Gå til innhold

Veldig opptatt av godteri

Hugmee

Anbefalte innlegg

''Noen råd til hva vi kan gjøre? Det er ikke noe stort problem, men jeg synes det virker slitsomt at så mye av tiden hans går til å tenke på dette...''

Synes bare dere skal fortsette som dere gjør.

Alle våre var slik når de begynte å få godteri, men det har vært varierende når de vokste det fra seg. Om det er mest praktisk for deg at de får egne skåler, synes jeg du bare skal fortsette med det.

Tror ikke du gjør noe som helst feil, men han er bare litt opphengt i det for tiden. Han vokser det av seg, kanskje om noen måneder eller et halvt år er fokuset hans andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Hugmee

3

• Bookworm

3

• Liliaceae

2

Mest aktive i denne tråden

hvorfor skal dere gjøre noe? Dette er jo helt normalt spør du meg.

Han gleder seg til godteriet og hvorfor kan han ikke få lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes det høres veldig normalt ut. Dere kan jo forsøke å motvirke det litt ved ikke å fyre oppunder interessen hans, så vi lden antakelig dempes etterhvert.

Har selv en seksåring som er veldig opptatt av godteri. Han er til og med veldig opptatt av kaker, som han ikke engang liker noe særlig av! Tror mye av årsaken er at han forbinder godteri og kaker med moro og kos!

Mindre viktig, men skjønner ikke helt hvorfor dere skal hamstre godteriet. Hos oss får de ikke så mye, og om de mot formodning ikke orker alt, kaster vi bare resten (med mindre det er uåpnede ting, men det er sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den generelle helsen er det fullstendig likegyldig om man spiser alt på en gang eller sprer det utover uken. Der er det den totale mengden som har betydning. Godteri blir ikke sunnere av å hyle i seg alt på en gang.

For tannhelsen kommer det an på hvor mange minutter i løpet av dagen man har søtt i munnen.

Det som på lang sikt garantert er usunt er å ha så mange regler og forbud at det første barnet gjør når det selv kan bestemme er å proppe i seg alt h*n kommer over.

mvh

For tannhelsen sin skyld bør man redusere godterispisingen, altså antall ganger i løpet av uken man spiser godteri.

Det er for eksempel bedre å spise alt godteriet på én gang, enn å fordele det utover uken, selv om det gjøres i forbindelse med måltider. Noe annet er det hvis man likevel spiser noe søtt og avslutter med sjokolade.

For eksempel er det bedre å spise smågodt i løpet av kort tid, enn å sutte på en kjærlighet eller ha drops i munnen over lengre tid.

Nå mener jeg utelukkende dette vedr. tannhelsen, og ikke om sukkerforbruket totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...