Gjest Niccola Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Takk for svaret. Jeg skrev kanskje litt upresist; jeg er enig i at man ikke skal bruke såpe i underlivet. Jeg dusjer henne med rent vann (og lar henne vaske underlivet selv, uten såpe). Dusjinga av kroppen er som regel uten såpe, med såpe ca en gang per uke. Det jeg tenker på, er at det gjerne blir litt dråper urin i trusa i løpet av dagen, og at hun kanskje ikke er så nøye når hun tørker seg etter å ha bæsjet (i barnehagen). Og at det derfor kanskje ikke er nok å skifte truse hver dag. Og at en vask hver kveld (eller morgen) derfor kanskje er bra. (Først av alt - må si jeg har de forbehold som Glimtipper skriver...) Men for å ta deg seriøst - 1 gang uka er for lite. Minst hver 3 dag dusjes barna våre nedentil, da med bruk av Lactacyd intimsåpe. Nettopp fordi det ikke alltid tørkes rent i bhg når de har bæsjet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Begynte å fundere litt.. Blir det ikke litt vel ofte å vaske nedentil hver dag? Datteren min har slitt med uvi, og vi fikk beskjed av legen å ikke vaske for ofte.. Endatil vi da bruker intimsåpe.. Du trenger jo ikke bruke såpe akkurat på underlivet hver dag. Jeg har en gutt, så det er litt mindre nøye, vasker heller ikke under forhuden ennå eller noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Så vidt jeg har forstått er det forholdsvis vanlig å ikke vaske seg med såpe i underlivet for voksne damer, kanskje bortsett fra under menstruasjonen. Æsj sier jeg bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Begynte å fundere litt.. Blir det ikke litt vel ofte å vaske nedentil hver dag? Datteren min har slitt med uvi, og vi fikk beskjed av legen å ikke vaske for ofte.. Endatil vi da bruker intimsåpe.. Jeg har også urinveisinfeksjon og ha fått beskjed om å ikke bruke intimsåpe fordi den forandrer pHen nedentil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Jeg har også urinveisinfeksjon og ha fått beskjed om å ikke bruke intimsåpe fordi den forandrer pHen nedentil. Hm. Skal man aldri bruke såpe da, eller? *klør meg i hodet*:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hm. Skal man aldri bruke såpe da, eller? *klør meg i hodet*:-) Vanlig såpe, ikke spør hvorfor for jeg reagerte også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Hva som er vanlig for småjenter er vel litt forskjellig,men jeg synes vask en gang i uka hørtes lite ut. Jeg dusjer hver dag og vasker underlivet med såpe, vanlig såpe eller shampo og har aldri hatt noe ubehag av det. Synes man trenger såpe for å bli ordentlig ren nedentil... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Spesielt under menstruasjon, det er da det trengs med en grundig rengjøring opptil flere ganger om dagen. ''Spesielt under menstruasjon, det er da det trengs med en grundig rengjøring opptil flere ganger om dagen.'' Hvis man bruker bind, ja, eller har hatt lekkasjeproblemer med tamponger. Ellers høres _flere_ ganger om dagen litt overdrevent ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Alles underliv blir rene av bare vann Da forstyrrer man heller ikke den delikate bakteriebalansen og syrebeskyttelsen. Det har jeg lært også, ellers så er det bra å bruke olje eller babyservietter ved toalettbesøk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ''Spesielt under menstruasjon, det er da det trengs med en grundig rengjøring opptil flere ganger om dagen.'' Hvis man bruker bind, ja, eller har hatt lekkasjeproblemer med tamponger. Ellers høres _flere_ ganger om dagen litt overdrevent ut. ''Hvis man bruker bind, ja, eller har hatt lekkasjeproblemer med tamponger. Ellers høres _flere_ ganger om dagen litt overdrevent ut.'' Jeg reagerte også på den - om man bruker tampong blir det da svært lite søl. I alle fall ikke så mye at grundig skrubbing flere ganger om dagen er nødvendig! Holder med den daglige dusjen og om man skulle ha et skikkelig uhell og blø gjennom tampongen noe skikkelig så tar man selvfølgelig en runde med fuktig toalettpapir om man ikke har anledning til annen vask der og da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ''Spesielt under menstruasjon, det er da det trengs med en grundig rengjøring opptil flere ganger om dagen.'' Hvis man bruker bind, ja, eller har hatt lekkasjeproblemer med tamponger. Ellers høres _flere_ ganger om dagen litt overdrevent ut. Ikke når man fossblør, slik som jeg gjør. Siste gangen trodde jeg at jeg hadde fått en blodstyrtning, men det stoppet da etter et par tre dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ''Hvis man bruker bind, ja, eller har hatt lekkasjeproblemer med tamponger. Ellers høres _flere_ ganger om dagen litt overdrevent ut.'' Jeg reagerte også på den - om man bruker tampong blir det da svært lite søl. I alle fall ikke så mye at grundig skrubbing flere ganger om dagen er nødvendig! Holder med den daglige dusjen og om man skulle ha et skikkelig uhell og blø gjennom tampongen noe skikkelig så tar man selvfølgelig en runde med fuktig toalettpapir om man ikke har anledning til annen vask der og da. Det tar akkurat tre minutter før det har blødd gjennom en tampong. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Det tar akkurat tre minutter før det har blødd gjennom en tampong. ''Det tar akkurat tre minutter før det har blødd gjennom en tampong.'' Da er du hakket verre enn meg. ) De første to dagene må jeg riktignok skifte omtrent annenhver time, men da er det verste over. Jeg tror det er de færreste som blør gjennom tamponger så fort over flere timer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 For hyppig vask, og bruk av såpe øker risikoen for urinveisinfeksjoner... Ikke noen kvinner skal ha såpe i underlivet. Vann holder i lange baner. Å dusje/vaske seg 1 gang i uke som 4-åring holder. Om barnet har noen småuhell, eller drypper litt urin, bør det vaskes med vann når det skiftes, og minst 1 gang daglig. Men hold underlivet fritt for såpe!!! Hva er dette hysteriet med såpe i underlivet? Jeg har alltid vasket meg i underlivet med samme dusjsåpe som jeg bruker på resten av kroppen. Jeg dusjer minst en gang om dagen. Aldri hatt noen plager av dette. Dattera mi dusjer ca annenhver dag, og da brukes også vanlig dusjsåpe overalt. Aldri noen problemer der heller. Ved behov vaskes hun nedentil med våt klut uten såpe de dagene hun ikke dusjer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hva er dette hysteriet med såpe i underlivet? Jeg har alltid vasket meg i underlivet med samme dusjsåpe som jeg bruker på resten av kroppen. Jeg dusjer minst en gang om dagen. Aldri hatt noen plager av dette. Dattera mi dusjer ca annenhver dag, og da brukes også vanlig dusjsåpe overalt. Aldri noen problemer der heller. Ved behov vaskes hun nedentil med våt klut uten såpe de dagene hun ikke dusjer. "Hysteriet" skyldes nok at mange faktisk får problemer når de bruker vanlig såpe i underlivet. Jeg selv for eksempel får sopp omtrent umiddelbart hvis jeg bruker vanlig såpe. Bruker jeg Lactacyd går det bra, så derfor gjør jeg det:-) Så når noen forteller om problemer i underlivet, er det jo nærliggende å peke på en relativt vanlig årsak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 "Hysteriet" skyldes nok at mange faktisk får problemer når de bruker vanlig såpe i underlivet. Jeg selv for eksempel får sopp omtrent umiddelbart hvis jeg bruker vanlig såpe. Bruker jeg Lactacyd går det bra, så derfor gjør jeg det:-) Så når noen forteller om problemer i underlivet, er det jo nærliggende å peke på en relativt vanlig årsak. Ja, jeg forstår at mange får problemer og må bruke intimsåpe eller la være å bruke såpe. Jeg reagerte bare på generaliseringen av enkelte i denne tråden, a la: "vanlig såpe _må_ ikke brukes i underlivet, ikke av noen." Man trenger jo ikke å "skremme" trådstarter (eller andre) fra å bruke såpe. Det er jo bare å prøve. Tåler man vanlig såpe greit, så er det jo ingen grunn til å bruke noe annet. Får man imidlertid problemer, så lar man så klart være å bruke vanlig såpe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Så lenge man har god toaletthygiene, ser jeg ikke stort problem i at 4-åringer ikke dusjer seg hver dag - nei. Dusje hver dag er ikke nødvendig nei, men jeg leser det du skriver som at det ikke er nødvendig å vaske nedentil hver dag heller... God toaletthygiene er ikke å tørke seg med papir... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hva er dette hysteriet med såpe i underlivet? Jeg har alltid vasket meg i underlivet med samme dusjsåpe som jeg bruker på resten av kroppen. Jeg dusjer minst en gang om dagen. Aldri hatt noen plager av dette. Dattera mi dusjer ca annenhver dag, og da brukes også vanlig dusjsåpe overalt. Aldri noen problemer der heller. Ved behov vaskes hun nedentil med våt klut uten såpe de dagene hun ikke dusjer. Hysteri og hysteri - enhver gjør jo som man selv vil. Det er nå en gang slik at forholdene i det kvinnelige underlivet er delikat. Det skal lite til før det blir ubalanse, og det kan medføre vaginal bakteriose og soppinfeksjoner bl.a. Dette er noe mange er plaget med. Det er en kjennsgjerning at såpe, truseinnlegg, undertøy som ikke lar det komme luft til og veldig trange bukser også kan medføre ubalanse i underlivet. Men jeg kan ikke si jeg føler meg hysterisk fordi jeg anbefaler å ikke bruke såpe i underlivet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Dusje hver dag er ikke nødvendig nei, men jeg leser det du skriver som at det ikke er nødvendig å vaske nedentil hver dag heller... God toaletthygiene er ikke å tørke seg med papir... Jeg ser det ikke som veldig nødvendig å vaske seg hver dag nedentil. Men for sitt eget velvære må man gjerne gjøre det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ikke når man fossblør, slik som jeg gjør. Siste gangen trodde jeg at jeg hadde fått en blodstyrtning, men det stoppet da etter et par tre dager. ok, slik er det ikke her:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.