Gå til innhold

Barnevakt for småøsken

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er det rimelig at ungdommer er barnevakt for småsøsken? Da tenker jeg på å passe 1-2 timer for at foreldrene f.eks. kan handle eller gå på et møte eller liknende, men også hele kvelder (inkludert legging)?

Kjenner noen familier der de bruker ungdommene "relativt ofte" (kanskje 1-2 ganger i måneden) - mens andre ikke vil utnytte dem og gi dem ansvar for å passe småsøsken.

Regner med at det er vanlig å gi penger for pass om kvelden, og heller se på det som en tjeneste på kortere passing? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke 1-2 ganger i måneden er relativt ofte i forbindelse med å passe småsøsken... Det synes jeg må kunne inngå i familiens plikter overfor hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke det å sitte barnevakt for yngre søsken 1-2 ganger i mnd er veldig ofte... Ofte er det jo bare snakk om noen timer en kveld mens de uansett er hjemme og ser film eller leser lekser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nå er jeg kanskje på jordet i og med at jeg ikke har så store barn ennå, men jeg ville tenkt at det bare var rimelig at større barn passet mindre barn 1-2 timer et par ganger i måneden uten spesiell betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke etpar ganger i måneden er så ofte. Men det kommer litt an på om det er en fredags- eller lørdagskveld for ungdom i en alder da de ofte er utenfor heimen disse dagene, eller om vi snakker om en hverdagskveld.

At barna er hjemme alene en kort periode på dagtid (altså ikke legging) fordi de(n) eldste er stor nok til å ha det ansvaret, ser jeg ikke på som barnevakt.

Vi har betalt den eldste dersom det er fredag eller lørdag og det er viktig for oss, f.eks. et selskap vi vil gå i. Da har hun forpliktet seg til å ikke ombestemme seg i siste liten (noe som nærmest er en reflekshandling for tenåringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 g i mnd synes jeg er sjeldent, og såpass bør man kunne forvente av storesøsken. Det er jo en plikt, på lik linje med andre plikter man har i hjemmet synes jeg.

Det hender rett som det er at vår eldste passer hun yngste. Selvsagt når den eldste likevel er hjemme og ikke har andre planer. Hvis vi skal i butikken eller gå oss en tur. Altså, ikke så lenge. Da spør vi om det passer og om hun har lyst, og hvis hun ikke har lyst respekteres selvsagt det.

Men hvis vi trenger barnevakt og den eldste må være hjemme av den grunn, får hun betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Vår eldste passer småsøsken uten betaling hvis vi bare skal ut en kort tur. Hun henter den yngste i barnehagen ca en gang pr uke, men det er bare rett over veien da. Likevel setter jeg stor pris på at hun gjør det.

Hvis hun sitter barnevakt om kvelden får hun betaling. Det har hun gjort to ganger det siste halvåret.

Hun veldig positiv når det kommer til pass av småsøsknene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke ar 1-2 ganger i mnd høres mye ut hvis det stort sett dreier seg om hverdagskvelder, eller noen timer på dagtid.

Men hvis det dreier seg om hele kvelder i helgene, så synes jeg det er mye, med mindre ungdommen gjør dette frivillig / med glede og det ikke føler det som "påtvunget" barnepass som går på bekostning av andre ting de heller ville ha gjort..

I prinsippet er jeg litt imot at eldre søsken skal pålegges ansvar ved å "være nødt til" og hjelpe til med yngre søsken. Det er jo foreldrene som har valgt hvor mange barn de vil ha, og hvor stor aldersforskjell det er imellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke ar 1-2 ganger i mnd høres mye ut hvis det stort sett dreier seg om hverdagskvelder, eller noen timer på dagtid.

Men hvis det dreier seg om hele kvelder i helgene, så synes jeg det er mye, med mindre ungdommen gjør dette frivillig / med glede og det ikke føler det som "påtvunget" barnepass som går på bekostning av andre ting de heller ville ha gjort..

I prinsippet er jeg litt imot at eldre søsken skal pålegges ansvar ved å "være nødt til" og hjelpe til med yngre søsken. Det er jo foreldrene som har valgt hvor mange barn de vil ha, og hvor stor aldersforskjell det er imellom dem.

''Det er jo foreldrene som har valgt hvor mange barn de vil ha, og hvor stor aldersforskjell det er imellom dem.''

I så fall kan man jo si at det er foreldrene som har valgt å bo i hus og ikke leilighet, så ekstra husarbeid burde ikke barna hjelpe til med. Og det er foreldrene som har valgt å ha hund, så barna trenger ikke gå tur eller mate den. Og det er foreldrene som har valgt å være bønder, så ungene trenger ikke hjelpe til på gården... Osv, osv.

Jeg synes barn, spesielt større barn, burde venne seg til at alle bidrar der de kan med hva de kan. De skaper ansvarsfulle voksne og lykkelige familier som drar lasset sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo foreldrene som har valgt hvor mange barn de vil ha, og hvor stor aldersforskjell det er imellom dem.''

Ikke alltid. Noen ganger hender det at naturen sørger for at man ender opp med (minst) ett barn mer eller mindre enn opprinnelig planlagt, eller at aldersforskjellen blir for kort eller for lang.

Jeg har, som mange vil vite, erfaring med for stor aldersforskjell. I tillegg til at omverdenen er glad i å fordømme dette av en rekke årsaker, er det en del praktiske ulemper med det. (Dem lærer man seg fort å leve med, men det er en annen historie.) Barnevakt-muligheten er en av de svært få fordelene man har. Så jeg tror kanskje den skal få bestå uten å bli fordømt på prinsipielt grunnlag. Til gjengjeld skal jeg la være å kommentere "tette" søsken som krangler konstant, i stedet for å leke kjærlig og utviklende med hverandre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall kan man jo si at det er foreldrene som har valgt å bo i hus og ikke leilighet, så ekstra husarbeid burde ikke barna hjelpe til med. Og det er foreldrene som har valgt å ha hund, så barna trenger ikke gå tur eller mate den. Og det er foreldrene som har valgt å være bønder, så ungene trenger ikke hjelpe til på gården... Osv, osv.

Jeg synes barn, spesielt større barn, burde venne seg til at alle bidrar der de kan med hva de kan. De skaper ansvarsfulle voksne og lykkelige familier som drar lasset sammen.

Å passe småsøsken kommer i en egen kategori synes jeg.

Alle familier har jo "fellesoppgaver" hvor det er logisk at alle bidrar på sin måte for at fellesskapet skal fungere. ( Noe som selvsagt varierer fra familie til familie, utifra hvor og hvordan man bor, og hva man driver med.)

Forskjellen er at familier med liten aldresforskjell mellom barna, må klare akkurat de samme oppgavene uten bidrag av barnepass fra eldre søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid. Noen ganger hender det at naturen sørger for at man ender opp med (minst) ett barn mer eller mindre enn opprinnelig planlagt, eller at aldersforskjellen blir for kort eller for lang.

Jeg har, som mange vil vite, erfaring med for stor aldersforskjell. I tillegg til at omverdenen er glad i å fordømme dette av en rekke årsaker, er det en del praktiske ulemper med det. (Dem lærer man seg fort å leve med, men det er en annen historie.) Barnevakt-muligheten er en av de svært få fordelene man har. Så jeg tror kanskje den skal få bestå uten å bli fordømt på prinsipielt grunnlag. Til gjengjeld skal jeg la være å kommentere "tette" søsken som krangler konstant, i stedet for å leke kjærlig og utviklende med hverandre :-)

Enten foreldrene velger selv, eller man skylder på "naturen" så er det fortsatt definitivt IKKE de eldre søskene sin "skyld" at det kommer småsøsken!

Jeg skriver at jeg er prinsipiellt imot at storesøsken blir PÅLAGT å passe de yngre, eller at foreldrene "forventer" at de skal stille opp.

Synes de derimot at dette er helt ok, eller ønsker det selv (evt mot litt betaling) så er det selvsagt gull verdt for foreldrene å ha denne muligheten til barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle familier har jo "fellesoppgaver" hvor det er logisk at alle bidrar på sin måte for at fellesskapet skal fungere. ( Noe som selvsagt varierer fra familie til familie, utifra hvor og hvordan man bor, og hva man driver med.)

Forskjellen er at familier med liten aldresforskjell mellom barna, må klare akkurat de samme oppgavene uten bidrag av barnepass fra eldre søsken.

Mange må klare mye som andre ikke klarer. Noen har barn med diverse funksjonshemninger, noen klarer åtte barn, noen lever uten bil osv. Jeg ser ikke sammenhengen.

I akkurat den fiktive ungdommens familie, så er de eldst og gammel nok og har småsøsken som en gang i blant trenger pass. Sånn er det. Ser ikke hvorfor dette er en spesiell del av livet de må skånes fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke etpar ganger i måneden er så ofte. Men det kommer litt an på om det er en fredags- eller lørdagskveld for ungdom i en alder da de ofte er utenfor heimen disse dagene, eller om vi snakker om en hverdagskveld.

At barna er hjemme alene en kort periode på dagtid (altså ikke legging) fordi de(n) eldste er stor nok til å ha det ansvaret, ser jeg ikke på som barnevakt.

Vi har betalt den eldste dersom det er fredag eller lørdag og det er viktig for oss, f.eks. et selskap vi vil gå i. Da har hun forpliktet seg til å ikke ombestemme seg i siste liten (noe som nærmest er en reflekshandling for tenåringer).

Enig i det, at fred. og lørd. kveld er litt "hellige", og at det selvsagt skal belønnes om man ønsker barnevakt en av disse kveldene.

Vi har ikke kommet dit at det er nødvendig å ta fred eller lørd kveld ennå, men om noen år kan det hende vi er der..

Stort sett er det kveldstid på vanlig hverdag, og vi velger alltid en kveld hun er hjemme likevel og ikke har andre planer. Varierer litt om hun får betalt eller ikke.. Er det en rask tur til butikken og hun ikke blir forstyrret eller det krever noe av henne, men bare er hjemme, får hun som regel ikke betalt. Men spør vi eksplisitt om barnevakt fordi vi har behov for å ta en skitur eller en spasertur sammen for eksempel, får hun betalt for det. Da dreier det seg også om litt lenger enn en halvtime, men opptil halvannen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg syns det er rimeig så ofte som ungdommen selv ønsker. Jeg syns ikke de skal få prakket småsøsken på seg i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forskjellen er at familier med liten aldresforskjell mellom barna, må klare akkurat de samme oppgavene uten bidrag av barnepass fra eldre søsken.''

Hvis man skal tenke slik, er det også "urettferdig" at familier med stor aldersforskjell mellom barna ikke drar nytte av fordelen med en kort og intens småbarnsperiode. Kan neppe tenke meg at det er lettere med en i trassalderen og en i puberteten samtidig.

Man kan ikke sammenligne to ulike situasjoner, og rettferdiggjøre det ene fremfor det andre.

Vi snakker da ikke om utnytting av eldre søsken, men at de som resten av familien tar sin del av ansvaret i hus og hjem.

Om det da er å være barnevakt iblant, gjør at kabalen skal gå opp, må det da være opp til hver enkelt familie å bestemme det.

Alle vil jo hverandre vel i en familie, og barna har ikke vondt av å få ansvar. Selvsagt tilpasset alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes barn, spesielt større barn, burde venne seg til at alle bidrar der de kan med hva de kan. De skaper ansvarsfulle voksne og lykkelige familier som drar lasset sammen.''

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 6 år yngre bror, og passet han mye da jeg var tenåring. Jeg syns det var en kjip plikt, og følte meg utnyttet. I retrospektiv ser jeg at jeg nok ikke hadde det så ille som jeg skulle ha det til, og at jeg slapp mange husarbeidsplikter fordi jeg heller bidro med å være barnevakt.

Så lenge man er flink til å snakke med storesøsken om dette med å dra lasset sammen, og kan forhandle med dem om barnepass på lik linje med andre plikter (slik at det ikke kommer på toppen av mye annet) så tror jeg ikke majoriteten har vondt av å bidra på den fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten foreldrene velger selv, eller man skylder på "naturen" så er det fortsatt definitivt IKKE de eldre søskene sin "skyld" at det kommer småsøsken!

Jeg skriver at jeg er prinsipiellt imot at storesøsken blir PÅLAGT å passe de yngre, eller at foreldrene "forventer" at de skal stille opp.

Synes de derimot at dette er helt ok, eller ønsker det selv (evt mot litt betaling) så er det selvsagt gull verdt for foreldrene å ha denne muligheten til barnepass.

Selvfølgelig er det ikke de eldste barnas skyld at de har yngre søsken. Men det gjelder vel uansett om aldersforskjellen er for liten, for stor eller perfekt.

Jeg vet ikke om jeg ser den helt store ideologiske forskjellen mellom at jeg med full rett kan "pålegge" den eldste å ta ut av oppvaskmaskinen og legge skittentøyet sitt til vask, men ikke å legge lillebroren sin en gang iblant. Men det føles sikkert annerledes for oss som er vant til å leve i en så forkvaklet familiesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen kan godt passe Lillevill på tre mens vi er på butikken eller noe, eller hente i barnehagen, men en hel kveld er litt voldsomt ennå - Lillevill tar gjerne litt av hvis storesøster er sjefen.

Men gi meg et par år, så sier jeg helt sikkert at en kveld eller to i mnd mot betaling er helt greit. Faktisk er det sik at jeg ser fram til at en økonomisk bestikkelse vil fungere i så måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...