Gå til innhold

Hvordan trappe ned på amminga?

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Etter å ha ammet hver 2.-3. time i ett år på natten orket jeg ikke mer.

Jeg gikk inn og strøk ham på ryggen isteden for å gi pupp. Det gikk forbausende bra.

Jeg syntes det var deilig å kunne få litt søvn igjen.

Han begynte å våkne ved 5.30 tiden,da fikk han pupp og sov videre til 6.30-7.00

Problemet nå er at han våkner tidligere og tidligere!

I natt våknet han 4.00. Jeg gikk inn og roet han og han sovnet igjen, i 15min!

Dette på holdt på til 5, da ga jeg han pupp. Han våknet igjen 5.30 og gråt. Jeg var supertrøtt og lot han gråte. Gikk inn til han noen ganger og han roet seg litt, men begynte etter 5min. Dette holdt på til 7. Da ga jeg pupp og han sov til 8.

Egentlig er jeg lei hele amminga nå pga dette. Tenkte å trappe ned nå som han er et år, men han trapper visst opp....

På dagtid har han begynt å dra opp genseren min når han vil ha pupp.

Jeg går hjemme med han, så han ser meg jo hele dagen.

Hvordan skal jeg løse dette.

Litt trist å ta fra han puppen også når han koser seg så veldig med den, men det blir kanskje vanskeligere å slutte etter hvert som de blir eldre?

Hvordan slutter man? Bare være hard noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Først: vil du slutte helt, eller vil du trappe ned? Det er forskjell på det, nemlig.

Vil du slutte helt, så slutter du helt. Sørg for at han ikke kommer til puppen uansett. Du må altså være godt tildekket. Pass også på at han får det han trenger av mat, drikke og kos uten at du ammer. Det blir nok litt gråting noen dager, men det bør gå fort over hvis du klarer å være konsekvent.

Jeg har ingen erfaring med å trappe ned, for alle mine tre trappet ned selv etter hvert som de fikk annen mat. Men jeg tenker at i forhold til nattamming for eksempel så må du være konsekvent. Jeg hadde en kjemperunde med nattamminga hos de to yngste, og jeg gjorde omtrent slik:

Jeg bestemte meg for at det skulle være slutt på nattamming. Så definerte jeg "natt" for meg selv, altså den ammefrie tida. Det ble fra de la seg om kvelden til klokka seks om morgenen. Når de våknet i denne tida, så trøstet jeg men uten å amme. Jeg sov med bh med ammeinnlegg og t-skjorte for å være tildekket. Etter å ha vært konsekvent noen netter gikk det over. Jeg tilbød ikke vann i stedet heller, for jeg tenkte at det var da slett ikke noe bedre for meg å drive å stå opp og hente vann. Jeg ville ha nattero.

Jeg tenker at hvis du fortsetter å amme, og han våkner stadig tidligere, tar det ikke lang tid før dere er tilbake i gamle spor med nattamming. Et barn på et år trenger ikke å ammes om natta, så du skal legge vekk den dårlige samvittigheten med en gang.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Først: vil du slutte helt, eller vil du trappe ned? Det er forskjell på det, nemlig.

Vil du slutte helt, så slutter du helt. Sørg for at han ikke kommer til puppen uansett. Du må altså være godt tildekket. Pass også på at han får det han trenger av mat, drikke og kos uten at du ammer. Det blir nok litt gråting noen dager, men det bør gå fort over hvis du klarer å være konsekvent.

Jeg har ingen erfaring med å trappe ned, for alle mine tre trappet ned selv etter hvert som de fikk annen mat. Men jeg tenker at i forhold til nattamming for eksempel så må du være konsekvent. Jeg hadde en kjemperunde med nattamminga hos de to yngste, og jeg gjorde omtrent slik:

Jeg bestemte meg for at det skulle være slutt på nattamming. Så definerte jeg "natt" for meg selv, altså den ammefrie tida. Det ble fra de la seg om kvelden til klokka seks om morgenen. Når de våknet i denne tida, så trøstet jeg men uten å amme. Jeg sov med bh med ammeinnlegg og t-skjorte for å være tildekket. Etter å ha vært konsekvent noen netter gikk det over. Jeg tilbød ikke vann i stedet heller, for jeg tenkte at det var da slett ikke noe bedre for meg å drive å stå opp og hente vann. Jeg ville ha nattero.

Jeg tenker at hvis du fortsetter å amme, og han våkner stadig tidligere, tar det ikke lang tid før dere er tilbake i gamle spor med nattamming. Et barn på et år trenger ikke å ammes om natta, så du skal legge vekk den dårlige samvittigheten med en gang.

Lykke til.

Mine to andre barn sluttet med ammingen helt naturlig.

Derfor er dette litt uvant for meg. Jeg tenkte at jeg fortsatt kunne amme en stund til på dagtid, men synes det ser ut som det er vanskelig å kombinere det med at jeg ikke skal amme på natten.

Hvis jeg kun kutter ut på natten, skal jeg amme han når vi står opp i 6-7 tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er dette litt uvant for meg. Jeg tenkte at jeg fortsatt kunne amme en stund til på dagtid, men synes det ser ut som det er vanskelig å kombinere det med at jeg ikke skal amme på natten.

Hvis jeg kun kutter ut på natten, skal jeg amme han når vi står opp i 6-7 tiden da?

Morgenpuppen var det siste jeg sluttet med, for begge mine to.

Men da hadde de forlengst sluttet å få noe om natten, så det var ikke sånn at de våknet kjempetidlig for å få den. De fikk med én gang vi sto opp, før morgenstellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det må du jo kjenne på selv. Når er det greit at det er morgenen for deg? For min del så ble det klokka seks. Klokka fem er natta for meg. Klokka halv seks er også alt for tidlig. Klokka seks var det tidligste jeg kunne kalle "morgen" - jeg er ikke noe A-menneske. Men uansett hvilket klokkeslett du velger, så ikke tenk "i seks-sju-tida". Sett et klokkeslett - presis - og hold det! Ikke begynn amminga fem minutter før, for da sklir det tilbake til at han våkner tidligere og tidligere.

Bestemmer du deg for klokka seks, så er klokka seks det tidligste du tar fram puppen. Ikke fem på seks, ikke to minutter på seks en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Du sier ikke noe om hvor mye han sover på dagtid.

Helt uavhengig av amming våknet mine stadig tidligere når det var på tide å kutte ut en lur.

Det er jo veldig ulikt hvor mye søvn de små trenger, og det henger jo også sammen med hvor mye de sover på natten, men vi gjorde det slik:

Fra de var et par måneder gamle hadde de typisk to lurer på dagtid, fra ca. 9 måneder kuttet vi ned til én og fra to år og to og et halvt år kuttet vi ut hele dagluren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme erfaring som Elextra, at fra rundt 9-10 mnd alder kuttet vi ut soving på ettermiddagen. Ellers har du jo også fått gode råd om å trappe ned på amming. Du kan jo prøve en kombinasjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Du sier ikke noe om hvor mye han sover på dagtid.

Helt uavhengig av amming våknet mine stadig tidligere når det var på tide å kutte ut en lur.

Det er jo veldig ulikt hvor mye søvn de små trenger, og det henger jo også sammen med hvor mye de sover på natten, men vi gjorde det slik:

Fra de var et par måneder gamle hadde de typisk to lurer på dagtid, fra ca. 9 måneder kuttet vi ned til én og fra to år og to og et halvt år kuttet vi ut hele dagluren.

Hei.

Har prøvd å kutte ned til en lur,men noen ganger sovner han så tidlig, fra 10-11. Da er han trøtt i 14-tiden igjen. Må bare prøve å døye luren litt kanskje. Er så slitsomt med slike omstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med nattpuppen 1,5 år før jeg sluttet på dagtid, kan ikke huske at det var noe problem.

Vesla skjønte fort at natt var natt, da var det ikke servering. Hun var da ca 1 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ammet barnet mitt til dagen han fylte 2 år. Da sto familie og venner omtrent oppe på oss: NÅ!!!

Snakket mye om det med barnet. Så vi bråstoppet da.

Ikke noe problem jeg ble så overrasket. Var sikker på han kom til å mase grine. Men nei. Og etter det sov han hele natten.

Noe han aldri hadde gjort før. Var alltid våken ett par ganger for å få pupp.

Vi gjorde samme med bleier. Han brukte bleier lenge etter at andre på hans alder hadde sluttet. Prøvde noen ganger men gråt i flere timer. Ville ikke.

Så vi laget " avtale" når det blir varmt ute kaster vi bleia.

Plutselig gikk han på do sa han var ferdig med bleier.

Igjen jeg så overrasket. Har hatt to uhell.

Og nå har han sluttet med nattbleie før noen av de andre barna. Enda flere av de er 1 år eldre enn han.

Vi var tomme for bleier sa du må klare deg en natt uten. Nå har det gått snart to uker. Ingen uhell.

Tror når mor er "klar" er barnet klar. Forstår du vil sove om natten. Så da må du tenke hva du vil mest: Fortsette å amme med litt natte våken- Eller kutte nå og ganske sikkert sove hele natten etterhvert. Det er lettere enn man tror når man først har bestemt seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...