Gå til innhold

Veldig opptatt av godteri

Hugmee

Anbefalte innlegg

Ikke helt enig i det. Men nå koser vi oss flere dager i uken, uten godteri. Jeg tror det er verre å bruke søtsaker som straff og belønning.

Lørdag er jo selve symbolet på kinderegg ;p. Og det tviler jeg på ungene har vondt av. Eller blir feitere av.

:0)

''Jeg tror det er verre å bruke søtsaker som straff og belønning.''

Det er vi helt enige om.

Men jeg velger altså en gang iblant helt bevisst å rive i med litt sjokolade på en helt vanlig torsdag, uten noen som helst 'grunn'. Det har dempet mine barns må-bare-ha-det-holdning til godteri. Siden det ikke er så ulovlig og uttilgjengelig.

Så kan jeg også finne på å glemme lørdagsgodtet. Da blir de litt sure...

;-)

Fokuset går i totale mengder, samt tannhelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Hugmee

3

• Bookworm

3

• Liliaceae

2

Mest aktive i denne tråden

''Jeg tror det er verre å bruke søtsaker som straff og belønning.''

Det er vi helt enige om.

Men jeg velger altså en gang iblant helt bevisst å rive i med litt sjokolade på en helt vanlig torsdag, uten noen som helst 'grunn'. Det har dempet mine barns må-bare-ha-det-holdning til godteri. Siden det ikke er så ulovlig og uttilgjengelig.

Så kan jeg også finne på å glemme lørdagsgodtet. Da blir de litt sure...

;-)

Fokuset går i totale mengder, samt tannhelse.

mvh

Men en gang i blandt er noe helt annet enn hver dag.

Vi slår også til med en sjokolade en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, derfor jeg spør om link.

Alt jeg har hørt vedr. kost oppfordrer til å minimere søtt i hverdagen, og heller kose seg innimellom. Og det høres mer logisk ut i mine ører, både for tannhelse, fedme og helse.

Om "mindre søtt i hverdagen" reduserer det totale sukkerinntaket, er det selvsagt en god idé. Men om det over tid i stedet fører til økt totalt sukkerinntak, blir det feil.

Uansett er det ingen ting som tilsier at den eneste dagen i uken man skal spise søtt på død og liv må være lørdag.

Man må tenke på den psykologiske virkningen forbud har på barn. Trådstarter beskriver her en gutt som sitter å stirrer lengselsfult på godterskålen, men som ikke en gang får lov å spare sitt eget lørdagsgodt og spise det en annen dag.

Den langsiktige virkningen av dette tror jeg ikke er redusert sukkerinntak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en gang i blandt er noe helt annet enn hver dag.

Vi slår også til med en sjokolade en gang i blandt.

Når har jeg sagt 'hver dag'.

Har for øvrig en kjernesunn venninne som tar en eller to biter sjokolade til kaffen hver dag...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har positive opplevelser knyttet til godteri. Siden han forsyner seg normalt tror jeg ikke han er spesielt opptatt av godteri men av kosen rundt det. Tenker jeg... kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg sagt 'hver dag'.

Har for øvrig en kjernesunn venninne som tar en eller to biter sjokolade til kaffen hver dag...

mvh

Jeg tolket dette som du mente hver dag: ''For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken.''

Jeg spiser en liten sjokoladebit hver morgen. ;0)

Men jeg kunne ikke gitt det til ungene. Da hadde vært høyt og lavt. ;p

Du skriver mye klokt, jeg skjønner mer hva du mener nå.

Og jeg er ikke helt uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tolket dette som du mente hver dag: ''For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken.''

Jeg spiser en liten sjokoladebit hver morgen. ;0)

Men jeg kunne ikke gitt det til ungene. Da hadde vært høyt og lavt. ;p

Du skriver mye klokt, jeg skjønner mer hva du mener nå.

Og jeg er ikke helt uenig med deg.

Om et barn har planleggingsevne og karakterstyrke til å fordele lørdagsgodtet sitt ut over syv dager, tror jeg den totale helsegevinsten ved dette ville overgå eventuelle ulemper en god gang. (Forutsetter at lørdagens rasjon er en fornuftig mengde.)

Men du har helt rett i at en del barn bør ha en temmelig begrenset tilgang til søtt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et barn har planleggingsevne og karakterstyrke til å fordele lørdagsgodtet sitt ut over syv dager, tror jeg den totale helsegevinsten ved dette ville overgå eventuelle ulemper en god gang. (Forutsetter at lørdagens rasjon er en fornuftig mengde.)

Men du har helt rett i at en del barn bør ha en temmelig begrenset tilgang til søtt.

mvh

Jeg er nok farget av min egen oppvekst, og mine unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg hvorfor jeg stadig sjeldnere spør om råd på DOL :)

Kanskje jeg ikke ordlegger meg riktig for det blir mye misforståelser ut fra det jeg har skrevet.

Han sparer ikke bevisst godteri for å ha det senere. Han er nok som fyrlykt sier mest opptatt av kosen rundt dette. Det er alltid rester igjen uansett om han får lite eller mye. At han stirrer på godteri som står fremme og blir fristet synes jeg er helt naturlig - det jeg ikke får helt til å rime er at han aldri forsyner seg uten å spørre først.

Vi nekter ikke ungene godsaker i uka - bare så det er sagt! Men ting minstemann ikke spiser på lørdag glemmer han dagen etter. I jula lå julestrømpa hans full av godteri fremme hele tiden, han spiste ikke av den og til slutt måtte vi kaste restene.

Oppførselen hans står med andre ord ikke i forhold til hvor mye han snakker om dette. Så det er det mentale fokuset hans jeg vil ha hjelp til å flytte - ikke godterispisingen i praksis for der synes jeg ikke vi har noe problemer i det hele tatt!

Men jeg tror fyrlykt har mye rett i at kosen er representert med godteri og ikke godteriet i seg selv som er viktig.

Jaja det ble hvertfall noen morsomme svar selv om jeg følte at det var langt borte fra det jeg egentlig lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen linker til det du sier?

Jeg har aldri hørt noen aannbefale dette før...

Nei, men logisk tenkning sier oss at en sjokoladeplate ikke er mer usunt om man spiser på den gjennom hele uka, eller om man tyller i seg hele lørdagkveld. Mengden blir akkurat den samme, kanskje også faktisk litt bedre, siden man rekker å forbrenne kaloriene mellom hver gang man spiser sjokoladen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men logisk tenkning sier oss at en sjokoladeplate ikke er mer usunt om man spiser på den gjennom hele uka, eller om man tyller i seg hele lørdagkveld. Mengden blir akkurat den samme, kanskje også faktisk litt bedre, siden man rekker å forbrenne kaloriene mellom hver gang man spiser sjokoladen?

Vel, jeg tror ikke det er sunt å spise godterier hver dag, fremfor en dag i uka. Man kan jo bli avhengig av sukker også.

Og det tror jeg på frem til det motsatte er bevist. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke det er sunt å spise godterier hver dag, fremfor en dag i uka. Man kan jo bli avhengig av sukker også.

Jo, men jeg snakker her om samme mengde - det kan du ikke få til å bli mer usunt - noe annet hadde vært hvis man hadde spist en hel sjokoladeplate hver dag.

Om man da blir avhengig av dette sukkeret og vedr. tannhelsen så kan det nok hende diskusjonen er en annen, og det er vel også viktig at man ikke lærer ungene holdninger om at det er greit å spise godteri hver dag, men så lenge det er snakk om en bestemt mengde, tror jeg ikke det har noe å si om dette blir inntatt på én gang, eller fordelt på flere dager:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg snakker her om samme mengde - det kan du ikke få til å bli mer usunt - noe annet hadde vært hvis man hadde spist en hel sjokoladeplate hver dag.

Om man da blir avhengig av dette sukkeret og vedr. tannhelsen så kan det nok hende diskusjonen er en annen, og det er vel også viktig at man ikke lærer ungene holdninger om at det er greit å spise godteri hver dag, men så lenge det er snakk om en bestemt mengde, tror jeg ikke det har noe å si om dette blir inntatt på én gang, eller fordelt på flere dager:-)

''og det er vel også viktig at man ikke lærer ungene holdninger om at det er greit å spise godteri hver dag''

Ja, det er det jeg mener. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''og det er vel også viktig at man ikke lærer ungene holdninger om at det er greit å spise godteri hver dag''

Ja, det er det jeg mener. :0)

Jo, men det blir jo en annen diskusjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg !

Men jeg synes ikke alltid det er så lett da..å holde seg unna ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken. Der er det den totale mengden som har betydning. Godteri blir ikke sunnere av å hyle i seg alt på en gang.

For tannhelsen kommer det an på hvor mange minutter i løpet av dagen man har søtt i munnen.

Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over.

mvh

Dette syns jeg var veldig godt skrevet!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen forskning som sier at det er sunnere å ta ukens søtrasjon på noen timer en kveld i uken, i stedet for å posjonere den litt utover uken?

Nå ser jeg bort fra det tannhelsemessige. For noen vil sukker kunne påvirke blodukkeret negativt. Men utenom dette, er det de totale mengdene som gjør utslaget.

For meg er det langt viktigere å lære barna mine at man ikke er nødt til å tømme sjokoladeskålen enn å kun spise sjokolade en gang i uken. Måtehold handler ikke bare antall ganger man spiser søtt, men om mengden per gang. Når barna blir store er det kanskje mengde-per-gang-måteholdet som blir viktigst.

At forbuden frukt blir både mer velsmakende og tar mest av oppmerksomheten stemmer vel med både forskning og hva mange erfarer.

mvh

Jeg er ganske sikker på at det er sunnere å ta en "spisedag" fremfor å spre sukkerinntaket utover uka. I alle fall om vi diskuterer vekt og fettlagring. Det handler om insulinresponsen etter sukkerinntak. Det gunstigst å holde blodsukkeret så stabilt som mulig, og den totale fettlagringen minker med en stor utskeielse fremfor mange mindre.

Fant ikke noe på dette i skrivende stund, men skal søke litt grundigere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg hvorfor jeg stadig sjeldnere spør om råd på DOL :)

Kanskje jeg ikke ordlegger meg riktig for det blir mye misforståelser ut fra det jeg har skrevet.

Han sparer ikke bevisst godteri for å ha det senere. Han er nok som fyrlykt sier mest opptatt av kosen rundt dette. Det er alltid rester igjen uansett om han får lite eller mye. At han stirrer på godteri som står fremme og blir fristet synes jeg er helt naturlig - det jeg ikke får helt til å rime er at han aldri forsyner seg uten å spørre først.

Vi nekter ikke ungene godsaker i uka - bare så det er sagt! Men ting minstemann ikke spiser på lørdag glemmer han dagen etter. I jula lå julestrømpa hans full av godteri fremme hele tiden, han spiste ikke av den og til slutt måtte vi kaste restene.

Oppførselen hans står med andre ord ikke i forhold til hvor mye han snakker om dette. Så det er det mentale fokuset hans jeg vil ha hjelp til å flytte - ikke godterispisingen i praksis for der synes jeg ikke vi har noe problemer i det hele tatt!

Men jeg tror fyrlykt har mye rett i at kosen er representert med godteri og ikke godteriet i seg selv som er viktig.

Jaja det ble hvertfall noen morsomme svar selv om jeg følte at det var langt borte fra det jeg egentlig lurte på :)

Beklager om du føler jeg har vært med å herpe tråden din.

Jeg håper du finner en løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest server det som annen mat

Han får ikke lov til å spise av denne boksen med rester i løpet av uka. Den settes i matskapet og taes bare frem neste lørdag.

Men det er akkurat det som er så rart - han er så veldig opptatt av godteri, men når han får det spiser han bare litt. Dette er uansett mengde; får han bare tre mågodt eller en hel pose så er det uansett rester...

Å ha en felles skål er i utgangspunktet et godt forslag, men pga allergier vil det bli vanskelig å gjennomføre her i huset. Det hender vi har popcorn og da er det en felles skål. Det fungerer greit, men jeg synes det bli uhygenisk og liker bedre å gi de hver sin skål.

Men ved å gi ham "sin del" av godteriet forsterker dere at dette med godteri er noe helt spesielt. Jeg tror man kan tone ned betydningen av godteri (hivs han snakker veldig mye om det i forkant av hyggelige hendelser som lørdagskveld eller karneval eller bursdag) hvis man ikke får sin tilmålte skål, men forsyner seg på samme måte av dette som av annen mat / kake som er god.

Så får han hjelp til å sette kosen i fokus (som han tydeligvis gjør, men snakker som om det er godteriet som er viktigst).

Familien får heller la være å kjøpe inn godteri som noen av dere er allergiske for, så kan alt serveres sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...