Gjest stort ansvar etter hvert Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Men at en røykende gravid kan få høre på mindre provoserende vis at handlingene hennes påvirker mer enn bare henne selv, mener jeg er helt ok. '' Det forundrer meg at noen fristes overmåte til å sette seg selv på en pidestall i forhold til andre. Forøvrig, hvis du er konsekvent i din oppdragerrolle sier du vel også fra til gravide som spiser fet og usunn mat, for ikke å snakke om småbarnsforeldre som tar med barna på McDonald's, tar barna for lite med ut i frisk luft, ikke gir dem vitaminer eller kanskje ikke leser nok med dem? For ikke å snakke om de som som tar med seg tykke barn på McDonalds... Det blir et himla stort ansvar etter hvert 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Jeg tror vi er altfor forsiktige med å bry oss i vårt samfunn. Alt blir oppfattet som privat og personlig, og vi er så redde for å tråkke røykende mødre på tærne at vi ignorerer det ufødte barnes behov, ve og vel. Selvsagt trenger vi ikke bry oss gjennom offentlige skyllebøtter. Men at en røykende gravid kan få høre på mindre provoserende vis at handlingene hennes påvirker mer enn bare henne selv, mener jeg er helt ok. Dersom det i noen av tilfellene åpner noen hittil lukkede øyne legitimerer det en hel mengde innblanding.'' Men overser du totalt at helsevesenet allerede har denne rollen ovenfor gravide røykende? Jeg er en del av helsevesenet. Og det er slett ikke slik at gravide alltid blir så sterkt oppfordret til å stumpe røyken som jeg syns de burde. Dessuten trenger det ikke være enten eller, snarere både og. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Burde du ikke tenke slik i forhold til usunn mat og gravide, fete mennesker, syklende uten hjelm, de som snakker i mobiltelefonen når de kjører bil og de som bosetter seg i forurensede områder også? Det kan godt hende. Vi velger våre kamper ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 ''Men at en røykende gravid kan få høre på mindre provoserende vis at handlingene hennes påvirker mer enn bare henne selv, mener jeg er helt ok. '' Det forundrer meg at noen fristes overmåte til å sette seg selv på en pidestall i forhold til andre. Forøvrig, hvis du er konsekvent i din oppdragerrolle sier du vel også fra til gravide som spiser fet og usunn mat, for ikke å snakke om småbarnsforeldre som tar med barna på McDonald's, tar barna for lite med ut i frisk luft, ikke gir dem vitaminer eller kanskje ikke leser nok med dem? http://www.chem-tox.com/pregnancy/smoking.htm Hvis du ikke gidder lese hele artikkelen, så scroll deg nedover siden og les bare de røde overskriftene. Ikke helt sammenlignbart med for lite lesing på sengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg er en del av helsevesenet. Og det er slett ikke slik at gravide alltid blir så sterkt oppfordret til å stumpe røyken som jeg syns de burde. Dessuten trenger det ikke være enten eller, snarere både og. Men nå er det slik at DU ikke setter standaren for hva som er nok press på gravide. Ei heller er press beviselig hjelpsomt når det kommer til røykeslutt, mange ganger fungerer det helt motsatt. Du burde overlate fordømmelsen, om den i det hele tatt skal eksistere, til legene og jordmødrene som jobber med gravide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 http://www.chem-tox.com/pregnancy/smoking.htm Hvis du ikke gidder lese hele artikkelen, så scroll deg nedover siden og les bare de røde overskriftene. Ikke helt sammenlignbart med for lite lesing på sengen. Alle vet det ikke er bra å røyke eller drikke når man er gravid. Det er ikke det som er tema - mitt tema er at det ikke er _din_ jobb å passe på at andre ikke røyker. Faktisk kan det også finnes tilfeller der det er bedre å røyke litt som gravid enn alternativene (tenker alvorlig psykisk sykdom, stress, fare for å gjøre skade på seg selv). Uansett skal ikke du blandet deg borti mer eller mindre begrunnede valg andre tar. Forøvrig et under at det er blitt folk(?) meg - min mor røykte for fullt hele svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Alle vet det ikke er bra å røyke eller drikke når man er gravid. Det er ikke det som er tema - mitt tema er at det ikke er _din_ jobb å passe på at andre ikke røyker. Faktisk kan det også finnes tilfeller der det er bedre å røyke litt som gravid enn alternativene (tenker alvorlig psykisk sykdom, stress, fare for å gjøre skade på seg selv). Uansett skal ikke du blandet deg borti mer eller mindre begrunnede valg andre tar. Forøvrig et under at det er blitt folk(?) meg - min mor røykte for fullt hele svangerskapet. Ah - det forklarer mye :-)) Selv fikk jeg morsmelkerstatning. Moren min jobbet, og jeg begynte på skolen da jeg var seks år. Bortsett fra flaskemelken var alt dette dødelige påkjenninger da jeg vokste opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkerøykende Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det kan godt hende. Vi velger våre kamper ) Så synd at du ikke velger kampen mot fattigdom, mot å hjelpe mishandlede kvinner og barn, mot krig og terror. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Ah - det forklarer mye :-)) Selv fikk jeg morsmelkerstatning. Moren min jobbet, og jeg begynte på skolen da jeg var seks år. Bortsett fra flaskemelken var alt dette dødelige påkjenninger da jeg vokste opp. ''Ah - det forklarer mye '' Ja, ikke sant? Min mor fikk høre det de gangene jeg gjorde det dårlig på skoleprøver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Alle vet det ikke er bra å røyke eller drikke når man er gravid. Det er ikke det som er tema - mitt tema er at det ikke er _din_ jobb å passe på at andre ikke røyker. Faktisk kan det også finnes tilfeller der det er bedre å røyke litt som gravid enn alternativene (tenker alvorlig psykisk sykdom, stress, fare for å gjøre skade på seg selv). Uansett skal ikke du blandet deg borti mer eller mindre begrunnede valg andre tar. Forøvrig et under at det er blitt folk(?) meg - min mor røykte for fullt hele svangerskapet. Jeg har ikke tenkt å ta på meg maske og kappe og fly i front bort til alle gravide med en sigarett mellom leppene. Jeg prøver å si at vi som samfunn har et felles ansvar for å skape en kultur der røyking i svangerskapet ikke er ok. Jeg prøver også å si at jeg syns ufødte barn blir tatt hårreisende lite hensyn til i forhold til deres dampende mødre. Så flott at det har gått bra med deg selv om din mor røykte i svangerskapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Så synd at du ikke velger kampen mot fattigdom, mot å hjelpe mishandlede kvinner og barn, mot krig og terror. Nå vet strengt tatt ikke du hva jeg engasjerer meg i, og hvor mine prioriteringer ligger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg er så hjertens enig i det du skriver her! I tillegg viser undersøkelser at effekten av alt dette maset og moraliseringen er at vi blir dårligere foreldre, rett og slett fordi vi blir usikre. Vi tør ikke sette klare og tydelige grenser fordi vi ikke vet om de er riktige - i andsres øyne - og vi stoler ikke på egne beslutninger. Og bare av den grunn syns jeg man skal la andre folk og deres vurderinger være i fred - om det ikke står om liv og helse. Nå er vel dette strengt tatt en diskusjon som omfatter liv og helse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkerøykende Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Nå vet strengt tatt ikke du hva jeg engasjerer meg i, og hvor mine prioriteringer ligger. At du har sånn engasjement mot gravide røykende, sier mye om at du har altfor god tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 At du har sånn engasjement mot gravide røykende, sier mye om at du har altfor god tid. Hjelpe meg. Jeg sier jo at jeg aldri har gått bort til en røykende gravid og sagt min hjertens mening. Men når diskusjonen kommer opp, er det klart jeg lar meg engasjere. Jeg er da et såpass sammensatt menneske at jeg er i stand til å gå inn i og ha følelser for en problemstilling selv om jeg ikke går og kverner på det i hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 http://www.chem-tox.com/pregnancy/smoking.htm Hvis du ikke gidder lese hele artikkelen, så scroll deg nedover siden og les bare de røde overskriftene. Ikke helt sammenlignbart med for lite lesing på sengen. Det er fristende å lese slike artikler som fanden leser bibelen, men det er ikke å stikke under en stol at det er mye sosiologi i dette også. Som Elextra (og forøvrig alle andre her i tråden sier) vet de aller, aller fleste i dag at det er svært skadelig for barnet at mor røyker under svangerskapet. Hvem tror du er svangerskapsrøykerne da? De som legger aller kluter i bløt for å følge opp kidden i norsk, engelsk og matte? De a l d r i lar vogna stå ubeskyttet, a l l t i d har rett bekledning, de som lager balansert kost fra bunnen av, som har høy utdanning og legger stor innsats inn i at ungene deres skal få det samme? Eller kan det være sånn at de som velger å fortsette å røyke til tross for at dette er farlig også strever med andre ting i livet? kan det være en sjanse for at dette preger livet deres på andre områder også? Og kan det være at disse egenskapene også overføres til barnet via genmateriale? Som Elextra er inne på - noen kan ha psykiske årsaker som gir banet i magen et - totalt sett - bedre vokseklima dersom mor røyker _litt_ framfor stresser mye, depper, men ikke røyker under svangerskap. Men hvilke gener tror du disse mødrene bærer da? Er du så sikker på at det virkelig utelukkende er mengde til co2 som gjør at disse ungene har en økt sjanse for å utvikle ADHD? Eller kan det være at mor (og/ eller far) sine gener (også) disponerer for dette? Heller ikke her er verden så sorthvit som den først kan se ut tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Nå er vel dette strengt tatt en diskusjon som omfatter liv og helse. ''Nå er vel dette strengt tatt en diskusjon som omfatter liv og helse.'' (Kanskje) for tynne sokker på en unge (man ikke vet hva har under og hvor langt han skal) i minus 10 er et spørsmål om liv og død? Tuller du? Det er jo ikke det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 ''Jeg satt noen seter bortenfor. Skulle jeg reist meg opp og stilt meg ved siden av vognen? '' Men du måtte jo reise de for å si fra at de burde holde vognen også? Slett ikke. Forelderen kom og satte seg i setet foran meg, mens ungen lå igjen borte i vogna. Det var da jeg sa fra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest swanhild Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Da måtte du jo reise deg for å be dem holde vognen uansett, så da kunne du likesågodt gjort det ja. Jeg føler ikke det er mitt ansvar om en forelder kjører med barnet løst i bilen, ikke passer på vognen på bussen - eller ikke følger med barnet på lekeplassen. Kanskje jeg følger ekstra nøye med der og da, reagerer raskere osv - men jeg ville ikke sagt noe til foreldrene. Og nei, jeg ville ikke fått dårlig samvittighet om noe hadde skjedd - det er ikke mitt ansvar. Neida. Forelderen kom og satte seg i setet foran meg, mens ungen lå igjen borte i vogna. Det var da jeg sa fra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 ''Nå er vel dette strengt tatt en diskusjon som omfatter liv og helse.'' (Kanskje) for tynne sokker på en unge (man ikke vet hva har under og hvor langt han skal) i minus 10 er et spørsmål om liv og død? Tuller du? Det er jo ikke det... Svaret ditt lå i underdiskusjonen om røyking i svangerskapet, det var det jeg tenkte på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Slett ikke. Forelderen kom og satte seg i setet foran meg, mens ungen lå igjen borte i vogna. Det var da jeg sa fra. Lurt :-) Jeg vet ikke om/når jeg ville sagt fra i slike tilfeller, men det er nok større sannsynlighet for at jeg ville sagt fra om at de burde holde vogna enn at de burde ha på mer/mindre klær. Det er også større sjanse for at jeg ville sagt fra om vogna dersom personen likevel var i nærheten av meg, da det å reise seg fra et sete langt unna og gå bort i seg selv kan være nok til at vedkommende oppfatter det som utimelig innblanding. Det er ikke bare stemmeleiet og ordvalget som spiller en rolle der :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.