Gå til innhold

Barn og fedme/overvekt

Gjest Riktig respons?

Anbefalte innlegg

Slikt er veldig vanskelig. Jeg vet ikke hvor gammel gutten er, og alder er definitivt en faktor her.

En stor andel av overvektige barn forblir overvektige som voksen. Så da er kanskje tiden inne for å hjelpe han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

7

• morsan

4

• candyqueen_83

2

• hidi, the scorpion

2

Det der er bare helt utrolig..... Jeg skal love deg at jeg hadde sett det om ungene mine var overvektige! Men dette henger kanskje også ofte litt sammen med egen vekt? Om man selv er overvektig ser man ikke så lett at egne barn er overvektige?

''Men dette henger kanskje også ofte litt sammen med egen vekt? Om man selv er overvektig ser man ikke så lett at egne barn er overvektige?''

Hvor i alle dager får du en sånn slutning fra, da togli? Tror du for eksempel at overvektige er overvektige fordi de ikke skjønner det selv, og dermed ser de ikke ungene sine, heller? Det er jo bare sprøyt og sludder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men dette henger kanskje også ofte litt sammen med egen vekt? Om man selv er overvektig ser man ikke så lett at egne barn er overvektige?''

Hvor i alle dager får du en sånn slutning fra, da togli? Tror du for eksempel at overvektige er overvektige fordi de ikke skjønner det selv, og dermed ser de ikke ungene sine, heller? Det er jo bare sprøyt og sludder.

Overvekt er en øyesykdom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Ihvertfall gjelder det ikke i det før nevnte eksemplet, der moren er veldig opptatt av å holde vekten, spise sunt og trene.

Problemet er vel at det at barnet ditt spiser maten du lager kan føles tilfredsstillende i seg selv? Og at det ligger mye tanker og følelser om omsorg rundt maten.

Det siste du sier tror jeg nok gjelder for mange, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er mange forenklede slutninger rundt barn og overvekt. Kjenner to familier som hver har ett overvektig barn, mens de øvrige barna er normalvektige. Til tross for steinhard jobbing i forhold til kosthold og aktivitet, har det vist seg svært vanskelig å få snudd vektutviklingen i riktig retning. Vektproblematikken ble tatt tak i relativt tidlig i forhold til begge de barna jeg kjenner, men til tross for dette har man kun klart å stoppe videre økning av overvekten - barna er fortsatt langt unna ønsket vekt.

Det finnes sikkert sløve foreldre, og noen av disse er sikkert også selv overvektige - men det blir for enkelt å tro at all overvekt hos barn skyldes dårlig håndtering fra foreldrenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du la vel merke til at jeg satte spørsmålstegn bak begge setningene mine og det var ikke meningen å såre noen.... Skjønner at det er lett å tråkke på ømme tær mht et slikt tema, men det var ikke intensjonen min. Jeg vil gjerne lære :)

De overvektige barna jeg kjenner har mammaer som stadig oppdaterer statusen sin på facebook og skriver hva de har bakt idag, hva de har spist til middag osv. Det er nesten trist å lese siden det kan virke som maten nesten har hovedfokuset i hverdagen... Dette påvirker selvsagt barna. Jeg synes det er rart at disse mødrene ikke ser at de påfører barna sine overvektsproblemer? Hva de gjør mot seg selv bryr jeg meg ikke om. Voksne tar valg for seg selv og sin kropp. Verre at barn blir dratt inn i det samme...

Jeg har ganske nære relasjoner til noen overvektige mødre og de har alltid "unnskyldninger" mht hvorfor barna deres er overvektige. Sannheten er at deres unger spiser mye mer enn unger flest, samt at de spiser mye mer usunn mat. Understreker at dette gjelder de JEG kjenner og jeg skal selvsagt ikke skjære alle over en kam ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er mange forenklede slutninger rundt barn og overvekt. Kjenner to familier som hver har ett overvektig barn, mens de øvrige barna er normalvektige. Til tross for steinhard jobbing i forhold til kosthold og aktivitet, har det vist seg svært vanskelig å få snudd vektutviklingen i riktig retning. Vektproblematikken ble tatt tak i relativt tidlig i forhold til begge de barna jeg kjenner, men til tross for dette har man kun klart å stoppe videre økning av overvekten - barna er fortsatt langt unna ønsket vekt.

Det finnes sikkert sløve foreldre, og noen av disse er sikkert også selv overvektige - men det blir for enkelt å tro at all overvekt hos barn skyldes dårlig håndtering fra foreldrenes side.

Jeg satte spørsmål bak det jeg skrev, for jeg vet ikke svaret... de jeg kjenner som har dette problemet er ikke mange nok til at jeg kan lage en statistikk og konkludere med noe som helst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er lubben og har problemer med å begrense spisingen er dette en gyllen anledning til å hjelpe han til å begrense seg. Du kan f.eks. si at hvis han vil få mindre mage (eller ikke vil ha stor mage) er det lurt å forsyne seg av middagen bare en gang, og heller spise frukt eller noe sånt hvis han blir sulten igjen etter et par timer.

Barn er ikke dumme, de hører at de er tykk av venner, og de ser det selv i speilet. Å si at de ikke er det blir feil hvis de er overvektig. Når de selv tar opp temaet synes jeg man må fortelle dem hva man kan gjøre for at magen ikke skal bli stor, og tilby seg å hjelpe dem.

Uansett så er det vel feil å se på at barn overspiser uten å stoppe dem? Hva med å ikke lage så mye middag at det er nok til å forsyne seg tre ganger?

Tema slanking og barn er kjempevanskelig, men jeg har etter mange år kommet fram til at man i det minste må være ærlig og lære barn hva som gir stor mage og hva som ikke gir stor mage.

Selvfølgelig må man ikke oppmuntre normalvektige barn til å slanke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så ille når foreldre ikke ser barnet for det det er :-(

Jeg har selv en 4-og et-halvt-åring som må begrenses. Denne ungen var en kilo større enn de andre ungene ved fødsel, og det ser ut til å ikke slippe taket. Godt stappa i forhold til de tynne søsknene. I går var målene 19 kg og 107 cm. (Storebror er tre år eldre, og veier 20 kg og er ca 120 cm.) Går ikke an å fornekte dette :-(

Selv var jeg lubben som barn, slank fra skolestart og tynn til jeg fikk siste barn. Etter 3. fødsel kom jeg aldri ned i matchvekt, og bør ned 15 kg nå.

Hmmm.... Jeg syns ikke det hørtes så lubbent ut jeg. 107 cm og 19 kilo er helt ok.

Se her: http://www.growingpeople.se/templates/BMICalc.aspx?id=15132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare helt utrolig..... Jeg skal love deg at jeg hadde sett det om ungene mine var overvektige! Men dette henger kanskje også ofte litt sammen med egen vekt? Om man selv er overvektig ser man ikke så lett at egne barn er overvektige?

Jeg tror det kan slå begge veier. Noen overvektige foreldre "ser" det kanskje ikke, mens andre ser det litt for godt og er livredde for at barna skal havne i samme felle som de selv er i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kan slå begge veier. Noen overvektige foreldre "ser" det kanskje ikke, mens andre ser det litt for godt og er livredde for at barna skal havne i samme felle som de selv er i...

Det høres ganske sannsynlig ut, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For min del forstår jeg ikke foreldre som lar overvektige unger forsyne seg med middag mer enn en gang. ''

Kanskje de rett og slett ikke ser det? (Eller innser det). Se f eks denne artikkelen om at i mors øyne er man ikke tjukk:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/03/21/461369.html

Jeg kjenner et par som har ett barn, og dette barnet er klart overvektig. Vi besøkte dem her i høst, og mens vi var der fikk barnet høy feber og ble ganske dårlig. Likevel spiste han 2-3 ganger så mye middag som min unge, og moren var sååå fornøyd med at "han hadde god matlyst" til tross for at han var syk.

En ting er hva du vet.

Noe annet hva du sier når du blir spurt.

Det er helt vanlig at folk forskjønner virkeligheten i spørreundersøkelser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville latt være å svare på spm om han er feit, men heller snakka om å spise sunt, ikke så mye hver gang osv. For min del forstår jeg ikke foreldre som lar overvektige unger forsyne seg med middag mer enn en gang. Hvis man er nøye med at de ikke spiser for mye hver gang, så vil magemålet gå ned og de blir ikke lenger så sultne som før :)

''For min del forstår jeg ikke foreldre som lar overvektige unger forsyne seg med middag mer enn en gang''

Vi har et vennepar med et overvektig barn. Dette er noe foreldrene også ser, men ikke evner (slik jeg vurderer det) å ta tak. Foreldrene kan på den ene siden si at de forsøker å begrense matinntaket hans, mens de på den andre siden lar han drikke 4 glass helmelk til kveldsmaten. Og majones på brødskivene er ikke noe unntak akkurat. De hevder også at han er fysisk aktiv, men vi opplever at han henger etter når han leker med andre barn.

Huff, dette er et tema som er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For min del forstår jeg ikke foreldre som lar overvektige unger forsyne seg med middag mer enn en gang''

Vi har et vennepar med et overvektig barn. Dette er noe foreldrene også ser, men ikke evner (slik jeg vurderer det) å ta tak. Foreldrene kan på den ene siden si at de forsøker å begrense matinntaket hans, mens de på den andre siden lar han drikke 4 glass helmelk til kveldsmaten. Og majones på brødskivene er ikke noe unntak akkurat. De hevder også at han er fysisk aktiv, men vi opplever at han henger etter når han leker med andre barn.

Huff, dette er et tema som er vanskelig.

Jeg tror nesten du kjenner de samme foreldrene som meg ;-)

Svært ømtåelig tema, ja :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, som flere sier her, at du må begrense matinntaket hans, ved f.eks. legge mat på tallerkenen til alle til middag, og drikke mye vann til - og å si at 2 eller 3 skiver er faktisk nok, til frokost/kvelds.

Ha gulrøtter, kålrot, osv tilgjengelig og stikk gjerne til ham en gulrot før midag, og til barnetv - i alle fall nå i begynnelsen - så vil magen bli vant til å bli mett fortere.

Mine barn har alle tre vært tunge frem til 6 års alderen, og helsestasjonen var nå litt direkte på 4 års kontorllen med hu siste (hun fyller 6 snart) - men hun har strukket seg veldig det siste året, og det regnet jeg jo med, siden de to andre gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...