Gå til innhold

Følge barn til sykehus på feriedag..

Gjest noen som vet noe om det her?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

SKjønner ikke sammenligningen?

Jeg skjønte heller ikke helt hva vinterferien og hvorvidt barna var hjemme eller på SFO hadde med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om det finnes regler for sånt. Tror nok det er greit hvis arbeidsgiver godkjenner det.

Men selv synes jeg det er litt på kanten å bytte en feriedag med en jobbedag, bare fordi man da har en godkent grunn for å ikke komme på jobb. Jeg presiserer: Ingen forbrytelse eller noe som vil velte velferdsstaten, men litt på kanten.

Ifjor høst hadde jeg bestemt for lenge siden at jeg skulle avspasere en mandag. Årsaken var at jeg var intenst opptatt hele helgen i forbindelse med et verv i barneidretten, og hadde lyst på en ego-dag helt alene for å komme meg litt igjen etterpå. Sånt gjør jeg veeeldig sjelden, og jeg hadde litt lite plusstid også, men tenkte jeg skulle gjennomføre det for én gangs skyld.

Så ble junior syk, eller egentlig bare halvsyk, men han hadde hostet hele natten og var helt utafor. Dette var midt i svineinfluensa-hysteriet, og alle som hostet ble betraktet som dødssyke. Så han måtte være hjemme fra skolen - uten å være mer syk enn at han ikke kjedet seg og krevde service så det holdt.

Blæh. Men jeg kunne ikke akkurat bytte til "sykt barn" heller, siden alle visste om planene mine. Sånn tenkte jeg da, og det ville jeg nok gjort i ditt tilfelle også.

Helt enig med deg. Og vil legge til: Selv om det står i personalhåndboka at man har rett til fri for å ta med barn til sykehuset i arbeidstiden, så er det ikke sånn at det er obligatorisk å bruke arbeidstiden. Det er fullt lovlig å bruke egen tid også...

Jeg syns liksom det er noe ....ekkelt beregnende når man bytter på dager for å skvise arbeidsgiver mest mulig.

Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Helt enig med deg. Og vil legge til: Selv om det står i personalhåndboka at man har rett til fri for å ta med barn til sykehuset i arbeidstiden, så er det ikke sånn at det er obligatorisk å bruke arbeidstiden. Det er fullt lovlig å bruke egen tid også...

Jeg syns liksom det er noe ....ekkelt beregnende når man bytter på dager for å skvise arbeidsgiver mest mulig.

Men det er meg.

''Jeg syns liksom det er noe ....ekkelt beregnende når man bytter på dager for å skvise arbeidsgiver mest mulig.

''

Helt enig. En ting er å søke permisjon i forkant, noe annet å vri på fridag for å slippe å bruke egen fritid til å ta seg av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg ville nok ikke ha prøvd å bytte over til en velferdsdag når du allerede har tatt feriedag den dagen.

Jeg hadde tatt meg en feriedag her i forrige uke - skulle være med klassen til guttungen på teater på dagtid. Men så ble gutten min syk - så jeg fikk ikke vært med de på teater, måtte selvfølgelig bli hjemme med mitt syke barn. Og jeg gjorde så klart ikke om denne dagen til sykt barn dag - når jeg allerede hadde fått innvilget feriedag denne dagen. Dette er slikt som kan hende - men gjør det helgidvis ikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det finnes regler for sånt. Tror nok det er greit hvis arbeidsgiver godkjenner det.

Men selv synes jeg det er litt på kanten å bytte en feriedag med en jobbedag, bare fordi man da har en godkent grunn for å ikke komme på jobb. Jeg presiserer: Ingen forbrytelse eller noe som vil velte velferdsstaten, men litt på kanten.

Ifjor høst hadde jeg bestemt for lenge siden at jeg skulle avspasere en mandag. Årsaken var at jeg var intenst opptatt hele helgen i forbindelse med et verv i barneidretten, og hadde lyst på en ego-dag helt alene for å komme meg litt igjen etterpå. Sånt gjør jeg veeeldig sjelden, og jeg hadde litt lite plusstid også, men tenkte jeg skulle gjennomføre det for én gangs skyld.

Så ble junior syk, eller egentlig bare halvsyk, men han hadde hostet hele natten og var helt utafor. Dette var midt i svineinfluensa-hysteriet, og alle som hostet ble betraktet som dødssyke. Så han måtte være hjemme fra skolen - uten å være mer syk enn at han ikke kjedet seg og krevde service så det holdt.

Blæh. Men jeg kunne ikke akkurat bytte til "sykt barn" heller, siden alle visste om planene mine. Sånn tenkte jeg da, og det ville jeg nok gjort i ditt tilfelle også.

Enig med deg, ville gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både deg og laban. Min første tanke hadde vel vært at det var kjempeflaks at undersøkelsen havnet på en dag jeg allerede hadde fått fri.

Merkelig hvordan man kan gå fra å være en pliktoppfyllende arbeidstaker til plutselig å føle seg som en snyter etter å ha lagt inn et innlegg på dol... Altså, jeg postet innlegget for å lufte hvordan dette blir gjort, ikke fordi jeg ønsker å utnytte noe som helst system. Og ja, min første tanke var også at det passet godt, hvis det skulle interessere noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men selv synes jeg det er litt på kanten å bytte en feriedag med en jobbedag, bare fordi man da har en godkent grunn for å ikke komme på jobb. Jeg presiserer: Ingen forbrytelse eller noe som vil velte velferdsstaten, men litt på kanten.''

Enig. Tror ikke det hadde falt meg inn å endre dagen til velferdsperm heller, jeg hadde nok bare vært glad til at undersøkelsen havnet på en fridag så jeg slapp å ta meg fri fra jobb.

se mitt svar til tatjana...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er meg.

Helt enig med deg. Jeg jobber i staten, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg jobber i en privat bedrift der sjefen mener man egentlig bør bytte vakt og ikke "ta fri" hvis man har sykt barn ;-)

Å fy*****

Da går det over alle støvleskaft :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen som vet..osv..

Men det er meg.

Altså, jeg er ingen trygdesnylter, er ikke beregnende i fht arbeidsgiver eller på andre områder, jeg bare luftet et spørsmål ang. arbeidstagers retter. Men her på dol må man veie sine ord ellers får man passet sitt påskrevet av pk dolere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er ingen trygdesnylter, er ikke beregnende i fht arbeidsgiver eller på andre områder, jeg bare luftet et spørsmål ang. arbeidstagers retter. Men her på dol må man veie sine ord ellers får man passet sitt påskrevet av pk dolere:)

Aaaah... pk-ordet. Jeg lurte på når det skulle dukke opp! Det pleier å være når man slipper opp for gode svar.

;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er meg.

''Jeg syns liksom det er noe ....ekkelt beregnende når man bytter på dager for å skvise arbeidsgiver mest mulig.

''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvertfall klare regler på at har man satt seg opp på avspassering eller har permisjon av en eller annen grunn (med eller uten lønn) og blir sykemeldt får man ikke denne dagen tilbake. Er tatt opp i fagforbundet. Ferie er det eneste som "står over" sykemelding. Om det blir noe annet i ditt tilfelle vet jeg ikke. Uansett ville jeg ikke gjort noe med det, er noe med hvordan du fremstår for arbeidsgiver også, tenker jeg hvertfall. Men syns som deg at det er i overkant å bli sett på som en egoistisk, beregnende snylter pga du stiller et spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noen som vet osv.

Vi har hvertfall klare regler på at har man satt seg opp på avspassering eller har permisjon av en eller annen grunn (med eller uten lønn) og blir sykemeldt får man ikke denne dagen tilbake. Er tatt opp i fagforbundet. Ferie er det eneste som "står over" sykemelding. Om det blir noe annet i ditt tilfelle vet jeg ikke. Uansett ville jeg ikke gjort noe med det, er noe med hvordan du fremstår for arbeidsgiver også, tenker jeg hvertfall. Men syns som deg at det er i overkant å bli sett på som en egoistisk, beregnende snylter pga du stiller et spørsmål!

Takk for det, er det noe jeg ikke er, så er det nettopp det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen som vet...osv

Aaaah... pk-ordet. Jeg lurte på når det skulle dukke opp! Det pleier å være når man slipper opp for gode svar.

;-D

Så bra at jeg kom deg i forkjøpet da, slapp å bruke i det i dag du da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...