Gå til innhold

Jobbe deltid - permisjonsdager uten lønn

Gjest jobber ikke fullt og det koster..

Anbefalte innlegg

Gjest jobber ikke fullt og det koster..

Hvordan gjør dere det? Har dere en fast dag der dere har fri og dersom denne faste dagen tilfeldigvis er en fridag feks 17. mai så blir permisjonsdagen "spist opp"?

Hvordan er det da med ferien og feriepengene?

Er det noen som får lov til å ikke ha redusert stilling, men kun avtale dager framover hvor de tar ulønnet perm? Slik vil man jo slippe å miste dager som likevel er fri, for eksempel ved helligdager og ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hvordan gjør dere det? Har dere en fast dag der dere har fri og dersom denne faste dagen tilfeldigvis er en fridag feks 17. mai så blir permisjonsdagen "spist opp"?''

Ja, slik hadde jeg det da jeg jobbet deltid. Det var bare flaks om 17. mai falt på en annen dag enn fridagen, mistet noen fridager, ja.

Men slik var det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan gjør dere det? Har dere en fast dag der dere har fri og dersom denne faste dagen tilfeldigvis er en fridag feks 17. mai så blir permisjonsdagen "spist opp"?''

Ja, slik hadde jeg det da jeg jobbet deltid. Det var bare flaks om 17. mai falt på en annen dag enn fridagen, mistet noen fridager, ja.

Men slik var det bare..

Det er jo helt rimelig.

Hvis du jobber 80 % så er det i løpet av en vanlig uke fire arbeidsdager, og du kan ha en fridag. Men hvis en av dagene allerede er fridag, så er 20 % av den øvrige uken mindre enn en hel dag. De fleste løser det på den måten at man har sin faste fridag, faller den på en dag som er fri likevel mister man den, faller den på en av de andre, jobber man da faktisk mindre enn 80 % den uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart nedenfor på hvorfor en slik løsning som du skisserer her er urimelig.

Feriepengene er en fast prosent av inntekten. Ferien er som for alle andre - fire eller fem uker avhengig av hva slags avtaler dere har. Men har du f.eks. fem ukers ferie og vil ta den som enkeltdager, er det med fire dagers uke bare 20 dager, ikke 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo helt rimelig.

Hvis du jobber 80 % så er det i løpet av en vanlig uke fire arbeidsdager, og du kan ha en fridag. Men hvis en av dagene allerede er fridag, så er 20 % av den øvrige uken mindre enn en hel dag. De fleste løser det på den måten at man har sin faste fridag, faller den på en dag som er fri likevel mister man den, faller den på en av de andre, jobber man da faktisk mindre enn 80 % den uken.

Logisk det du skriver.

Men om man jobber 80% og har fri en fast ukedag, er det jo ikke likegyldig hvilken dag man har? F.eks. er det flere mandager og torsdager som faller på helligdager enn andre dager.

Hvordan løser man det for at det skal bli "rettferdig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk det du skriver.

Men om man jobber 80% og har fri en fast ukedag, er det jo ikke likegyldig hvilken dag man har? F.eks. er det flere mandager og torsdager som faller på helligdager enn andre dager.

Det blir ikke rettferdig.

Der jeg jobbet hadde jeg faste ukedager da jeg var på jobb, de dagene som passet best for arb.giver. Greit nok, siden jeg fikk lov til å jobbe redusert (hadde i utg.pkt. full stilling).

Så om helligdagen falt på en fridag eller en jobbedag, var høyst tilfeldig. Ikke noe jeg regnet på, og tror heller ikke arb.giver tenkte over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logisk det du skriver.

Det er ikke vanlig å gjøre det på noen annen måte. Men helt rettferdig ville det vel bli hvis man regnet ut antall timer for hver uke, enten den har tre, fire eller fem arbeidsdager, og så tok 80 % av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk det du skriver.

Hvis man er opptatt av det, så må man sørge for at tirsdag eller onsdag er den faste fridagen. Da unngår man flest krasj med helligdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvis man er opptatt av det, så må man sørge for at tirsdag eller onsdag er den faste fridagen. Da unngår man flest krasj med helligdager.

''Hvis man er opptatt av det''

De færreste deltidsarbeidende ønsker vel å jobbe fler dager enn nødvendig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kan hende man ikke har noe valg, og må ta det man får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

De av mine som jobber deltid eller har deltidspermisjon har faste dager. Det vil si at de kan risikere at fridagen deres faller på en helligdag, men de kan også risikere at en helligdag faller på en jobbdag.

Sånn er det bare.

Om du skulle fått flekse ut alle fridagene dine når det passer deg, så ville du jo fått mye mer permisjon enn det du har krav på.

Dersom du tar en ulønnet fridag i ny og ne, flere av mine gjør det, så søker du bare om det en tid i forveien (avhengig av reglementet der du jobber) og får innvilget det. Men de kan ikke ta deler av foreldrepermisjon på den måten f.eks. Da må det planlegges i forkant og legges på faste dager, hele uker, eller hele måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, men svært mange som jobber deltid ønsker at mandag eller fredag er den faste fridagen så man får den i tilknytning til helg.

Mine får aldri fredager fordi fredag er en dag hvor mange ønsker fri oftere enn de andre dagene i uken. Men mandag til torsdag kan de få, og velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg jobber deltid og har fri en dag i uka. Jeg har en fast dag naturligvis. Faller en helligdag på fridagen min, ja, da gjør den det. Jeg har aldri tenkt at jeg har "mistet" en fridag, jeg har jo fri uansett. Og fridagen min blir da ikke mindre verdt eller mindre fridag bare fordi om "alle andre" også har fri denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber 80%. Jeg tar oftest ikke hele dager, men timer. Og det er litt av et styr å holde orden på.

Jeg regner at jeg skal jobbe 80% av timene som de andre jobber. Dersom det er en "rød dag" så jobber jeg 80% av 30 timer (som er fulltid for de andre)

Ei til her på jobben jobber også 80%. Ho har en fast dag hver uke ho har fri. Dersom denne kommer på en rød dag så gjør ho ikke noe spesielt med det.

Jeg har undersøkt, og det finnes ingen klare regler på dette.

Ferie: Vi har feriefritid akkurat som alle andre. Dvs. 5 uker. På 5 uker jobber vi normalt 5 uker * 4 dager = 20 dager. Så dersom vi deler opp ferien så kan vi ta 20 dager.

Feriepenger baserer seg jo bare på lønna for fjoråret, så dette skaper ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80%. Jeg tar oftest ikke hele dager, men timer. Og det er litt av et styr å holde orden på.

Jeg regner at jeg skal jobbe 80% av timene som de andre jobber. Dersom det er en "rød dag" så jobber jeg 80% av 30 timer (som er fulltid for de andre)

Ei til her på jobben jobber også 80%. Ho har en fast dag hver uke ho har fri. Dersom denne kommer på en rød dag så gjør ho ikke noe spesielt med det.

Jeg har undersøkt, og det finnes ingen klare regler på dette.

Ferie: Vi har feriefritid akkurat som alle andre. Dvs. 5 uker. På 5 uker jobber vi normalt 5 uker * 4 dager = 20 dager. Så dersom vi deler opp ferien så kan vi ta 20 dager.

Feriepenger baserer seg jo bare på lønna for fjoråret, så dette skaper ingen problemer.

Jeg gjør som deg, fører timer og jobber 80 % av det en full uke er. Og man har rett på full ferie, men da er selvsagt feriepengegrunnlaget og utbetalingen redusert i forhold til full stilling. (Jeg syns ikke det er mye styr, men vi fører timelister uansett om man jobber 100 % eller ei.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som deg, fører timer og jobber 80 % av det en full uke er. Og man har rett på full ferie, men da er selvsagt feriepengegrunnlaget og utbetalingen redusert i forhold til full stilling. (Jeg syns ikke det er mye styr, men vi fører timelister uansett om man jobber 100 % eller ei.)

Vi fører ikke timeslister. Alle har fast mnd. lønn her. Så da blir det litt styr. Men det fikser jeg uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe.

Men man jobber jo ikke flere dager av den grunn. De andre får en betalt fridag mer enn deg, men på egen lommebok har den ingen innvirkning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å gjøre det på noen annen måte. Men helt rettferdig ville det vel bli hvis man regnet ut antall timer for hver uke, enten den har tre, fire eller fem arbeidsdager, og så tok 80 % av det.

''Men helt rettferdig ville det vel bli hvis man regnet ut antall timer for hver uke, enten den har tre, fire eller fem arbeidsdager, og så tok 80 % av det.''

Slik hadde jeg det da jeg jobbet 80%. Men jeg har ikke hatt fri en fast dag i uken, bare færre antall timer som må jobbes i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...