Gå til innhold

Bibelske navn

Gjest har blitt mamma igjen :o)

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv

Ok, takk! Men ikke mange assosiasjoner knyttet til navnet her, da.

Nei, jeg så på navne oversikten på ssb.no, det er under tre personer i Norge som har dette navnet som eneste fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• ....AV

6

• Helmi

6

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg så på navne oversikten på ssb.no, det er under tre personer i Norge som har dette navnet som eneste fornavn.

'' under tre personer i Norge som har dette navnet som eneste fornavn.'' Sannsynligvis ingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Føbe"''

!?

LOL

Bare le du. Jeg synes navnet er stilig og tøft.

Jeg vet altså om en voksen dame som heter Føbe og hun har faktisk 6 medsøstre her i landet :)

Navnet er fra Bibelen, Rom 16,1: Jeg anbefaler vår søster Føbe for dere, hun er en menighetstjener fra menigheten i Kenkreæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet altså om en voksen dame som heter Føbe og hun har faktisk 6 medsøstre her i landet :)

Navnet er fra Bibelen, Rom 16,1: Jeg anbefaler vår søster Føbe for dere, hun er en menighetstjener fra menigheten i Kenkreæ.

Mange navn kan virke komiske når man hører dem første gang, så også dette. Fikk assiasjoner i retning av å føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest wimpy

Føbe, amøbe, føbe, amøbe..

Gjett om dette barnet har et navn som er utgangpunkt for ugjenkallelig erting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''"Føbe"''

!?

LOL

''Rom 16,1 Jeg anbefaler vår søster Føbe for dere; hun gjør tjeneste i menigheten i ...''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... sånn kan en vel gjøre med de fleste navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna. Uten h til slutt, jeg skjønner ikke poenget med de stumme h'ene, selv om det kanskje er rasende festlig at navnet evt. blir likt forlengs og baklengs.

Jeg sjekket lista her for å friske på hukommelsen når det gjelder hvilke navn som regnes som bibelske (den er sikkert ikke fullstendig):

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Diverse/Navn/Bibelbolge-pa-navnefronten/Bibelske-navn/

Jeg liker Miriam og Julia også ganske godt, men Julie / Julia var helt på topp det året datteren min fikk navn, så for meg er det litt utbrukt.

''Uten h til slutt, jeg skjønner ikke poenget med de stumme h'ene,''

Enig. Gjelder Lea også.

Rart ingen har begynt å skriveh Annah og Ingah, men det er kanskje rett rundt hjørneth? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange navn kan virke komiske når man hører dem første gang, så også dette. Fikk assiasjoner i retning av å føde.

Jeg tenkte føbe - amøbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte ett navn som jeg har møtt på kun én gang. Synes det er stilig: Føbe

???

Høres ut som et insekt, eller noe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

???

Høres ut som et insekt, eller noe:-)

''Høres ut som et insekt, eller noe''

Helt enig, men så kom jeg på engelske Phoebe. Om jeg ville bruke navnet ville jeg utvilsomt stavet det på engelsk, selv om jeg i de fleste tilfeller foretrekker navn i norsk språkdrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Høres ut som et insekt, eller noe''

Helt enig, men så kom jeg på engelske Phoebe. Om jeg ville bruke navnet ville jeg utvilsomt stavet det på engelsk, selv om jeg i de fleste tilfeller foretrekker navn i norsk språkdrakt.

Men Phoebe uttales jo ikke Føbe? De sier jo "Fibi" i Friends?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men Phoebe uttales jo ikke Føbe? De sier jo "Fibi" i Friends?

''Men Phoebe uttales jo ikke Føbe?''

Nei, men ellers er det jo ikke unaturlig å "oversette" "oe" med ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

tenkte det samme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...