Gjest noen eksempler Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hvordan (og hvor lenge før) ville du fortalt din 3-åring: - at hun/han må bytte barnehage så han får et nytt miljø? - at familien skal flytte? - at foreldrene skal skilles? En av delene altså, ikke alle tre på en gang. Dette er eksempler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 1. En uke eller to på forhånd. 2. Når synlige forberedelser starter. 3. En eller to uker før den ene forelderen flytter ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Våre døtre er nærmer seg 4,5 og 3 år gamle. Vi bygger hus, og flytter etter planen inn høsten 2011. Dette innebærer bytte av barnehage for minsta, og "ny" skole for eldste (hun får ikke begynne i første klasse sammen med venninnene fra barnehagen). Vi snakker om dette allerede nå. Jeg tenker at selv om det er lenge til, så venner de seg til tanken (selv om hva flyttingen faktisk innebærer neppe går opp for dem på lenge enda). Det er ikke noe vi tar opp verken daglig eller ukentlig, men når anledningen byr seg til å si noe positivt om at vi skal flytte, så gjør vi det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 ''- at hun/han må bytte barnehage så han får et nytt miljø?'' Ville nok begynt å snakke om det en måneds tid i forveien, og så intensivert det etterhvert som det nærmet seg. ''- at familien skal flytte?'' Så snart nytt bosted var bestemt ville jeg fortalt det, og dratt for å titte på (hvis mulig). Igjen ville jeg intensivert dette som samtaleemne etterhvert som det nærmet seg. ''- at foreldrene skal skilles?'' En uke eller to før flytting ville jeg begynt å snakke om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen eksempler Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hvis det gjaldt bytte av barnehage, og dette skjedde i tilknytning til en ferie (på et par-tre uker). Ville dere da ha sagt det før barnet sluttet i barnehagen, slik at han/hun sa ordentlig hadet? Eller ville dere ha ventet til ferien da dere hadde mulighet for å besøke den nye barnehagen før dere sa det, så han/hun hadde noe konkret å forholde seg til? Hvis det gjaldt foreldre som skilte seg, ville dere da ha ventet med å sagt noe til den andre foreldren hadde funnet seg ny bolig, slik at dere kunne besøkt denne når dere fortalte det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hvis det gjaldt bytte av barnehage, og dette skjedde i tilknytning til en ferie (på et par-tre uker). Ville dere da ha sagt det før barnet sluttet i barnehagen, slik at han/hun sa ordentlig hadet? Eller ville dere ha ventet til ferien da dere hadde mulighet for å besøke den nye barnehagen før dere sa det, så han/hun hadde noe konkret å forholde seg til? Hvis det gjaldt foreldre som skilte seg, ville dere da ha ventet med å sagt noe til den andre foreldren hadde funnet seg ny bolig, slik at dere kunne besøkt denne når dere fortalte det? Vår gutt måtte bytte barnehage da han var 2 år. Han hadde veldig godt språk og gode begrep om både tid og hvem han kjente, så vi gruet oss til å fortelle dette. Det ble til at vi ikke sa noe spesielt da han sluttet der til sommerferien. I løpet av sommerferien begynte vi forsiktig å fortelle om at det finnes mange barnehager, og at i dem går det andre barn som leker og har det gøy sammen. Så en dag viste jeg ham den barnehagen han skulle gå i, og vi begynte å snakke konkret om den, og etterhvert gikk vi over til å omtale den barnehagen som hans. Det hele gikk mye bedre enn jeg fryktet! I forhold til at foreldrene skal skilles, så synes jeg 1-2 uker før den ene flytter ut er passelig. Ikke nødvendig å ha alt klart mht leilighet akkurat da, men sikkert viktig å ta barnet med så raskt som mulig når det er avklart? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Hvis det gjaldt bytte av barnehage, og dette skjedde i tilknytning til en ferie (på et par-tre uker). Ville dere da ha sagt det før barnet sluttet i barnehagen, slik at han/hun sa ordentlig hadet? Eller ville dere ha ventet til ferien da dere hadde mulighet for å besøke den nye barnehagen før dere sa det, så han/hun hadde noe konkret å forholde seg til? Hvis det gjaldt foreldre som skilte seg, ville dere da ha ventet med å sagt noe til den andre foreldren hadde funnet seg ny bolig, slik at dere kunne besøkt denne når dere fortalte det? Har erfaring med barnehageskifte i forbindelse med ferie, til et barn i omtrent den alderen. Vi begynte å snakke om det en ukes tid før ferien startet, og snakket om det mange ganger i løpet av ferien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hvis det gjaldt bytte av barnehage, og dette skjedde i tilknytning til en ferie (på et par-tre uker). Ville dere da ha sagt det før barnet sluttet i barnehagen, slik at han/hun sa ordentlig hadet? Eller ville dere ha ventet til ferien da dere hadde mulighet for å besøke den nye barnehagen før dere sa det, så han/hun hadde noe konkret å forholde seg til? Hvis det gjaldt foreldre som skilte seg, ville dere da ha ventet med å sagt noe til den andre foreldren hadde funnet seg ny bolig, slik at dere kunne besøkt denne når dere fortalte det? Jeg hadde helt klart fortalt om barnehagebytte før ferien i det tilfellet. Jeg tror det er viktig å kunne si skikkelig hadet. Jeg hadde også ventet til en stund før en flytting før jeg hadde fortalt om en skilsmisse. Men, barn merker jo at det er noe i lufta når mor og far har bestemt seg for å skilles også før de flytter fra hverandre. Det hadde kanskje vært en ide å snakke litt om at mor og far har det vanskelig og ikke er så gode venner... Vet ikke helt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 ''- at hun/han må bytte barnehage så han får et nytt miljø?'' Du skriver at det skjer i forbindelse med en ferie. Jeg ville da ha gitt beskjed til barnet før ferien, én ukes tid før barnet skal slutte kan vel være passe? Da får barnet mulighet til å bearbeide dette i barnehagen med både store og små, ta farvel med vennene sine og få en avslutning i denne barnehagen. ''- at familien skal flytte?'' Det ville jeg begynt å bearbeide i noe tid før det skal skje. Låne bøker på biblioteket om barn som flytter og hva som skjer; nye venner, nytt rom osv.. Men at tingene skal være med, seng og leker... Snakke om at barnet også skal flytte. Merke av i kalenderen og telle ned dagene, slik at det blir mer konkret? ''- at foreldrene skal skilles?'' Jeg ville tatt det i samme vending som flyttingen. Hele familien flytter jo ikke sammen til et nytt sted, men splittes. Synes det er naturlig å snakke om det i samme vending. Flyttingen og at foreldrene skal skilles har jo en direkte sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hvis det gjaldt bytte av barnehage, og dette skjedde i tilknytning til en ferie (på et par-tre uker). Ville dere da ha sagt det før barnet sluttet i barnehagen, slik at han/hun sa ordentlig hadet? Eller ville dere ha ventet til ferien da dere hadde mulighet for å besøke den nye barnehagen før dere sa det, så han/hun hadde noe konkret å forholde seg til? Hvis det gjaldt foreldre som skilte seg, ville dere da ha ventet med å sagt noe til den andre foreldren hadde funnet seg ny bolig, slik at dere kunne besøkt denne når dere fortalte det? da jeg flyttet fra barnafaren var poden min 2 år. Jeg tok med han på visninger, og sa at her skal kanskje mamma og du bo. Sa også at mamma og pappa ikke skal bo sammen lenger, og at han skulle bo med meg men at han skal besøke pappa mye og pappa skal besøke oss. Valgte å ikke bytte barnehage, siden barnehagen lå mellom jobb og hjem.. Bodde der 1,5 år før jeg kjøpte leilighet med den nye samboern min - da måtte han bytte barnehage. Han sluttet i barnehagen før ferie (da var han tre), så jeg snakket med ped.leder om det og de to siste ukene begynte henne og jeg å snakke med han om det.. Siste dagen hadde han med gele, vaniljesaus og non-stop og hadde avslutning. De tre ukene han hadde ferie gikk vi og lekte litt i banrhagen (som var sommerstengt) så han fikk sett uteområdet og vendt seg til tanken. Vi bor to min. unna. Snakket mye om at vi nå slipper å kjøre bil stå i kø og bruke mye tid på å komme i barnehagen. Han hadde litt startproblemer, men nå har han bytta avd. og alt går kjempefint. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.