Gå til innhold

Når barna kjeder seg

Liliaceae

Anbefalte innlegg

Det er alltid stas å ha overnattingsgjester og vi synes det er greit at barna får ha det.

Men overnatting innebærer besøk over to dager og noen ganger blir gjesten med hjem fra skolen og de har da mye tid sammen før det blir ettermiddag/kveld og de får se film. Dagen etter er det også gjerne noen timer før de skal hjem.

Merker at eldste og hennes venninner på 11-12 kjeder seg litt når de har besøk.

De ser gjerne en film på kvelden, men på dagen er det i perioder kjedelig. Føler ikke at jeg kan beordre de ut for å leke heller. Gjesten har kanskje ikke klær til å ake og leke ute, og de har aldri lyst til å gå ut (når jeg foreslår det).

Så siden de (særlig om vinteren) har allergi mot å gå utenfor huset, blir det til at de baker, spiller spill, klipper og limer og lager ting av hobbysakene, skravler og kjeder seg.

Hender vi kjører de til biblioteket og henter de igjen, slik at de kommer seg litt ut også.

Men er det andre ting man kan foreslå for de, når de kommer og sier at de kjeder seg? Eller skal vi bare fortsette som nå, og si at de får finne på noe selv?

Har på den ene siden lyst til at vennene skal ha det fint her og ha lyst til å komme tilbake, men på den andre siden synes jeg jo de må finne ut av det selv.. Kanskje er det noe jeg kan tilrettelegge for de, ha noe i bakhånd hvis de gnåler om at de kjeder seg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Liliaceae

10

• Lillemus

6

• PieLill

5

• waxo

3

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion

Enig med, Lillemus, dessuten skaper kjedsomhet ofte kreavitet;)

Synes du gjør mer enn nok for barnas trivsel og hygge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med, Lillemus, dessuten skaper kjedsomhet ofte kreavitet;)

Synes du gjør mer enn nok for barnas trivsel og hygge!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forventet at unger på 11-12 år utmerket godt klarer å sysselsette seg selv.

Egentlig enig med deg i det...

Men så vil jeg jo gjerne at barna skal ha det kjekt når de er her, og jeg kjenner at jeg blir irritert av sånn gnåling om at de kjeder seg. De begynner å blande seg i leken til småsøsken og det blir da litt krangling og ikke spesielt koselig stemning i huset.

Jeg får heller snakke litt med storesøster i forkant av slike besøk, slik at vi unngår slike situasjoner. Og kreve at de klarer å sysselsette seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men er det andre ting man kan foreslå for de, når de kommer og sier at de kjeder seg? Eller skal vi bare fortsette som nå, og si at de får finne på noe selv?''

Ja!

De har absolutt godt av å kjede seg lenge nok til at de selv finner ut hva de skal gjøre med det _og_gjør_det_.

Du gjør både dem og deg selv en bjørnetjeneste ved om du redder dem hver gang det er antydning til ikke-topp stemning.

Unger gidder ikke å kjede seg særlig lenge av gangen...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig enig med deg i det...

Men så vil jeg jo gjerne at barna skal ha det kjekt når de er her, og jeg kjenner at jeg blir irritert av sånn gnåling om at de kjeder seg. De begynner å blande seg i leken til småsøsken og det blir da litt krangling og ikke spesielt koselig stemning i huset.

Jeg får heller snakke litt med storesøster i forkant av slike besøk, slik at vi unngår slike situasjoner. Og kreve at de klarer å sysselsette seg selv.

Ikke la deres missfornøyelse sette deg ut og plage kompleksene dine. Det er over hode ikke ditt problem. Og gjesten lider ingen som helst overlast.

Forslag til svar på vi-kjeder-oss-sutring.

- Kult! ;-)

- Så bra! ;-)

- Ja, i en halv time.

- Ja vel.

- Og hva har dere tenkt å gjøre med det?

- Jeg også!

- Det hørtes spennende ut!

Gjør det på alle måter klart at dette interesserer deg midt på ryggen.

Kommer de derimot med kreative forslag som krever skyss eller annen form for assistanse, kan du selvsagt etterkomme disse ønskene om det passer inn i dine øvrige planer for dagen.

Du kan også gi hyggelige tilbud om baking eller bibilotektur, men _aldri_ for å redde dem ut av kjedsomheten. Kom med slike forsalg når de har det kjekt. "Om dere har lyst, kan jeg svippe dere nedom biblioteket i 5-tiden."

Ansvaret for at dagen skal bli hyggelig får de ta selv, helt og holdent.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deres missfornøyelse sette deg ut og plage kompleksene dine. Det er over hode ikke ditt problem. Og gjesten lider ingen som helst overlast.

Forslag til svar på vi-kjeder-oss-sutring.

- Kult! ;-)

- Så bra! ;-)

- Ja, i en halv time.

- Ja vel.

- Og hva har dere tenkt å gjøre med det?

- Jeg også!

- Det hørtes spennende ut!

Gjør det på alle måter klart at dette interesserer deg midt på ryggen.

Kommer de derimot med kreative forslag som krever skyss eller annen form for assistanse, kan du selvsagt etterkomme disse ønskene om det passer inn i dine øvrige planer for dagen.

Du kan også gi hyggelige tilbud om baking eller bibilotektur, men _aldri_ for å redde dem ut av kjedsomheten. Kom med slike forsalg når de har det kjekt. "Om dere har lyst, kan jeg svippe dere nedom biblioteket i 5-tiden."

Ansvaret for at dagen skal bli hyggelig får de ta selv, helt og holdent.

mvh

Ja, det er nettopp slike svar jeg har pleid å gi, men føler jeg litt kjip (i etterkant) som ikke gidder å hjelpe dem, merker jo at stemningen ikke blir så god. Men jeg blir rett og slett irritert, fordi jeg forventer at de skal klare å finne på noe selv og ikke gå rundt og henge på meg.

Baking og bibliotekstur pleier å være planlagt i forkant, dvs. at 11 åringen får bestemme hva de skal bake/lage til dessert, så vi handler inn på forhånd hvis vi mangler ingredienser.

Og de må ha skyss til/fra biblioteket, så vi sier da ifra på forhånd om vi har tid til det i løpet av helgen.

Shopping er blitt den store tingen, men vi er ganske restriktive med det. Synes ikke noe om unge jenter som henger rundt i byen når vi selv ikke har ærender der.

En gang i blant hender det de får være med og vi spiser lunsj ute og de kjøper seg litt hårpynt eller annet dill dall mens vi handler, også drar vi alle hjem igjen. Det er selvsagt koselig, men ønsker kun å gjøre det en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp slike svar jeg har pleid å gi, men føler jeg litt kjip (i etterkant) som ikke gidder å hjelpe dem, merker jo at stemningen ikke blir så god. Men jeg blir rett og slett irritert, fordi jeg forventer at de skal klare å finne på noe selv og ikke gå rundt og henge på meg.

Baking og bibliotekstur pleier å være planlagt i forkant, dvs. at 11 åringen får bestemme hva de skal bake/lage til dessert, så vi handler inn på forhånd hvis vi mangler ingredienser.

Og de må ha skyss til/fra biblioteket, så vi sier da ifra på forhånd om vi har tid til det i løpet av helgen.

Shopping er blitt den store tingen, men vi er ganske restriktive med det. Synes ikke noe om unge jenter som henger rundt i byen når vi selv ikke har ærender der.

En gang i blant hender det de får være med og vi spiser lunsj ute og de kjøper seg litt hårpynt eller annet dill dall mens vi handler, også drar vi alle hjem igjen. Det er selvsagt koselig, men ønsker kun å gjøre det en sjelden gang.

De jentene burde være sååå fornøyde.

Og du bør være enda mer fornøyd med deg selv! Og ha verdens aller beste samvittighet. Låter som du gjør en aldeles fortreffelig innsats.

Om du får det til, kan du kanskje ta deres lette surmuling som et kompliment. Iblant er det jo når ungene blir skikkelig sure at vi har gjort den beste jobben...

;-)

Jeg er ganske sikker på at din datter kommer til å gjøre som sin mor, om hun får barn i den alderen en gang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et godt råd

Da vil jeg foreslå at barna ikke treffes for overnatting før tidlig kveld. Tiden før soving vil da bli fyllt av spennende ting som ikke er oppbrukt tidligere på ettermiddagen.

I tillegg bør overnattingsgjesten bli hentet senest ved 10 tiden dagen etter slik at heller ikke i dette tidsrommet gir plass til kjedsomhet.

Vi praktiserer dette hos oss og det funker utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg foreslå at barna ikke treffes for overnatting før tidlig kveld. Tiden før soving vil da bli fyllt av spennende ting som ikke er oppbrukt tidligere på ettermiddagen.

I tillegg bør overnattingsgjesten bli hentet senest ved 10 tiden dagen etter slik at heller ikke i dette tidsrommet gir plass til kjedsomhet.

Vi praktiserer dette hos oss og det funker utmerket.

''I tillegg bør overnattingsgjesten bli hentet senest ved 10 tiden dagen etter slik at heller ikke i dette tidsrommet gir plass til kjedsomhet.''

Ved 10-tiden!? Det hadde ført til ekstreme protester her i huset! Her hentes gjesten som regel i 14-15-tiden, like før middag.

Vi sitter kanskje ved frokostbordet kl. 10 om jeg gidder stå opp så tidlig på søndag med overnattingsgjester. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I tillegg bør overnattingsgjesten bli hentet senest ved 10 tiden dagen etter slik at heller ikke i dette tidsrommet gir plass til kjedsomhet.''

Ved 10-tiden!? Det hadde ført til ekstreme protester her i huset! Her hentes gjesten som regel i 14-15-tiden, like før middag.

Vi sitter kanskje ved frokostbordet kl. 10 om jeg gidder stå opp så tidlig på søndag med overnattingsgjester. :o)

''Vi sitter kanskje ved frokostbordet kl. 10 om jeg gidder stå opp så tidlig på søndag med overnattingsgjester. :o)''

Sånn er det her også! Gidder ikke stå opp sååå tidlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vi sitter kanskje ved frokostbordet kl. 10 om jeg gidder stå opp så tidlig på søndag med overnattingsgjester. :o)''

Og når ungene har besøk sysselsetter de i alle fall seg selv så jeg kan ligge og dra meg en god stund. :o)

Et overnattingsbesøk som består i at gjesten kommer i kveldinga og drar igjen like etter neste dags "oppstandelse" høres da kjedelig ut? Men jeg merker også at 14-15 tiden er lenge nok, i alle fall når det gjelder jentene, guttene kunne nok holdt ut flere dager i strekk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når ungene har besøk sysselsetter de i alle fall seg selv så jeg kan ligge og dra meg en god stund. :o)

Et overnattingsbesøk som består i at gjesten kommer i kveldinga og drar igjen like etter neste dags "oppstandelse" høres da kjedelig ut? Men jeg merker også at 14-15 tiden er lenge nok, i alle fall når det gjelder jentene, guttene kunne nok holdt ut flere dager i strekk. :o)

Hehe, ja her kommer gjestene så tidlig som mulig på ettermiddagen og reiser senest mulig :-)

Hatt overnatting i natt og han var her i ca et døgn, men det hadde nok gått bra i 5 uker tror jeg :-D, og ja det er gutter :-)

Jentene....hmmmm, da er nok 14-15 tiden mer enn nok!!!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Hehe, ja her kommer gjestene så tidlig som mulig på ettermiddagen og reiser senest mulig :-)

Hatt overnatting i natt og han var her i ca et døgn, men det hadde nok gått bra i 5 uker tror jeg :-D, og ja det er gutter :-)

Jentene....hmmmm, da er nok 14-15 tiden mer enn nok!!!! :-)

Er jentene verre enn guttene altså?

Ja, husker da vi var mindre og hadde overnattingsbesøk. Utpå formiddagen dagen etter ble humøret så der etter lite søvn. Da trengte vi litt pause fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, husker da vi var mindre og hadde overnattingsbesøk. Utpå formiddagen dagen etter ble humøret så der etter lite søvn. Da trengte vi litt pause fra hverandre.

Føler at jentene raskere får litt kranglehumør enn gutta gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene parkerer seg selv foran pc'n, så stikker de ut et par timer og herjer i snøen, deretter parkerer de seg foran pc'n igjen og blir servert hjemmebakte boller eller vafler eller noe sånt. :o)

Jentene derimot er på rommet og leker, er på stua og tegner, er ute en tur, kommer inn og går på rommet igjen. De er mye nærere hverandre på en måte og blir nok mer slitne av hverandre enn det gutta blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker et bursdagsselskap som ble til en overnatting i telt som ble til 3 dagers besøk med alle jentene i klassen i rekkehushagen til bursdagsbarnet. Da var vi vel 10-11 år tror jeg.

Vi hadde det kjempegøy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, Kl 10 har vi knapt stått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...