Spirello Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Husker sønnen min fikk banan jeg skrapte med skje, men husker ikke når han fikk det.. begynte med litt grøt da han var 4 mnd. mener å huske han fikk brødterninger med leverpostei også. grunnen til at jeg spør er fordi venninna mi lurer på det, men sønnen min er jo 4,5 år - og man glemmer fort. Jeg kan gi fruktmos til en på litt over 4 mnd? Skal være barnevakt i helgen. ) Moren har gitt litt grøt, men alt kommer ut igjen. Han er ofte sulten, så tenkte å gi han litt smaksprøver (moren har sagt det er greit, eller ville jeg ikke gitt det så klart). Men husker ikke fra når det er ok.. Velling da? Det er melk med grøtpulver? Herregud, skulle tro sønnen min er 20.. hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Av det du nevner, er nok velling det mildeste til en så ung mage. Jeg ville ikke gitt frukt for første gang til en jeg passet. Ville vært redd han skulle få mageknip og hyle - spesielt hvis det virker som om han ikke fordøyer den grøten som er tilpasset alderen. Datteren min fikk moset banan da hun var 4 mnd, men det var i 1990. Nå tror jeg anbefalingene er å vente til nærmere 6 mnd, men dette kan nok andre bedre enn jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Av det du nevner, er nok velling det mildeste til en så ung mage. Jeg ville ikke gitt frukt for første gang til en jeg passet. Ville vært redd han skulle få mageknip og hyle - spesielt hvis det virker som om han ikke fordøyer den grøten som er tilpasset alderen. Datteren min fikk moset banan da hun var 4 mnd, men det var i 1990. Nå tror jeg anbefalingene er å vente til nærmere 6 mnd, men dette kan nok andre bedre enn jeg. Jeg mener også å huske at man bare skal prøve med en og en smak om gangen og la det gå en ukes tid, før en prøver med en smak til. Men mine barn er også voksne, men barnebarnet er liten enda. Og en såpass liten tass som en på fire måneder, skulle helst ikke ha annet enn morsmelk, egentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Velling er nok tryggest. Og fruktmos er greit, men jeg hadde latt moren ta den biten. Som andre sier, så er sjansene store for at babyen får mageknip. Spør hvilken grøt hun har brukt. Du kan jo fortsette med den, om hun synes det er greit. Ikke gi brødskiver og slikt ennå, det kommer nok bare ut igjen. Han er jo egentlig for ung for mat i det store og det hele. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeg ville bare gitt melk Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/ Her er det som anbefales i dag Det har forandret seg en del siden jeg hadde spedbarn, heldigvis vet man mer om risiko for allergier, cøliaki, intoleranser osv i dag, og verdien av en langsom og gradvis tilvenning av annen næring enn morsmelk, helst først etter seks mnd alder. Noen barn kan ha behov for noe mer enn melk når de er fire måneder (mine fikk det, pga datidens anbefalinger) , men jeg ville ikke, som barnepasser, introdusert noe som ikke allerede var godt etablert hos barnet (selv om foreldrene sier det er ok), hvis det viser seg at det ikke tåler det du gir, er det trøblete å være barnevakt med et sykt barn. Å lage velling / grøt til en du ikke vet at tåler gluten, eller ris, kan være dramatisk. (jeg tåler selv ikke banan, det er en vanlig frukt å ikke tåle, desverre..) jeg ville gitt kun pumpet mormelk / morsmelkerstatning til dette barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Velling er nok tryggest. Og fruktmos er greit, men jeg hadde latt moren ta den biten. Som andre sier, så er sjansene store for at babyen får mageknip. Spør hvilken grøt hun har brukt. Du kan jo fortsette med den, om hun synes det er greit. Ikke gi brødskiver og slikt ennå, det kommer nok bare ut igjen. Han er jo egentlig for ung for mat i det store og det hele. Han har fått fruktmos av moren før. Og grøt. Hun lurte på når hun kan tilby brød dynket i melk.. Jeg skal ikke gi han mase nytt nei - da får han magevondt sikkert.. Han er veldig sulten av seg, og jeg har jo ikkenoe pupp han kan henge i. Derfor kan jeg gi han litt velling i stedet, så han ikke er sulten støtt? Kanskje best å bare gi han mm på flaske.. hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/ Her er det som anbefales i dag Det har forandret seg en del siden jeg hadde spedbarn, heldigvis vet man mer om risiko for allergier, cøliaki, intoleranser osv i dag, og verdien av en langsom og gradvis tilvenning av annen næring enn morsmelk, helst først etter seks mnd alder. Noen barn kan ha behov for noe mer enn melk når de er fire måneder (mine fikk det, pga datidens anbefalinger) , men jeg ville ikke, som barnepasser, introdusert noe som ikke allerede var godt etablert hos barnet (selv om foreldrene sier det er ok), hvis det viser seg at det ikke tåler det du gir, er det trøblete å være barnevakt med et sykt barn. Å lage velling / grøt til en du ikke vet at tåler gluten, eller ris, kan være dramatisk. (jeg tåler selv ikke banan, det er en vanlig frukt å ikke tåle, desverre..) jeg ville gitt kun pumpet mormelk / morsmelkerstatning til dette barnet. Han har fått grøt og fruktmos tidligere. Men tror jeg holder meg til flaska jeg Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 De tåler stort sett greit små smaksprøver fra 2-3 mndrs alder. Fra fire mndr. bør ikke være noe problem. Da mine var så anbefaltes fullamming fram til 6 mndr. Det viktigste er at knøttene får i seg nok næring. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Han har fått fruktmos av moren før. Og grøt. Hun lurte på når hun kan tilby brød dynket i melk.. Jeg skal ikke gi han mase nytt nei - da får han magevondt sikkert.. Han er veldig sulten av seg, og jeg har jo ikkenoe pupp han kan henge i. Derfor kan jeg gi han litt velling i stedet, så han ikke er sulten støtt? Kanskje best å bare gi han mm på flaske.. hehe.. Du får avtale med moren Jeg synes ikke man skal stresse spedbarns tarmer med mat for tidlig. Det er helt normalt at barn som drikker morsmelk må mates ofte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg husker i hvert fall at nye matvarer skal utprøves forsikdig. Dvs. at du begynner med en liten smaksprøve og øker mengden for hver dag. Så om du bare skal passe i helgen så rekker du bare å gi en ny ting. Uansett så hadde jeg nok overlatt dette til foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.