Gå til innhold

Reise på turnering alene?

Gjest nettopp fylt ni år...

Anbefalte innlegg

Det skal være håndballturnering i Kristiansand. Vår knapt 9 åring begynte nettopp på håndball men har selvfølgelig lyst til å være med de andre.

De fleste (alle?) foreldrene reiser ned og har det som en helgetur, men vi er inviterte i en 40 års dag den lørdagen. Kjenner at jeg IKKE har lyst til å slippe henne alene. Har ingen foreldre som jeg kjenner godt nok til å be om de kan "passe på" henne heller. Ungene sover jo på en skole, men foreldrene flest bor på hoteller i nærheten.

Jenta vår har også cøliaki og går på naturlig glutenfri kost (altså ikke vanlig cøliaki som kan ha hvetestivelse - det oppstår derfor ofte misforståelser om hva hun kan ha og ikke).

Vi bor for langt fra Kristiansand til å reise fram og tilbake.

Jeg slipper ikke 9 åringen vår alene til sentrum her vi bor engang. Trenger råd - hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja.. Hva føler dere er mest riktig for dere å prioritere?

Jeg - turneringen

Mannen - 40 års dagen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg - turneringen

Mannen - 40 års dagen

:)

Kan dere ikke splitte opp da slik at du blir med jentungen og så går pappan i 40-årsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet nettopp har begynt på håndball så er det vel ingen krise om ikke det blir noen helgetur på henne denne gangen? Det vil komme mange anledninger senere på nye turneringer.

Men 40 års dag er kun en dag for personen det gjelder. Og har bursdagsbarnet nærme relasjoner til dere så bør denne prioriteres.

Jeg hadde ikke sendt min 9 åring på en slik turnering alene så lenge det ikke er i avtale med en annen forelder som kan se etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke splitte opp da slik at du blir med jentungen og så går pappan i 40-årsdagen?

Hvis ikke 40 års selskapet er så viktig for deg , gjør som Lillemus skriver , del dere opp : ) Jeg hadde ikke sendt 9 åringen alene , men det er meg...

Ellers , så kommer det nok maaaange andre anledninger for jenta di , miniturneringer , turneringer , kamper er det " hele tiden " føler jeg . Det er noe nesten hver helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Ni år er ikke for ungt for å dra på turne, det er den alderen svært mange korpsbarn drar på tur uten foreldrene sine.

Det er vel med noen ledere som har det formelle ansvaret for barna? Snakk med dem og si i fra at dere ikke kan være med, men ønsker at barnet skal få delta. Når de vet at hun ikke har med foreldre, så er det naturlig at de passer ekstra på henne. Sørg for å være tilgjengelige på mobil, så dere kan kontaktes når de lurer på hva hun kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prioritert 40 års laget og tenkt som så at det kommer mange muligheter til å være med på håndballkamper, cup'er, turer og sosiale ting med venner.

Synes hun er for liten til å dra alene, når dere ikke kjenner noen av de andre foreldrene noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mitt eldste barn, hadde det muligens gått an at vi ble enige om at det ikke var så farlig å få med seg akkurat denne cupen. Det kommer garantert fler.

Hadde det vært min yngste, hadde det antakelig vært snakk om liv eller død for ham å få være med (spesielt hvis det gjaldt fotballaget og ikke håndballaget). Da hadde jeg enten forhandlet meg ut av 40-årsselskapet eller fått til en ordning med noen av de andre foreldrene. Selv om dere ikke kjenner hverandre så godt ennå, er det vel mulig å få til noe før cupen - såvidt jeg vet, er det mer enn to måneder til.

Siden spillerne skal sove på skole og foreldrene andre steder, kommer jo alle til å være litt på egen hånd. Hvis det skal være med etpar foreldre på skolen (i tillegg til treneren), får du snakke ordentlig med dem om cøliakien osv. Jeg har selv vært en sånn leder, det går sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ho nettopp har begynt på håndball, så synes jeg at det er greit nok at ho ikke blir med denne gangen. Det kommer sikkert mange andre anledninger. Jeg synes at det stadig er noe for håndballspillere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bli med

jeg er en av de som er med å arrangerer turer/cup for barn. det er ganske mye arbeid å ha ansvaret for andres barn, du skal passe på barnet, ting/utstyr, penger osv. så er det dette at det ofte blir lite søvn for alle, da er det lettere for at små saker blir STORE. da er det ikke alltid like lett for en "fremmed" å skal trøste, du har gjerne flere barn å ta deg av. så for oss er det et problem at foreldre mener "små" unger er store nok til å reise alene. dessuten synes barna faktisk det er fint at foreldrene ser/heier på de. når de blir større vil de helst ikke ha foreldre med :). jeg hadde reist med mitt barn. for barnet er det viktig å være med, kanskje er det med å bygge opp for en sunn intresse. er det noe barna våre trenger i dag er det sunne intresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er jo selvfølgelig en mulighet - men ser for meg at det blir litt stusselig for meg å kjøre ned til Kristiansand alene (litt pysete sånn) bo på hotell alene osv. Kan jo ta med lillesøster, men tror ikke hun syns det er så kjekt heller å se på turnering bare med meg hele helgen. (Er ganske krevende på sidelinjen så det er best å være to så kan den ene stikke fra og ordne ting - hjelpe storesøster feks).

Problemet er litt også at invitasjonen til 40 års dagen kom lenge før vi visste om noen turnering så vi har sagt at vi kommer. Det er gamle kjente av mannen min, jeg kjenner dem ikke så godt. Vi er "aldri" med dem, men det er kjempehyggelige folk så vi er jo kjempeglade for å bli invitert. Vi har ikke så mye med dem fordi de bor i en annen by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det er jo selvfølgelig en mulighet - men ser for meg at det blir litt stusselig for meg å kjøre ned til Kristiansand alene (litt pysete sånn) bo på hotell alene osv. Kan jo ta med lillesøster, men tror ikke hun syns det er så kjekt heller å se på turnering bare med meg hele helgen. (Er ganske krevende på sidelinjen så det er best å være to så kan den ene stikke fra og ordne ting - hjelpe storesøster feks).

Problemet er litt også at invitasjonen til 40 års dagen kom lenge før vi visste om noen turnering så vi har sagt at vi kommer. Det er gamle kjente av mannen min, jeg kjenner dem ikke så godt. Vi er "aldri" med dem, men det er kjempehyggelige folk så vi er jo kjempeglade for å bli invitert. Vi har ikke så mye med dem fordi de bor i en annen by.

Hvor viktig er det for spilleren å være med, da? Det kommer garantert mange flere cuper hvis hun fortsetter med håndball. Så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å droppe denne dersom det er greit for henne.

Men det kommer an på hvordan hun er, ref. svaret mitt lenger opp - og om alle de andre skal være med, eller bare de ivrigste, hvor godt hun kjenner dem, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært avgjørende hva slags opplegg som er lagt opp til fra lagets side. Er det meningen at foreldrene skal passe sine egne barn, eller er det reiseledere som har ansvar for barna? Jeg ville ikke latt 9-åringen min bo på en skole uten at det var nok voksne der med ansvar for barna.

Mine har vært på korpsturer fra den alderen, men der er det mange voksne reiseledere med som har ansvar for hver sin gruppe med barn. Det er systemer med romansvar og brannvakter om natten.

Alternativet er at du allierer deg med noen andre foreldre som påtar seg ansvaret for ditt barn. Det kan jo være en måte å bli bedre kjent for både voksne og barn. Jeg ville nok ikke droppet et 40-årslag for en nær venn for en håndballturnering, det kommer mange andre turneringer og turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller tar jeg feil

Jeg hadde holdt henne hjemme...

Men var det ikke du som ville sende barnet ditt til språkreise alene?? I 10-12 års alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss er det ganske vanlig at 8-9-åringer er med på ski- eller korpshelger uten foreldre. Noen foreldre er selvfølgelig med, og holder et øye med flere enn sine egne. Tror ikke alle barna har med en forelder de kjenner spesielt godt.

Har ikke vært med på det selv ennå, men har snakket med flere som sier det går veldig bra. Men det er vel en forutsetning at barnet virkelig har lyst :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ganske vanlig at 8-9-åringer er med på ski- eller korpshelger uten foreldre. Noen foreldre er selvfølgelig med, og holder et øye med flere enn sine egne. Tror ikke alle barna har med en forelder de kjenner spesielt godt.

Har ikke vært med på det selv ennå, men har snakket med flere som sier det går veldig bra. Men det er vel en forutsetning at barnet virkelig har lyst :-).

Hun har vært på leir flere ganger en hel helg. Men da er det mye mindre forhold og et avgrenset område (i huttiheita). Vi har kunnet snakket med kjøkkenet på forhånd ang. maten.

Samme med korpstur ser jeg for meg? På denne turneringen det er snakk om er det jo en hel haug med unger og disse er de minste. Ser for meg at det er mye mer kaotisk enn en korpstur men vet jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt ut som du leter etter gode argumenter for at også mannen din skal ønske å droppe bursdagen og bli med...? ;-) Eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært på leir flere ganger en hel helg. Men da er det mye mindre forhold og et avgrenset område (i huttiheita). Vi har kunnet snakket med kjøkkenet på forhånd ang. maten.

Samme med korpstur ser jeg for meg? På denne turneringen det er snakk om er det jo en hel haug med unger og disse er de minste. Ser for meg at det er mye mer kaotisk enn en korpstur men vet jo ikke

Det er ofte ganske kaotisk på korpsturer også. Ofte er det mange korps som er med på en festival og bor på skoler og har felles bespisning. Vi har en jente med cøliaki i korpset og alle korpslederne er klar over dette og hjelper til å legge til rette, selv om jeg tror foreldrene har vært med på turene så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...