Gå til innhold

Hva synes dere om luer med navn på?

Gjest Luehysteri?

Anbefalte innlegg

Gjest Luehysteri?

er det helt uproblematisk? Mulig jeg er en anelse paranoid men jeg hadde ikke helt likt at mine barn gikk rundt med luer som sa hva de het. Er jeg hysterisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke? Er det snakk om fornavn eller hele navnet? Hvis luene har fornavn, så er det vel bare greit.

Dersom en gal person er etter ungene, finner han nok ut hva de heter uansett... ;-(

Dessuten - de fleste av plaggene til barna er navnet med etternavn + tlf nr, så det blir jo enda mer presist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt barnas navn synlig på klær eller skolesekk nettopp fordi overgripere da lett kan få barnet til å tro at de kjenner barnet siden det vet navnet. Ikke alle småunger tenker på at navnet står på lua.

Så da jentungen begynte i første klasse og fikk skolesekk på skolen (førsteklassingene får det her) med navnet skrevet med STORE bokstaver på lokket, lett synlig, så klusset vi over med svart sprittusj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Er det snakk om fornavn eller hele navnet? Hvis luene har fornavn, så er det vel bare greit.

Dersom en gal person er etter ungene, finner han nok ut hva de heter uansett... ;-(

Dessuten - de fleste av plaggene til barna er navnet med etternavn + tlf nr, så det blir jo enda mer presist...

''Dessuten - de fleste av plaggene til barna er navnet med etternavn + tlf nr, så det blir jo enda mer presist...''

Da må du jo innpå barnet og på innsiden av klærne for å finne navnet. Jeg synes ikke det er paranoid å droppe å flashe barnets navn på lue eller andre plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en veldig enkel tilnærmingsmåte for folk som ikke kjenner barnet.

Jeg er ikke tilhenger av at barnets navn skal flashes for "hvem som helst". Enkelt å unngå.

At barnets navn står på innsiden av sekken, klærne blir jo noe helt annet, og kan ikke sammenlignes mener jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er uproblematisk, nei. Hvis en fremmed voksen bruker barnets navn, kan barnet for tenke at "dette er jo ikke en fremmed, han kjenner jo meg". Jeg ville adri kjøpt en sånn lue, men ville syns det var greit å bruke f.eks. på skitur med familien, men ikke alene på skoleveien. (vi har hatt noen tilfeller av menn som prøver å lokke barn inn i bilen med godterier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Synes det samme som deg. hadde en slik lue til eldste, men da var han baby. Inne på et kjøpesenter ble lua stjålet - spørs om de fikk brukt den... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luehysteri?

Jeg syns nok du er en smule hysterisk ja...

:0)

Hva om barnet skulle komme opp i en vanskelig situasjon med en fremmed de ikke er helt trygg på? Det gjør det ikke akkurat lettere at den fremmede har fri tilgang til navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at barnets alder er av betydning her.

For meg er navneluer uproblematisk på små barn, som aldri går uten å ha foreldre (eller andre kjente) i umiddelbar nærhet.

Når det er snakk om barn i skolealder (som går alene til/fra skole, eller andre steder), ville jeg derimot ha tenkt meg grundig om.

I tillegg syns jeg at geografi skal tillegges vekt - Hvor stor er sjansen for 'skumle, ukjente menn i bil' på f.eks. Lurøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg tenker litt som deg.

Hadde de fått en fin lue med navn, ville jeg ikke nektet barnet å bruke den, men jeg vil ikke selv skaffe lue med navn på til dem, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesielle følelser for dette. I en hypotetisk situasjon med en overgriper som skulle finne på å velge ut akkurat mitt barn (i vårt nærmiljø er det over 1000 frittgående unger å velge mellom), tror jeg ikke fornavnet fra eller til blir avgjørende. Jeg har snakket med dem om typiske "lokkehistorier", og vi er enige om at de er mye smartere enn sånne luringer.

Men jeg har lavt hysterinivå (noen vil nok kalle det å være naiv) når det gjelder sånt. Minsten hadde en lue med fornavn på da han var 6-7(?) år.

Dukker det opp en Liverpool-agent på den lokale fotballbanen, blir nok junior med til bilen hans for å skrive kontrakt uansett hva slags navn han har på hodet eller ryggen. Men det har gått forbausende bra hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har ingen spesielle følelser for dette. I en hypotetisk situasjon med en overgriper som skulle finne på å velge ut akkurat mitt barn (i vårt nærmiljø er det over 1000 frittgående unger å velge mellom), tror jeg ikke fornavnet fra eller til blir avgjørende. Jeg har snakket med dem om typiske "lokkehistorier", og vi er enige om at de er mye smartere enn sånne luringer.

Men jeg har lavt hysterinivå (noen vil nok kalle det å være naiv) når det gjelder sånt. Minsten hadde en lue med fornavn på da han var 6-7(?) år.

Dukker det opp en Liverpool-agent på den lokale fotballbanen, blir nok junior med til bilen hans for å skrive kontrakt uansett hva slags navn han har på hodet eller ryggen. Men det har gått forbausende bra hittil.

''Dukker det opp en Liverpool-agent på den lokale fotballbanen, blir nok junior med til bilen hans for å skrive kontrakt uansett hva slags navn han har på hodet eller ryggen''

Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dukker det opp en Liverpool-agent på den lokale fotballbanen, blir nok junior med til bilen hans for å skrive kontrakt uansett ''

Det er klart ;-) Noen ting kan man bare ikke gardere seg mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dukker det opp en Liverpool-agent på den lokale fotballbanen, blir nok junior med til bilen hans for å skrive kontrakt uansett ''

Det er klart ;-) Noen ting kan man bare ikke gardere seg mot...

Synes jeg hører oss:

- Men jeg har jo sagt til deg _mange ganger_ at det helt sikkert bare er en slem dust hvis noen kommer og tilbyr deg proffkontrakt eller Liverpool-billetter etter bare å ha sett deg spille litt med gutta på stadion!

- Jammen, han SA at han skulle ringe deg, han skulle bare vise meg den nye hjemmedrakten som han hadde i bilen først!

* sukk *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg hører oss:

- Men jeg har jo sagt til deg _mange ganger_ at det helt sikkert bare er en slem dust hvis noen kommer og tilbyr deg proffkontrakt eller Liverpool-billetter etter bare å ha sett deg spille litt med gutta på stadion!

- Jammen, han SA at han skulle ringe deg, han skulle bare vise meg den nye hjemmedrakten som han hadde i bilen først!

* sukk *

''- Men jeg har jo sagt til deg _mange ganger_ at det helt sikkert bare er en slem dust hvis noen kommer og tilbyr deg proffkontrakt... ''

Underforstått har du ikke troen på hans kommende karriere... :(

Du får skrive en kontrakt med ham selv, som klargjør at enhver kontakt med agenter uten deg tilstede (mamma Riise in spe) gjør etterfølgende kontraktstilbud ugyldig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...