Gå til innhold

Underlivshygiene og urinveisinfeksjon

leirfivel

Anbefalte innlegg

Hva er normal underlivshygiene for små barn? Har en datter på vel 4 år. Jeg praktiserer dusjing på henne om kvelden (de fleste kveldene jeg har ansvaret for henne), hvor hun får vaske/såpe seg inn selv på underlivet.

Barnets mor, som har henne de fleste kvelder/netter, gjør ikke noe underlivsvask av henne, med unntak av ukentlig dusj/bading. For meg høres dette altfor sjelden ut. Men truse skiftes hver dag. Hva er normal hyppighet på underlivsvask?

Barnet har hatt 3 urinveisinfeksjoner siste året. Kan for sjelden underlivsvask gi økt risiko for urinveisinfeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For hyppig vask, og bruk av såpe øker risikoen for urinveisinfeksjoner...

Ikke noen kvinner skal ha såpe i underlivet. Vann holder i lange baner.

Å dusje/vaske seg 1 gang i uke som 4-åring holder.

Om barnet har noen småuhell, eller drypper litt urin, bør det vaskes med vann når det skiftes, og minst 1 gang daglig.

Men hold underlivet fritt for såpe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet har noen småuhell, eller drypper litt urin, bør det vaskes med vann når det skiftes, og minst 1 gang daglig.

Takk for svaret. Jeg skrev kanskje litt upresist; jeg er enig i at man ikke skal bruke såpe i underlivet. Jeg dusjer henne med rent vann (og lar henne vaske underlivet selv, uten såpe). Dusjinga av kroppen er som regel uten såpe, med såpe ca en gang per uke.

Det jeg tenker på, er at det gjerne blir litt dråper urin i trusa i løpet av dagen, og at hun kanskje ikke er så nøye når hun tørker seg etter å ha bæsjet (i barnehagen). Og at det derfor kanskje ikke er nok å skifte truse hver dag. Og at en vask hver kveld (eller morgen) derfor kanskje er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev du

Takk for svaret. Jeg skrev kanskje litt upresist; jeg er enig i at man ikke skal bruke såpe i underlivet. Jeg dusjer henne med rent vann (og lar henne vaske underlivet selv, uten såpe). Dusjinga av kroppen er som regel uten såpe, med såpe ca en gang per uke.

Det jeg tenker på, er at det gjerne blir litt dråper urin i trusa i løpet av dagen, og at hun kanskje ikke er så nøye når hun tørker seg etter å ha bæsjet (i barnehagen). Og at det derfor kanskje ikke er nok å skifte truse hver dag. Og at en vask hver kveld (eller morgen) derfor kanskje er bra.

''hvor hun får vaske/såpe seg inn selv på underlivet.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du er personen som alltid skriver falske innlegg om vasking/bading av barn. Men jeg skal la tvilen komme deg til gode.

Jeg synes alle barn, gutter og jenter, skal vaske ansikt, hender, underliv og føtter hver dag. Bading/dusjing et par ganger i uka eller etter behov.

Vår 4-åring vasker seg om morgenen og bytter da samtidig undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her vil jeg kalle dårlig hygiene. Beklager, men jeg synes det høres ekkelt ut å vaske seg så lite og dårlig.

Underlivet på en voksen blir da ikke rent med bare vann, og det finnes egen underlivsvask også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tre barn vasker seg/blir vasket hver morgen i underliv (enten bare med vann eller med vann + asan/dr Greve), unntatt når de har dusjet/badet kvelden før. De skifter underbukse hver morgen.

Jeg synes det høres altfor lite ut med kun en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om du er personen som alltid skriver falske innlegg om vasking/bading av barn. Men jeg skal la tvilen komme deg til gode.

Jeg synes alle barn, gutter og jenter, skal vaske ansikt, hender, underliv og føtter hver dag. Bading/dusjing et par ganger i uka eller etter behov.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg det kan være greit med en kjapp vask med klut og vann på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her vil jeg kalle dårlig hygiene. Beklager, men jeg synes det høres ekkelt ut å vaske seg så lite og dårlig.

Underlivet på en voksen blir da ikke rent med bare vann, og det finnes egen underlivsvask også.

Alles underliv blir rene av bare vann :)

Da forstyrrer man heller ikke den delikate bakteriebalansen og syrebeskyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alles underliv blir rene av bare vann :)

Da forstyrrer man heller ikke den delikate bakteriebalansen og syrebeskyttelsen.

Beklager, men jeg er fortsatt uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du seriøst at det er nok å vaske underlivet én gang i uka?

Så lenge man har god toaletthygiene, ser jeg ikke stort problem i at 4-åringer ikke dusjer seg hver dag - nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å fundere litt.. Blir det ikke litt vel ofte å vaske nedentil hver dag? Datteren min har slitt med uvi, og vi fikk beskjed av legen å ikke vaske for ofte.. Endatil vi da bruker intimsåpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Begynte å fundere litt.. Blir det ikke litt vel ofte å vaske nedentil hver dag? Datteren min har slitt med uvi, og vi fikk beskjed av legen å ikke vaske for ofte.. Endatil vi da bruker intimsåpe..

Prøv å kutte ut intimsåpe på henne også. Rent vann holder, og med det kan dere skylle så ofte dere ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått er det forholdsvis vanlig å ikke vaske seg med såpe i underlivet for voksne damer, kanskje bortsett fra under menstruasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Så vidt jeg har forstått er det forholdsvis vanlig å ikke vaske seg med såpe i underlivet for voksne damer, kanskje bortsett fra under menstruasjonen.

Spesielt under menstruasjon, det er da det trengs med en grundig rengjøring opptil flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så vidt jeg har forstått er det forholdsvis vanlig å ikke vaske seg med såpe i underlivet for voksne damer, kanskje bortsett fra under menstruasjonen.''

Jeg bruker intimsåpe i underlivet ved hver dusj (ca. hver - annenhver dag), med unntak av de gangene jeg dusjer to ganger om dagen, noe som forekommer om jeg trener to ganger f.eks. Da bruker jeg intimsåpe bare den ene gangen. Trodde det var vanlig jeg, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...