Gå til innhold

Barnevakt til sykt barn?

Gjest mildred

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri gjort det, men om jeg måtte, så hadde jeg nok ikke hatt så mange betenkeligheter. Spesielt ikke om "barnevakten" var familie og barnet ikke var veldig sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mildred

Jeg har aldri gjort det, men om jeg måtte, så hadde jeg nok ikke hatt så mange betenkeligheter. Spesielt ikke om "barnevakten" var familie og barnet ikke var veldig sykt.

Skaffer du barnevakt for å ikke være til bry for jobben? Jeg føler det sånn at jeg vil ha dårligere samvittighet for å være borte fra sykt barn, enn borte fra jobb pga sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun barnevakt til et barn som er så friskt at alle symtomer er over, men hvor det er viktig å overholde tidene for smittesymptomer. Feks. ved feber- en feberfri dag eller en dag uten at barnet spyr etter omgangsyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffer du barnevakt for å ikke være til bry for jobben? Jeg føler det sånn at jeg vil ha dårligere samvittighet for å være borte fra sykt barn, enn borte fra jobb pga sykt barn.

Nei, det ville jeg ikke gjort, med mindre det var snakk om bestemor som allikevel var på besøk eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mildred

Nei, det ville jeg ikke gjort, med mindre det var snakk om bestemor som allikevel var på besøk eller lignende.

Jeg synes det er ufint av sjefen å foreslå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er ufint av sjefen å foreslå.

Ja, det er jeg enig i. Som sagt, om det virkelig er krise, så kan man muligens vurdere en barnevaktløsning. Men den sitter langt inne når ungene er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva slags sykdom det er snakk om, og hvem som skal være barnevakt. Er det forkjølelse eller annen mindre alvorlig sykdom og bestemor som skal passe, da avlyser vi ikke for å si det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi har sendt barnet til et fam.medlem hvis vi foreldre har vært syke og barnet er i ferd med å bli frisk.

Har også gjort det, for å ha en feberfri dag fra skole/bhg, men da er barnet i prinsippet frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest farmor trår til

Ja, barnas farmor kommer gjerne hjem til oss og hjelper til slik at vi ikke må være så lenge borte fra jobb.

Vi gjør det ikke når barna er veldig syke, men feks noen timer på de dagene hvor de er "rekonvalesenter" før de kan gå i barnehagen igjen.

Vi deler stort sett sykt barn-dager mellom oss, slik at dene ene drar tidlig på jobb og kommer hjem etter en halv dag, og den andre tar ettermiddagen på jobb. Hvis det er travle dager på jobben, hjelper det veldig hvis svigermor kommer hjem til oss noen timer midt på dagen, så får man kanskje 4-5 timer på jobb i stedet for 3..

Er barnet skikkelig sykt (kaster opp masse, eller høy feber, eller smerter) så ber vi ikke om hjelp fra farmor. Heller ikke hvis de er smittsomme med noe mer alvorlig enn forkjølelse.

Selvsagt kan sjefen ikke forvente eller forlange at man har en nær slektning som kan trå til, og hvis baret er ordentlig sykt, så ønsker man at foreldrene er hjemme selv.

Sjefen kan forvente at man deler sykt-barn dager ganske jevnt (og med hensyn til mor og fars jobbforpliktelser den dagen) mellom mor og far hvis begge bor sammen med barnet, og ikke er på reise osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke gjort hittil... Synes liksom at det er vårt ansvar når de er syke, samtidig som det ikke er festlig for alle å bli smittet...

Når det er sagt, så har jeg selv passet datteren til et vennepar av oss noen timer mens HUN var syk, en dag jeg hadde mulighet, for å gjøre det enklere for foreldrene som slet med å få jobbkabalen med å gå opp den dagen.

Skulle vi brukt barnevakt, skulle barnet vært tilnærmet friskt, og så lite smittefarlig som overhodet mulig (som i siste dag av en feber-runde eller siste dag med vannkopper liksom). Vi har forsåvidt ingen som KAN være barnevakt heller, kun et par besteforeldre i nærheten og de jobber 150% begge to ;)

Har kollegaer av meg som har "tilgang" på hjemmeværende besteforeldre... De bruker dem med jevne mellomrom når de har syke barn. Flott for jobben så klart, men jeg hadde hatt dårlig samvittighet for barnet jeg (selvom det sikkert hadde hatt det flott hjemme med mormor).

At sjefen foreslår noe sånt synes jeg ikke noe om. Det er da mange som ikke har barnevaktmuligheter på dagtid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, vi har mange ganger spurt besteforeldre om å passe barn som er for syke til å gå på skolen/barnehage, men ikke så syke at vi/de er bekymret. Har ikke hatt mye syke barn, men det har jo blitt noen dager.

Besteforeldre passer ofte bedre til denne type barnevakt enn til å passe begge barna på kvelden, som kan være en prøvelse, med slitne barn uvillige til legging etc.

Og det kan være hyggelig for alle parter :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har hendt, men er sjelden. Vi har farfar som er pensjonist i samme hus, så han har et par ganger passet barna når de har vært småsyke.

Han tilbød seg faktisk å ta fri fra jobben for å passe sykt barn en gang, men det har vi aldri benyttet oss av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Når han er syk vil jeg helst være hjemme selv.. Faren har latt bestemora passa han når han har hatt feber og vært forkjøla, men jeg vet ikke helt hva jeg synes om det.. Han har ikke sånn kjempekontakt med henne. Han blir jo veldig kosete og hjelpesløs når han er syk, og vil helst sitte på fanget mitt. Tror barn har best av å være sammen med foreldrene sine når de er syke. Hvis de er i dårlig form da vel og merke.. Er de snufsete og bittelitt varme i panna går det bra. Men siden form hos barn endrer seg raskt til dårligere eller bedre vil jeg gjerne ha litt kontroll sjøl. Sikkert litt hønemor pga. astmaen han hadde, og pga. pustebesvær og da han holdt på å bli kvalt av slim da han var baby.

Vi var i København (med båt) en gang da sønnen var hos besteforeldrene sine og ble syk.. Men vi kunne jo ikke komme hjem før dagen etetr uansett, men gikk nå fint det og - ble noen telefoner den kvelden da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Barnet mitt kommer før jobben, sånn ble det dagen jeg ble gravid egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Nei og ja. Når de er _syke_ tar vi det selv, men slike karantenedager hender det vi bruker besteforeldre til. Tenker da på det at de skal ha en feberfri dag hjemme, to døgn siden siste oppkast og slikt. Dette er i forhold til jobb.

Når det gjelder kvelder, for at vi voksne skulle gått på fest eller noe slikt, ville jeg avlyst hvis en av ungene var syke. Evt at en av oss ble hjemme og en gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender jeg får moren min/svigermor til å være hos en av ungene. Det kommer litt an på hvor syke de er, og når på døgnet det er.

Må faktisk det i kveld, jeg skal på jobb, guttungen skal kjøre skirenn en time unna og jentungen er syk.

Heldigvis bor farmor i nabohuset, så da kan hun sitte litt hos jentungen til pappa'n og storebror kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener på dagtid går jeg ut fra?

Njaaeeiii. Det hender at min mor tar en av ungene når de er syke, men aldri når de er "skikkelig" syk med feber, oppkast eller hva det måtte være. Det dreier seg om den dagen de må være hjemme etter at de egentlig er ganske kvikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Da må i såfall barnet bli sykt mens vi har barnevakt.

Men jeg kunne nok ha spurt min mor om det var noe veldig viktig vi skulle.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...