikke hadde noe med (mine drikkevaner), og uten å vite om de hadde rett i sine antagelser (jeg kunne hypotetisk handlet inn til jobbens vinlotteri foreksempel). Når man legger seg borti andres liv uten å vite om man har belegg for anlagene er man ufin, nesten uavhengig av hvordan man formulerer seg syns jeg. Og dette sier jeg uten å ta stilling til dine eksempler - for der kjenner ikke jeg kontekst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg vet ikke om jeg hadde sagt fra... Kanskje om vognen, og hadde nok slått til med en hvit løgn om egne opplevelser... Gravide som røyker er bare dumt. Men ikke noe jeg sier fra om. Det føles litt ekkelt å skulle rette på andre fremmede. Nå er jo dette i grunnen småting, sammenlignet med mye annet. Men generelt burde alle bli flinkere til å bry seg. Men vi er så redde for å blande oss inn i andres liv, og mange barn lider unødigvendig lenge før folk griper inn... :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg ga et svar til Glimtipper som ekseplifiserer det at man ikke alltid kjenner konteksten til de man gir kommentarer til. De var ikke ufine i språket de to damene i min historie heller, men etter min mening la de seg både borti noe de ikke hadde noe med (mine drikkevaner), og uten å vite om de hadde rett i sine antagelser (jeg kunne hypotetisk handlet inn til jobbens vinlotteri foreksempel). Når man legger seg borti andres liv uten å vite om man har belegg for anlagene er man ufin, nesten uavhengig av hvordan man formulerer seg syns jeg. Og dette sier jeg uten å ta stilling til dine eksempler - for der kjenner ikke jeg kontekst. "Når man legger seg borti andres liv uten å vite om man har belegg for anlagene " Det er ikke så mye research som trengs for forstå at en barnevogn står i fare for å velte. Hva om en sitter der og tenker en absolutt bør si fra, men ikke tør fordi man ikke vil fornærme, og så velter vogna og ungen skades. Kunne du levd greit med det? Ikke jeg Om mor/far så skulle bli fornærmet fordi jeg sier ifra, kunne det jo hende at et uhell ble avverget. "Problemet" er at det får vi jo aldri vite. Det er hele poenget med konseptet forbygging. Derfor bruker vi også bilbelte selv om vi ikke er _sikre_ på å havne i et kræsj. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg vet ikke om jeg hadde sagt fra... Kanskje om vognen, og hadde nok slått til med en hvit løgn om egne opplevelser... Gravide som røyker er bare dumt. Men ikke noe jeg sier fra om. Det føles litt ekkelt å skulle rette på andre fremmede. Nå er jo dette i grunnen småting, sammenlignet med mye annet. Men generelt burde alle bli flinkere til å bry seg. Men vi er så redde for å blande oss inn i andres liv, og mange barn lider unødigvendig lenge før folk griper inn... :0) "Men vi er så redde for å blande oss inn i andres liv, og mange barn lider unødigvendig lenge før folk griper inn..." Ikke sant. Jeg tar heller sjansen på å fornærme noen (vet jo at det skal lite til) enn at barn settes i fare. Hvilken skade gjør det meg eller de andre om noen fornærmes? Er det en dødssynd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 "Jeg har fra barnelege at kald luft bare er fint for spedbarn, og temperaturer ned til -10 grader går helt fint, så lenge de ikke fryser og ikke ligger i trekk." Ja, men barna skal ikke være lenge ute i kulden, og jeg tenkte også på disse kuldegradene, vi har hatt i vinter med grader helt ned til -29. Jeg kjenner eksempler på at små barn har dødd i krybbedød mens de har vært trukket i pulk. Da er det vel ikke krybbedød, da fryser de vel ihjel?... Uff så grusomt! Leit å høre du har mistet et barn.... *klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 "Men vi er så redde for å blande oss inn i andres liv, og mange barn lider unødigvendig lenge før folk griper inn..." Ikke sant. Jeg tar heller sjansen på å fornærme noen (vet jo at det skal lite til) enn at barn settes i fare. Hvilken skade gjør det meg eller de andre om noen fornærmes? Er det en dødssynd? Man kan ikke gå igjennom livet uten å tråkke noen på tærene. ;0) Så lenge du sier det på en grei måte, og ikke legger deg oppi småting, syns jeg det er tøft gjort at du sier fra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Ja, og det har så mykje å sei kva måte det blir sagt på. Enig, det har nesten alt å si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du kjenner henne ikke, folk får respekt. hun kjefter ikke. Hun sier bare hvor skapet skal stå og hva som skjer om det ikke står der. (haha, teit måte å forklare det på) Hun hadde ikke vunnet min respekt ved å kaste seg over vilt fremmede mennesker og fortelle dem selvfølgeligheter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du kjenner ikke denne damen, hun er spesiell og er ikke uhøflig. bare brennende opptatt av bla barnet i magen. Slike som er brennende opptatt av ditt og datt på mine vegner. Men hva oppnår hun ut over å få liret av seg sin endeløse visdom. Har noen sluttet å røyke? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.