Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uff, ikke lett dette.

Kan du ikke ringe og be om et møte med læreren så snart som mulig. Det må jo være i skolens og lærerens interesse at gutten din har det bra også?

Alt for lenge å vente til etter påske med å ta opp dette.

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    20

  • ....AV

    3

  • Spirello

    2

  • Katt-ja

    2

Mest aktive i denne tråden

Hvordan har han glidd inn i barnegruppen, da? Hadde det vært mulig å bli litt bedre kjent med en eller to av klassekameratene utenfor skolen slik at han kan bruke dem som trygge holdepunkter i skoledagen?

Jeg har forsøkt å finne ut hvem han "leker" med og fikk to navn. Men så ble han syk i nesten en uke og etter at han kom tilbake nevner han ingen han leker sammen med lengre. Så jeg må prøve å finne ut om det er noe der.

''dette er virkelig det eneste stedet han ikke villig oppholder seg uten meg.'' Dette er tydelig språk fra en liten kar som ikke kan formidle følelser med ord, og jeg ville helt klart tatt kontakt med læreren. Du beskrver mange ting han må meste nå, som han ikke har forutsetning for å mestre, og jeg hadde ikke betekt meg på å "blande meg inn" i opplegget de vanligvis kjører for å forhindre at gutten min skulle forbinde skole med "vond klump i magen" eller "gruer meg" og "vil ikke".

Ta kontakt allerede når du henter i dag du. :)

Takk for svar.

Skal gjøre det :)

Har også fått snakket med sambo og han er enig i at vi må finne ut hva det er, så han skal prøve å snakke med gutten i kveld. Men det er nesten umulig uten å legge ord i munnen på han :/

Uff, skjønner dette er vondt. Ikke lett når du ser ungen er sår og endrer seg fra å være glad og utadvent til trist og inneslutta. Sånn var det i begynnelsen da sønnen min starta i ny avd. Jeg kontaktet ped.leder og ba om samtale, og nå er alt bra.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til læreren og bedt om å få en samtale fø siden du opplever endringer med han. Gutten skal jo ikke gå å være sår og leie seg til påske fordi det er satt opp i planen til læreren at samtalen skal være da..

Håper det blir bedre snart, for vet hvor vondt det er. Jeg var veldig fortvila og gråt sjøl da gutten min hadde det sånn en tid. Ikke lett når du ikke vet hva du skal gjøre for barnet ditt, når du ser de depper uansett. tror det er lurt å gripe tak i med en gang. Har du spurt han om noen er slemme mot han da? Om han har fått venner osv? Kan hende han sier det selv hva som gjør han sånn..

''Har du spurt han om noen er slemme mot han da? Om han har fått venner osv? Kan hende han sier det selv hva som gjør han sånn..''

Problemet er at jeg ikke får noe fornuftig ut av han i forhold til dette på grunn av det manglende språket :(

Jeg har forsøkt å finne ut hvem han "leker" med og fikk to navn. Men så ble han syk i nesten en uke og etter at han kom tilbake nevner han ingen han leker sammen med lengre. Så jeg må prøve å finne ut om det er noe der.

Kunne dere bedt en av dem hjem etter skolen en dag, eller spurt om de vil være med på noe i helgen? F.eks. en tur i skogen eller parken eller lekeplassen eller hva man nå gjør i helgene i England.

Jeg bare slenger frem noen forslag her, for jeg vet hvor fælt det er når barna ikke har det bra.

Annonse

Kunne dere bedt en av dem hjem etter skolen en dag, eller spurt om de vil være med på noe i helgen? F.eks. en tur i skogen eller parken eller lekeplassen eller hva man nå gjør i helgene i England.

Jeg bare slenger frem noen forslag her, for jeg vet hvor fælt det er når barna ikke har det bra.

Ja, jeg skal forsøke det, tror jeg :) I hvert fall når jeg har fått avklart hvem han kanskje kan gå godt overens med nå for tiden.

Takk for medfølelsen :)

Gjest dette burde du kunne ja.

I norge er heldigvis barna enda større før skolestart og det er godt. Det hjelper på selvtilliten til barnet. Særlig når man ikke kan sammenligne en skole med barnehage i forhold til å få spesial oppmerksomhet for de enkelte barna.

Men også her er det jo barn som sliter. Da har de fleste skoler noe som kalles fadderordning som trer i kraft når det trenges. Et større skolebarn hjelper en førsteklassing til å trives på skolen , både i friminutt og i skoletimen om det virkelig trenges de aller første ukene.

Spør om fadderordning på ditt barn skole. Kanskje finnes det noe lign.i england?

Du må heller ikke nøle ved avskjeden, men dette kan du jo selv siden du har jobbet i barnehagen. Så nå må du være så sterk at du utfører det du kan fra før.

I norge er heldigvis barna enda større før skolestart og det er godt. Det hjelper på selvtilliten til barnet. Særlig når man ikke kan sammenligne en skole med barnehage i forhold til å få spesial oppmerksomhet for de enkelte barna.

Men også her er det jo barn som sliter. Da har de fleste skoler noe som kalles fadderordning som trer i kraft når det trenges. Et større skolebarn hjelper en førsteklassing til å trives på skolen , både i friminutt og i skoletimen om det virkelig trenges de aller første ukene.

Spør om fadderordning på ditt barn skole. Kanskje finnes det noe lign.i england?

Du må heller ikke nøle ved avskjeden, men dette kan du jo selv siden du har jobbet i barnehagen. Så nå må du være så sterk at du utfører det du kan fra før.

Takk for råd og tips :)

Jeg nøler selvfølgelig ikke ved avskjeden. Sier i fra til en av de voksne at han er litt lei seg, gir han en klem og går. Ser meg ikke tilbake.

Jeg vet fadderordningen har blitt igangsatt for barn som tilflytter fra andre land, så jeg skal høre om det er en mulighet. Sønnen min venter også på støttetimer med assistent som han skal ha i ganske mange uker, jeg håper og tror dette kan løse noe av problemet. Min teori er at det blir for mange fellesbeskjeder og for mye "kaos" for han, som sliter slik med språket.

Vi har snakket en del med han nå, men ingenting kommer fram som alarmerende. Han liker å leke og bruke dataen, han liker ikke lesingen spesielt (men det sier seg selv). Han nevnte en gutt han leker med og sier han noen ganger leker alene også. Vi spurte hva han gjør da og han sier han tegner, så det er jo ganske normalt. Så hvem vet...

Uff, ikke lett dette.

Kan du ikke ringe og be om et møte med læreren så snart som mulig. Det må jo være i skolens og lærerens interesse at gutten din har det bra også?

Alt for lenge å vente til etter påske med å ta opp dette.

Ja, jeg skal prøve å få en kort samtale i morgen. Hvis ikke må vi vente til etter vinterferien, men jeg har han jo i alle fall hjemme sammen med meg da og vet han har det godt :)

Gjest håper det ordner seg

Han trenger å bli møtt og sett med en gang for en periode, til han er trygg. Gi beskjed om det til lærerne, så tenker jeg de gjør det. Det er ikke alltid det skal store tiltaket til før det gjør all verdens forskjell.

Persille1365381127

Jeg tror jeg hadde blitt vanskelig mamma omtrent nå...

Jeg er jo politisk ukorrekt som alltid og svarer dermed ut fra hva jeg hadde gjort/tenkt - ikke ut fra hva som kanskje er rett eller galt...

Jeg hadde fulgt ham inn, ordnet med tingene som han trenger at ordner med, hjulpet ham på plass, osv - og så hadde jeg enten gått etter fem minutter (om det er tiden det tar), eller ventet på en respons fra en som skulle "kaste meg ut".

Når vedkommende så kommer for å kaste meg ut hadde jeg sagt at jeg klart og tydelig har gitt beskjed om at han trenger følgende blablabla - og når dere ikke gir ham det, så må jeg ordne det selv. Dersom det er et problem for dere, så får dere enten fikse det jeg har bedt dere om - eller be ledelsen kalle meg inn til et møte. Det er HELT uaktuelt at barnet mitt skal mistrives i en så viktig periode som dette, bare fordi dere ikke kan høre etter.

Så hadde jeg gjort meg ferdig med det jeg skulle, være like blid, sagt hadet - og gått.

Ikke så pk der altså, men jeg blir så irritert på institusjoner som skal fremtvinge likhet for alle når det helt tydelig ikke er sånn.

Annonse

Jeg tror jeg hadde blitt vanskelig mamma omtrent nå...

Jeg er jo politisk ukorrekt som alltid og svarer dermed ut fra hva jeg hadde gjort/tenkt - ikke ut fra hva som kanskje er rett eller galt...

Jeg hadde fulgt ham inn, ordnet med tingene som han trenger at ordner med, hjulpet ham på plass, osv - og så hadde jeg enten gått etter fem minutter (om det er tiden det tar), eller ventet på en respons fra en som skulle "kaste meg ut".

Når vedkommende så kommer for å kaste meg ut hadde jeg sagt at jeg klart og tydelig har gitt beskjed om at han trenger følgende blablabla - og når dere ikke gir ham det, så må jeg ordne det selv. Dersom det er et problem for dere, så får dere enten fikse det jeg har bedt dere om - eller be ledelsen kalle meg inn til et møte. Det er HELT uaktuelt at barnet mitt skal mistrives i en så viktig periode som dette, bare fordi dere ikke kan høre etter.

Så hadde jeg gjort meg ferdig med det jeg skulle, være like blid, sagt hadet - og gått.

Ikke så pk der altså, men jeg blir så irritert på institusjoner som skal fremtvinge likhet for alle når det helt tydelig ikke er sånn.

Enig med deg!

Gjest hos oss

Jeg tror jeg hadde blitt vanskelig mamma omtrent nå...

Jeg er jo politisk ukorrekt som alltid og svarer dermed ut fra hva jeg hadde gjort/tenkt - ikke ut fra hva som kanskje er rett eller galt...

Jeg hadde fulgt ham inn, ordnet med tingene som han trenger at ordner med, hjulpet ham på plass, osv - og så hadde jeg enten gått etter fem minutter (om det er tiden det tar), eller ventet på en respons fra en som skulle "kaste meg ut".

Når vedkommende så kommer for å kaste meg ut hadde jeg sagt at jeg klart og tydelig har gitt beskjed om at han trenger følgende blablabla - og når dere ikke gir ham det, så må jeg ordne det selv. Dersom det er et problem for dere, så får dere enten fikse det jeg har bedt dere om - eller be ledelsen kalle meg inn til et møte. Det er HELT uaktuelt at barnet mitt skal mistrives i en så viktig periode som dette, bare fordi dere ikke kan høre etter.

Så hadde jeg gjort meg ferdig med det jeg skulle, være like blid, sagt hadet - og gått.

Ikke så pk der altså, men jeg blir så irritert på institusjoner som skal fremtvinge likhet for alle når det helt tydelig ikke er sånn.

Jeg er helt enig med det Pernille skriver.

Og så får de heller skrive det på "rar utlending"-kontoen.

Forbered noen setninger som de Persille foreslår (slik at du kan si dem uten å begynne å gråte, eller bli sint), vær veldig blid og høflig og bestemt, og gi tydelig beskjed om at slik kommer du til å gjøre det så lenge det er behov for det.

Og inviter med deg hjem de (du tror) sønnen din har det hyggelig med, evt noen du synes ser ut som noen han kan få det hyggelig sammen med. La ham ha med seg noen hjem en gang i uken, eller avtal at en kan komme hjem til dere noen timer i helgen. Min fire år gamle gutt er veldig glad i en av jentene i barnehagen, og er lykkelig når de kan være med hverandre. Så ha øynene åpne for evt jentebekjentskaper også.

''Har du spurt han om noen er slemme mot han da? Om han har fått venner osv? Kan hende han sier det selv hva som gjør han sånn..''

Problemet er at jeg ikke får noe fornuftig ut av han i forhold til dette på grunn av det manglende språket :(

Da blir det ekstra vanskelig.. Ring læreren du og sjekk ut der. Du kan også spørre om læreren kan holde et ekstra øye med han, så du finner ut hva som er årsaken. jeg tenker det er dumt å ta han ut nå uten å finne årsak eller prøve litt andre ting først. kan blir enda mer vanskelig for han å komme tilbake når de andre har gått et år mer enn han og funnet seg venner osv.

Da blir det ekstra vanskelig.. Ring læreren du og sjekk ut der. Du kan også spørre om læreren kan holde et ekstra øye med han, så du finner ut hva som er årsaken. jeg tenker det er dumt å ta han ut nå uten å finne årsak eller prøve litt andre ting først. kan blir enda mer vanskelig for han å komme tilbake når de andre har gått et år mer enn han og funnet seg venner osv.

Helt enig med dine tanker :)

Takk for svar.

Jeg tror jeg hadde blitt vanskelig mamma omtrent nå...

Jeg er jo politisk ukorrekt som alltid og svarer dermed ut fra hva jeg hadde gjort/tenkt - ikke ut fra hva som kanskje er rett eller galt...

Jeg hadde fulgt ham inn, ordnet med tingene som han trenger at ordner med, hjulpet ham på plass, osv - og så hadde jeg enten gått etter fem minutter (om det er tiden det tar), eller ventet på en respons fra en som skulle "kaste meg ut".

Når vedkommende så kommer for å kaste meg ut hadde jeg sagt at jeg klart og tydelig har gitt beskjed om at han trenger følgende blablabla - og når dere ikke gir ham det, så må jeg ordne det selv. Dersom det er et problem for dere, så får dere enten fikse det jeg har bedt dere om - eller be ledelsen kalle meg inn til et møte. Det er HELT uaktuelt at barnet mitt skal mistrives i en så viktig periode som dette, bare fordi dere ikke kan høre etter.

Så hadde jeg gjort meg ferdig med det jeg skulle, være like blid, sagt hadet - og gått.

Ikke så pk der altså, men jeg blir så irritert på institusjoner som skal fremtvinge likhet for alle når det helt tydelig ikke er sånn.

God ide, men så tøff er jeg ikke. Er du til låns? ;)

Gjest Liza i London

Uff, jeg har vondt av både deg og gutten din!

Det er jo ikke bare språkutviklingen som er viktig nå, grunnlaget legges jo for så mange andre ting også...og det må ivaretaes.

Men han har jo vært til skikkelig utredning.

Kan du alliere deg med noen av de fagfolkene?

En gang i tiden jobbet jeg CAMHS. ( Min nesten patologiske motvilje mot offentlig skolevesen stammer derfra :) )

Men det hendte flere ganger at jeg..etter henvendelse fra foreldre..tok initiativ til tverrfaglig møte på skolen.

Og som du vet, briter er svake for titler og status. Derfor lyttet de mer på meg enn de ville ha lyttet til foreldrene.

Hvis det ikke er involvert fagfolk over overlærerens kompetanse, vil jeg anbefale kontakt med Tier2 i CAMHS (som forebyggende sak) De kal respondere i løpet av 5 arbeidsdager.

Dere bor ikke tilfeldigvis i BS området?

PS Evt mange skriveleif skyldes temporært manglende syn på ett øye

Uff, jeg har vondt av både deg og gutten din!

Det er jo ikke bare språkutviklingen som er viktig nå, grunnlaget legges jo for så mange andre ting også...og det må ivaretaes.

Men han har jo vært til skikkelig utredning.

Kan du alliere deg med noen av de fagfolkene?

En gang i tiden jobbet jeg CAMHS. ( Min nesten patologiske motvilje mot offentlig skolevesen stammer derfra :) )

Men det hendte flere ganger at jeg..etter henvendelse fra foreldre..tok initiativ til tverrfaglig møte på skolen.

Og som du vet, briter er svake for titler og status. Derfor lyttet de mer på meg enn de ville ha lyttet til foreldrene.

Hvis det ikke er involvert fagfolk over overlærerens kompetanse, vil jeg anbefale kontakt med Tier2 i CAMHS (som forebyggende sak) De kal respondere i løpet av 5 arbeidsdager.

Dere bor ikke tilfeldigvis i BS området?

PS Evt mange skriveleif skyldes temporært manglende syn på ett øye

Takk for svar :)

Nå mistet du meg litt :) Hva er CAMHS?

Forøvrig får vi heldigvis eksperten fra sykehuset med på neste møte (før påske). Hun har til nå vært veldig flink til å gi svært konkrete råd til lærere og assistenter. Hun var også den som oppdaget at guttungens språk faller sammen det øyeblikk nye mennesker blir lagt til velkjente situasjoner (noe som sier sitt om hva som skjer med han for øyeblikket - han snakker knapt i det hele tatt). Jeg skal ringe henne før møtet, slik at hun vet hva vi ønsker råd angående.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...