Gjest trenger hjelp til litt Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg skal nok på et vis overleve psykisk, er en grunn til bruddet og det er ikke noe mindre psykisk påkjenning nå enn å gå fra hverandre tror jeg... Men økonomisk! Hva har man av støtte og hjelp? Jeg vil ha en inntekt på ca 10 000 etter skatt. Er på attføring/blir ufør, så dette er 66% av min lønn. I tillegg vil jeg vel få dobbel barnetrygd (har barn på 11 og 13), men vi vil nok ha barna 50% hver, så det blir liksom dobbel for en da... Vil jeg ha krav på andre stønader/hjelp når barna vil bo 50/50? Jeg er så redd for dette, men ser ut for at det er veien det går desverre... Det jeg er mest redd for er om jeg har penger til å fø barna og ha et anstendig sted og bo?? Er ikke lett med leie-leiligheter her jeg bor heller og mannen min vil nok fortsette og bo her vi bor nå, så jeg må jo bo i skolekretsen, vet ikke hvordan jeg skal få til det men... Huff, dette er såååå vanskelig! Og jeg er veldig lei meg nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Dersom du har begge barna, så vil du få en ekstra barnetrygd. Ikke dobbel barnetrygd. Barnepass er vel ikke aktuelt lenger. (Det kan du få støtte til). Du vil også få barnebidrag av far dersom han tjener mer enn deg. (Selv om dere deler barna 50/50.) Det er også mange som får bostøtte. Ta en tlf. til Nav og forhør deg om hvilke støtteordninger som finnes. Og lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Dersom barna skal ha delt fast bosted etter barnelovens §36, er du pr definisjon ikke enslig forsørger, og har ikke krav på annet enn en ekstra barnetrygd på deling med den andre forelderen pr. mnd. Dere får skatteklasse 2 annethvert år. Det med "dobbel barnetrygd" er en misoppfatning mange har. Som enslig forsørger får man barnetrygd for ett barn ekstra. Altså en barnetrygd mer i mnd enn man har barn.Har du ett barn, får du en barnetrygd mer, altså i det tilfellet "dobbelt opp". Men har du to barn, får du fortsatt bare en barnetrygd ekstra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest råd til deg Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ofte kan det være en fordel hvis man har dårlig råd. Og ha aller dårligst råd. Det kan foreksempel hende at du har krav på bostøtte. Får du noe egenkapital etter oppslitting av felles bolig? Ikke gi fra deg en krone til mannen din, før du har hørt med f.eks en advokat. Det kan være mulig at du har krav på halve verdien dere har mer enn gjeld. Du kan også søke om lån og startkapital hvis du ønsker å kjøpe noe eget. Startkapital tror jeg ligger på mellom 10 og 20% av kjøpesum. Men det er nok et krav at du skal klare å betale. Mener også at jeg har hørt at man får startkapital for barna også. Så det kan hende du har råd til å kjøpe deg noe. Dersom mannen din tjener mer enn deg, skal han trolig betale deg en del i barnebidrag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg tror det er slik at dersom dere skal ha en 50/50 løsning, må dere dele den ekstra barnetrygden (som andre sier får du ikke dobbel barnetrygd). Du kan søke om bostøtte, søknadsskjema finnes på kommunen din sine nettsider, eller kontakt dem. Du kan også snakke med sosial kontoret om bolig. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille-lu1 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei. Forstår at du er bekymret. Man overlever i Norge. Du kan søke bostøtte når du skal leie deg leilighet. En enkel måte å regne det ut er sett opp utgifter strøm og husleie hva det blir pr.mnd. Så setter du opp ved siden av inntekt. Der fører du opp det du får inn fast hver mnd. Fra Nav evn.lønn/trygd barnetrygd. Skal dere ha delt omsorg eller en bor hos deg og en hos far. Blir det vel kun dobbel barnetrygd. Men husk du / dere må betale bidrag for barnet som ikke bor hos deg. Vet ikke om dere får en avtale med bidragsfogden. Mener det blir regnet utifra inntekt. Men Da ser du hva du har inn og hva du har ut fast pr.mnd Så søker du på f.eks Google livsopphold Oslo. Da ser du hva enslig får i livsopphold. Mor med ett barn på 11 år f.eks osv. Det beløpet som står igjen skal være mer enn livsopphold for mor med 1 barn 11 år. Er det ikke mer har du krav på det resterende beløp i livsopphold. Enslige kr. 5 197 (kr. 5 105) Ektepar/samboere kr. 8 632 (kr. 8 479) Person i bofellesskap kr. 4 316 (kr. 4 240) Barn 0-5 år kr. 1 982 (kr. 1 947) Barn 6-10 år kr.2 632 (kr. 2 585) Barn 11-17 år kr. 3 303 (kr. 3 245) De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til det løpende, daglige livsoppholdet; mat og drikke, klær og sko, husholdningsartikler og hygiene med mer, TV-lisens, avis og telefon, fritidsaktiviteter, fritidsutstyr til barn og reiseutgifter (bruk av offentlig kommunikasjon i forbindelse med daglige gjøremål). Jf. rundskriv I-34/2001 punkt 5.1.5.1. Boutgifter, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i kjerneområdet i livsoppholdet, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.