Gå til innhold

skolebytte

Gjest En fortvilet 7-klassing og mamman hennes

Anbefalte innlegg

Her i huset er vi kommet i en knipe. Kort fortalt har kommunestyret sendt ett brev til oss at grunnet bostedsadresse (vi har bodd på samme sted i 9 år) må datteren begynne på en annen ungdomskole enn alle sine klassevenner. Hun må begynne på en STOR byskole hvor hun ikke kjenner en eneste elev. Dattera er fortvilet, og vi likeså. Nå lurer jeg på å "låne" boligadressen til min ene sønn, og melde flytting dit, for at hun skal komme på samme ungdomskole som sine venner. Er det noen som har gjort det samme, og som vet om noen sjekker opp om vi faktisk bor der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har du ikke mulighet til å søke om overflytting til den andre ungdomsskolen? Jeg mener vi har hatt flere tilfeller her i kommunen av elever som har begynt på en annen skole enn den de sogner til? Jeg har ikke hørt om noen som har fått avslag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan søke skolekontoret i kommunen dere bor i, om at barnet kan få gå på den skolen som vennene skal gå på. Begrunn godt, og ta gjerne en telefon til skolen dere ønsker å gå på også, og prat med rektor/rådgiver der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke mulighet til å søke om overflytting til den andre ungdomsskolen? Jeg mener vi har hatt flere tilfeller her i kommunen av elever som har begynt på en annen skole enn den de sogner til? Jeg har ikke hørt om noen som har fått avslag heller.

Nei, det er ingen muligheter. Alle skoler i byen er sprengt. Har skreevet brev, og ringt men får til svar at de skjønner situasjonen, men kommunestyret har bestemt osv, osv, At jenta må begynne på en helt annen skole enn alle vennene sine og hvor hun ikke kjenner noen spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dere ikke har fritt skolevalg, siden dette er bestemt politisk. Dette er ikke likt over hele landet.

Det er ikke noen som bor nær "den andre grensen" som vil bytte?

Sørg i hvert fall for at dere står på alle lister som er aktuelle dersom det skulle bli en ledig plass.

Vedr. adresseendring - om det blir sjekket opp at hun virkelig har flyttet, er vanskelig for oss å gjette. Slike triks er mest utbredt på videregående-nivå. Det kommer nok litt an på størrelsen på lokalmiljøet - på små steder der "alle vet alt", er det kanskje ikke noen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Jeg ville ikke gjort noe så drastisk som å melde flytting så lenge i forveien. Det er vel kanskje ikke helt usannsynlig at noen vil flytte, slik at det blir ledig der hun vil gå, i løpet av perioden fram til sommeren? Igjen - sørg for at dere er øverst på alle ventelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nå lurer jeg på å "låne" boligadressen til min ene sønn, og melde flytting dit, for at hun skal komme på samme ungdomskole som sine venner.''

Jeg støtter den avgjørelsen, ettersom dere allerede har prøvd å nå gjennom hos alle instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen muligheter. Alle skoler i byen er sprengt. Har skreevet brev, og ringt men får til svar at de skjønner situasjonen, men kommunestyret har bestemt osv, osv, At jenta må begynne på en helt annen skole enn alle vennene sine og hvor hun ikke kjenner noen spiller ingen rolle.

Jeg hadde nok "flyttet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...