morsan Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Huttetu! Det var bra dere slapp med skrekken! Hva for slags idiot er det som kjører skiheis sammen med en så liten unge for så å hoppe av midtveis?? Det er jammen meg vanskelig nok å kjøre T-krok sammen når høydeforskjellen er så stor om man ikke skal drive sånn akrobatikk i tillegg! Vi kjører også masse i forskjellige skiheiser men har heldigvis ikke opplevd noe sånt sjøl. En annen ting som er farlig i skitrekk er å kjøre med selene på skibuksa hengende løst nedenfor rumpa, obsertverte en sånn ulykke en gang. En annen gang så jeg en far og sønn i T-kroken, faren klarte å ramle oppå sønnen så sønnen brakk beinet. Det viste seg etterpå at faren bare hadde tatt skitrekk noen få ganger tidligere. (stolheisen sto akkurat da) Jeg tror man enten bør sende ungene aleine, sammen med en unge på samme størrelse eller sammen med en voksen som er veldig god på ski... ''Hva for slags idiot er det som kjører skiheis sammen med en så liten unge for så å hoppe av midtveis?? Det er jammen meg vanskelig nok å kjøre T-krok sammen når høydeforskjellen er så stor om man ikke skal drive sånn akrobatikk i tillegg!'' Kunne ikke vært mer enig! Jeg ville ikke hoppet av uansett alder og størrelse på den ved siden av, jeg. Det har hendt noen ganger at jeg har tenkt at jeg skulle hoppe av heisen før toppen, men kommer det da en ukjent person og smetter inn på samme t-krok som meg, så kjører jeg helt til topps! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 For en forferdelig opplevelse! Bra det gikk fint - håper hun ikke har fått skrekken for slalåm etter dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Hva for slags idiot er det som kjører skiheis sammen med en så liten unge for så å hoppe av midtveis?? Det lurer jeg også på. '' Ser mange her er enige om det, men jeg synes ikke det er så fryktelig rart. Det er jo ganske vanlig, særlig for ungdom, å forlate t-kroken midt i bakken, og det går jo bra om de står med en voksen. Ungdom eller andre uten erfaring med barn tenker kanskje ikke over at barn ikke takler det like bra. ''Ungdom eller andre uten erfaring med barn tenker kanskje ikke over at barn ikke takler det like bra.'' Det kan jeg forsåvidt forstå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Man skal da aldri forlate en heis underveis, står ikke det i "heisreglementet" da? Selvsagt følger ikke alle reglene, og det hender jeg ser noen hopper av underveis i heisen. Men de jeg har sett, har gjort det når de har kjørt sammen med en annen ungdom og har hoppet av sammen. Eller kjørt alene. Og det har aldri skjedd at det har gått utover andre mennesker. Man hopper da i så fall av på et passende sted, og "drar" ikke heisen med seg. Heisen (t-kroken) skal stå i ro, man skal da sørge for det! Ville aldri falt meg inn å hoppe av heisen hvis jeg stod sammen med et barn! Selv ikke som ungdom - men det finnes vel de som er ubetenksomme. Hadde den personen forstått hva som kunne ha skjedd for trådstarters barn da han hoppet av heisen, håper jeg da virkelig ikke han ville ha gjort det!! Når det er sagt, kunne det også vært litt mer skilting på stolpene som man kjører forbi med heisen, og ellers i skibakke-området ang. denne type scenarioer. Illustrasjoner og advarsler om hva som kan skje.. ''Man skal da aldri forlate en heis underveis, står ikke det i "heisreglementet" da?'' Jeg har sett flere steder at det er markert to-tre punkter hvor det er lov å gå av. Heisen/kroken står jo normalt aldri i ro når man går av, enten det er på toppen eller før det. Men jeg går aldri av heisen før toppen med mindre den som er der sammen med meg også skal av. På et skitrekk vi ofte benytter oss av hender det seg at det siste strekket er fryktelig kaldt med masse vind, og da er det deilig å gå av på "flata" før den siste kneika. Det er også merket med "avsitigningsskilt" der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 For en forferdelig opplevelse! Bra det gikk fint - håper hun ikke har fått skrekken for slalåm etter dette. Mmmmmmmmmmm... Det lurer jeg også på... Det skal få ligge litt et par dager, og så prøver vi nok igjen. Men da med skålheis, jakke uten hette, og mamma på skåla foran!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Hva for slags idiot er det som kjører skiheis sammen med en så liten unge for så å hoppe av midtveis?? Det lurer jeg også på. '' Ser mange her er enige om det, men jeg synes ikke det er så fryktelig rart. Det er jo ganske vanlig, særlig for ungdom, å forlate t-kroken midt i bakken, og det går jo bra om de står med en voksen. Ungdom eller andre uten erfaring med barn tenker kanskje ikke over at barn ikke takler det like bra. Det er ikke helt enkelt å komme seg på en T-krok. Så de fleste har vel skjønt at det går an å ramle av. Og det skal ikke så forbasket mye fantasi til for å skjønne at man kan få den andre i ubalanse om man plutselig hopper av. Dessuten er det vel ikke de mest uerfarne som hopper av underveis. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Godt å høre at det går bra med henne Jeg tror nok ryggplaten ga henne bra beskyttelse, så flaks at hun hadde dette på seg! Flaks eller kald beregning? ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Man skal da aldri forlate en heis underveis, står ikke det i "heisreglementet" da?'' Jeg har sett flere steder at det er markert to-tre punkter hvor det er lov å gå av. Heisen/kroken står jo normalt aldri i ro når man går av, enten det er på toppen eller før det. Men jeg går aldri av heisen før toppen med mindre den som er der sammen med meg også skal av. På et skitrekk vi ofte benytter oss av hender det seg at det siste strekket er fryktelig kaldt med masse vind, og da er det deilig å gå av på "flata" før den siste kneika. Det er også merket med "avsitigningsskilt" der. ''Jeg har sett flere steder at det er markert to-tre punkter hvor det er lov å gå av. Heisen/kroken står jo normalt aldri i ro når man går av, enten det er på toppen eller før det.'' Det er så, men de gangene man går av før en annen, sørger man da for å "holde igjen" stangen, slik at den er noenlunde i ro, den skal ikke følge med, eller svinge til siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Flaks eller kald beregning? ;-) mvh Kan nok diskuteres, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Det er ikke helt enkelt å komme seg på en T-krok. Så de fleste har vel skjønt at det går an å ramle av. Og det skal ikke så forbasket mye fantasi til for å skjønne at man kan få den andre i ubalanse om man plutselig hopper av. Dessuten er det vel ikke de mest uerfarne som hopper av underveis. mvh ''Det er ikke helt enkelt å komme seg på en T-krok. Så de fleste har vel skjønt at det går an å ramle av.'' Neivel? Det er ikke helt enkelt å komme seg på stolheis først gang heller, men det er ikke så lett å ramle av likevel. Skjønner ikke helt logikken din. ''Og det skal ikke så forbasket mye fantasi til for å skjønne at man kan få den andre i ubalanse om man plutselig hopper av.'' Det er ikke nødvendigvis så lett å forstå for en ungdom at det blir veldig ubalanse om h*n som den tyngste går av i fart. Gjøres det på kontrollert vis, og den andre ikke er nybegynner i heis, går det imidlertid oftest bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Det er ikke helt enkelt å komme seg på en T-krok. Så de fleste har vel skjønt at det går an å ramle av.'' Neivel? Det er ikke helt enkelt å komme seg på stolheis først gang heller, men det er ikke så lett å ramle av likevel. Skjønner ikke helt logikken din. ''Og det skal ikke så forbasket mye fantasi til for å skjønne at man kan få den andre i ubalanse om man plutselig hopper av.'' Det er ikke nødvendigvis så lett å forstå for en ungdom at det blir veldig ubalanse om h*n som den tyngste går av i fart. Gjøres det på kontrollert vis, og den andre ikke er nybegynner i heis, går det imidlertid oftest bra. ''Det er ikke nødvendigvis så lett å forstå for en ungdom at det blir veldig ubalanse om h*n som den tyngste går av i fart. Gjøres det på kontrollert vis, og den andre ikke er nybegynner i heis, går det imidlertid oftest bra.'' Nå synes jeg du undervurderer ungdommen grovt. Litt erfaringer har de da med tyngdeloven. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ''Det er ikke nødvendigvis så lett å forstå for en ungdom at det blir veldig ubalanse om h*n som den tyngste går av i fart. Gjøres det på kontrollert vis, og den andre ikke er nybegynner i heis, går det imidlertid oftest bra.'' Nå synes jeg du undervurderer ungdommen grovt. Litt erfaringer har de da med tyngdeloven. mvh Har du erfaring med heis overhode? Jeg er en del i slalombakker og har sett ved selvsyn hvordan ungdommen gjør dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Har du erfaring med heis overhode? Jeg er en del i slalombakker og har sett ved selvsyn hvordan ungdommen gjør dette. Hva ungdom kan forstå, og hva de gidder å tenke gjennom og ta hensyn til kan være to forskjellige ting. Men de fleste ungdommer bør ha mulighet til å komme på at en person mye mindre enn de selv kan vippes ut av balanse av deres egne kromspring. Og mange ungdommer husker sikkert hvordan det var å være barn og liten i heisen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Mmmmmmmmmmm... Det lurer jeg også på... Det skal få ligge litt et par dager, og så prøver vi nok igjen. Men da med skålheis, jakke uten hette, og mamma på skåla foran!:-) Husk å unngå skjerf også! Mye kan skje med skjerfet, det har til og med skjedd dødsulykker i slalomheiser grunnet skjerf... Vi unngår både hetter og skjerf på barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Man skal da aldri forlate en heis underveis, står ikke det i "heisreglementet" da? Selvsagt følger ikke alle reglene, og det hender jeg ser noen hopper av underveis i heisen. Men de jeg har sett, har gjort det når de har kjørt sammen med en annen ungdom og har hoppet av sammen. Eller kjørt alene. Og det har aldri skjedd at det har gått utover andre mennesker. Man hopper da i så fall av på et passende sted, og "drar" ikke heisen med seg. Heisen (t-kroken) skal stå i ro, man skal da sørge for det! Ville aldri falt meg inn å hoppe av heisen hvis jeg stod sammen med et barn! Selv ikke som ungdom - men det finnes vel de som er ubetenksomme. Hadde den personen forstått hva som kunne ha skjedd for trådstarters barn da han hoppet av heisen, håper jeg da virkelig ikke han ville ha gjort det!! Når det er sagt, kunne det også vært litt mer skilting på stolpene som man kjører forbi med heisen, og ellers i skibakke-området ang. denne type scenarioer. Illustrasjoner og advarsler om hva som kan skje.. ''Man skal da aldri forlate en heis underveis, står ikke det i "heisreglementet" da? '' Det er vel ingen vanlig regel? Ikke slippe kroken rett foran en mast, og selvfølgelig ikke der det står noen i veien. Men utover det kan jeg ikke si jeg har vært borti verken skrevne eller uskrevne regler om å gå av underveis. Det er uansett klønete å hoppe av når man kjører med et lite barn, eller en voksen som er ustødig/usikker i heisen. Og selv om medpassasjeren er voksen bør man si fra før man hopper av, slik at den som står igjen kan holde fast kroken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 ''Jeg har sett flere steder at det er markert to-tre punkter hvor det er lov å gå av. Heisen/kroken står jo normalt aldri i ro når man går av, enten det er på toppen eller før det.'' Det er så, men de gangene man går av før en annen, sørger man da for å "holde igjen" stangen, slik at den er noenlunde i ro, den skal ikke følge med, eller svinge til siden. Ja, jeg er enig i deg, selvsagt. Jeg går aldri av uten at den jeg står sammen med også går av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Man skal da aldri forlate en heis underveis, står ikke det i "heisreglementet" da? Selvsagt følger ikke alle reglene, og det hender jeg ser noen hopper av underveis i heisen. Men de jeg har sett, har gjort det når de har kjørt sammen med en annen ungdom og har hoppet av sammen. Eller kjørt alene. Og det har aldri skjedd at det har gått utover andre mennesker. Man hopper da i så fall av på et passende sted, og "drar" ikke heisen med seg. Heisen (t-kroken) skal stå i ro, man skal da sørge for det! Ville aldri falt meg inn å hoppe av heisen hvis jeg stod sammen med et barn! Selv ikke som ungdom - men det finnes vel de som er ubetenksomme. Hadde den personen forstått hva som kunne ha skjedd for trådstarters barn da han hoppet av heisen, håper jeg da virkelig ikke han ville ha gjort det!! Når det er sagt, kunne det også vært litt mer skilting på stolpene som man kjører forbi med heisen, og ellers i skibakke-området ang. denne type scenarioer. Illustrasjoner og advarsler om hva som kan skje.. På slalåmrenn har det hendt at man må hoppe av t-kroken midtveis for å komme til start. Værste jeg veit det ene stedet der man liksom skal få av ungen og seg selv i god behold midt i bratthenget. Der pleier jeg å sende eks-alpinist-pappaen opp med jentungen, jeg har mer enn nok med meg selv... - han har stålkontroll heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 På slalåmrenn har det hendt at man må hoppe av t-kroken midtveis for å komme til start. Værste jeg veit det ene stedet der man liksom skal få av ungen og seg selv i god behold midt i bratthenget. Der pleier jeg å sende eks-alpinist-pappaen opp med jentungen, jeg har mer enn nok med meg selv... - han har stålkontroll heldigvis. Oi, jeg hadde også hatt nok med meg selv hvis jeg skulle hoppe av t-kroken ved et heng. Har egentlig nok med meg selv sånn generelt når jeg tar skiheis da.. Eneste er stolheis, som er ganske så behagelig. Da klarer jeg fint å hjelpe et barn. Du er jo sånn sett heldig som har en tidligere alpinist som kan støtte barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bruker aldri Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Godt det gikk bra, men jakke/regntøy med fast hette har vi _aldri_ brukt, nettopp fordi de kan bli hengende fast når de klatrer og leker ellers også. Det samme gjelder skjerf. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.