Gå til innhold

Hodepine - migrene?

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Datteren min på 7 1/2 år har den siste uka hatt to-tre episoder med plutselig hodepine, og jeg er usikker på hva dette er. Lurer på om noen av dere har erfaring med barn med migrene?

I går ettermiddag hadde hun en episode. Den forløp omtrent slik: vi var ute og luftet hunden, hun og jeg. Vi hadde gått ca 3 km, og hun var livlig og pratsom hele tiden, virket ikke spesielt sliten. Det var mørkt ute, og en strekning gikk vi uten gatelys. Da vi kom dit hvor gatelysene starter igjen, ble hun plutselig litt mer stille og gikk saktere. Jeg småpratet litt, og hun tok seg til hodet og sa "å, jeg fikk plutselig hodepine".

Vi gikk et lite stykke til, hun holdt meg i hånda, og var tydelig preget av smerte. Praten gikk ikke like lett lengre, så det var jeg som sto for praten for å prøve å få henne til å gå videre. Vi gikk sånn 100-200 meter, før vi måtte stoppe. Vi sto i ro litt, før jeg avgjorde at det var best å komme oss hjem (vi var nesten hjemme). Jeg tok henne på ryggen og bar henne til vi var hjemme (omlag 7-800 meter).

Da vi kom hjem fortalte hun at hun hadde lukket øynene mens jeg bar henne, og at hun opplevde lyset som plagsomt. Vel inne ville hun legge seg på sofaen. Hun var ikke kvalm, hadde ikke vondt andre steder. Hun fikk paracet og litt å drikke, og plutselig ble hun veldig trøtt (dette var like før sengetid). Så jeg hjalp henne i seng. Hun fortalte at det hadde lettet litt i hodet, men at hun til gjengjeld følte seg veldig trøtt.

I dag var hun helt fin igjen.

De andre episodene også (en helt konkret, den andre er jeg litt i tvil om var tilsvarende) har kommet brått.

Høres dette ut som migrene? Bør vi kontakte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg vil anbefale deg å kontakte lege. Jeg har nemlig en sønn som i mange år hadde migrene uten av vi skjønte det (helt ille, men slik er det...) En gang var han bl.a. innlagt på sykehus etter fall med sykkel, alle var sikre på at han hadde hjernerystelse. Etterpå har vi jo skjønt at det var et migreneanfall.

Så, jeg anbefaler at dere tar en prat med en lege. Ingenting er jo bedre enn at hun ikke har migrene. Men en ubehandlet migrene er bare dumt... Sønnen min fikk ikke diagnosen før han var i tenårene. Plagene hadde han siden han var rundt 7 år (tror jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være migrene. Har ei jente på 7 som har noe lignende, og det er migrene. Jeg hadde selv minst to anfall i uken fra jeg var 7 og da med oppkast. Min datter påstår at hun ikke er veldig kvalm, men brekker seg allikevel og er helt slått ut når hun får anfall.

Det triste er at det ikke er stort å gjøre for de som er så små, foruten å utelukke andre årsaker enn migrene. De -gode- og -nye- migrenemedikamentene gis ikke til de som er så små. Vi har vært til sannsynligvis den mest anerkjente migrenespesialisten (nevrolog) i Norge, og det er ikke mye annet å gjøre enn å forsøke å kartlegge årsaker, og å i størst mulig grad forsøke å unngå triggere.

Jeg vil anbefale deg å skrive en migrenedagbok før du går til lege: skrive ned anfall, symptomer, varighet, mulige triggere (noe hun har spist, stress, dårlig søvn, spesielt lys, utsatt for spesielle lukter).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være migrene evt. i kombinasjon med øyemigrene.

Legg spesielt merke til lysforhold og evt. endringer i av lysforhold før/når anfall starter. Utløses det av lys? Forverres det av lys?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...