Gå til innhold

hva er dette? noen som kjenner seg igjen?

Gjest ikke rett forum men prøver alikevel

Anbefalte innlegg

Jeg er en til tider sliten småbarnsmor. Men i det siste har jeg vært sliten på en annen måte og jeg er ikke sikker på at det bare skyldes at jeg er sliten. Jeg har følgende "symptomer": ekstremt trøtt hele, rar i øynene (uklart syn), svimmel, støl i beina uten grunn, hodepine, glemsk, bekymret og vledig lett for å ta til tårene. Gråter ca 5-10 ganger pr dag. Tung til sinns og deppa.

Noen som kjenner seg igjen i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det sånn selv, og da var jeg gravid...

Lite trolig at jeg er gravid. Har hormonspiral (som kun har vært inne i 1,5 år) og jeg har i skrivende stunden mensen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg kjenner meg igjen ja. Jeg har vært deprimert før, men jeg har også hatt de symptomene ellers. Jeg vet ikke hva det er, men synes du burde snakke med lege.

I det siste har jeg hatt problemer med uklart syn og det har blitt sjekket av lege og øyelege som finner ingenting galt med øynene. Tårene renner uten grunn selvom jeg har det helt topp. Jeg har også lett for å gråte hvis noe går meg imot.

Det har vært nevnt fibromyalgi av andre rundt, men jeg er ikke interessert i å bli undersøkt for det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke rett forum men prøver alikvel

Har du sjekket blodprosenten? Det er spesielt lett å bli blodfattig når vi har mensen.

Ja, ingenting i veien med den.. dette har vart i flere uker så er ikke bare mensen-relatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tid for å kjøpe en test?

Lite trolig at jeg er gravid. Har hormonspiral (som kun har vært inne i 1,5 år) og jeg har i skrivende stunden mensen....

Jeg ser det har vart i flere uker. Og da trekker jeg mitt forslag, og støtter heller den som foreslår at det kan være en depresjon. Om du trenger behandling eller ikke, det vet jeg ikke. Men det kan kanskje være lurt å ta en vareopptelling på hvordan du har det, om depresjon kan være en aktuell årsak, eller rett og slett slitenhet. Og i så fall hva du kan gjøre med hverdagen for å få det bedre. Det er ikke meninga at småbarnsmødre skal gråte så mye.

Klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke riktig forum men prøver alikvel

Jeg ser det har vart i flere uker. Og da trekker jeg mitt forslag, og støtter heller den som foreslår at det kan være en depresjon. Om du trenger behandling eller ikke, det vet jeg ikke. Men det kan kanskje være lurt å ta en vareopptelling på hvordan du har det, om depresjon kan være en aktuell årsak, eller rett og slett slitenhet. Og i så fall hva du kan gjøre med hverdagen for å få det bedre. Det er ikke meninga at småbarnsmødre skal gråte så mye.

Klem til deg.

Takk.. Kan være både sliten og litt nedfor av ymse grunner men trodde ikke man av den grunn fikk synsproblemer, stive bein og svimmelhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lavt stoffskifte eller B-12-mangel, eller andre 'mangler'.

En god start vil være å få tatt noen blodprøver hos fastlegen.

God bedring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.. Kan være både sliten og litt nedfor av ymse grunner men trodde ikke man av den grunn fikk synsproblemer, stive bein og svimmelhet?

Det du beskriver kan være symptom på B-12-mangel.

''Symptomene på vitamin-B12 mangel er:

Rød, irritert evt. glatt tunge.

Nedsatt smakssans.

Fordøyelsesbesvær, luft i magen, endret avføringsmønster, ofte diaré.

Endret eller nedsatt følesans.

Nedsatt vibrasjonssans (man kan ikke merke en stemmegaffels svingninger).

Etterhvert går tilstanden over i gang- og koordinasjonsvanskeligheter med spastisk lammelse. Det kan også forekomme psykiske symptomer med svingende hukommelse, depresjon og demens.

Noen mennesker med B12-mangel vil få symptomer fra nervesystemet som det første symptom.

Gravide kvinner som lever på vegankost eller makrobiotisk kost,,og som ikke tar kosttilskudd, utsetter sine ufødte barn for mangler som kan føre til medfødte feil og et dårlig utviklingsmessig utgangspunkt. Også ammende mødre med denne typen kost, vil utsette sitt diende barn for mangler. Risikoen for mangler blir naturligvis den samme hvis barnet blir fostret på en ekstrem vegan- eller makrobiotisk kost. Vitamin-B12 mangel kan medføre nedsatt vekst, irritabilitet og i verste fall mental retardering.

Langvarig underskudd av vitamin-B12 i kroppen gir megaloblastisk anemi. Det er en blodmangelsykdom der forstadiene til de røde blodlegemene svulmer opp.

Perniciøs anemi.

Hvordan oppleves blodmangel p.g.a. mangel på vitamin B12?

De første symptomene vil være tretthet, hjertebank, åndenød og svimmelhet.

Er blodmangelen svært stor, kan det forekomme hjertekrampe, hodepine og smerter i beina. (claudicatio intermittens). ''

http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitaminb12.php

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forbandet trøtt hele tiden

Kanskje det er smittsomt og du er smittet av meg? ;-) Jeg kjenner meg veldig igjen, har en "diagnose" med en bindevevssykdom, men det kan jo være alt mulig... Vitaminmangel, mineraler, lys, kulden, mørketiden, blodmangel, hormoner, osv osv. Det er fryktelig slitsomt å være sånn. Kjennes som jeg egentlig burde sove i 12 timer daglig, vondt over alt. G l e d e r meg til varmen kommer igjen, dette er pyton, selv om det er deilig med skikkelig vinter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støl i beina er jeg også. Måtte slutte med trening - tidligere trente jeg MASSE. Trett har jeg vært siden jeg fikk barn. Mangler ingen vitaminer el. Det med stølheten begynte for ca ett år siden og sitter først og fremst i lårmuskulaturen. Nå får jeg kramper bare jeg går opp trappa. Kjennes ut som om jeg aldri får slappet av i musklene. Og nå trener jeg ingenting så det rimer ikke....

Skal til MR for å sjekke om det kan komme fra ryggen - har også isjas og kiropraktor hjalp ikke.

Jeg er også mye svimmel, sprekker i munnvikene. Man skulle jo tro at jeg manglet jern eller B12 men det gjør jeg ikke. Har tatt magnesiumtilskudd (men ikke sjekket for om jeg manglet det). Tar vitamintablett og selolje daglig. Har tenkt det bare er alderen? Men litt rart å bli stiv og få kramper i lårene bare av å ta et spretthopp feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen og be om en time. I mellomtiden begynner du på et magnesium- og kalsiumtilskudd (ikke for høy dose). Lette depresjoner, stive muskler, svimmelhet og slitenhet kan ofte skyldes magnesium-mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil forum men prøver alikevel

Støl i beina er jeg også. Måtte slutte med trening - tidligere trente jeg MASSE. Trett har jeg vært siden jeg fikk barn. Mangler ingen vitaminer el. Det med stølheten begynte for ca ett år siden og sitter først og fremst i lårmuskulaturen. Nå får jeg kramper bare jeg går opp trappa. Kjennes ut som om jeg aldri får slappet av i musklene. Og nå trener jeg ingenting så det rimer ikke....

Skal til MR for å sjekke om det kan komme fra ryggen - har også isjas og kiropraktor hjalp ikke.

Jeg er også mye svimmel, sprekker i munnvikene. Man skulle jo tro at jeg manglet jern eller B12 men det gjør jeg ikke. Har tatt magnesiumtilskudd (men ikke sjekket for om jeg manglet det). Tar vitamintablett og selolje daglig. Har tenkt det bare er alderen? Men litt rart å bli stiv og få kramper i lårene bare av å ta et spretthopp feks...

Fikk et tips om at det kan være MS. Har samtlige symptomer, men er jo dramatisk å gå rundt og tro det..kan jo være så mye annet også. Stølhet i beina uten grunn kan være et ms-symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips om at det kan være MS. Har samtlige symptomer, men er jo dramatisk å gå rundt og tro det..kan jo være så mye annet også. Stølhet i beina uten grunn kan være et ms-symptom.

MS er å ta sorgene litt på forskudd, tenker jeg. Med de symptomene du forklarer er en depresjon eller FM en årsak.

Første steg er i hvert fall fastlegen, så tar du det derfra. Jeg synes du bør ha litt mer alvorlige symptomer før du begynner å skremme deg selv med MS...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke riktig forum men prøver alikevel

MS er å ta sorgene litt på forskudd, tenker jeg. Med de symptomene du forklarer er en depresjon eller FM en årsak.

Første steg er i hvert fall fastlegen, så tar du det derfra. Jeg synes du bør ha litt mer alvorlige symptomer før du begynner å skremme deg selv med MS...:-)

Ja, enig i det. Men ble litt engstelig da jeg så at samtlige symptomer stemte og at mange går med svake symptomer i opptil 10 år før de får en diagnose -og at man kan "helbrede" mye ved å starte behandling tidlig. Men for all del, jeg tror ikke at jeg har ms. Hvordan behandles en evnt depresjon, vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lavt stoffskifte eller B-12-mangel, eller andre 'mangler'.

En god start vil være å få tatt noen blodprøver hos fastlegen.

God bedring.

mvh

Spesielt lavt stoffskifte kan ha alle disse symptomene.

Prøver som bør tas er TSH, FT3, FT4 og anti-TPO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...