Gå til innhold

Vi får ikke til å amme sittende.


Gjest Lois

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har dessverre lagt meg til den dårlige vanen å amme liggende, det har ført til at vi ikke får det til sittende. Gutten min (5 mndr.), får ikke skikkelig tak, og gir tilsynelatende opp å prøve. Jeg prøver det innimellom, men det ender alltid med at vi må gå å legge oss. Det virker ikke som om han får ordentlig matro i fanget mitt. Har du noen gode råd? Jeg får heller ikke til å pumpe meg. Dette har jeg prøvd utallige ganger, men det kommer ikke noe ut. Av og til får jeg ca. 20 mL, men det er den samme mengden som kan renner ut av det ene brystet når jeg ammer på det andre. Jeg har store brystvorter, (14-15 cm. i diameter), så når jeg prøver å pumpe, så blir bare huden sugd innover i pumpen, og brystvortene blir tydligvis ikke stimulert godt nok. Jeg har t.o.m. prøvd å pumpe når jeg har hatt melke-spreng, uten større hell. Hva gjør jeg? Jeg må til føye at jeg har ammet før (15 mndr.), og at det gikk greit. Men min eldste sønn var mye mer matglad, og mere målrettet når han fikk puppen. Pumpingen har jeg aldri fått til. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Lois. Erfaringsmessig er det lettere å amme med barnet i tvillingstilling( under armen) når mor har store bryst. Hold barnet under skulder-nakke med samme arm som barnet legges under, og la barnet komme på som en forlengelse av brystet.Det er viktig at barnet gaper høyt slik at barnet får tak i mest mulig av areola(det brune området rundt)på undersiden av brystknoppen fra der barnet kommer på. Den andre hånden kan du holde som en skål under brystet for å spissforme brystet slik at det er lettere for å få tak, eller du kan brette en klut eller lite håndkle å legge under brystet ditt.Sitt med rett rygg, eller lett foroverbøyd. Finn en rolig plass og et måltid på dagen som passer bra for deg og han. Kan du få hjelp på helsestasjonen til dette? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...