Gå til innhold

Bruk av barnevakt

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg starter en ny tråd - beklager MHC at jeg delvis kuppet din tråd om kontakt med foreldre. Min tråd går nå på litt andre ting - i hvilke situasjoner bruker dere barnevakt, og hvor ofte bruker dere barnevakt?

Først en definisjon: Med barnevakt menes her at noen andre stepper inn for foreldre og gjør en jobb/tjeneste med pass av barna. Det kan være henting/levering i barnehage/skole, henting/levering på fritidsaktivitet, komme og være med barna om ettermiddagen og/eller kvelden og/eller natt.

Hos oss er det omtrent slik:

* Vi voksne er med i en samtalegruppe ca annen hver uke, slik at vi bruker ei jente på 17 år som barnevakt 1-2 ganger i måneden for dette.

*Noen ganger får vi litt trøbbel ift jobb (f.eks. at en av oss er bortreist, og den andre må jobbe lang dag, eller blir forsinket i trafikken) - det skjer kanskje 1 gang pr måned. Da har vi spurt mine foreldre.

*Sosiale ting med venner, eller bare oss voksne (kino, besøke venner, gå på restaurant bare voksne) - skjer 3-5 ganger pr år. Som regel bruker vi jenta på 17 til dette.

*Det hender 1-3 ganger i året at enten vi inviterer til fest her hjemme eller blir invitert på hyttetur for voksne - og da har vi spurt om ungene kan overnatte enten hos mine foreldre eller min søster.

Hvordan er dette i forhold til hvordan andre barnefamilier har det?

Jeg har en case som må løses neste uke: Jeg er bortreist med jobb 3 døgn (søndag kveld til onsdag kveld). Mannen min skal være med på et todagers møte (sove hjemme) onsdag og torsdag, og dette møtet kommer trolig til å vare til ca 19-20 på onsdag. Følgende løsninger ser jeg:

a) Mannen min sier at han kun kan delta til klokka 16. Vi slipper da å bruke barnevakt, han går imidlertid glipp av viktige deler av møtet

B) Vi spør en nabo om å hente minstejenta samtidig som nabogutten hentes i bhg (dette veksler vi på innimellom, så det er greit) - og mannen min kan drøye litt med å komme, men ikke komme særlig seinere enn 18.

c) Vi spør jenta på 17 om å hente i bhg, være hos oss, lage middag, og passe ungene til mannen min kommer hjem i 20-21 tida. Dette har hun ikke gjort for oss før.

d) Vi spør om en av foreldrene mine kan komme og gjøre som i punkt c.

Hva er riktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

4

• Lillemus

3

• waxo

3

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Synes det høres ut som et godt forslag å spørre 17-åringen om hun kan ta denne jobben. Hun kjenner jo både ungene og huset godt fra før og trenger helt sikkert noen kroner.

Evt. kan en eller begge ungene "settes bort" til en barnehage- / klassekompis den ettermiddagen og overnatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som et godt forslag å spørre 17-åringen om hun kan ta denne jobben. Hun kjenner jo både ungene og huset godt fra før og trenger helt sikkert noen kroner.

Evt. kan en eller begge ungene "settes bort" til en barnehage- / klassekompis den ettermiddagen og overnatte?

Vi har tre barn, og hun yngste har ikke noen bestevenn ennå som det er naturlig å spørre om dette.

Vi får ta en prat om det i kveld, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe riktigst her. Gjør det som passer best for dere, og det som barnevakten sier ja til.

Hun jenta på 17 sier alltid ja så sant hun kan, og hun er glad for å tjene litt penger hos oss. Men det er jo kanskje litt my å be om (hente litt over fire, lage middag og ha ungene i tilsammen 4-5 timer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jenta på 17 sier alltid ja så sant hun kan, og hun er glad for å tjene litt penger hos oss. Men det er jo kanskje litt my å be om (hente litt over fire, lage middag og ha ungene i tilsammen 4-5 timer)?

Neida, bare understrek at hun må si nei dersom hun synes det blir for mye. :o) Det går nok helt fint tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Det er ikke mye i det hele tatt.

Jeg gjorde det to til fire ganger i uken da jeg var 17, det var den jobben jeg hadde det skoleåret. Jeg fik 300 kr per gang, uansett om det var til kl 18 eller kl 23.

Hentet i bhg, lagde middag, alle kveldsgreier - og så var jeg der til moren kom hjem (jobbet på restaurant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår situasjon bruker vi foreldre til sånt som du skisserer her, hvis de har anledning. Men hadde vi hatt en slik ungdom som dere har til barnevakt, så ville jeg ikke nølt med å bruke henne. 4-5 timer er slett ikke for lang arbeidstid for en 17-åring, og pengene kommer garantert godt med for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg går veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg går veldig bra!

Men synes du egentlig at dette er en situasjon vi ikke burde ha barnevakt til - altså at mannen min drar fra møtet klokka 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes du egentlig at dette er en situasjon vi ikke burde ha barnevakt til - altså at mannen min drar fra møtet klokka 16?

Det kommer helt an på hvor viktig dette møtet er for han.

Forstod det slik at han går glipp av noe, og da er jo det dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor viktig dette møtet er for han.

Forstod det slik at han går glipp av noe, og da er jo det dumt..

Ja, det er en delegasjon fra en annen kant av landet som kommer til hans fagmiljø og de skal være sammen i to dager. Da er det jo viktig å få med seg både det faglige men også uformell prat under middag mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere betaler henne så er ikke det for mye å be om. Hun er jo tross alt 17 år så det går nok helt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere betaler henne så er ikke det for mye å be om. Hun er jo tross alt 17 år så det går nok helt fint :-)

OK. Takk for svar. Det virker på flere av dere at det ikke er for mye å spørre henne om. Ungene elsker henne, og blir superglade når jeg sier at hun skal komme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''* Vi voksne er med i en samtalegruppe ca annen hver uke, slik at vi bruker ei jente på 17 år som barnevakt 1-2 ganger i måneden for dette.

*Noen ganger får vi litt trøbbel ift jobb (f.eks. at en av oss er bortreist, og den andre må jobbe lang dag, eller blir forsinket i trafikken) - det skjer kanskje 1 gang pr måned. Da har vi spurt mine foreldre.

*Sosiale ting med venner, eller bare oss voksne (kino, besøke venner, gå på restaurant bare voksne) - skjer 3-5 ganger pr år. Som regel bruker vi jenta på 17 til dette.

*Det hender 1-3 ganger i året at enten vi inviterer til fest her hjemme eller blir invitert på hyttetur for voksne - og da har vi spurt om ungene kan overnatte enten hos mine foreldre eller min søster.

Hvordan er dette i forhold til hvordan andre barnefamilier har det?''

Vi trenger nok litt kjørehjelp ca 2 g i mnd. Dette gjør besteforeldrene, og vi passer på å fordele det.

Vi har pleid å ha alle barna på overnatting borte ca 4-6 g i året. Da ønsker vi å kose oss ute og spise med venner på restaurant, vi tar en weekendtur bare oss to, eller vi er bedt i selskap eller holder selskap selv. Barna har blitt fordelt mellom besteforeldre og tanter/onkler, og passet på at det blir noenlunde likt fordelt.

Henting i bhg gjør også én av besteforeldrene hvis vi spør. Det skjer kanskje to ganger i året.

Ellers er barna hos besteforeldre uten at vi trenger barnevakt én og én sånn innimellom. Det hender de også spør besteforeldre selv om å få komme, og da pleier vi å gjøre avtale på det.

Kan også hende vi spør om barna kan komme på overnatting i påskeferien eller sommerferien f.eks. hvis vi ikke har noen spesielle planer,og vi må jobbe begge to. Da er det hyggelig med et avbrekk for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg tipper at 17-åringen går på videregående? På denne tiden av året har hun nok hverken tentamener eller eksamener, så jeg vil tro det ikke er for stor belastning for henne å stille opp. Bare pass på å formulere deg på en sånn måte at hun føler at hun kan si nei hvis hun har en viktig prøve dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''* Vi voksne er med i en samtalegruppe ca annen hver uke, slik at vi bruker ei jente på 17 år som barnevakt 1-2 ganger i måneden for dette.

Hvordan er dette i forhold til hvordan andre barnefamilier har det?''

Vi trenger nok litt kjørehjelp ca 2 g i mnd. Dette gjør besteforeldrene, og vi passer på å fordele det.

Vi har pleid å ha alle barna på overnatting borte ca 4-6 g i året. Da ønsker vi å kose oss ute og spise med venner på restaurant, vi tar en weekendtur bare oss to, eller vi er bedt i selskap eller holder selskap selv. Barna har blitt fordelt mellom besteforeldre og tanter/onkler, og passet på at det blir noenlunde likt fordelt.

Henting i bhg gjør også én av besteforeldrene hvis vi spør. Det skjer kanskje to ganger i året.

Ellers er barna hos besteforeldre uten at vi trenger barnevakt én og én sånn innimellom. Det hender de også spør besteforeldre selv om å få komme, og da pleier vi å gjøre avtale på det.

Kan også hende vi spør om barna kan komme på overnatting i påskeferien eller sommerferien f.eks. hvis vi ikke har noen spesielle planer,og vi må jobbe begge to. Da er det hyggelig med et avbrekk for barna.

Takk for svar. Ungene våre overnatter også en og en hos mormor innimellom (det blir vel kanksje to ganger pr år på hver av dem, slik har det vært i det siste 1-2 årene).

Både mormor og barna setter veldig stor pris på det - men dette faller ikke innforbi det jeg kaller barnevakt.

I tillegg er vi jo sammen med både bestemor og mormor/morfar i mange sammenhenger - heller ikke det kaller jeg barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at 17-åringen går på videregående? På denne tiden av året har hun nok hverken tentamener eller eksamener, så jeg vil tro det ikke er for stor belastning for henne å stille opp. Bare pass på å formulere deg på en sånn måte at hun føler at hun kan si nei hvis hun har en viktig prøve dagen etter.

Ja, hun går på videregående. Jeg skal passe på å spørre på en slik måte at hun ikek føler at hun MÅ si ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å bruke barnevakt til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å bruke barnevakt til dette.

Takk for svar. Vet ikke om du leste om den konflikten jeg har med min søster i en annen tråd - men noe av konflikten går på dette - at vi enkelte ganger "ordner oss" slik at vi må ha barnevakt pga jobb når det krasjer for oss begge på ettermiddag/kveld, sånn som i dette tilfellet, når jeg er bortreist og mannen min har lang dag. Min søster mener at når en har barn bør absolutt ikke prioritere jobben fremfor barna en ettermiddag i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...