Gjest Maria sin Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Min tass på 4,5 mnd er veldig skvetten for høye, plutselige lyder. Skal ikke mer til enn et nys, så får han helt krakilsk "skvette-anfall". Armene slår ut i 90 grader, han blir stiv som en stokk og vill av redsel. Det kan ta en halvtime før han roer seg. Han er spesielt skvetten når det er mørkt. Da skal det ikke mer til enn at jeg løfter han litt brått opp. I dag var vi på besøk hos noen som hadde hund. Og han skvatt flere ganger på rad, helt enorm skvetting, fikk vondt i hjertet av han stakkars, av bjeffingen til hundene. Vi måtte dra derfra fordi han ikke klarte å roe seg ned. Da jeg skulle amme etterpå, begynte han å skjelve da han sovnet ved puppen av utmattelse. Dette har han gjort noen ganger før også, og det begynte en gang etter at han hadde blitt veldig redd. Min første sønn var ikke så skvetten av seg, men han var veldig redd for bjeffing, og ble LIVREDD hver gang, med armene stivt ut etterfulgt av illskriking hvertfall til han var 8-9 mnd. Er det farlig for en baby å skvette mye? Kan skvettingen ha noe med "innsovings-"skjelvingen å gjøre? Bør jeg skjerme han fra høye lyder og bjeffing f eks.når jeg vet det gjør han krakilsk? Eller bør jeg utsette han for høye lyder så han venner seg til det? Har dette noe med moro-refleksen å gjøre? Kan jo ikke holde igjen alle nys til evig tid.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg skjønner han er mer skvetten enn vanlig, men det som utløser skvettingen er naturlige stimulanser,lyder og raske bevegelser. Bildet av skvettingen er også det vanlige med skrik og at han slår ut med armene. Slik du nå beskriver det synes jeg ikke det tyder på noen spesiell sykdom som krever undersøkelse, men jeg synes du skal unngå sitasjoner der du vet han er ømfiendtlig og forsøke av stelle ham i rolige omgivelser.Noen fare med skvetting er det ikke.Bildet du beskriver er som ved Moro refleks som vanligvis svinner ved ca. 2.-3 mnd. alder,ved enkelte sykdommer blir refleksen svak, i andre situasjoner blir den forsterket. Det du beskriver vil jeg se på som en " normal variant" som idag ikke krever noen tiltak, uten de jeg har beskrevet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.