Gå til innhold

Bruk av barnevakt

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente vi har hatt som barnevakt fra hun var rundt 14. Hun er 19 nå. Ungene forguder henne :)

Henne bruker vi innimellom når vi har behov for barnevakt på kvelder.

Svigerforeldrene mine stiller gladelig opp. Svigermor kommer gjerne hit og sitter, eller ungene sover over hos henne.

Det skjer tidvis det også. Vet ikke helt hvor ofte...

I forbindelse med praksisstudier, så trenger jeg jevnlig barnevakt når jeg skal ha kveldsvakter (og nattevakter). Da stepper naboer, svigermor og vår faste barnevakt inn og er reddende engler.

Siden mannen min pendler, så trenger jeg barnevakt rett som det er når jeg skal på møter osv.

Heldigvis begynner ungene å bli så store at de kan være alene kortere perioder :)

Når det gjelder casen din, så hadde jeg personlig spurt svigermor. Kunne ikke hun, hadde jeg spurt jenta om hun kunne hentet i barnehagen osv.

Ville kanskje gjort i stand noe middag hun bare behøvde å varme opp, alternativt kjøpt inn pizza eller noe annet lettvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

4

• Lillemus

3

• waxo

3

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen

Takk for svar. Vet ikke om du leste om den konflikten jeg har med min søster i en annen tråd - men noe av konflikten går på dette - at vi enkelte ganger "ordner oss" slik at vi må ha barnevakt pga jobb når det krasjer for oss begge på ettermiddag/kveld, sånn som i dette tilfellet, når jeg er bortreist og mannen min har lang dag. Min søster mener at når en har barn bør absolutt ikke prioritere jobben fremfor barna en ettermiddag i ny og ne...

''Min søster mener at når en har barn bør absolutt ikke prioritere jobben fremfor barna en ettermiddag i ny og ne...''

Så lenge man har gode personer til å stille som barnevakt og det ikke skjer for ofte, ser jeg ingen problemer med at jobber krever litt ekstra fra begge foreldrene samtidig. Er man ikke villig til å gjøre det, så låser man seg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde løst dette med jenta på 17, men jeg har ikke foreldre som stiller opp som barnevakt. Hadde jeg hatt det, hadde jeg kanskje spurt en av dem først, men det er kanskje et poeng for deg å unngå det om dagen? ;)

Jeg har en 15-åring som jeg bruker en del. For to uker sida hadde jeg en lignende situasjon, der hun henta Datra i barnehagen og var med ungene hele ettermiddagen. Hun lagde middag og satte Guttungen i gang med leksearbeidet. Jeg sørga for å lage en stor form med fiskegrateng ferdig kvelden før, slkik at alt hun skulle gjøre var å steike den.

Alt gikk på skinner, og jeg var hjemme litt før 18.00 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vårt vanlige mønster er nesten akkurat som deres, men "vår syttenåring" er ørlite eldre, ca. 21 og student. Hun henter av og til i skole og barnehage og tar barna med hjem, lager enkel middag til dem og passer dem noen timer.

Jeg vil tro 17-åringen også takler dette helt fint, og er sikkert bare glad til, om hun har betalt pr. time.

Det meste av hverdagsbarnevaktene våre er for å få det til å gå i hop med jobb, f.eks. om en av oss er bortreist og andre skal i møte som varer litt.

I ny og ne overnatter barna hos svigerforeldre, og vi kan gå ut eller bort sammen en kveld i helgen. Ellers skjer egentlig mye av det voksne sosiale livet hver for oss.

En gang i året eller muligens to har vi barnevakt en hel helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Takk for svar. Vet ikke om du leste om den konflikten jeg har med min søster i en annen tråd - men noe av konflikten går på dette - at vi enkelte ganger "ordner oss" slik at vi må ha barnevakt pga jobb når det krasjer for oss begge på ettermiddag/kveld, sånn som i dette tilfellet, når jeg er bortreist og mannen min har lang dag. Min søster mener at når en har barn bør absolutt ikke prioritere jobben fremfor barna en ettermiddag i ny og ne...

''Min søster mener at når en har barn bør absolutt ikke prioritere jobben fremfor barna en ettermiddag i ny og ne...''

Tullprat!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Det er overhodet ikke for stor jobb for en 17-åring. Jeg tror jeg var 16 da jeg begynte å ha en slik jobb én dag i uka. Da hentet jeg den ene i barnehagen, den andre på SFO like i nærheten, og gikk hjem til dem, lagde middag, aktiviserte dem, badet dem, og så la jeg dem i 20-tiden. Foreldrene kom hjem rundt kl 21, mener jeg å huske.

Jeg var også barnevakt for en alenemor som var veldig sliten - hun var vanvittig takknemlig når jeg var der fra ca kl 16 en ettermiddag, og fram til kvelden etter, dvs. at barna igjen var i seng.

En flott forberedelse til voksenlivet for en 17-åring! Og ungdom i den alderen trenger alltid litt ekstra penger, så hun blir sikkert bare glad for både ansvaret og inntekten.

(En annen ting er om man har familiemedlemmer som blir dødelig fornærmet om de ikke blir spurt... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Jeg ville absolutt ikke hatt betenkligheter med å spørre 17-åringen om barnevakt denne dagen. Og det er slettes ikke for stor oppgave for en 17åring. Jeg tror det går helt fint. Så får mannen din konsentrere seg om møte og ungene er i gode og trygge hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva dere betaler 17-åringen? Vi har en jente som passer våre en sjelden gang i blant (hun er ca. 20 nå, tror jeg). Jeg tenker at ca. 50-70 kr timen, som jeg runder av oppover, er OK betaling. Typisk kanskje 500 kr for en lørdagskveld fra kl 18:30-01:30. Er vi kjipe eller ligger vi omtrent riktig?

Ellers gjør vi som dere, noen ganger slektninger, noen ganger 20-åringen. Hvis det bare er noen timer på ettermiddagen/kvelden avtaler vi ofte at ungene blir med venner hjem fra skolen. Har ikke spesielt god tilgang på besteforeldre (ref. den opprinnelige tråden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei jente vi har hatt som barnevakt fra hun var rundt 14. Hun er 19 nå. Ungene forguder henne :)

Henne bruker vi innimellom når vi har behov for barnevakt på kvelder.

Svigerforeldrene mine stiller gladelig opp. Svigermor kommer gjerne hit og sitter, eller ungene sover over hos henne.

Det skjer tidvis det også. Vet ikke helt hvor ofte...

I forbindelse med praksisstudier, så trenger jeg jevnlig barnevakt når jeg skal ha kveldsvakter (og nattevakter). Da stepper naboer, svigermor og vår faste barnevakt inn og er reddende engler.

Siden mannen min pendler, så trenger jeg barnevakt rett som det er når jeg skal på møter osv.

Heldigvis begynner ungene å bli så store at de kan være alene kortere perioder :)

Når det gjelder casen din, så hadde jeg personlig spurt svigermor. Kunne ikke hun, hadde jeg spurt jenta om hun kunne hentet i barnehagen osv.

Ville kanskje gjort i stand noe middag hun bare behøvde å varme opp, alternativt kjøpt inn pizza eller noe annet lettvindt.

Svigermor bor ikke her i byen, det er mine foreldre som bor her. Mulig du mente min mor :-)

Ja - kjøpepizza var jo greit for barnevakten å orden til. Takk for tips!

Ser at det er flere her osm benytter seg av barnevakt av og til når jobber krasjer eller at den ene er pendler, slik som hos dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er riktig vet bare du. Du skal føle deg trygg, og ikke føre til unødvendig stress. 17 åringen klarer fint denne oppgaven. :0)

Vi bruker barnevakt som regel i helgene om vi skal på fest. Enten sitter det ei jente hos oss, ellers er ungene hos mamma. Vi har også et vennepar som som ungene kan overnatte hos.

Vi har ikke fast barnevakt, men det hender vi spør på tirsdagene, om Snaxy jobber, og jeg skal jobbe, eller om jeg skal svømme. Da er det snakk om to-tre timer.

Ellers har vi barnevakt fra tors-søndag når det er festival. Fast minst en gang i året. ;p

Skal vi være sosiale i ukedagene, tar vi ungene med oss. De legger seg greit hos andre, også tar vi dem bare med hjem igjen.

Hytteturer er vi sjeldent på uten unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør som regel min mor hvis det er snakk om overnatting fordi vi skal på fest/konsert og blir seine. Det skjer vel en 3-4 ganger i året. Kan ikke hun spør jeg den ene søstra mi. Kniper det helt har jeg to søstre til, men de bor i Oslo og det er litt mer pes å innkalle dem.

Hvis det er noe en kveld som jeg jobber og pappa'n enten kjører storebror på ski eller er bortreist spør jeg enten moren min eller svigermor om å sitte barnevakt, hvis det er en mandag, er det middagslaging, lekser og legging - jeg kommer hjem ca 2130. Er det en onsdag er det snakk om fra 18-2030. Dette skjer med ujevne mellomrom ca 8-10 ganger i året.

Og kanskje 2 ganger i året finner vi plutselig ut at vi skal på kino og svigermor stiller opp på kort varsel. -svigers bor i nabohuset.

I tillegg til dette tar svigerfar med seg storebror på slalåm/tennis ca en gang i uka, men da er det for kosen, ikke for barnepassen.

Ungene er 8 og 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde løst dette med jenta på 17, men jeg har ikke foreldre som stiller opp som barnevakt. Hadde jeg hatt det, hadde jeg kanskje spurt en av dem først, men det er kanskje et poeng for deg å unngå det om dagen? ;)

Jeg har en 15-åring som jeg bruker en del. For to uker sida hadde jeg en lignende situasjon, der hun henta Datra i barnehagen og var med ungene hele ettermiddagen. Hun lagde middag og satte Guttungen i gang med leksearbeidet. Jeg sørga for å lage en stor form med fiskegrateng ferdig kvelden før, slkik at alt hun skulle gjøre var å steike den.

Alt gikk på skinner, og jeg var hjemme litt før 18.00 :)

Ser at det er flere her som sier at en slik jobb ikke er for stor for 17 åringen - så jeg tror nok vi satser på henne.

Vil absolutt IKKE spørre mamma om dette, nei. Ikke for mammas del egentlig, men pga min søster. Jeg brukte jo mamma en gang i januar, må vite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva dere betaler 17-åringen? Vi har en jente som passer våre en sjelden gang i blant (hun er ca. 20 nå, tror jeg). Jeg tenker at ca. 50-70 kr timen, som jeg runder av oppover, er OK betaling. Typisk kanskje 500 kr for en lørdagskveld fra kl 18:30-01:30. Er vi kjipe eller ligger vi omtrent riktig?

Ellers gjør vi som dere, noen ganger slektninger, noen ganger 20-åringen. Hvis det bare er noen timer på ettermiddagen/kvelden avtaler vi ofte at ungene blir med venner hjem fra skolen. Har ikke spesielt god tilgang på besteforeldre (ref. den opprinnelige tråden...)

Vi lå på 40 kr i flere år, men de siste to årene har vi ligget på 50-70 kr, som hos dere, som rundes av oppover til en grei sum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det skulle vært sånn hadde ikke jeg kunnet jobbe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lå på 40 kr i flere år, men de siste to årene har vi ligget på 50-70 kr, som hos dere, som rundes av oppover til en grei sum.

Takk, greit å vite. Dumt å være for kjip, men også dumt om man drar opp prisen uforholdsmessig mye, for det rammer jo andre foreldre som bruker samme barnevakten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Vi har mindre barnevakt enn dere ser jeg. Har ei jente vi spør først, kan ikke hun eller det krever overnatting spør vi mine foreldre (men ikke ofte - mindre enn dere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke "tilgang" til besteforeldre eller annen familie i nærheten (alle bor ca 100 mil unna), det er kun når de er på besøk et par ganger i året. Da hender det at vi benytter sjansen og får oss en tur ut på kino/restaurant o.l.

Vi har en student (ca 23 år) som bodde hos oss en kort periode, og hun bruker vi som barnevakt når det trengs. Vi betaler henne ca 75 kr timen. Hun sitter fast hos oss en gang i uken (2 timer) når vi er på dansekurs, og det er etter ungenes leggetid. De kjenner henne veldig godt. En veeeeldig sjelden gang bruker vi henne mer, som f.eks neste uke når det er aller første foreldremøte på skolen og vi har lyst til å gå begge to. Det er på samme dag som vi skal på dans, så da kommer hun bare to timer tidligere og tar da kveldsmat/legging osv.

Jeg er sikker på at en 17-åring som dere kjenner og både dere og ungene er trygge på kan klare henting i barnehagen og barnepass og legging. Men der må dere jo nesten kjenne etter selv hva som er greit, og ikke minst om hun syns det er greit! Sånne "ekstrating" ville jeg nok passet på å betale godt for også....

Men hvis vi hadde hatt besteforeldre i nærheten vet jeg at for oss hadde det vært mest naturlig å spurt dem først. Evt kombinere besteforeldre med at den ene ungen ble med en venn hjem fra barnehagen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er din søster og jeg helt uenige. Barn har ikke vondt av å ikke være nr. 1 hver gang, hele tiden. De har bare godt av å være sammen med andre voksne iblant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er din søster og jeg helt uenige. Barn har ikke vondt av å ikke være nr. 1 hver gang, hele tiden. De har bare godt av å være sammen med andre voksne iblant :)

Helt enig. Og dersom barnevakten er en favoritt-tante eller en annen barnet er veldig glad i så vil jo ungen storkose seg! Selv om mamma og pappa ikke er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min søster mener at når en har barn bør man absolutt ikke prioritere jobben fremfor barna en ettermiddag i ny og ne...''

En gang iblant vil det bli kollisjon, enten med jobben eller med noe hyggelig som man har lyst til å være med på. Såfremt ikke ungene er bittesmå eller har spesielle behov, tåler de da helt greit at man finner en annen løsning i disse tilfellene. Ofte synes de faktisk det er stas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...