Gå til innhold

Briller? Spørsmål 2...

janeymor

Anbefalte innlegg

Gjest Brille-snile

Men siden det var samsyn som var henvisningsgrunnen er det vel uansett ortoptist som skal undersøke 9-åringen, siden disse er spesialister på samsyns-problematikken.

Vi var kun til øyelege for å utelukke andre feil på øyet.

Ortoptist..

:)

Det fremgår ikke om barnet var anbefalt å gå til ortoptist eller en annen spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jorunn

8

• Løvemamma

5

• Hugmee

4

• sweetness

3

Mest aktive i denne tråden

Ortoptist..

:)

Det fremgår ikke om barnet var anbefalt å gå til ortoptist eller en annen spesialist.

Siden hun ikke var sikker på skrivemåten og opplysningen fra innlegg 1 om viderehenvisning pga samsynet ble det litt antakelser ja.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Sitat: "Selv om barn har krav på gratis tannhelsetjeneste til de er omtrent voksne har de ikke krav på å få dekket reguleringsutgifter, selv om det også blir utført av tannleger. sånn er det bare. "

Er det kommet nye regler på dette området?

Mine barn fikk dekket 75% av utgiftene til tannregulering.

Tannregulering dekkes etter hvor stort bittavvik man har. Jp større avvik, jo mer støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg øyeleger praktiserer litt forskjellig. Øyelegen vi var hos sjekket samsynet også. Vi bor i mer grisgrente strøk, og her i nærheten har jeg aldri hørt om ortopist som et alternativ. Tror ikke det finnes heller, for den saks skyld.

Det kan være at vi er heldige med plassen vi bor da, selv om det ikke er i en større by.

Fikk mye bedre oppfølging her, enn i Bergen hvor hun gikk til ordinær øyenlege i 1-2 årsalderen p.g.a. mulig problem med samsynet. Det ble da påstått at samsynet var normalt, men siden det har vært godt skjult, ble hun 11 år før problemene ble så store at det satte seg i skulder.- og nakkemuskulaturen med på følgende hodepine. Først ved lengre tids konsentrasjon kunne vi observere at det ene øyet gled ut og da fordi vi aktivt så etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Siden hun ikke var sikker på skrivemåten og opplysningen fra innlegg 1 om viderehenvisning pga samsynet ble det litt antakelser ja.. :-)

Hun skriver om synstrening, ikke spesifikt samsyn. Det finnes ulike typer synstrening som ikke behøver involvere ortoptist. Noen optikere har spesialisert seg på samme type undersøkelser og synstrening som ortoptister driver med.

Noen toppidrettsutøvere driver med synstrening i regi av spesialiserte optikere. Denne typen trening har mange paraleller til trening som barn med lese- og skrivevansker kan ha nytte av.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

Det kan være at vi er heldige med plassen vi bor da, selv om det ikke er i en større by.

Fikk mye bedre oppfølging her, enn i Bergen hvor hun gikk til ordinær øyenlege i 1-2 årsalderen p.g.a. mulig problem med samsynet. Det ble da påstått at samsynet var normalt, men siden det har vært godt skjult, ble hun 11 år før problemene ble så store at det satte seg i skulder.- og nakkemuskulaturen med på følgende hodepine. Først ved lengre tids konsentrasjon kunne vi observere at det ene øyet gled ut og da fordi vi aktivt så etter det.

Det er svært stor forskjell på hvor god jobb ulike øyeleger gjør på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Det er ikke gratis etter 18 år, men de betaler kun en prosentandel ut det året de fyller 20. (Finner ikke takstene på nettet for øyeblikket)

Sønnen min på 18 har nettopp vært til tannlegen og han betalte ikke noe.

Men da jeg konfererte med ham nå nettopp, så sa han at det var fordi det var en sjekk han egentlig skulle ha hatt da han var 17.

Ellers er taksten for 18 - 20 åringer 25% av vanlig takst hos skoletannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver om synstrening, ikke spesifikt samsyn. Det finnes ulike typer synstrening som ikke behøver involvere ortoptist. Noen optikere har spesialisert seg på samme type undersøkelser og synstrening som ortoptister driver med.

Noen toppidrettsutøvere driver med synstrening i regi av spesialiserte optikere. Denne typen trening har mange paraleller til trening som barn med lese- og skrivevansker kan ha nytte av.

mvh

I åpningsinnlegget i tråden Briller, ble det skrevet at optikeren videresente pga samsyn, der for antakelsen om ortoptist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

I åpningsinnlegget i tråden Briller, ble det skrevet at optikeren videresente pga samsyn, der for antakelsen om ortoptist.

Du har rett. Jeg så ikke den mellomste tråden.

Det kan være spesialisert optiker, privatpraktiserende øyelege, ortoptist eller to av eller alle disse i samarbeid.

Ortoptister tror jeg jobber i samarbeid med øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Jeg så ikke den mellomste tråden.

Det kan være spesialisert optiker, privatpraktiserende øyelege, ortoptist eller to av eller alle disse i samarbeid.

Ortoptister tror jeg jobber i samarbeid med øyelege.

På senteret vi går til jobber ortoptist og øyelegen i lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Men da jeg konfererte med ham nå nettopp, så sa han at det var fordi det var en sjekk han egentlig skulle ha hatt da han var 17.

Ja, for det er gratis ut det året de fyller 18.

Det året de fyller 19 må de betale noe, lurer på om det er 25%? Og det året de fyller 20 må de betale 75%, såvidt jeg klarer å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jepp, du har rett - 25% ut det året de fyller 20 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mvh

''Noen toppidrettsutøvere driver med synstrening i regi av spesialiserte optikere. Denne typen trening har mange paraleller til trening som barn med lese- og skrivevansker kan ha nytte av.''

Dette var interessant. Hva slags trening er det snakk da? Vi fikk beskjed av øyelegen om at synsfeilen til gutten vår hadde sammenheng med hans lese og skvievansker, men han ville se det an før han satt i gang med noe trening.Er det noe vi kan sette igang med på egen ¨hånd? Siden han har progressive briller og ikke går med de hele tiden blir de litt for ofte "glemt" å tatt på og vi har sett litt for lite forbedring på lese vanskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men øyeleger skriver sjeldnt ut brilleseddel, de sjekker øyehelsen - dvs det rent medisinske iforhold til sykdommer, så henviser de til optiker for undersøkelse som sier noe om brillestyrken. Du må ha brilleseddel for å kunne lage brille til personen.

Så for voksne som går via øyelege om de trenger briller betaler man først for time hos fastlegen for henvisning, så for time hos øyelege og til slutt for time hos optiker - så har de det de trenger for å lage seg briller :)

''Men øyeleger skriver sjeldnt ut brilleseddel, de sjekker øyehelsen -''

Det gjør øyelegene jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brille-snile

''Noen toppidrettsutøvere driver med synstrening i regi av spesialiserte optikere. Denne typen trening har mange paraleller til trening som barn med lese- og skrivevansker kan ha nytte av.''

Dette var interessant. Hva slags trening er det snakk da? Vi fikk beskjed av øyelegen om at synsfeilen til gutten vår hadde sammenheng med hans lese og skvievansker, men han ville se det an før han satt i gang med noe trening.Er det noe vi kan sette igang med på egen ¨hånd? Siden han har progressive briller og ikke går med de hele tiden blir de litt for ofte "glemt" å tatt på og vi har sett litt for lite forbedring på lese vanskene.

http://www.kr-mohn.no/

http://www.hanssonoptikk.no/

Du kan også oppsøke optiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville uansett økonomi heller tatt med barn til øyelege.

Gratis er det også! :-)

Men litt mer omstendelig med tanke på henvisning og timebestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men øyeleger skriver sjeldnt ut brilleseddel, de sjekker øyehelsen -''

Det gjør øyelegene jeg kjenner.

Jeg har jobbet i faget i mange år og vet at det er ikke vanlig. Mulig det er vanligere når det gjelder barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har jobbet i faget i mange år og vet at det er ikke vanlig. Mulig det er vanligere når det gjelder barn?

Mener vi har hatt denne diskusjonen tidligere.

Er selv ikke "i bransjen", men har flere bekjente som er øyeleger, hvorav en som er ganske nær, og vet at disse i hvertfall gjør grundige øyekontroller av barn, herunder skriver ut brilleseddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...