laban Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Ja, hvis det er ettermiddagsjobb, blir jo saken en annen. Hver dag er i overkant, for de skal ha tid til skolearbeid og venner, men et par ganger i uken hadde jeg nok sagt ja til. Jeg hadde absolutt ikke godtatt noen hyppig ettermiddagsjobb for en i den alderen. Jeg er veldig ferdig med å være avisbud og ville fryktet "fast vikartjeneste". Junior fabler om at han skal bli reklamebud om noen år, men vi får nå se... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 ''Jeg tror man får bedre betalt for å være bud for abonnementaviser, men det kommer jo helt an på hvor dere bor og hvor lett det er å få jobb der. -Ulempen er at mange kanskje vil svare at de allerede abonnerer på den avisen hun selger..?'' Hvis man er bud for abonnementsaviser, får man en adresseliste over hvilke postkasser som skal ha avisen. Dette selges ikke på dørene til folk, det er vel hele poenget med å ha et abonnement. Abonnentene får regning som betales og budet kommer med avisen. Ja det var nok det hun mente.. syntes ellers det var litt rart. Men dette blir jo to vidt forskjellige jobber. Bud for abonement aviser må jo ofte gå hver dag. Det kan bli litt mye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SavnerVG Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Her ringer de på omtrent på slaget 1000. Jeg synes det ofte kan være i tidligste laget på en søndag. Tips: Gjør avtale med avisselgeren om at dere legger betaling i en konvolutt i postkassa/henger en pose på døra med penger i, og så legger de bare igjen avisa til dere. Det gjorde vi ofte da vi hadde en slik service. :-) *Savner-å-få-VG-på-døra* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Tips: Gjør avtale med avisselgeren om at dere legger betaling i en konvolutt i postkassa/henger en pose på døra med penger i, og så legger de bare igjen avisa til dere. Det gjorde vi ofte da vi hadde en slik service. :-) *Savner-å-få-VG-på-døra* Vi har annen avis vi abonnerer på som vi får i postkassa hver dag, så jeg kjøper ikke vg når de kommer på søndager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 ''Jeg tror man får bedre betalt for å være bud for abonnementaviser, men det kommer jo helt an på hvor dere bor og hvor lett det er å få jobb der. -Ulempen er at mange kanskje vil svare at de allerede abonnerer på den avisen hun selger..?'' Hvis man er bud for abonnementsaviser, får man en adresseliste over hvilke postkasser som skal ha avisen. Dette selges ikke på dørene til folk, det er vel hele poenget med å ha et abonnement. Abonnentene får regning som betales og budet kommer med avisen. Det var ikke jeg, men løvinne71, som skrev det der med at ''Ulempen er at mange kanskje vil svare at de allerede abonnerer på den avisen hun selger..? '' Jeg forsto heller ikke akkurat det. Jeg forbinder dette løssalget med tabloidene, slik jeg også svarte henne nedenfor her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SavnerVG Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Vi har annen avis vi abonnerer på som vi får i postkassa hver dag, så jeg kjøper ikke vg når de kommer på søndager. Men da er det jo enda enklere - du setter lapp på døra og sier at du ikke skal ha VG. Så slipper du å bli vekket, og slipper å kaste bort tida si. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det vil jeg ikke anbefale. Man må stå opp veldig tidlig og være ferdig med jobben før skolestart! Synes det kan gå utover flere ting; kanskje får man ikke nok søvn, blir sliten - jobben skal jo gjøres hver ukedag, trøtt og uopplagt på skolen og hva hvis man er syk? Må mor eller far trå til? Synes 13 år er altfor ung for en slik forpliktelse. Jeg kjenner mange på den alderen som gjør dette i skolens ferier og eventuelt i helgene - uten problemer. Kjenner ingen som gjør det på skoledagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det var ikke jeg, men løvinne71, som skrev det der med at ''Ulempen er at mange kanskje vil svare at de allerede abonnerer på den avisen hun selger..? '' Jeg forsto heller ikke akkurat det. Jeg forbinder dette løssalget med tabloidene, slik jeg også svarte henne nedenfor her. - mener jeg svarte løvinne 71..? men mulig jeg blingsa i farta - fort gjort! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg hadde nok vært skeptisk, men av helt andre grunner enn de fleste her. Hvis dette er en av de store søndagsavisene (jeg vet at VG og Dagbladet stadig har kampanjer for å få ungdom til å selge på dørene?), må de selge mange aviser før det blir noe særlig penger av det. Dessuten risikerer selgerne å bli skjelt ut av folk som absolutt ikke vil ha noen på døra kl. 10 søndag morgen. Jeg hadde i tillegg vært skeptisk til om det ble jeg som måtte være vikar dersom det var problemer en søndag - og til hva som ville skje de helgene vi evt. var bortreist. Et kompromiss kan være at man går en runde på ruta på en annen tid og spør om de synes det er greit at man kommer, og lager en liste over de som ikke vil ha noen på døra. Jeg vet ikke hva arbeidsgiver synes om det, men da får man vite hvem som absolutt ikke vil ha dem på døra, på en mindre utrivelig måte enn å bli utskjelt første søndagsmorgenen. På den runden kan jo du eller en annen voksen være med. Hun bør uansett alliere seg med en venninne - jeg tror ikke det blir mye på hver hvis de skal gå sammen hver gang, men hun bør ha en fast reserve. Jeg tror man får bedre betalt for å være bud for abonnementaviser, men det kommer jo helt an på hvor dere bor og hvor lett det er å få jobb der. Reklamebud er også et alternativ for 13-åringer, problemet med den jobben er at reklamen ofte leveres så usortert at resten av husstanden (ja, ofte mor) må sitte i timevis og brette papir før runden kan starte. Det er jo bare å spørre på første tur de som sier nei, om de kan komme tilbake en annen gang. Personlig har jeg så medynk med disse ungdommene som prøver å tjene penger, at jeg kjøper hver gang =)Da er det å løpe rundt i huset å finne småpenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Det er jo bare å spørre på første tur de som sier nei, om de kan komme tilbake en annen gang. Personlig har jeg så medynk med disse ungdommene som prøver å tjene penger, at jeg kjøper hver gang =)Da er det å løpe rundt i huset å finne småpenger. Ja, jeg tror det er en fordel å ha oversikt på forhånd om hvem som er interessert. Ikke alle 13-åringer takler like bra å bli skjelt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 I utgangspunktet ville jeg vært svært positiv til et slikt inisiativ fra barna. Eventuelle praktiske problemer, får man finne en løsning på. Om en slik aktivitet er farlig på en søndags morgen, ville jeg sett meg om etter et annet sted å bo. Det er minst like farlig å gå hjem fra skolen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg ville støttet min datter om hun hadde funnet på at hun skulle selge aviser. At det kunne være farlig på noe vis hadde jeg nok ikke kommet på. Nå bor vi i et rolig strøk. Når det gjelder muligheten for å bli kjeftet på av folk som ikke liker denslags salg ved dørene så mener jeg at det får hun heller tåle. Min 13-åring er ikke av den som tåler allverden, men jeg tror hun hadde taklet dette greit. 250-300 kroner for noen timers jobb kommer godt med for ungdommene og er grei betaling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solana Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 ungdommen min prøvde seg på dagblad salg, på 40 hus så var det 5 som kjøpte og det var stor variasjon om de kjøpte hver søndag eller ikke. Han var bundet hver søndag morgen så hytteturer kom helt i skyggen og sommerstedet vårt ble lite brukt. Var vi på hytta, måtte vi kjøre hjem grytidlig søndagmorgen for at han skulle selge 5-10 aviser til en inntekt av 50-70 kroner. Heldigvis ble han møkkalei selv etter noen måneder så det sa stopp av seg selv. Nå får vi sove uttpå hver eneste helg. Du får legge dette til hvis du skal argumentere mot at hun skal begynne, får å si at det er farlig preller sikkert bare av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Det er jo bare å spørre på første tur de som sier nei, om de kan komme tilbake en annen gang. Personlig har jeg så medynk med disse ungdommene som prøver å tjene penger, at jeg kjøper hver gang =)Da er det å løpe rundt i huset å finne småpenger. Samme her. Kjøper når de kommer hit! Og det hender det blir litt løping rundt i huset etter småpenger :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.